Csatlakozz hozzánk

Vezetéstechnika

Heti hetes: Mire figyelj az első pályára lépésedkor?

Beköszöntött a pályaszezon, ezért összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat, a pályázáshoz szükséges alapokat – elsősorban azoknak, akik még nem (vagy kevésszer) voltak valamelyik ringünkön

Közzétéve

ekkor

heti hetes elso palyazas
ICON AIRFLITE MPS

– “Heti hetes” néven új sorozatot indítunk, melynek keretein belül minden héten körbejárunk egy témát, hét pontba foglalva (lásd lentebb az e heti “Bűvös hetest”). A célunk ezzel, hogy könnyen áttekinthető és emészthető formában beszéljünk fontos, hasznos dolgokról. Ha eszedbe jut olyan téma, amelyről szívesen olvasnál e keretek között, javaslataitokat várjuk: info@tesztmotor.hu

MPS Turismo
Euromotor3
AIRFLITE
MPS RAM MOUNT
MPS AUTOMAG
MPS Vespa-MV

Nem véletlenül kezdünk a pályára gurulás hasznos témakörével: a régi iskola tanítása szerint a versenypályán a versenyzők motoroznak – de ennek már vége, jó ideje. Ma már a pályákon mindenki mehet, és szerencsére sokan ki is használják ezeket a (könnyített) lehetőségeket. Azért mondjuk, hogy könnyített, mert a nagy ringek mellett bárki számára elérhetővé váltak a “kispályák” – megfizethető áron.

Mi Kakucsra járunk, itt rendezzük TesztMotor Tréningjeinket is – “mint az közismert”. A KakucsRing azért barátságos, mert egyrészt a pályadíj is az, másrészt nem nagyon fogyasztja a technikát (gumi, fék pl.), és a relatíve kis tempó miatt még az “első bálozókra” sem ijeszt rá . Kivéve persze, ha a belső íven Chrobák Jani, a külsőn pedig Bódis Ricskó “szúr be”, egyszerre(!) – ahogy az velem is megesett egyszer, ehh.. Ja, és az aszfalt minősége is kifogástalan: ha jó a gumid, és az idő is az, tapad, mint a tigrisre a csíkja.

Túramotorral is érdemes felmenni a pályára: jobb, magabiztosabb motorosként fogsz lejönni… A bőrruha azonban ideálisabb viselet a rázökövek között…

Szóval arra biztatunk benneteket, hogy tegyetek egy próbát, ha még nem jártatok pályán. Akkor is, ha soha nem gondoltad volna, hogy egyszer majd versenypályán motorozol. Azon túl, hogy eléggé élvezetes elfoglaltság (ugye) és kellemesen fárasztó is, egy rakás haszna van a “közúti jövődre” nézve – hogy így fogalmazzak. Egyszerűen jobb motoros leszel, egymásra találtok a gépeddel, ennél fogva az utcán olyan szituációkat is megoldasz majd, amiket azelőtt nem biztos, hogy abszolváltál volna…

Ezekről a hasznos vezetéstechnikai okosságokról már számtalanszor beszéltünk Tréningjeinken, és igen, hogy egy kicsit hazabeszéljünk: ha egyedül nem megy, kérj segítséget (nem ciki). Csapatban még nagyobb buli a tanulás és jóval gyorsabban is megy, és nem, mi nem versenyzőket képzünk, hanem utcai motorosokat “tuningolunk”. Mi magunk is azok vagyunk, de láttunk már pár pályát is… Ha nincsen pénzed/időd ilyesmire, akkor sincs kifogás: Kakucsra például még a késő délutáni órákban is fel lehet menni párezer forintért. Előtte viszont a lenti “hetest” olvasd el, ha még nem jártál pályán, vagy még nem érzed magad haladónak!

Bűvös hetes – mire figyelj

1. Mielőtt pályára gurulsz, kérdezd meg a géped véleményét!
Hiszen jó formában kell lennie ahhoz (futómű, fék…), hogy te is egy
jót pályázhass! Például egyáltalán nem mindegy, milyen (állapotú)
gumival “lépsz” pályára. Bár az első óvatos köreidnél nem annyira
lényeges, de megnyugtató lehet, ha engedsz egy keveset az utcára ideális
guminyomásból: elöl 2,1-2,0 bar, hátul 1,8-2,0 a “sztenderd” a pályára.
Evidens, hogy ne folyjon semmi a gépből az ideális ívre – különben a
többiek dühbe jönnek…

2. Mindig az első és az utolsó kör a legveszélyesebb. Az első
azért, mert az az első (…) – na jó, mert ilyenkor még jó eséllyel nem
kaptunk el semmilyen ritmust, a gumik sem túl melegek, és mi sem vagyunk
bemelegedve (érdemes is párat nyújtani a felmenetel előtt, mint a
kispályás focinál!). Arról nem is beszélve, hogy ha tényleg először vagy
pályán, akkor azt sem nagyon sejted, hogy merre tekereg az aszfaltcsík.
A “csak még egy kört” megyek pb-rekordkísérletek (personal best)
szintén veszélyesek: az “utolsó” körben már szinte biztos, hogy elég
fáradtak vagyunk ahhoz, hogy hibázzunk.

3. Ne figyelj hátra – a gyorsabbak úgyis el tudnak menni melletted. Ha meg tudod állni, hogy – a közúti motorozással ellentétben – ne figyeld állandóan a tükröt, akkor nem kell leszerelned… Ha úgy érzed, hogy zavar, hogy egyfolytában valaki ott virít vagy világít a se..a motorod mögött, akkor nyugodtan szereld le. Csak előre, és egy kicsit messzebb (távolabb, kanyarkijárat pl. – de ez már a következő fejezet) is vezetheted a tekinteted, mint az utcán, mert a pályán kiváló az aszfalt és kátyúk sincsenek.

4. Csak semmi hirtelen mozdulat – légy kiszámítható! Ez a pont az előzőhöz kapcsolódik: a nálad gyorsabbak – akik lesznek egy páran, ha először vagy pályán (kivéve ha hétfő reggel 9-kor kezdesz, mondjuk Kakucson) – csak akkor tudnak gondtalanul kikerülni, ha kiszámítható íveken közlekedsz. Ez azért nem olyan “bonyolult”, mint amilyennek hangzik: folyasd szépen egymás után a kanyarokat, és “ne törd le” őket. Ennél rosszabbat már csak akkor csinálhatsz, ha elesel – de nyugi, nem fogsz.

5. Ha elfáradtál, irány a büfé!
Ez így elég – pestiesen mondva – “lazásan” hangzik, de teljesen igaz. Fontos hangsúlyozni, hogy egy pályanap nem verseny, itt te írod magadnak a szabályokat. Ha egyszerre 5 kör esik jól, akkor 5, ha 25, akkor 25. Egy KakucsRing-kaliberű pályán ebben a tekintetben szinte teljes szabadságot kapsz, akkor mész, amikor jól esik. A büfé nem költői túlzás, a hideg üdítő és az ott zajló sztorizás jótékony hatással lesz rád, és nagy kedvvel térsz vissza a csíkra – ugye?

6. Nem kell félni a pályától! És ne félj kérdezni sem! Sokan túlmisztifikálják ezt a pálya-témát, bár a könnyen elérhető, barátságosabb (árú) KakucsRing (és Kecskemét) óta azért egyre többen merészkednek fel, nem csak sportmotorral. Ők már mind tudják, hogy pár pályán eltöltött óra után magabiztosabban térnek vissza a közúti forgalomba. Ha mégsem találod a helyed az aszfaltcsíkon, nyugodtan kérdezz a gyorsabbaktól, tapasztaltabbaktól – ha pedig jelentősen felgyorsítanád a fejlődési folyamatot, iratkozz be egy Tréningre!

7. Mindig tedd fel a kezed, ha le akarsz jönni a pályáról. Igen,
mindig. Nem baj, ha nem jönnek mögötted (vagy csak úgy érzed..),
rengeteg példát láttunk már a kakucsi lelátóról, amikor abból volt a
kalamajka, hogy nem jelezte egyértelműen szándékát a kiálló motoros.
Volt már itt ebből több esés is, és számtalan “meleg helyzet”… (a
“kétirányú” pályákon a felmenetelnél pedig mindig nézd meg, merre megy a
menet! Nehogy szembe indulj el…bármilyen hihetetlen, erre is volt már
példa…).

Egy pályamenő gondolatai

Először is azzal kezdeném, hogy miért is jutna eszedbe, hogy pályázzál? Amikor utcán motorozol, ezer különböző tényezőtől függ, hogy épségben érsz-e haza: bénázó vagy bevállalós autósok, úthibák, piroson áthajtók, elsőbbséget meg nem adók, motorost észre nem vevők – és még sorolhatnám sokáig a buktatókat, amikre nagyon kevés ráhatásod van (tehát nem kell hibáznod,  hogy baleset áldozatává válj…). Az utcán perecelés lényegesen nagyobb vérveszteséggel jár, mintha a pályán elcsúszol.

Ha csak néhány nyíltnapra kimész, máris növeled saját túlélésed esélyeit, ugyanis sokkal jobban megismerheted a motorod képességeit és nagy valószínűséggel rá fogsz döbbenni, hogy saját képességeid eddig nagyon is túlbecsülted… Attól, hogy utcán mindenkit legyorsulsz a lámpánál és óriási sebességkülönbséggel előzöd a kocsikat, könnyen meglehet, hogy a pályán döbbensz rá: közepesnek is alig mondható a motorozásod…

Pont ezért kell kipróbálni, ez a rádöbbenés sokat segít majd: elsősorban megtanulod terelgetni a gépet (nagyobb pályán nagyobb sebességnél, és ez esetben rutinná fog válni az a fajta fékezés amit az utcai motorozáskor vészfékezésnek nevezünk) és talán a legnagyobb nyereség, hogy aki pályázgat néha, az “nyugodtabb” lesz utcán, mert kiéli a sebesség (vagy szerpentin) vágyát biztonságosabb körülmények között. A pályán nem jön soha szembe a kamion, nem jön ki eléd a kalapos sofőr, a gyalogos sem fog váratlanul eléd lépni és nem csapódhatsz semmilyen oszlopnak, ha kicsúszol.

Svéd

Ha számodra nem az első az egyetlen alkalom, akkor az első tétel, amibe érdemes invesztálni, az a bukógomba – ha mégis elcsúsznál, akkor nagyon sok pénzt spórolsz ezzel. Az utcai motorozáshoz kényelmesebb a cordura öltözék, de pályára jobb a bőrruha protektorokkal, gerincvédővel. Nem azért, mert az kényelmesebb, hanem mert sokkal jobban véd egy csúszásnál, mint a cordura.

Remélhetőleg olyan csizmád van, aminek kézzel nem tudod a szárát jobbra vagy balra lehajtani. Ha mégsem, akkor legközelebb mindenképp legyen ez szempont (én egy bokatörésnél tanultam meg, hogy “speed” csizmánál nem a szépségre kell hajtani: a merevebb szár többet ér… Az öreg motorosok mind tudják, hogy csizmában, bukóban, kesztyűben, protektoros bőrcuccban nem szabad csak az árat meg a “szépséget” nézni. Itt a lényeg hogy a cucc képes legyen megdolgozni a pénzéért.

Aki gyakran pályázik az ritkábban növeli utcán a baleseti statisztikát. Sok sikert!

Félsvéd, a pályaszerelmes

MentésMentés

MentésMentésMentésMentés

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Asesso

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna
KTM

Trending