Csatlakozz hozzánk

Vezetéstechnika

Védőfelszerelés a MotoGP-ben

Kezembe került egy-két kép Lorenzo kesztyűjéről az esése utánról…

Közzétéve

ekkor

MPS RAM MOUNT
ALPINESTARS OFF ROAD

Kezembe került egy-két kép Lorenzo kesztyűjéről az esése utánról. Ennek apropóján engedjetek meg egy-két szót és videót a védőfelszerelések fontosságáról

A versenysportban néha történnek komoly balesetek, mert bár a legjobb motorosok küzdenek az elsőségért, de az ördög még az ő kedvükért sem alszik. Elég egy apró hiba, és a következő pillanatban rossz esetben akár a versenyző élete is veszélybe kerülhet. Általában viszont nem szokott, csodálatos módon a végzetesnek tűnő bukások után is integetve vagy akár csapkodva kelnek fel a pilóták. Nem véletlen, hiszen a motorsport nem csak a motokerékpár, hanem a védőfelszerelések gyártásának technikai csúcsát is jelenti.

Emlékezetes és látványos baleset történt például 2004-ben mugello-i MotoGP futamon. Shinya Nakano, az első Kawasakis idényének negyedik versenyén óriásit bukott a célegyenesben, a köztudatba úgy vonult be az eset, mint a “hihetetlen 300 km/h feletti perec”. A videón jól látszik, hogy mekkora lehetett a tempó, és az is, hogy a japán fiú szerénytelenség nélkül az életét köszönheti a profi felszereléseinek. A történethez hozzátartozik, hogy nem hagyta ki a következő katalán nagydíjat, sőt szezonja második legjobb eredményeként hetedikként végzett.

Shinya Nakano – MotoGP – Mugello – 2004

Idén októberben is láthattunk nem egy esést a MotoGP-ben, az egyik Phillip Island-en történt Lorenzo főszereplésével. Az első kör első kanyarjában sikerült rontania a spanyolnak, de hogy pontosan mi történt, azt mondja el ő: „Későn vettem észre, hogy Nicky hamarabb kezdett el fékezni, mint én, így már nem tudtam őt kikerülni. Ennél fogva kicsit összeütköztünk én pedig elveszítettem az uralmamat a motor felett és elestem. Az orrom, illetve az ujjaim sérültek meg, de szerencsére semmi komolyabb.” Lorenzonak tehát nem esett baja, de azért érdemes megnézni a kesztyűjét, amiből rögtön érződik az is, hogy az ilyen ártatlannak tűnő taknyolások is komoly bajforrást hordoznak magukban. A kesztyű hat másodpercen keresztül kapta a kiképzést és ahogy látható, a kisujjnál szenvedte a legnagyobb sérülést. A képeket ne csak a versenyzés viszonylatában nézzétek, adott esetben utcán pont ugyanezt kell kibírnia a felszereléseinknek. Gondoljatok csak bele, ti például milyen kesztyűt használtok? Ha a kezeteken csúsznátok benne, akkor megúsznátok egy bibivel a kisujjatokon?

Amúgy a balesetet követően a Dainese kutató fejlesztő részlege elemezte Lorenzo Yamahájának telemetria adatait, hogy még több információt párosíthassanak a sérült ruházathoz. Amikor az M1 hozzáért Hayden Ducatijához 240km/h-ás volt a tempó, az esés pedig 200km/h-nál kezdődött. Talán kevesen tudjátok, de a Dainese versenyruhákba be van építve egy légzsákhoz hasonlatos rendszer. Külső behatás esetén a mellkas, a nyak és a hát felső része környékén felfújódik egy speciális zsák, ami jelentősen tompítja az ütéseket, így csökkentve a sérülés lehetőségét. Ez a rendszer az évek során meglehetősen kompakt méretűvé zsugorodott, így lehet hogy szinte észre se venni a bőrruha alatt.

A Dainese D-Air légzsákos rendszer fejlődése

Még nagyon sok esetről írhatnék, de most nem fogok, nem ez a célom. Inkább azt szeretném, hogy az itt látottak is szolgáljanak némi példával nektek, hogy mennyire fontos a megfelelő védőruházat léte és milyensége. Ha pedig azt gondoljátok, hogy az utca és a versenypálya teljesen más, akkor nagyon igazatok van. Az utca sokkal rosszabb! Ezt alátámasztandó nézzetek meg még egy videót, melyet a MotoGP stábja készített. Elgondolkodtató szerintem.

 
Az utca veszélyesebb a MotoGP-nél

MPS AUTOMAG
MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés

Trending