Tesztek

Yamaha YZF-R46 ’05

Egyik nap kezembe került egy régebbi újság, elkezdtem lapozgatni és megakadt a szemem egy ritka motoron. Micsoda véletlen, pár napra rá kiderült, egy ismerősöm pont ilyet vett. Rögtön megjelent a villanykörte a fejem felett, s bár a szobám nem világította be, támadt egy remek ötletem: nézzük meg mit tud!   Szerző: Molnár Dénes (DennyM)
Euromotor2
MotoStar

A Yamaha R46-ról van szó, az R6-os 2005-ös kiadású Rossi replikájáról, amelyből összesen 3000 darab cirkál szerte a világon. Rögtön az elején leszögezném, hogy a replika mivolt sajnos kimerül a külsőségekben: egyedi festés és egy Termignoni trombita. Így lényegében egy széria R6-os rejtőzik Rossi és Drudi mutatós grafikái alatt, de azért érdekes darab.

 

Hogy miért? A 2003-04-es R6-ot imádták a tulajdonosok, de idővel rájöttek, lenne mit tökéletesíteni a vason. 2005-re az imák meghallgattattak és sokak örömére kijött a javított változat. Aztán mintha muszáj lenne, egy évre rá kidobott a japán cég egy új koncepció szerint megálmodott, alapjaiban más 600-ast, az R6R-t. Sok kérdés felmerült bennem ezzel kapcsolatban. Tényleg szükség volt-e erre a hirtelen váltásra? Jogos-e, hogy sokan jobban szeretik az R6-ot az utód R6R-nél? Illetve mennyire állná meg a helyét a mai srácok között? Hát lássuk!

Blokk / Váltó
Nem írok nagy újdonságot, ha azt mondom, hogy a sor négyes blokk leginkább magas fordulaton boldog. Nincs is ezzel baj, persze csak ha mi is az üveghangot szeretjük, de ha nem, nagy bajban leszünk. A teszt előtt ugyan felkészítettek, hogy alacsony tartományokba nem megy az R6, de ezeket a „nem megy” mondatokat szándékosan nem veszem komolyan. Viszont most rettentően telibe talált: 6000 alatt erőszakkal sem marad a fordulatszámmérő, de ha véletlenül mégis akkor kínomban már lábbal hajtottam magam. 8000 körül aztán kezd alakulni a dolog, 10000 felett pedig elkezd tolni minket a Yamaha több ezer lóerős, power-szelepet idéző mozdonya. Talán az R6 legnagyobb kettőssége pont ebben van, hiszen maga a motor –ahhoz mérten, hogy szupersportról beszélünk- nagyon is elviselhető lenne közúton. Kényelmes, nem fárasztó üléspozíció, puha, de pontos váltó, utcára kellően lágy futómű. Viszont a teljesítmény leadás hirtelensége és az alsóbb régiókban tapasztalt karcsú nyomatékrugalmasság inkább egy pályára született motor imidzsébe fér bele, ami úgy is fordulaton éli le egész életét. Egyébként a gyár által megadott 123 lelket számláló ménes mai viszonylatban is tisztességesen elhúzza a szekeret. Csak ugye kell nekik a reggeli kávé.. meg a zab.
Váz és futómű
Pozitívabb részhez érkeztünk. Yamahások előszeretettel „hencegnek” az R6 DeltaBox III vázával, ugyanis össz-vissz két hegesztés tartja össze, a régebbi 16 hegesztésével szemben. Tényleg nem semmi, laikusként is erősen bólogatunk a „bizony nagy előrelépés” megállapításra, viszont már az előző modell is birtokában volt a váznak. Ellenben a hagyományos teleszkópok végén utálatos 120/60-as gumi feszült gondolván „legyen mit javítani 2005-re is”. És lőn fogták magukat a mérnökök, fordított első telót akasztottak a vázra és végre a könnyűfém felnire az oly sok fórumon könyörögve kért 120/70-es papucsot húzták. Voi la, az eredmény egy stabilabb, jobban forduló R6, kevesebb hintával, precízebb úttartással. Ami a gyári beállításokat illeti, a mai feszes sport futóművekhez képest lightosabb az R6-é. Ez ugye utcai használat mellett megint csak jó pont, pályán meg tekergesse ki-ki magának. Viszont szívesen vettem volna egy kormánygátlót a kellemetlen kormány szitálás leküzdéséhez. Jóó tudom, akkoriban ez nem volt egy elvárható széria elem, de elfért volna.

Fék

Valamiért egy-egy fékezésnél néha olyan érzésem volt, mintha én haraptam volna rá a tárcsákra. Mivel nem vagyok oroszlán, se krokodil ez nem túl jó pont. Aztán rájöttem, hogy a maga bátortalan módján fog az, de a hatás kedvéért legalább három ujjal kell tépni a kart. Ha nagyon kell meglehet állni vele, de ha tuningolni akarunk, kezdjük ezzel. Az, hogy radiális féknyerget kapott, na bumm. A helyzeten érezhetően nem segít. A hátsó fék… az pedig hátsó fék. Mai viszonylatban igazából úgy érzem húzhatnám két kézzel is a fékkart, valószínűleg akkor sem tudná azt produkálni, amit 2008-ban ad egy sportmotor. Amúgy ha már R46, igazán nem kellett volna lespórolni egy Rossi replika motorról a fém fékcsöveket.
Utcai használat

Még a teszt végével is az motoszkált a fejemben, hogy mindennek ellenére az R6 nem egy kompromisszumok nélküli szupersport gép. Az új R6R-hez képest nagyon nagy a kontraszt és míg azt igazából csak pályán lehet szeretni, a ring kapujához állított R6 lámpái inkább a város fele néznek. De ez így van jól! Végre egy sportmotor, amivel lehet egyezkedni. Viszonylag kényelmes az ülése, nem fájdulunk meg hosszú távon sem, és nem rázza ki belőlünk a reggelit a kemény futómű. Jó húzás a mérnököktől, hogy a kormánycsutka a felső villahíd felett markol rá a telószárra, így nem kell kézen állnunk a kormányon. Ja igen és szélvédelem. Azaz annak hiánya. Ugyanis ha nem akarunk Stalone nyakizmokkal rendelkezni vagy 100 alatt, vagy 200 és 230 között kell mennünk. Érdekes dolog ez, a légörvényeknek tudható be, a bujkálás helyett viszont érdemesebb beruházni egy bubis plexire. Mondjuk hozzáteszem én azt vallom nem árt ha érezzük, hogy mennyivel megyünk.

Összegzés

Végszóként megpróbálok válaszolni az elején feltett kérdéseimre. Hiányzott már az új R6R? Hát a versenyzőknek biztos, de ha nem törünk Talmácsi Gábor babérjaira, akkor erős mazohizmus kell hozzá. Az R6 nagyságrendekkel kényelmesebb, de azt sem mondanám, hogy minden álmom munkába járni vele. Kérdés, hogy mire való igazából egy sportmotor. Az R6-ból könnyen el tudnék képzelni például egy Honda CBR600F-hez hasonló sport-túra motort és akkor az R6R mellett tökéletes választás lehetne utcára mondjuk egy R6F. De ez csak utópia. Hogy megállja-e a helyét a mai szupersport osztályban? Erre egyértelmű válaszom, hogy nem. Más szellemiségben született, mint a mostani fiúk. Érződik ez a sokujjas féken, a nehézkesebb kanyarvételen, a „túrásabb” üléspozíción és ha levesszük az „R6-os szemüveget”, szinte mindenen. Nem rossz masina, de egy idei szupersport gép ég és föld. Viszont ha egy pár éves használt sportmotort keresünk, amivel főleg közúton hasítunk, mindenképp vegyük számításba az R6-ot! Illetve ha találunk az utánozhatatlan R46-ot.

Az e-mail címem denes@tesztmotor.hu. Szívesen várom az észrevételeket, véleményeket, hozzászólásokat az írással kapcsolatban. Ragadjatok billentyűzetet és írjatok!

MOTUL ajánlat az R46-os Yamahához:
Minden típusú gépjárműhöz megtudhatod a Motul ajánlását: innen
Alkalmazás Ajánlás Űrtartalom (ltr)
Motor (4 ü) Legjobb
 
300V 4T FACTORY LINE 10W-40 2,5-3,5
Jobb 7100 4T 10W-40
Villa Legjobb FORK OIL FACTORY LINE Light (d)  
Jobb FORK OIL EXPERT Light (d)
Hűtőközeg (50%) MOTOCOOL EXPERT 2.15
Zsírzószemölcsök TOP GREASE 200  
Fék- és tengelykapcsoló folyadék Best DOT 5.1 BRAKE FLUID  
Better DOT 4 BRAKE FLUID
A MOTUL termékeket itt tudjátok megrendelni kedvezményesen: shop@tesztmotor.hu

 

Galéria

Comments

comments

Specifications

  • No specification found :(