Csatlakozz hozzánk

Hírek

Wakan: egy kisfiú álma

Különleges motorok Franciaországból, amerikai blokkal.

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

A kisfiúk sok mindenről álmodoznak. E cikk szerzője például szemetes szeretett volna lenni. Nem sikerült, szerencsére. Joël Domergue 14 évesen elhatározta, hogy egyszer megépíti a saját motorját. Sikerült, szerencsére. Ez lett a Wakan.
 

A szó a lakota sziú indiánok nyelvén annyit tesz: erőteljes, hatalmas, szent. Joël teremtményei az első kettőnek biztosan megfelelnek: van bennük kraft bőven, a blokkjuk pedig hatalmas – vizuálisan és köbcentire is. A szenttel kapcsolatban erős kétségeink vannak, ráadásul ez a cím inkább embereknek jár. Monsieur Domergue pedig valószínűleg esélytelen rá, legalábbis Franciaországban: azt mondja, ő nem francia motorokat gyárt. Micsoda eretnek! Vagy mégsem?

„Nem akarom azt állítani, hogy a Wakan francia márka. Nehezen is tehetném, hiszen a beszállítóink 90 százaléka külföldi. Egyébként is, a „francia motor” kifejezésnek negatív kicsengése van, különösen itt, Franciaországban. Büszke vagyok a származásomra, de a Wakannal kapcsolatban a „francia” jelző lényegtelen és félrevezető is.”

– véli az alkotó. Van igazság abban, amit mond. És az is biztos, hogy tapasztalatból beszél, hiszen 1993-ban társalapítója volt a Scorpa triálmárkának.

Domergue tíz év után kiszállt a szöcskebizniszből és létrehozta saját cégét, az Engineering and More-t, amelyből aztán a Wakan született. Egészen másfajta motorokat szeretett volna építeni, nem olyanokat, mint korábban a Scorpánál (bár ő maga is triálozik). Az inspirációt a legendás AC Cobrából merítette, a recept egyszerű és lényegretörő: végy egy böhöm nagy, lusta, ultranyomatékos amerikai blokkot, és passzírozd bele egy kompakt, sportos, kezes európai vázba. Joël végül a Wisconsin állambeli S&S-sel kötött motorbeszállítói szerződést, a futóműalkatrészeket, a fékeket és a kerekeket szintén ismert gyártóktól szerzi be.

A Wakan eddigi egyetlen szériaérett típusa a 100 Roadster, az első példányoknak éppen mostanában – 2009 első negyedévében – kell elkészülniük, ha minden a tervek szerint halad. A gép lelke a léghűtéses, nyomórudas, 45°-os V2-es. Hengerei köbös felépítésűek, a 101,6 x 101,6 mm-es furat-löket 1640 cm3-es, vagyis 100 köbhüvelykes hengerűrtartalmat eredményez – innen a típusnév. Az üzemanyag-ellátás nincs túlbonyolítva, egyetlen, 41 mm-es Keihin karburátor eteti az óriást. Némi elektronika azért van, a tankon elhelyezett légbeömlő két pillangószelepét számítógép vezérli, a CDI gyújtás pedig programozható. Alapváltozatban 120 lóerőt tud a gépezet, ez 5750-es percenként főtengelyfordulatnál születik, de vannak még kiaknázható tartalékok a rendszerben. A legnagyobb forgatónyomaték 165 Nm 4250-nél, de ennél is többet mond, hogy már valamivel 2000 felett 100 Nm körüli mennyiséggel gazdálkodhat a 100 Roadster pilótája.

Az egyszerű gerincváz króm-molibdén ötvözetű acélcsövekből áll, és nem is olyan egyszerű, hiszen fő eleme olajtartályként is szolgál. (Úgy van, nekünk sem először ugrik be a Buell név, elég sok a hasonlóság a két márka motorjainak koncepciója között. De ha igazi klónt szeretnétek látni, nézzétek meg az amerikai Ecosse Hereticet. Meglepő a hasonlóság, nemde? Megjegyezzük, a Heretic létezett előbb… De térjünk vissza a Roadsterhez!) Elöl 46 mm-es, fordított, teljesen állítható Ceriani teleszkópok fogják a kereket, hátul alumínium lengőkar és ZF Sachs központi rugóstag dolgozik. A tengelytáv kicsi, mindössze 1380 mm (egyes Buellek még ennél is rövidebbek), a villa elképesztően meredek, 68°-os szögben áll, az üres tankkal mért súly 183 kg, aminek 52 százaléka jut az első tengelyre. Mivel az üzemanyagtartály csak 13 liternyi benyát tud befogadni, a Roadster garantáltan a mágikus 200 kg-os határ alatt marad. A fékrendszer elöl csupán egytárcsás, de az legalább jó nagy, 340 mm átmérőjű, és hatdugattyús AJP nyereg szorongatja. A kovácsolt alukerekeket a Marchesini számlázta ki, a Wakan gyárban 120/70-ZR17 illetve 180/55-ZR17 méretű Michelin Pilot Power abroncsokat húztak rájuk.

Az adatok azt sugallják, hogy egy kivételesen fordulékony, jól irányítható motorral van dolgunk. A híres és tapasztalt motoros újságíró, Alan Cathart a 2006-ban bemutatott első változatról azt mondta, érzésre a Buell Firebolt XB12R-re emlékeztet. Nem csoda… A gyári adatlap szerint a végsebesség 248 km/h, ami tisztességes eredmény egy OHV kéthengeressel hajtott, burkolatlan mocitól.

A Wakanhoz hasonló kis márkáknál a legkényesebb kérdés mindig az, hogy vajon meddig tudnak életben maradni, találnak-e vállalkozó szellemű – és vastag pénztárcájú – vevőket a motorjaikra. A 100 Roadster alapára Franciaországban 33 600 euro, vagyis nagyjából 10 millió forint. Domergue szerint évente 300-500 darabot kellene eladniuk, hogy megtérüljön a befektetés. A csábítás érdekében nagyon rugalmasan állnak a vevői kívánságokhoz, illetve minden évben szeretnének bemutatni egy, a szériamodellen alapuló spéci gépet. A 100 Track Racer Special S&S 50th Anniversary pontosan ilyen: az S&S fél évszázados fennállását ünnepelték vele.

De emellett a lelkesedés, a tűz is nélkülözhetetlen a sikerhez, és Domergue ebben nem szenved hiányt:

„14 évesen kezdtem motorokkal foglalkozni. Nem én választottam, így hozta az élet. Egy idő után arról álmodtam, hogy egyszer majd megépítem a sajátomat. (…) És később is minden ebbe az irányba vitt, ha nem is tudatosan. Ezért mondom mindig, hogy nem én választottam. Ez a rendeltetésem.”

Sok sikert kívánunk, Joël!

Galéria

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Trending