Csatlakozz hozzánk

Hírek

Visszatérhet a MotoCzysz

A befejezetlen MotoGP-projektnek kedveznek az új szabályok.

Közzétéve

ekkor

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Szegény amerikaiakat az ág is húzza. Nem pont mindegyiket, mindenesetre Michael Czyszt biztosan. Szegény évekig egy saját, tökéletes MotoGP motor megalkotásán munkálkodott kis csapatával, ám mire a célegyenesbe ért, a szabályok megváltoztak, a lökettérfogat felső határát visszavették 800 cm3-re, ő meg ott állt a majdnem kész ezressel, majdnem üres zsebbel. Sebaj – gondolta, félretette a blokkot, és a vázba belefabrikált egy villanymotort. Irány a Man sziget, TTX GP, az elektromos meghajtású motorok versenye. Mindenki erre a motorra volt kíváncsi, de csalódniuk kellett. Egy apró hiba miatt el sem tudott indulni a futamon. Mi jöhet még? Egyszer csak váratlanul megfordult a szerencse…

 

 


A tesztpilóták mind elégedettek voltak vele

 

Mint arról már korábban beszámoltunk a MotoCzysz egy tőkeerős befektetőre talált az indiai Bajaj vállalat személyében. Ezen felül kiderült, hogy 2012-től ismét 1000 cm3 lesz a felső határ a MotoGP-ben, így újra elővehetik a félretett négyhengeres Z motort, amit éppen csak be kell fejezni, és máris ott találhatják magukat a prototípusok versenyének rajtrácsán. Van rá két évük, ennek elégnek kell lennie.


A soros, négyhengeres Z motor nagyon sima járású és kellőképpen kompakt.

Most tehát előnyben vannak a többiekkel szemben, hiszen van egy kész blokkjuk, már csak hozzá kell igazítani egy-két dolgot az új szabályokhoz. Legfontosabb ezek közül a 81 mm-ben maximált dugattyúátmérő. A MotoCzysz C1-et az alapoktól kezdve 82 mm-es dugattyúkkal tervezték, a kisebb átmérőjű hengerek, az ezek kompenzálásához szükséges lökethossz, és az velük együtt járó új főtengely kialakítása ezen a szinte apró beavatkozásnak számít.


A tesztelések áldozatává vált prototípus.

Kíváncsian várjuk a MotoCzysz mire jut a jövőben. A régebbi tesztek alapján ugyanis a C1-es nagyon sokat ígérő motornak indult. A hosszában elhelyezett blokk annyira kiegyensúlyozottra sikerült, hogy nem volt szükség kiegyenlítő tengely alkalmazására. A váz menet közben tökéletesen semlegesen viselkedett, a tesztpilóták, akik kipróbálták, teljesen el voltak ájulva a motor fordulékonyságától.

Tudtad-e?

A MotoCzysz C1 tele van mindenféle újító, különleges megoldással, mind a blokk, mind a futómű terén. Az erőforrás egy úgynevezett soros elrendezésű Z motor, ami azt jelenti, hogy a hengerek nem egy sorban vannak, hanem egymáshoz képest eltolva. Két főtengelye van, amelyek egymással szemben forognak, tökéletesen kiegyenlítve a rezgéseket. Három vezérműtengely található a hengerek felett, a középső minden hengerben a nyitásért felelős, míg a két szélső, két-két henger kipufogószelepeit vezérli. Az egészet hosszában szerelik a vázba, ami karbon és üvegszál keveréke, és mindössze 5 kg-ot nyom. Az első teleszkópok csavarodásmentesen vezetik a kereket, nincsen bennük se rugó, se lengéscsillapító, azok feladatát külön központi egység végzi. Hátul viszont két rugóstag is van, amelyek himbarendszer nélkül kötik össze a váz hátsó részét a lengővillával.


Érdemes pár percig mazsolázni a képen.

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

ALPINESTARS OFF ROAD

Trending