Vezetéstechnika

Yamaha Mesterkurzus az Euroringen

A jó pap is holtig tanul, naná, hogy a motorosoknak is ezt kellene tenni… Itt egy újabb lehetőség a tanulásra!
Euromotor2
MotoStar

Mindig van mit tanulni, erre sokszor rájövök. Az, hogy ki mennyit ül a motorjának a nyergében, higgyétek el nem számít, ha egy olyan szituációba kerül, amilyenben még sohasem volt. Ezért jobb előre felkészülni minden eshetőségre.

Ezen segít a Yamaha Mesterkurzusa is, a többi iskolával együtt.
Szerintem az lenne a legjobb, ha ezeket az iskolákat évente kötelezővé tennék, mert szezonkezdetkor, bizony kell a tananyag felevenítése.
A Yamahánál kidolgoztak egy olyan szisztémát, amivel minden motoros jól jár. Erről bővebben alább olvashattok, vagy a www.yamaha-mesterkurzus.hu oldalon is tájékozodhattok.
Mi viszont azért voltunk ott, hogy megmutassuk nektek a tananyagot.
Amióta az első ilyen iskolában voltunk idén, azóta tudatosan figyelek a motor mozgására, döntögetésére és főleg a fékezésre.
Ösztönből ezeket valahol eddig is tudtam, de mindig jobb a tudatosság, főleg akkor, ha baj van.

1.Lecke

Az első lecke arról szól, hogy mindenki tudatosan üljön a motorjára, tudja mi mitől történik egy szituációban. De hogy is lehet ezt megvalósítani?
Egyszerűen be kell gyakorolni a mozdulatokat, meg kell tapasztalni máshogy is a motor tulajdonságait, nemcsak úgy, olyan módon, ahogy eddig ültünk rajta.
Erre nagyon jó példa a féloldalra ülés és egykézzel kormányzás.

Én az egész programot egy R6-ossal csináltam végig, amivel nem volt egyszerű a feladat, ezért ennek a 3 körnek a végére jobban örültem volna, ha az X-Max-ünkkel vágok neki ennek a gyakorlatnak.
Viszont megéreztem, hogy mi a különbség a kormány húzása és tolása között. Meg is jegyeztem, ha kanyarodni kell, akkor az ívbelső oldali kormányt el kell tolni magamtól, és akkor a motor úgy fekszik be a kanyarba, hogy öröm rajta ülni.

2.Lecke
Oda nézz, ahova menni akarsz!

Tóth Zoli a tanfolyam vezetője. Tudjátok, Ő az a pasi az RTL Klub Autómánia című műsorából. Na ő az, aki nem győzte hangsúlyozni, hogy mindig oda nézzünk, ahová menni akarunk. Erre gyakorlatokat is végeztünk a nagypályán és egy bólyákkal kirakott négyzetben.

Ha nem magam elé néztem, hanem arra, amerre menni akartam, akkor sikerült a négyzetben maradnom, különben kicsúsztam belőle.
Ezt sem árt megszokni, hogyha baj van, akkor arra kell nézni, amerre ki tudunk kerülni belőle és nem azt a bazi nagy fát előttünk, mert akkor tutira azt találjuk telibe.
Ez tényleg működik, próbálgassátok!

3.Lecke
Vészfékezés.

Ezt sem árt begyakorolni ha nem akarunk így járni, mert a balesetek 70-80%-a a kanyarok bejáratainál kezdődik. Sokan nem tudják, hogy mennyire lehet erősen fékezni, mert még egyszer sem csinálták. Itt ezt is meg lehet tanulni, de utána ugyanúgy gyakorolni kell mindenhol, csak akkor rögzül teljesen az ember tudatába!

A teljes tananyagot itt el tudjátok olvasni, de higgyétek el, hogy mindenkinek van mit tanulni, ezen nem érdemes spórolni sem időben sem pénzben!

Néhány kérdés amin érdemes elgondolkodni:

– Tudja-e mitől kanyarodik a motor?
– Tudja-e mik a biztonságos vészfékezés szakaszai?
– Képes-e motorjával egy sávon belül megfordulni?
– Tudja-e hova kell nézni kanyarodás közben?

Ha ezekre a kérdésekre egy Yamaha tulajdonos nem tud egyértelmű igennel felelni, akkor a Yamaha Mesterkurzus megmentheti az életét.

Mivel a bekövetkező balesetek jelentős hányadában a motoros tekinthető hibásnak, így kiemelkedő fontossággal bír számunkra az ő képzésük támogatása, tapasztalatuk növelése.

Ennek érdekében a Yamaha Motor Hungária Kft. minimális térítés ellenében (10.000Ft) lehetőséget biztosít minden új és régi Yamaha tulajdonos számára a Yamaha Mesterkurzuson való részvételre. A Yamaha Mesterkurzus nem motoros oktatás, hanem vezetéstechnikai tréning!

A nagyrobogós, utca és cruiser kategóriákban külön-külön megtartásra kerülő program lehetőséget biztosít a Yamaha tulajdonosok számára, hogy biztonságos körülmények között, professzionális oktatók segítségével jobban megismerje motorja és saját képességeit, valamint azok határait.
 

 A Yamaha Mesterkurzus helyszínéül az utcai aszfalt minőségéhez legközelebb lévő, örkényi Euroring szolgál, oktatóknak pedig a WENSON vezetéstechnikai cég kollégáit kértük fel.

Regisztráció és költségek:

Az előregisztrációra és a rendelkezésre álló időpontok előzetes foglalására online felület áll rendelkezésre a www.yamaha-mesterkurzus.hu oldalon.

I. Szint
A tréning céljai:

– Nem a legjobb köridő a cél, hanem a biztonságos közúti motorozásra való felkészülés (este mindenki érjen haza!) A versenypálya csupán egy biztonságos eszköz ennek eléréséhez.

– Helyes vészfékezési technikák elsajátítása.
Számos motoros baleset vezethető vissza a rossz fékhasználatra pánikhelyzet esetén: a motoros ütközés nélkül elesik a helytelen fékezés következtében.

– Helyes kanyarodási technikák elsajátítása (kis és közepes sebesség mellett).

– Helyes TEKINTET megválasztása.
A motor mindig arra megy, amerre nézünk. Oda nézz, ahova menni akarsz! 

 

A biztonsági faktorok

– A jármű (motorkerékpár)
– alapvető műszaki állapota: gumik, fékek, stb.
– menetdinamikai jellemzői: gyorsulás, lassulás, felépítésből adódó sajátosságok, stb.
– A motoron rendszeresen ellenőrizzük:
• gumik nyomása és állapota
• fékek, fékbetétek
• világítóegységek (lámpák, irányjelzők)

A járművezető (motoros):
– a balesetek több mint 80%-ának vezetői hiba az oka!
– a megfelelő védőfelszerelésekkel a sérülések jelentős része megelőzhető lenne!

A környezet (útviszonyok, forgalom többi résztvevője, időjárás, látási viszonyok)

Helyes vészfékezés 1

• Progresszív fékezés (időt adni a guminak, futóműnek a maximális fékhatás eléréséhez).
• Első és hátsó fék együttes használata.
• Fék és kuplungkar kétujjas kezelése, állandó készenlét!
• Kuplung oldása – ne fulladjon le a motor, szükség esetén tovább tudjunk haladni.

Helyes vészfékezés 2

• Teendők blokkoló kerék esetén: csökkenteni a fékhatást, de nem megszüntetni!
• Vészfékezés ABS-es motorkerékpárral: ugyanúgy progresszív fékezés és a lehető legnagyobb fékerő kifejtése a cél.
• Helyes testtartás – ne támaszkodjunk a kormányon, testsúlyunkat lábunkkal tartsuk meg.
• Mindig oda nézz, ahova menni akarsz! (Ne az akadályra szegezd a tekinteted, hanem a menekülőútra).

 

Helyes kanyarodás 1

• Kis sebességnél a motor a kormányzás irányába fordul.
• Egyenesfutás – a kerekek forgása következtében létrejövő giroszkopikus erők hatására a motor mindig egyenesen fog futni.
• Motor kibillentése az egyenesfutásból ellenkormányzással történik: a kanyarodás irányába eső kormányvég megtolására a jármű a kívánt irányba fog megdőlni.
• Helyes ívválasztás:
• a legnagyobb kanyarsebességet a legnagyobb sugarú ívvel érhetjük el.
• közúton a legnagyobb biztonsági tartalék elérése a cél, azaz a kanyart a lehető legnagyobb ívről kezdjük – ne a kanyarbementkor legyünk gyorsak, hanem a kigyorsításkor!
• Mindig oda nézz, ahova menni akarsz: a kanyarív végét nézzük, közúton pedig a teljes belátható szakaszt pásztázzuk a szemünkkel.

Helyes kanyarodás 2

• Háromféle kanyarodási stílus kis és közepes sebességnél:
• Francia stílus, amikor a motort nyomom le magam alatt: szűk kanyarokban, ismeretlen útviszonyok mellett a legbiztonságosabb módszer.
• angol stílus, amikor együtt dőlök a motorral.

Helyes kanyarodás 3

• A „hanging off” stílus, amikor a kanyar íve felé kiülök: igen dinamikus motorozásnál, inkább versenypályán hasznos.
• Szűk manővereknél, igen kis sebességnél használt a motorlenyomásos technika.
• A fordulás irányába kormányzok.
• Dinamikusan lenyomom a motort magam alatt, az ülés külső élére ülök.
• Folyamatos hajtóerővel stabilizálom a motort.
• Hátsó fékkel szabályozom a sebességet (első fék használata TILOS!).

II. Szint


Helyes vészfékezés 1

• Progresszív fékezés (időt adni a guminak, futóműnek a maximális fékhatás eléréséhez).
• Első és hátsó fék együttes használata.
• Fék és kuplungkar kétujjas kezelése, állandó készenlét!
• Kuplung oldása – ne fulladjon le a motor, szükség esetén tovább tudjunk haladni.

Helyes vészfékezés 2

• Teendők blokkoló kerék esetén: csökkenteni a fékhatást, de nem megszüntetni!
• Vészfékezés ABS-es motorkerékpárral: ugyanúgy progresszív fékezés és a lehető legnagyobb fékerő kifejtése a cél.
• Helyes testtartás – ne támaszkodjunk a kormányon, testsúlyunkat lábunkkal tartsuk meg.
• Mindig oda nézz, ahova menni akarsz! (Ne az akadályra szegezd a tekinteted, hanem a menekülőútra)

Helyes kanyarodás 1

• A motorkerékpár az ellenkormányzás hatására fordul.
• Helyes ívválasztás:
• A legnagyobb kanyarsebességet a legnagyobb sugarú ívvel érhetjük el.
• Közúton a legnagyobb biztonsági tartalék elérése a cél, azaz a kanyart a lehető legnagyobb ívről kezdjük – ne a kanyarbementkor legyünk gyorsak, hanem a kigyorsításkor!

Helyes kanyarodás 2

• Az optimális testsúlyelhelyezés.
• Kanyarodás és fékezés összhangjának megteremtése.
• A helyes visszakapcsolás (gázfröccs!).
• Helyes bekormányzási pont megválasztása (kontroll).
• Ideális érintési pont (APEX) megválasztása.
• A kigyorsítási szakasz.
• Mindig oda nézz, ahova menni akarsz: a kanyarív végét nézzük, közúton pedig a teljes belátható szakaszt pásztázzuk a szemünkkel!

Comments

comments