Tesztek

Yamaha R1 teszt, kicsit másképp.

Három magyar versenyző véleménye a még mindig újdonságnak ható Yamaha R1-esről
Euromotor2
MotoStar

Szöveg és képek: Varga Szabolcs

A Road And Ride versenysorozat részeként futó Yamaha R Széria kupában lehetőség nyílt a Hungaroringen is kipróbálni a még mindig friss Yamaha R1-est, a gülüszeműt.

Mióta az ujjgördeszka kivételével meredeken estek a jármű eladások, azóta a polgári foglalkozásomra összpontosítok. Gyártom a biteket zsák számra, multikulturálisan építem a globalizmust, ami hálátlanul lassan összeomlik. A szemem kezd begyulladni a légkonditól, a fejem szétrobban az új openoffice (egylégterű iroda) zsongásának köszönhetően. Az új, egybenyitott munkahelyemen mindenki magánélete nyitott könyv, tudom ki mit főz a hétvégén, hogy kinek hol nyaral a gyereke és ki van válófélben. Mindent tudok, csak dolgozni nem.

Csörren a mobilom, Csabi az, de jó, végre egy motoros hang, egy kis szabadság, 5 perc easy rider-ség:

Hahó, na mizújs? Örülsz, hogy levették a gipszet a karodról? – nem rég fektette el Yamaha R1-esét a sikán előtt a Hungaroringen. Ritkán esik. Mindig is irigyeltem a koncentráló képessége miatt, most mégis közelről számolta a kavicsokat a bukótérben.

Szereztem tesztmotort, indulok vele az R széria kupa egyik versenyén, ahol idén nem mehettem! – az előző évi gyorsabbak később mindig kizárásra kerülnek Yamaháéknál, hogy az újak is dobogóra állhassanak. Ezen a ponton aggódni kezdtem, nem csak azért, mert pár napja még örült volna, ha legalább őszre meggyógyul a csuklója, hanem mert sejtettem a következő kérdést:

Fényképezel, írsz róla cikket? – hallgattam. Ő motorozik én meg melózom, remek. Éreztem, hogy nőnek a tollpihék a hátamon, madárnak nézett. Több tucat ajándék láncspray, féktisztító és jó fajta vörösbor után, mégis megszületett az iromány…

Tavaly alkalmam nyílt egy hetet az új R1-essel tölteni. Nagyon megszerettem. Az új, majdnem Big-Bang blokk (180 fokkal eltolt gyújtás sorrend), nagyon szerethető, sornégyeshez képest nagyon nyomatékos – szinte csak egy sebességfokozatot, a másodikat használtam utcán (kettesben 4700-nál megy 70-et a gyári áttétellel, lepörgetve pedig 180-at) – frenetikus hangjától még most is felállt a szőr a hátamon, amikor Chrobák Jani egyedül körözött a pályán. High tech precíziós mérnöki alkotás. Könnyen vezethető, biztonságban éreztem magam rajta, csak az ára borított ki és hogy felforralta a hűtővizet a városban. Az előbbit kicsit magyarázza, hogy az új modell megjelenésekor szinte mindent megnyert a Yamaha a motorsportban amit csak lehetett, az utóbbi meg R1 betegség, ami többféleképpen kezelhető és különben sem a nyári városi dugókra találták ki a mai kihegyezett aszfaltrakétákat, hanem versenypályákra. Szerencsére a Road And Ride versenysorozat részeként futó Yamaha R Széria kupában lehetőség nyílt a Hungaroringen is kipróbálni a gülüszeműt.

x
A

versenyzők

tesztelők


Perger Csaba, Vida Tibor és Chrobák János

Perger Csaba élményei
(korábbi Dunlop Trophy és Yamaha R Széria Kupa versenyző)

Az eleje nem volt jó a motornak, elsőre nem tudtam 2.09-nél jobbat menni vele, de keményítettünk a futóművön, kisebb első lánckereket tettünk fel és új Dunlop Sportmax GP gumikat vettem rá, így sokkal jobb lett, pláne mikor felfedeztem a gyújtástérkép kapcsolót és beállítottam a bűvös A programot. Végül annak ellenére, hogy kicsit féltettem a motort 2.03-mal kvalifikáltam magam a versenyre, ami 3.5 másodperccel rosszabb, mint a saját rekordom.

Nehezen tudtam vele rajtolni, ugrált, valószínűleg a csúszó kuplung viccelt meg. Biztos lehet vele jól rajtolni, de nekem gyakorolnom kellett volna a startot a parkolóban. Szűkebben lehet vele fordulni, mint az én 2006-os R1-esemmel. Alul agresszívabb a blokk, ami kigyorsításnál jól jön. Az üléspozíciója nagyon hasonló az enyéméhez, de az újon lentebb ülök. A kormánycsutkája rövidebb és agresszívan hajol lefele, valószínűleg ezért is fáradt el hamar a csuklóm (én szélesebb kormányt használok). A versenyen négy kör után elkezdett fájni a kezem és egyre lassultam. Korai volt még a versenyzés a bukfenc után, de jól szórakoztam, jó motor az új R1-es, elcserélném rá a sajátomat!

Vida Tibor emlékei
(korábbi Superstock 1000 és Supersport 600 magyar bajnok)

A mostani versenyen R6-ossal indultam, de korábban próbáltam az R1-et is. A Kawasaki versenymotorommal összehasonlítva a nagy Yamaha egy más világ. Nagyon finom motor, nagyon finoman lehet vele menni. A blokk egy V2-es és egy sor négyes tulajdonságait ötvözi, alul tol, akárcsak egy dízel. A sportmotorok dízelautója!

Chrobák János tapasztalatai
(stock 600 magyar bajnok)

Kategóriaváltás előtt állok, ezressel fogok versenyezni jövőre. Kipróbáltam már az új BMW-t, Hondát és most a verseny előtt alkalmam volt kipróbálni az R1-est is a Csabi beállításaival. 600-as motorokhoz képest ég és föld az R1-es. Nem kell pörgetni, 7-10-ezres fordulat között dolgozik a blokk, 10 ezer felett nem éreztem, hogy adna még le nyomatékot. Nagyon tetszett, ahogy leadta az erőt, lassan váltogattam, mint egy dízellel. Az R6-hoz képest kicsit nehezebb, de alig észrevehető. 1.56-ot mentem a 7 próbakör végén (Jani 1.53.6-os körrekord tartó Stock 600-ban). Kicsit puha volt a futómű, de erre a rövid időre nem volt értelme állítgatni. A gyári gumicső ekkor már nem bírta az igénybevételt, felpuhult a fék (Csabi lassabb köreinél nem jelentkezett a puhulás). Féltettem a tesztmotort, de nem úgy, mint a BMW-t, amin még pályaidom sem volt, ha annak csak a bal oldalát leírom, akkor is 10 évig fizetem!

Ennyit mára a technika és tudomány újdonságaiból, jöjjenek a képek, csinos motorokkal és még csinosabb Hölgyekkel, egészségünkre!

És a lányok..
Yamaha R1 2009-

Comments

comments