Tesztek

Yamaha Cygnus X teszt

Nem túl gyors, nem túl olcsó, de mégis szerethető közlekedési eszköz.

Nem túl gyors, nem túl olcsó, de mégis szerethető közlekedési eszköz.

Még nyár volt és csiripletek a madarak, amikor ez a robogó nálunk járt, és mi jó sokat motoroztunk  vele. Az, hogy milyen a Cygnus csak a teszt végére fog kiderülni, nem lövöm le előre a poént .

Külső:

Azt hiszem régebben erre a méretre mondták, hogy nagytestű robogó. Ez akár igaz lehetne mostanság is, ha egy régi Jog mellé állítanánk, de annyira hozzászoktunk a nagyobb robogókhoz, hogy ez már csak a közepes méretű jelzőt érdemelné.

A méret maximum 170 centis magasságig kényelmes, a magasabbaknak kompromisszumot kell kötniük az elhelyezkedést illetően, voszont sok lehetőség nincs fészkelődni rajta, mivel a hátsó ülés magasítva van, és nem kényelmes a magasítás élén ücsörögni. Én a 186 centimmel alig fértem el rajta, a térdem gyakran hozzáért az előtte lévő idomhoz.

Főleg az a baj vele, hogy a lábtartó trepni túlságosan magasra került a 785 mm-es ülésmagassághoz képest, így egy ilyen hosszú lábbal nehéz rajta elférni. Viszont a rövidebb lábú fiatalok és/vagy főleg a lányok jól érezhetik rajta magukat.

Viszont elég nagy csomagtartó van az ülés alatt, a zárt bukósisak mellett még marad hely egyéb kacatnak, és a nyitott kesztyűtartóba is jó sok minden elfér.

Mit jelent a Cygnus?

Görög mitológiai történet: Az egyik monda szerint a hattyú Orpheusz, a trákiai hős, aki olyan szépen zenélt és énekelt, hogy a vadállatok, de még a fák is köréje sereglettek, hogy hallgassák énekét. Zeusz ezért Orpheuszt az égre helyezte, hogy mindig kedves lantja közelében lehessen.

Egy másik monda szerint a hattyú Zeusz maga, aki ebben a képében csábította el Lédát, aki ikreket szűlt neki. (Lásd az Ikrek csillagkép legendáját.) Ezért Zeusz a hattyút az égre helyezte.

A Hattyú csillagkép: *α Cygni, Deneb (Farok) 1,2m fényességű, A2-esz színképtípusú sárgásfehér színű, felszíni hőmérséklete 11 00 K. A csillag 1825 fényév távolságra van tőlünk, és 75 000-szer fényesebb a Napnál. Radiális sebessége -4 km/s, éves sajátmozgása 0,004″. *β Cygni, Albireo (Madár) egy 390 fényévre levő fizikai kettőscsillag (fényességük 3,2m/5,1m, távolságuk 34,3″, színük narancs/kékes); távcső segítségével már mindkét társ jól látható, már közepes műszerrel is könnyen felismerhető eltérő színük miatt.

A külalak elég szubjektív fogalom, van akinek tetszik, van akinek nem. Én már láttam sokkal szebb 125-ös robogókat, ennek a formavilága kicsit olyan, mintha kínában készült volna a formaterv. Mindenesetre próbáltam a fotókon a legtöbbet kihozni a Cygnusból.

A műszerfal két egységből áll. A túlskálázott analóg sebességmérő mellett egy digitális kijelző  található, amin az idő, a benzinszint, és a megtett kilométer figyelhető meg.

Okos megoldás még a zárható gyújtáskapcsoló, amit a gyújtáskulcs spéci reteszével lehet kinyitni, bár nem hiszem, hogy ezzel bármilyen tolvajt el lehetne riasztani.

Motor/váltó:

125 köbcenti, négy ütem, 11 lóerő. Nem egy versenygép, de arra azért elegendő, hogy napi 50-100 kilométert meg lehessen vele tenni (pl. munkába járásra). Az ilyen jellegű felhasználást az is támogatja, hogy a fogyasztása igencsak gazdaságos. 3 litert nem tudtam vele megetetni 100 km-enként.


Ez már itt megfelel az Euro3-as normáknak

A 100km/h-s végsebesség eléréséhez elég sok idő szükséges, 90 fölött már nem nagyon gyorsul a robogó, viszont ezt két személlyel is tudja, és nem nagy a különbség a szóló használathoz képest.
A CVT váltó minden extra és hátrány nélkül teszi a dolgát. Észrevétlen.

Utascipelés:

Annál inkább baj van az ülés méretével, ami inkább csak arra való, hogy a gyereket az iskoláig elszállítsuk. Az asszonyka már nem érzi magát kényelemben, mivel a hátsó ülés túl rövid, és a lábtartó helyzete is elég siralmas. De legalább adott az utasszállítás lehetősége.

-Azt csak úgy mellékesen jegyzem meg, hogy nem tudom mikor fogják végre kiterjeszteni az EU-s normáknak megfelelően, hogy a B kategóriás jogosítvánnyal is lehessen 125 köbcentis motorkerékpárokat vezetni. Ez az 50 köbcentis szabály már igencsak idejét múlta, arról nem is beszélve, hogy mennyire balesetveszélyes 40-nel közlekedni a forgalomba.-

Váz/Futómű:

Az acél váz mereven tartotta össze a futóműveket, élvezet volt vele kanyarodni. Az alacsony, 120kg-os súly is a javára vált, viszont az első teleszkópok felütését megszüntethették volna. Még egy személlyel is gyakran üt fel a teleszkóp a rossz minőségű utakon, amit keményebb rugók alkalmazásával meg lehetett volna oldani. Ez jobban zavart, mint az, hogy csak 12 colos kerekeken gurul a Cygnus. A kis kerekek hátrányait nem lehetett érezni.

A hátsó traktus két rugóstagra támaszkodik, aminek a működésével semmi probléma nincs.

Mi a Bridgestone gumikat ajánljuk! Keressétek meg a megfelelő abroncsot a motorotokra. Katt a logóra!
A gumik áráról a Nagy-I Bt.-nél Tel: 82/410-223, vagy a motorgumi.eu oldalon tudtok érdeklődni.
Fék:

Annak ellenére, hogy a hátsó dobfék adagolhatósága nem a legjobb, a fékhatás nagyon jó volt. Elöl 216mm méretű szimpla tárcsafék lassít 2 dugattyús féknyereggel, míg hátul a már említett, digitális tulajdonságokkal (1,0 – fog, nem fog) rendelkező 150mm-es dobfék, ami gyakran blokkolja a hátsó kereket. Viszont jó pont, hogy a hátsó fékkart lehet rögzíteni, így nem gurul el egy lejtőn sem, ha oldalsztenderrel tamasztjuk le.

Összegzés:

Megtettem vele 500 kilométert egy hét alatt, és azt leszámítva, hogy a mérete nem volt a legmegfelelőbb számomra, teljesen meg voltam vele elégedve. Ha a külalak formáját és méretét nem veszem figyelembe, városi, ide-oda szaladgálós motornak hibátlan.

Hát igen, nem volt poén amit lelőhettem volna, ez egy A-ból B-be használható, érzelmektől mentes közlekedési eszköz. Nem olcsó, ha csak az árát nézzük, de még mindig jó az ár-érték aránya ebben a kategóriában.

Előnyök és hátrányok
  • kicsi, városi közlekedéshez ideális méret
  • kis fogyasztás
  • gazdaságos üzemeltetés
  • A Yamaha minősége sajnos az árában is megmutatkozik 768.000Ft+ reg. adó= 840.000Ft, de még mindig ez a legolcsóbb a minőségi kategóriában
  • kínai hatású design
  • kis lábtér

Konkurencia: Honda PES125 888.000 Ft regadóval, Honda NHX110 Lead 568.000Ft regadóval, Vespa LX125 985.000Ft regadóval

Műszaki adatok
Blokk
típus: egyhengeres, léghűtéses, négyütemű
hengerűrtartalom: 125 cm3
Furat x löket: 52,4 x 57,9 mm
Kompresszió: 10,0 : 1
Keverékképzés: elektronikus üzemanyag-befecskendezés
Megadott teljesítmény: 10,9LE @ 8.500 1/perc
Megadott nyomaték: 9,3Nm @ 7.500 1/perc
Váltó: automata CVT
Váz, futómű és fék
Első rugóút: 78mm
Hátsó rugóút: 95,5mm
Első fék: szimpla tárcsás (216mm átmérőjű)
Hátsó fék: dobfék (1500mm átmérőjű)
Gumi méretek: elől: 110/70-12; hátul: 120/70-12
Bruttó ár (reg.adóval))
840.000 HUF

{kl_php}include(“dealer/yamaha.php”);{/kl_php}

Comments

comments

About the author

Benkő Zsolt

Amióta az eszemet tudom mindig minden motort ki akartam próbálni. Emlékszem még apám 350-es oldalkocsis Jawa motorjára, amikor kb 3 éves voltam azzal vitt sokszor. Ott csípődött be nekem a motorozás. Azóta mentem már szinte mindenféle motorral még Noriyuki Haga Superbike VB-s Yamahájával is Mugellon.
2003-óta vagyok motoros szakújságíró és több, mint 1000 motort teszteltem, így nagy meglepetés már nem érhet egyiken sem.
Kedvenceim városban a robogók, nagymotorok közül pedig az ezres Superbike-ok.

Specifications

  • No specification found :(