Csatlakozz hozzánk
LOTUS TALMA

Hírek

Yamaha FZ8/Fazer8 – az új kategória?

Részletesen is bemutatkozott az új FZ8-as Yamaha, illetve a félidomos Fazer8

Közzétéve

ekkor

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

A 600-as már kicsi, az ezres még túl nagy – elcsépelt motoros közhely, örök dilemma. E két új Yamahán kívül más gyártóknál is lassan kezdenek divatba jönni a nyolcszázas gépek – tényleg ez lesz az arany középút?

A Yamaha két új modelljének 800 köbcentis hengerűrtartalma jelzi, hogy elsősorban utcai motornak készült az FZ8 és a Fazer8. Persze ez a kis-és nagytesó esetében is így volt, hiszen az FZ6-os és az FZ1-es gépeket is mindenek előtt az utca motorosának szánták. Viszont ezek esetében a donor az R6-os és R1-es sportmotorok voltak: vagyis superbike-ok butított blokkjait kapták, ami okozott is némi kellemetlenséget, ha visszaemlékszünk. Az új 8-as Yamaháknál azonban szó sincs ilyesmiről, echte utcai konstrukciók, nem az R8-astól kölcsönözték az erőforrást – az azért egy merőben más történet lenne…

A vadonatúj FZ8-asok külleme is valahol a két tesó között van: az elejük a FZ6-osra, hátulról pedig az FZ1-esre hajaznak. Utóbbihoz hasonló tankot, faridomot, oldalt elvezetett kipufogót, valamint alumínium vázat és lengőkart kaptak: első pillantásra nem lesz olyan könnyű megkülönböztetni az ezres verziótól, elölről pedig valószínűleg sokáig keverni fogjuk az FZ6-ossal. Az egyveleg eredménye egy, pontosabban kettő meglehetősen agresszív, de elegáns megjelenésű utcai vas. Jól mutatnak például a sportos vonalat erősítő aranyszínű fordított teleszkópok, vagy – egyes színösszeállítások esetében – az ugyanilyenre fényezett felnik. Akinek eddig bejöttek a meztelen és félidomos Fazerek, a 800-as kivitelekben sem fog csalódni. Lehetnek egy páran, mivel 1998-as bevezetése óta több, mint 250.000 darab FZ6 talált gazdára – a Yamaha 200 köbcenti plusszal kívánja folytatni a jó sorozatot.


“A naked FZ8 – valódi egyéniség”

Ugyanis 799 köbcentisek lettek az új vasak, és természetesen a sornégyes elrendezés is maradt. Napjaink egyik technikai kritériumának megfelelően injektor gondoskodik az üzemanyag-ellátásról. A gyár szerint ez az erőforrás az ideális teljesítmény és a kihasználhatóság tökéletes elegye. Korábban a hatszázasokról is hasonló megállapításokat hallhattunk, de a világ már csak ilyen: mindenki egyre többet akar. Bár elsősorban utcai alkalmazásra készített motorokról beszélünk, a magas technikai színvonal azért nem marad el: a különböző hosszúságú szívótorkok és a 7,8 literes airbox benne vannak a csomagban. Abban a csomagban, amely 106 lóerős teljesítményt és 82Nm-es nyomatékot tartalmaz: előbbit tíz, utóbbit nyolcezres fordulatnál teljesíti az erőforrás. Ennek mindenképp elégnek kell lennie utcai felhasználásra, a kérdés inkább az, hogy hogyan, milyen egyenletesen lehet majd előcsalogatni az erőt a gépből.


Dinamikus vonalak, atletikus megjelenés, amihez az ízléses ötágú alumínium felnik is hozzájárulnak

A már említett kellemes megjelenésű fordított villa belsőcső-átmérője 43mm, rugóutja pedig ugyanúgy 130mm-es, mint a hátsó Monocross rugóstagé. A sportos megjelenésű futóműelemek ellenére a komforos rugózásra fektették a hangsúlyt a tervezők, ami balkáni útviszonyainkat tekintve nagyon jó hír. Szintén üdvözölendő, hogy a gyár gyors és könnyű irányíthatóságot ígér, ami utcán legalább olyan fontos lehet, mint a pályavasak esetében. Mégsem ideális választás a kezdőknek az FZ8, viszont aki pár ezer kilométerrel a háta mögött egy középkategóriás utcai gépet keres, annak maximálisan megfelelhet. Ahogyan a túrázóknak is, mivel rengeteg gyári kiegészítő rendelhető a 8-asokhoz, a markolatfűtéstől a túraplexi-ig.


Telitankolva 211 kilót nyom az FZ8, a félidomos változat 215kg – az ABS plusz 5kg súlyt jelent

Talán az egyetlen alkatrész, amely nem annyira naprakész, amin érezhető a spórolás, az a 310mm-es tárcsaátmérőjű első fék. A monoblock féknyergek is szép aranyszínűek, de ma már azokon a gépeken is radiális felfogatású nyergeket találunk, melyeken végülis semmi értelme ennek a megoldásnak. Viszont az emberek megszokták, és elvárják – bár biztos hogy bőven elég lesz az erejük az utcára, ahová ugye szánták a Yamahákat. Sőt, mindkét nyolcszázas modell 200.000Ft felár ellenében ABS-el is rendelhető, anélkül pedig 2.498.000Ft-ért viheted haza az FZ8-ast, a félidomos Fazer8-ast pedig 100.000-el drágábban.


A naked modell fejidomja talán kissé túljátszott, a Fazer8 eleje pedig a kistesó hasonmása…

…míg hátulról az FZ1 sziluettje a mérvadó

Szépek a leömlők és az első futómű környéke is, a végdob viszont könnyen vita tárgya lehet (és akkor még nagyon finoman fogalmaztál Tomikám… szerk.)


Egy sikeres karrier kapujában? Minden adott hozzá…

MPS AUTOMAG
MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

ohropax

INSTAGRAM

Trending