Tesztek

Vector motorzár teszt. Ütős lesz.

Flexszel, erővágóval, és mindenféle földi jóval estünk neki a Vector zárjainak a Yamaha City segítségével
Euromotor2
MotoStar

Flexszel, erővágóval, és mindenféle földi jóval estünk neki a Vector zárjainak a Yamaha City segítségével

Sajnos már nekem is volt “szerencsém” motortolvajokhoz, nem is egyszer, annak ellenére, hogy a motorom be és le is volt zárva egy kis tárolóhelységbe. Persze ezeket (nem tudok rájuk mást mondani), ha kinéznek valamit, nem nagyon zavarja, hogy zárt ajtó mögött található a kiszemelt áldozat. Mint ahogy a kormányzár sem, sajnos az se ér sokat, ha kedvencünk a bűnözők látókörébe kerül. De akkor mit tehetünk?

Bevethetünk még láncokat, tárcsafékzárakat, U-lakatokat, Fekete Pákó CD-t, vagy Kiszel Tünde naptárat, de arról megoszlanak a vélemények, hogy melyik milyen védelmi szintet nyújt. Igaz is, ki az az épeszű ember, aki megvesz egy ilyen drága dolgot, aztán megpróbálja szétvágni, hogy lássa, megéri-e a pénzét. A Motorparts egyedülálló módon felajánlotta nekünk, hogy csináljunk egy tesztet, ahol az általuk forgalmazott Vector gyártmányú motorkerékpár rögzítő láncokat és tárcsafékzárakat tehetjük tönkre. És mi kapva kaptunk az alkalmon. Tehát a próbát mi megtettük helyettetek, amiben a Yamah City szervize segített. Kalapácsütés, csavarás, hajlítás, fúrás, fűrészelés, elharapás és flexelés várt az áldozatokra.

Arra gondoltam, hogy én ha elmennék lopni, akkor engem biztos az zavarna a legjobban, ha amiatt vennének észre, hogy hangoskodom egy lezárt lépcsőházban, vagy közel a szomszédokhoz. Ha ott állnék neki leflexelni vagy lekalapálni valamit, előbb-utóbb biztos rákérdezne valaki, hogy mi a fenét művelek. Épp ezért az első körben a csendben használható rongáló eszközöket vetettük be a lezáró berendezések ellen. Mivel nem volt kéznél a legfontosabb fegyver, elszaladtunk az első szárszámboltba, ahol megtudtuk vásárolni a legnagyobb és legjobb minőségű erővágót (más néven csapszegvágó). Minden más felszerelés adott volt a Yamaha City műhelyében.


Szőke Zoli, a Yamaha City méltán világhíres body buildere vette kezelésbe a láncokat

Első nekifutásra a sodronykötelet próbáltuk hatástalanítani, ami MAXLOCK névre hallgat a boltban. A 900mm-es erővágóval kezdtük el harapdálni az acélsodronyt, aminek következtében ugyan néhány acél drót elszakadt, de teljesen nem, csak kb. negyedig tudtuk elharapni a kötelet. Itt már megállt a csapszegvágó tudománya, mert a belső szálakat már nem vágta át. Ha egyesével  hozzáférnénk a szálakhoz, akkor talán még egy sima csípőfogóval is el lehetne csípni őket, de ez nagyon sok időt vennne igénybe és nem is lehet hozzáférni rendesen. Így ezzel nem is próbálkoztunk.

A fűrészt alapból mindegyiknél kizártuk, mivel az anyagok minősége, amit a Vector használ, szinte az összes kapható fűrészlapon kifogna. A következő rongálás a zár megfúrása lett volna, de mint minden Vector zár, ez is biztosítva volt fúrás ellen. Van egy kis lemezke, ami elkezd forogni a fúróval együtt a zárbetét előtt. Ettől a fúró nem tud behatolni a zár belsejébe és így képtelen tönkretenni azt. Ez, amint írtam, mindegyik zárban benne volt a legolcsóbbtól a legdrágábbig. Ettől függetlenül mindegyiket megpróbáltuk megfúrni, sikertelenül. Ennyit erről.

Visszatérve a sodronyhoz, úgy gondoltuk, hogy 4-5 kalapácsütés még nem annyira feltünő és megpróbáltunk a hidegvágóval elvágni néhány szálat. Mi a satun tettük mindezt, ami jóval ideálisabb körülmény ahhoz képest, ami egy motor mellett adott lehet, de még így sem tudtunk kárt tenni a sodronyban.

Nehogy már az első lakat kifogjon rajtunk, hagyjuk a csendességet, nekiálltunk flex-szel is. Úgy tűnik, a mai napon ez a szerszám lesz az, ami mindent visz a mai napon, mert a Vector sodrony kb. 10 másodpercig tudta tartani magát a flex ellen, aztán kidőlt.

Vector MAX LOK

A következő áldozat egy sokkal erősebb acél láncszemekből álló lánc volt, amit PROLÁNC 11mm–nek hívnak. Erről először a már említett fúrással próbáltuk meg eltávolítani a lakatot. Nem sikerült, majd megpróbáltuk a hatalmas erővágóval elharapni, de az éppen, hogy csak meg tudta kóstolni az edzett lakatanyagot. A hidegvágó is elvérzett, nem maradt más, csak az iszonyú hangos flex. Fél percnyi flexeléssel sikerült egy bevágást csinálni rajta. Majd jött a rajta található lakat, ami 1 perc 15 másodperc flexelés után és 3-4 hidegvágó ütésre adta meg magát. Legalább is az egyik oldalon, amitől még mindig nem voltunk előrébb, mert így még nem lehet leszedni, csak ha még egy bemetszést ejtünk rajta, az pedig ugye újabb 1 perc 15 másodperc. Onnantól viszont vihető a bicaj a helyszínről.

Vector PRO LÁNC

A következő egy még erősebb anyagból készült lánc volt, amin egy henger formájú lakattal kellett volna elbánnunk. Nem sikerült, így a láncot vettük ismét kezelésbe. Ez érdekes módon hamarabb, 56 másodperc alatt nyílt szét. A hajlításnak ez is rendesen ellenált, mivel a lánc anyaga retenettesen rugalmas és minden próbálkozás után visszaált a kezdőhelyzetbe. Így még egy 56 másodperces flexelős etap vár a tolvajra, aki egy ilyen lánccal kikötött motort próbál elvinni. Annyit hozzátennénk, hogy a 11mm-es lánc már nem kapható, nem rég óta csak 14mm-esben lehet kapni, ami további másodperceket vesz igénybe, ha el akarjuk vágni.

Vector Lánc

Ennyit a kikötő eszközökről. Ha nincs szem előtt a motor, és hagyjuk „nyugodtan“ munkálkodni a tolvajokat, akkor csak megnehezíteni tudjuk a dolgukat, azt sajnos felejtsük el, hogy amit lekötünk valahová, az tutira ott is marad. Sok esetben viszont ehhez már nagyon elszánt tolvajra van szükség, aki minden áron a mi motorunkra pályázik. Olyan, aki flexxel jár és bevállal egy pár perces iszonyú hangoskodást, lássuk be, ez elég rizikós. A továbbiakban a különböző tárcsafékzárakat próbáltuk megrongálni.

Vector MiniMax

Volt itt a legegyszerűbbtől elkezdve a riasztósig az összes típus. Fúrásnak és harapásnak mindegyik ellenállt, pedig megpróbáltunk mindent, amit egy lakatosműhelyben találni lehet. Megint csak a flex maradt a végére. Az U alakú MINIMAX lakat több, mint 2 perc után adta meg magát, az egyik oldalon, amitől nyithatóvá is vált.

Majd jött a legolcsóbb, kis tojásszerű tárcsafékzár a BLOCK ONE-MINI DISC, ami rácsúszik a tárcsára és ott lehet rögzíteni. Fúrás, harapás megint csak kizárva, jöhet az eddig mindent vivő flex, hogy átvágjuk annál a résznél, amihez hozzáférnénk ha a motoron lenne.1 perc flexelés után 2 mm-es bemélyedést sikerült csak csinálni rajta, mivel az anyaga túl puha és eltömte a flexkorong éles kis réseit. Ezen kifogott a flex is, aminek annyira megörültünk, hogy ott el is felejtettük elfűrészelni. Mivel ennek elég puha az anyaga valószínűleg vinné a fűrész is, de a vastagsága miatt legalább fél órát el lehetne vele bíbelődni.

Vector Mini Disc

Szerintem egy ilyen, a riasztós változatban a leghatásosabb védelem a tolvajok ellen. Ha hozzáérnek egyből megszólal, és leszedhetetlen fél órán belül. Az más kérdés, hogy ha felteszik a kereket egy gördeszkára már simán tolható a motor, ezért érdemes kikötni is valahová egy vékonyabb lánccal, ha nem hagyjuk szem előtt a motort. Ezekkel már el lehet venni a kedvét szerintem minden motortolvajnak.

A Vector lakatokért és láncokért köszönet a Motorpartsnak!

A tesztben szereplő termékek:

MAXLOCK ára: 5990FT-tól
PROLÁNC (11mm) ára: 10800 Ft-tól
VECTOR LÁNC (14mm) ára: 35000 Ft-tól (A tesztben még a régi 11mm-es változat szerepelt)
MINIMAX ára: 15900 Ft
MINIDISC ára: 4200 Ft
BLOCK ONE ára: 4200 Ft
ALARM LOCK ára: 24900Ft

Comments

comments