Csatlakozz hozzánk

Hírek

Yamaha FZ8/Fazer8 – az új kategória?

Részletesen is bemutatkozott az új FZ8-as Yamaha, illetve a félidomos Fazer8

Közzétéve

ekkor

MPS RAM MOUNT
ALPINESTARS OFF ROAD

A 600-as már kicsi, az ezres még túl nagy – elcsépelt motoros közhely, örök dilemma. E két új Yamahán kívül más gyártóknál is lassan kezdenek divatba jönni a nyolcszázas gépek – tényleg ez lesz az arany középút?

A Yamaha két új modelljének 800 köbcentis hengerűrtartalma jelzi, hogy elsősorban utcai motornak készült az FZ8 és a Fazer8. Persze ez a kis-és nagytesó esetében is így volt, hiszen az FZ6-os és az FZ1-es gépeket is mindenek előtt az utca motorosának szánták. Viszont ezek esetében a donor az R6-os és R1-es sportmotorok voltak: vagyis superbike-ok butított blokkjait kapták, ami okozott is némi kellemetlenséget, ha visszaemlékszünk. Az új 8-as Yamaháknál azonban szó sincs ilyesmiről, echte utcai konstrukciók, nem az R8-astól kölcsönözték az erőforrást – az azért egy merőben más történet lenne…

A vadonatúj FZ8-asok külleme is valahol a két tesó között van: az elejük a FZ6-osra, hátulról pedig az FZ1-esre hajaznak. Utóbbihoz hasonló tankot, faridomot, oldalt elvezetett kipufogót, valamint alumínium vázat és lengőkart kaptak: első pillantásra nem lesz olyan könnyű megkülönböztetni az ezres verziótól, elölről pedig valószínűleg sokáig keverni fogjuk az FZ6-ossal. Az egyveleg eredménye egy, pontosabban kettő meglehetősen agresszív, de elegáns megjelenésű utcai vas. Jól mutatnak például a sportos vonalat erősítő aranyszínű fordított teleszkópok, vagy – egyes színösszeállítások esetében – az ugyanilyenre fényezett felnik. Akinek eddig bejöttek a meztelen és félidomos Fazerek, a 800-as kivitelekben sem fog csalódni. Lehetnek egy páran, mivel 1998-as bevezetése óta több, mint 250.000 darab FZ6 talált gazdára – a Yamaha 200 köbcenti plusszal kívánja folytatni a jó sorozatot.


“A naked FZ8 – valódi egyéniség”

Ugyanis 799 köbcentisek lettek az új vasak, és természetesen a sornégyes elrendezés is maradt. Napjaink egyik technikai kritériumának megfelelően injektor gondoskodik az üzemanyag-ellátásról. A gyár szerint ez az erőforrás az ideális teljesítmény és a kihasználhatóság tökéletes elegye. Korábban a hatszázasokról is hasonló megállapításokat hallhattunk, de a világ már csak ilyen: mindenki egyre többet akar. Bár elsősorban utcai alkalmazásra készített motorokról beszélünk, a magas technikai színvonal azért nem marad el: a különböző hosszúságú szívótorkok és a 7,8 literes airbox benne vannak a csomagban. Abban a csomagban, amely 106 lóerős teljesítményt és 82Nm-es nyomatékot tartalmaz: előbbit tíz, utóbbit nyolcezres fordulatnál teljesíti az erőforrás. Ennek mindenképp elégnek kell lennie utcai felhasználásra, a kérdés inkább az, hogy hogyan, milyen egyenletesen lehet majd előcsalogatni az erőt a gépből.


Dinamikus vonalak, atletikus megjelenés, amihez az ízléses ötágú alumínium felnik is hozzájárulnak

A már említett kellemes megjelenésű fordított villa belsőcső-átmérője 43mm, rugóutja pedig ugyanúgy 130mm-es, mint a hátsó Monocross rugóstagé. A sportos megjelenésű futóműelemek ellenére a komforos rugózásra fektették a hangsúlyt a tervezők, ami balkáni útviszonyainkat tekintve nagyon jó hír. Szintén üdvözölendő, hogy a gyár gyors és könnyű irányíthatóságot ígér, ami utcán legalább olyan fontos lehet, mint a pályavasak esetében. Mégsem ideális választás a kezdőknek az FZ8, viszont aki pár ezer kilométerrel a háta mögött egy középkategóriás utcai gépet keres, annak maximálisan megfelelhet. Ahogyan a túrázóknak is, mivel rengeteg gyári kiegészítő rendelhető a 8-asokhoz, a markolatfűtéstől a túraplexi-ig.


Telitankolva 211 kilót nyom az FZ8, a félidomos változat 215kg – az ABS plusz 5kg súlyt jelent

Talán az egyetlen alkatrész, amely nem annyira naprakész, amin érezhető a spórolás, az a 310mm-es tárcsaátmérőjű első fék. A monoblock féknyergek is szép aranyszínűek, de ma már azokon a gépeken is radiális felfogatású nyergeket találunk, melyeken végülis semmi értelme ennek a megoldásnak. Viszont az emberek megszokták, és elvárják – bár biztos hogy bőven elég lesz az erejük az utcára, ahová ugye szánták a Yamahákat. Sőt, mindkét nyolcszázas modell 200.000Ft felár ellenében ABS-el is rendelhető, anélkül pedig 2.498.000Ft-ért viheted haza az FZ8-ast, a félidomos Fazer8-ast pedig 100.000-el drágábban.


A naked modell fejidomja talán kissé túljátszott, a Fazer8 eleje pedig a kistesó hasonmása…

…míg hátulról az FZ1 sziluettje a mérvadó

Szépek a leömlők és az első futómű környéke is, a végdob viszont könnyen vita tárgya lehet (és akkor még nagyon finoman fogalmaztál Tomikám… szerk.)


Egy sikeres karrier kapujában? Minden adott hozzá…

MPS ALPINESTARS 2017
MPS AUTOMAG

Comments

comments

Hirdetés

Trending