Csatlakozz hozzánk

Műhely

Valami lóg a levegőben

Tier Yamaha R1: egyoldali lengőkart az első teleszkópok helyére!

Közzétéve

ekkor

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Motoros berkekben időről időre feltűnnek olyanok, akiknek valamilyen oknál fokva bajuk van a hagyományos első teleszkópokkal. A legtöbben persze azzal jönnek, hogy technikailag jobbat, hatékonyabbat találtak ki, de lehet, hogy valójában csak perverz fetisisztái az egyoldali lengőkaroknak.

E furcsa szerzetek közé tartozik Jean-Michel Thiers is, a Yamaha amerikai részlegének korábbi mérnöke, aki nemrég az alább látható spéci R1-es ötletével állt elő. Nagyon leegyszerűsítve a dolgot annyi történt, hogy a Tier Motorsports alapítója jó messzire hajította az Erigy fordított teleszkópjait, a helyükre pedig felcsavarozott egy tömzsi egyoldali lengőkart és egy rugóstagot.

A déjá vu nem véletlen, láttunk már nagyon hasonló függőcsapszeges kormányművet a Yamaha szupertúrázóján, a GTS-en a ‘90-es évek elején, és a Gilera merész kis sportgépén, a CX125-ön. De ugyanez volt a koncepció a Bimota Tesi 1D, 2D és 3D, valamint a 2D előfutárának tekinthető Vyrus 984 és 985 esetében is. Az amerikai Travertson cég még egy óriáscirkálóban, a V-Rexben is meghonosította az extrém megoldást, a ’80-as években pedig Ron Haslam versenyzett a gyorsasági világbajnokságon egy ilyen kialakítású Elf Hondával.

S hogy mire a sok hűhó? Nos, nem semmiért! A bizarr technikának elméletben számos előnye van: a rendszer szétválasztja egymástól a rugózás és a kormányzás során fellépő erőket; fékezéskor nincs bólintás, így a vázgeometria sem változik, illetve szabályozható, mennyire süllyedjen le a motor eleje. Az eredmény könnyebb irányíthatóság, precízebb kezelhetőség, nagyobb stabilitás, nagyobb komfort (mivel nem ül össze az eleje, puhább rugókat lehet használni), kisebb súly (nincs szükség vaskos váznyakra, mivel kisebbek a kormány felől érkező erők). Ráadásul nincs vagy sokkal gyengébb a kormánycsapkodás, és jobb a fékhatás is, mivel a jobban tapadó (kevésbé elemelkedő) hátsó gumi nagyobb mértékben járul hozzá a lassuláshoz – feltéve, hogy használjuk a hátsó féket. És akkor nem is soroltuk fel az összes előnyt…

Az egész már-már álomszerűen ideális, és éppen ezért kicsit gyanús is. Ha ennyire jó, miért nem ilyen felfüggesztéseken gurulnak a CBR-ek, GSX-R-ek és társaik? A hátrányok között a magas gyártási költségeket és a megszokást igénylő vezetési érzetet szokták említeni, de az sem mellékes, hogy a motorosok jelentős része idegenkedik az ennyire avantgárd műszaki megoldásoktól.

Ha a Tier-féle R1 valósággá válna, mi azért örömmel kipróbálnánk. Akármennyire furcsa is.



MPS AUTOMAG
MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés

Trending