Közel 90 ezer veterán korú autó, illetve motor van forgalomban Magyarországon, derült ki a VeteránPark által most közreadott statisztikából. A működőképes veterán autók között egy 1898-as Panhard Levassor, míg a motoroknál egy 1927-es Indian Scout a legidősebb jármű.
A www.veteranpark.hu közösségi oldal a Központi Statisztikai Hivatallal együttműködve körképet készített a magyarországi veteránjármű parkról. A statisztikában azok az autók és motorok szerepelnek, melyek forgalomba helyezése 1980-ban vagy azt megelőzően történt, és 2010. június 30-án érvényes műszaki vizsgával rendelkeztek. „Veterán korú autóból közel 70 ezer, míg motorból valamivel több mint 20 ezer van forgalomban, de a tényleges veteránjármű park ennél jóval nagyobb lehet, hiszen nagyon sok a forgalomból kivont, felújításra váró oldtimer” – mondta a VeteránPark képviseletében Kolma Kornél.
A legidősebb működőképes autó egyébként egy 1898-as gyártású Panhard Levassor. Az autóipart számos újítással – például tengelykapcsoló – megreformáló gyártó a 10 legidősebb forgalomban lévő autó listájának második és harmadik helyén is szerepel. Ezen kívül a De Dion, a Fiat, a Rauch and Lang, a Ford, a Citroën, valamint a Salmson képviselteti még magát a top 10-ben. A veterán korú motorok az autókhoz képest már „fiataloknak” tekinthetők, hiszen a 10-es toplista élén egy 1927-es Indian Scout szerepel, míg a sort egy 1930-as gyártású Harley-Davidson zárja.
Országimázs “Pancsi-módra”
A veterán motorok tekintetében a mennyiségi versenyt az MZ nyerte, de a VeteránPark által összeállított 10 legnagyobb darabszámú motor listájára több Pannónia típusú oldtimer és a Danuvia 125 is felküzdötte magát.
Mindezek mellett viszonylag sok az „egypéldányos” – tehát a gyűjtők számára komoly értéket képviselő – veterán autó és motor. Ha a konkrét típusok esetében a különböző évjáratokat külön számítjuk, akkor a 90 ezres veteránpark 3,5 százaléka, vagyis mintegy 3000 darab tekinthető igazi unikumnak.
Egy kis magyar veterán-életérzés…
Top 10 legidősebb forgalomban lévő veterán korú motor:
1. Indian Scout (1927)
2. D-Rad R-06 (1928)
3. Harley-Davidson JD (1928)
4. Indian 101 Scout (1928)
5. NSU 501 T (1928)
6. BMW R16 (1929)
7. Indian (1929)
8. Harley-Davidson 30 (1930)
9. NSU 501 TS (1930)
10. MÉRAY JAP-350 (1931)
Indian Scout 1927
Top 10 legnagyobb darabszámú forgalomban lévő veterán korú motor:
Itthon a legtöbb veterán korú rendszámos motor: MZ TS 125
A VeteránPark statisztikájának háttere:
A VeteránPark szerkesztői megkeresték a Központi Statisztikai Hivatalt, hogy gyűjtse össze az 1980-ban vagy azelőtt gyártott, Magyarországon forgalomban lévő járművek listáját. Az adatok a Központi Statisztikai Hivatal legutóbbi, 2010. június 30-án végrehajtott frissítése alapján készültek. A VeteránPark a toplisták összeállítása során csak azokat a márkákat és típusokat vette figyelembe, melyek nem kerültek átépítésre, állapotuk az eredeti vagy a korabeli gyártásnak megfelelő. A darabszámok alapján készült 10-es listák esetében egy adott típus az évjáratok összesítésével képviseltette magát.
A veterán korú autók körében a mennyiségi csatát a Lada 2101-es modellje nyerte, ebből a típusból több mint 10 ezer gördül a magyar utakon – nagy részük feltehetően még napi használatban van. A legnagyobb darabszámú forgalomban lévő veterán korú autók top 10-es listájában javarészt keleti márkák találhatóak, ez alól csak a Volkswagen két modellje, a Golf, illetve az 1300-as bogár a kivétel.
Top 10 legidősebb forgalomban lévő veterán korú autó:
1. Panhard Levassor (1898)
2. Panhard Levassor (1899)
3. Panhard Levassor (1900)
4. De Dion Bouton (1902)
5. Fiat Wiener Dolomit C3 (1910)
6. Rauch and Lang 2 Axle Rigid Body Saloon (1914)
7. Ford T-modell (1917)
8. Citroën C2 (1922)
9. Citroën Torpedo II (1922)
10. Salmson Val 3 (1923)
Top 10 legnagyobb darabszámú forgalomban lévő veterán korú autó: