Csatlakozz hozzánk

Műhely

Valami lóg a levegőben

Tier Yamaha R1: egyoldali lengőkart az első teleszkópok helyére!

Közzétéve

ekkor

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Motoros berkekben időről időre feltűnnek olyanok, akiknek valamilyen oknál fokva bajuk van a hagyományos első teleszkópokkal. A legtöbben persze azzal jönnek, hogy technikailag jobbat, hatékonyabbat találtak ki, de lehet, hogy valójában csak perverz fetisisztái az egyoldali lengőkaroknak.

E furcsa szerzetek közé tartozik Jean-Michel Thiers is, a Yamaha amerikai részlegének korábbi mérnöke, aki nemrég az alább látható spéci R1-es ötletével állt elő. Nagyon leegyszerűsítve a dolgot annyi történt, hogy a Tier Motorsports alapítója jó messzire hajította az Erigy fordított teleszkópjait, a helyükre pedig felcsavarozott egy tömzsi egyoldali lengőkart és egy rugóstagot.

A déjá vu nem véletlen, láttunk már nagyon hasonló függőcsapszeges kormányművet a Yamaha szupertúrázóján, a GTS-en a ‘90-es évek elején, és a Gilera merész kis sportgépén, a CX125-ön. De ugyanez volt a koncepció a Bimota Tesi 1D, 2D és 3D, valamint a 2D előfutárának tekinthető Vyrus 984 és 985 esetében is. Az amerikai Travertson cég még egy óriáscirkálóban, a V-Rexben is meghonosította az extrém megoldást, a ’80-as években pedig Ron Haslam versenyzett a gyorsasági világbajnokságon egy ilyen kialakítású Elf Hondával.

S hogy mire a sok hűhó? Nos, nem semmiért! A bizarr technikának elméletben számos előnye van: a rendszer szétválasztja egymástól a rugózás és a kormányzás során fellépő erőket; fékezéskor nincs bólintás, így a vázgeometria sem változik, illetve szabályozható, mennyire süllyedjen le a motor eleje. Az eredmény könnyebb irányíthatóság, precízebb kezelhetőség, nagyobb stabilitás, nagyobb komfort (mivel nem ül össze az eleje, puhább rugókat lehet használni), kisebb súly (nincs szükség vaskos váznyakra, mivel kisebbek a kormány felől érkező erők). Ráadásul nincs vagy sokkal gyengébb a kormánycsapkodás, és jobb a fékhatás is, mivel a jobban tapadó (kevésbé elemelkedő) hátsó gumi nagyobb mértékben járul hozzá a lassuláshoz – feltéve, hogy használjuk a hátsó féket. És akkor nem is soroltuk fel az összes előnyt…

Az egész már-már álomszerűen ideális, és éppen ezért kicsit gyanús is. Ha ennyire jó, miért nem ilyen felfüggesztéseken gurulnak a CBR-ek, GSX-R-ek és társaik? A hátrányok között a magas gyártási költségeket és a megszokást igénylő vezetési érzetet szokták említeni, de az sem mellékes, hogy a motorosok jelentős része idegenkedik az ennyire avantgárd műszaki megoldásoktól.

Ha a Tier-féle R1 valósággá válna, mi azért örömmel kipróbálnánk. Akármennyire furcsa is.



MPS ALPINESTARS 2017
MPS AUTOMAG

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Trending