Tesztek

Városi ragadozó: KTM Duke 690

Ezennel az új 690-es Duke próbálta megmutatni nekem, miért is szeressük a narancsot. Én pedig megpróbálom leírni nektek, hogy ti miért szeressétek.      
Euromotor2
MotoStar
Megmondom őszintén az osztrák gyár kétkerekűi jó ideig kívül estek a látószögemen. Aztán három évvel ezelőtt egy szempillantás alatt benarancsozódtam a semmiből. Történt ugyanis, hogy Talmácsi Gáborunk, még a KTM-es időkben, kipróbálhatta az Euroringen a gyár egyetlen SBK szabályrendszer szerint felépített 990-es SuperDuke-ját, melynek én is szemtanúja voltam. Ráadásul a szériamotorral épp akkor a napokban volt szerencsém tekeregni kicsit, így volt némi elképzelésem milyen lehet az Akrapovic rendszeres, karbon felnis, lekönnyített versenygép. Mondanom sem kell, hogy azóta Duke-mániában szenvedek, melynek a közel múltban az importőr jóvoltából hódolhattam egy keveset. A KTM törökbálinti főhadiszállásán átnyújtották ugyanis az osztrák rendszámos, 690-es fehér-fekete Duke kulcsát, azzal a felkiáltással, hogy „Jó szórakozást!”. Sisak fel, gyújtás be, rúgok egy egyest, gáz és még halványan hallottam a mondatot, hogy „Vigyázz rá, mert CASCO …”.

Megvallom őszintén az etalonnak tartott SuperDuke kellemes emlékei után azt gondoltam, hogy a jóval szerényebb erőforrásokkal bíró, elég rosszmájúan „futár motornak avanzsált” kis Duke nem fog elkápráztatni. Az első méterek és kanyarok után viszont ez a szánalmas előítéletekkel teli elméletem gyönyörűen megdőlt és az arcomon felfigyelhető mosolykezdemények szép lassan eszelős vigyorrá alakultak. Rendhagyó módon azért fedem fel rögtön a teszt elején a kártyáimat, hogy érződjön, a következőkben nem azért írok jókat a motorról, mert eleve szerettem. Épp ellenkezőleg, abszolút nem vártam volna, hogy bánatos leszek, amikor az importőr előtt utoljára sztenderre állítom!


 
Külső
Igen egyedi arculatot kapott a Duke. Idom épp csak annyi van rajta, amennyi feltétlen muszáj, ugyanúgy, ahogy hajlított ívek. A fejidom karakteres, az egymás alatti lámpák komoly tekintetet kölcsönöznek az amúgy bohém motornak.

 
A térhálós váz mintha folytatódna az igen egyedi, befejezetlennek tűnő lengővillán, és ha már egyediség pillantsunk az első sárvédőre, a műszerfalra, a rendszámtartóra, az ülésre, de még akár a farok idom alá is benézhetünk. Minden egyes elemet kínos odafigyeléssel tervezett meg a KTM nevével ma már egybeforrt Gerard Kiska csapata. Sikerült belecsempészni a 690-esbe a nagytesó (SuperDuke) erőtől duzzadó, vadorzó szellemét, érzéssel megfűszerezve egy kis gyerekes pajkossággal. Minderre pedig rátesz egy lapáttal a zseniális fehér-fekete színkombináció, mely még agresszívabbá, vagányabbá és nem utolsó sorban divatosabbá varázsolja a motort. A részleteken tehát hosszú perceket el lehet csámcsogni, oda nem illő formákat garantáltan nem találunk. Ami azt illeti, ránézésre kevés motorból sugárzik ez a fajta laza tudatosság.

 
Mióta az osztrák gyár komolyabban jelen van az utcákon, az anyagminőségre és felszereltségre különös gonddal ügyelnek. Így lehet az, hogy az ínyencségekre fogékony rájderek még indulás előtt elkezdenek vigyorogni. Na igen, a Duke-on is van mit csemegézni: Brembo fékrendszer, az SMC teljesen csavargatható WP futóműve, a forradalmi, mondhatni úttörő kipufogó, az ultra modern, hiper kompakt blokk, Magura antihopping kuplung, EPT, azaz elektronikus gázmarkolat. Szép lista, de ezek csak betűk, menetközben a betűkből vagy plusz vagy mínusz pont lesz, de ez majd kiderül.

 
Az első üléspróba fura volt, de persze nem sportmotorról kellet volna átülni. A vékony, előredöntött, „támadó” pozíciós üléstől először idegenkedtem, de 5-10km után egész megszerettem. Az pedig különösen tetszett, ahogy az ülés kialakításával meggátolódik a vezető hátra- és az utas előrecsúszása. Szóval a motor összességében ad egy kis ízelítőt a kemény supermoto-k világából, még sem száll el magától, marad az utcán.

 
A versenylégkör valahogy keveredik –csúnyán szólva- a városi szmoggal na meg egy jó adag narancs illattal, de meglepő módon vérpezsdítően jó egyveleget alkot mindez. A sokszor emlegetett „Ready to Race” mondatot, mely a mattighofeni gyár filozófiájának egyik megingathatatlan alap pillére, a Duke esetében logikailag akár meg is fordíthatnánk. Legyen az új jelmondat „Ready to street”!
Motor, kuplung, váltó

Ha valaki jobban beleássa magát a Duke adataiba, érdekes dolgot fedezhet fel. Hiába 690-esként fut a KTM LC4-es blokkal szerelt modellcsaládja, így a Duke is, a blokk igazából 654 köbcenti és csak a jó isten tudja, honnan vették az osztrákok a 690-et. Mindegy, ez sem változtat a tényen, hogy 65 ló erejét és 67 Newton méterét zsúfolták bele. Valahol azt hallottam, hogy minden idők legerősebb 1 hengeres motorja, -nem jártam utána- de valljuk be őszintén nem hangzik rosszul. Ennek megfelelően tisztességesen szedi a lábait, és még az SMC-hez viszonyított 10 kilós többletsúlyát is majdnem feledteti. Alsó tartományokban, 3000-ig bezárólag produkál némi influenzás tünetet, de felette nagyon egészséges.


 

Mondanom sem kell, hogy az intelligens befecskendezés és az elektronikus gázkar együtt igen reaktív gázreakciókat eredményez. Ettől függetlenül még sem éreztem az elektronika uralmát a motor karakterén, nekem ez bejött. Na de most jön az okosság! A KTM az egész modellcsaládot ellátta egy jellegtérkép kapcsolóval. Hál isten ezt annyira jól elrejtették a Dukeban, hogy a teszt alatt szánom bánom, de én sem vettem észre. Igaz, azt sem tudtam, hogy keresnem kellett volna, mindenesetre most már tudom: a váznál, a hátsó rúgóstag előtt van egy gumi tokban. A kapcsolóval tehát jellegtérképek között tudunk váltogatni, vagyis gyárilag 3 gyújtástérképpel játszhatunk, aszerint, hogy gyári beállítást, egy kicsit lágyabb, vagy ellenkezőleg, a kicsit pengébb karaktert szeretjük éppen. Én tehát sajnos csak a gyárival ökörködtem, de szépen emelgette az elejét így is, gondolom a vad fokozat még rátesz egy lapáttal, a gyengébb meg lefölözi a nyomatékot. Az erő egyébként egy 6 sebességes, igen kulturált váltón és antihopping rendszerű kuplungon keresztül érkezik meg a hátsó kerékre. Jó dolog ez a csúszó kuplung, de ehhez a motorhoz bőven illene annak hiánya is. Mindegy, örüljünk, hogy van!

BenZso különvélemény

Mivel Dénes elbitorolta a kis Duke-ot, ezért nekem maradt megint a különvélemény megírása. Mindössze 2 órám volt kipróbálni azon a reggelen, amikor visszavittük az importőrhöz. Ennek az eredményét itt láthatjátok.

{wmv}Duke690{/wmv}
LETÖLTÉSHEZ KATTINTS IDE
Direkt korán indultunk, hogy tudjunk még egy kicsit videózni is, ezért még elég csipásak voltak a szemeim. Álmos is voltam, korán is volt, szóval még nem ébredtem fel igazán. Ez az állapot egészen addig tartott, amíg az első lámpához értünk. Itt azonnal kinyílt a szemem attól az adrenalinbombától, amit a Duke-tól kaptam.
Ez tényleg az a motor, amiről nem tudok rosszat írni és amivel élmény a városi motorozás, jó a fék, elég a teljesítmény, hibátlan a futómű sőt még a forma is nagyon tetszik. Egyedül az árával van némi probléma, viszont ezért az árért (2,350,000+regadó) minden nap a vidámparkban érezheted magad.
 


Váz / Futómű

A tömegközpontosítás jegyében a kipufogó a motor alá került. Ezt az elrendezést igazából nagyon magától értetődőnek tartom, hisz minden szempontból jobb megoldás a többinél: súlypont lejjebb és központosítva, a kipufogó rendszer tömege így a lehető legkisebb, a hátsó fertály pedig jóval kecsesebb. Zseniális! A hangjára sem lehetünk panasszal, a szokásos egyhengeresek sport dobbal produkálnak hasonlót. Ja, és persze teljesíti az Euro 3-at.

A futómű sem éppen gyenge próbálkozás. A WP és a KTM gyakorlatilag egy cég, így könnyű helyzetben voltak a narancsosok, amikor valami nagyon tuti futóművön törik a fejüket. A Duke a testvérnek számító Supermoto futóművét kapta, ami igen sportossá varázsolja a kis méregzsákot. Ezzel a csomaggal komoly sportmotor-skalpokat lehet gyűjteni a szerpentineken. Hiába húznak el a többiek az egyenesben, kanyarban nincs kegyelem!
 
Fék
A SuperDuke-on annó a Brembo csúcsmodellje szolgáltatta a fékerőt. Mondanom sem kell, hogy egy ujjal behúzva is nagyon „mega-giga” lassulást produkált, élesen pontos nyomásponttal, égbe-világba lobogó hátsó kerékkel. A kis Duke-on sem csak matrica a Brembo felirat, viszont elöl csak egy féktárcsával gazdálkodhatunk.
 

 

Ettől, az amúgy kikezdhetetlen fékrendszer, kicsit melósabbnak tűnik, de rettentő élvezetes. Főleg, hogy a KTM nem spórolta le a fém fékcsöveke sem, ami egyébként unikumnak számít, nem hogy ebben a kategóriában, de általában a széria motorokon. Szóval a lényeg a lényeg, ha nem is egy, de két ujjal simán a levegőbe varázsolhatjuk a hátsó kereket és a vakuk villanásáig fent is tarthatjuk azt. A hátsó fék is hasonlóan rendben van. Igaz, hamar blokkolja a kereket, de ha nem mamut módjára taposunk rá, lehet vele szépen fékezni. Lehet, de úgy se fogunk, ennél a motornál egyszerűen csodálatos, amikor meg akar minket előzni a hátsó kerék.

Apróságok

Néhány apróság maradt csak hátra, melyek között van jó is, meg van rossz is. Melyikkel is kezdjem… Az, ahogy az akkumulátor helyet foglal a motorban, nem tetszett. A képen fogjátok látni, igen csak szabadon van, egy jó érzésű felebarátunk könnyedén megrongálja, de félőbb a nedvesség.


 
Még a kábel sem volt tisztességesen elburkolva! A műszerfal viszont csodás. Egyszerű, lényegre törő és narancs. Ráadásul minden körülmények között tisztán látni, nem tudok belekötni.

 
Újabb mínusz, bár ez valószínűleg egyedi probléma lehetett- a benzinbetöltő zárja irtó nehezen járt. Kulcs nem ferde, zár nem kapott. ?? Jó pont viszont, hogy ha el is csúszunk a motorral, minimális sérülések keletkeznek rajta. Hozzáteszem, a csúszástesztet az engem megelőző tesztelő brigád végezte el, ezúton is köszönöm nekik!

Összegzés
Alapesetben utálom, amikor a rosszul behangolt lámpák miatt állandóan pirosat kapok, de a Duke-kal egyenesen imádkoztam érte. Piros, nagy fék, stoppie, sárga, nagy gáz, egykerék. Ebből áll a KTM 690-esének és gazdájának egy napja, s bár abszolút ellene vagyok a városi őrültködésnek, a Duke a legnyugodtabb emberből is kihozza a kisördögöt. Jobb és élvezetesebb motort városba el sem tudok már képzelni, sőt eddig nem is volt olyan motor, amivel kimondottan élveztem a városi futkorászást. Hosszú távokra annyira nem fogjuk szeretni, a Duke egy született urbánus motor, -a Hondától kölcsönvéve a szót- egy igazi funmoto. De nincs ezzel gond, a „gaz, ravasz kanyarfaló rosszcsont” koncepciót sikerült a Duke-nak átadni. Az importőr azzal engedett el engem az elején, hogy „Jó szórakozást” kívánt. Hát köszönöm, ilyen jól talán még sosem szórakoztam…

Molnár Dénes

MOTUL ajánlat a KTM Duke 690-hez:
Minden típusú gépjárműhöz megtudhatod a Motul ajánlását: innen
Alkalmazás Ajánlás Űrtartalom (ltr)
Motor (4 ü) Legjobb 300V 4T FACTORY LINE 15W-50 2,2
Jobb 7100 4T 10W-50
5100 4T 10W-50
Fék- és tengelykapcsoló folyadék Best DOT 5.1 BRAKE FLUID  
Better DOT 4 BRAKE FLUID
Villa
(WP-USD 43)
Best FORK OIL FACTORY LINE LIGHT  
Better FORK OIL EXPERT LIGHT
Hűtőközeg MOTOCOOL EXPERT  
A MOTUL termékeket itt tudjátok megrendelni kedvezményesen: shop@tesztmotor.hu Ez az e-mail cím védett a spamkeresőktől, engedélyezni kell a Javascript használatát a megtekintéshez. Ez az e-mail cím védett a spamkeresőktől, engedélyezni kell a Javascript használatát a megtekintéshez.
Santander finanszírozási ajánlat: itt

10%-os önrésztől választhatóak a konstrukciók, akár 100 hónapos futamidőre is.

Comments

comments

Cimkék

Specifications

  • No specification found :(