Csatlakozz hozzánk

Blog

Utcai vagány! Ne félj a pályától!

Összeszedtük azokat a kifogásokat, melyek miatt az utcán bandázó sportmotorosok egy része soha nem jut el egy pályanapra… Ez nagyjából olyan, mintha a bombázó csajodat soha nem vinnéd ágyba…

Közzétéve

ekkor

ne felj a palyatol - kepek
ICON AIRFLITE MPS

Ha őszinte akarok lenni, egy kicsit feldúlt vagyok. Nemrégiben értesültem a tesztmotoron hogy remek pályázási-tanulási lehetőségről az Euroringen, méghozzá igen kedvező áron. Bár kisvárosban élek, van pár motoros cimbora, köztük jó pár olyan is, akinek sportmotorja van. Gondoltam őket is érdekelheti majd a dolog. Egy közös üzenetbe bedobtam a linket és vártam a konfettiesőt, meg a kitörő lelkesedést. Hétből három ember jelzett vissza, akik mind más programokra hivatkoztak. Érthető, későn szóltam, ez van. A másik négy ember válaszra sem méltatott, ami persze fakadhat az irántam érzett ellenszenvből is, de egy „kösz, nem”-től szerintem senkinek nem törik le az ujja. Aztán visszagondoltam a közös motorozásainkra, és egyszerűen vannak dolgok, amiket nem tudok megérteni..

Elmesélem, hogyan néz ki egy közös motorozás. 7-8 motoros, javarészt 100 lóerő feletti sportmotorokkal. A túra kezdete előtt felvetem, hogy elmehetnénk pályázni akár, mivel a lakóhelyünktől 30km-re van egy tükörsima aszfalttal rendelkező nagyobb gokart pálya, melyen 1000 forintért 20 percen keresztül mindenki kiélheti a MotoGP-s allűrjeit. Erre aztán jönnek a kifogások:

„Nem akarok elesni”

Óóó hát az kár, mert ez ugye követelmény a pályán. Ennél nagyobb hülyeség nem létezik. Több okból sem. Először is, senki nem kötelez rá, hogy egyből körrekordot kelljen döntened. Sőt, azért alakítottak ki több csoportot a motorosok tudása szerint, hogy ez ne vezethessen balesethez. Senki nem születik legyalult térdkoptatóval. Valószínűleg még maga Valentino Rossi sem ért el 60 fokos dőlésszöget az első edzésén, neked se kell. Másodszor, tudom nagyon jól – lévén, hogy az Alföldön nincs túl sok lehetőség -, hogy a másik terv egy már ismert, kanyargós útszakasz lesz…

…ahol az aszfalt minősége borzasztó, ahol nem fénylik tükörszerűen, ott akkora kátyúk vannak benne, ami egy autót arrébb dob, nemhogy egy 200 kilós motort. Traktorok hada manőverez rajta a környező termőföldek miatt. A két szélén árok, melyek mögött erdők, ahonnan gyakran ugrik elő hazánk valamelyik erdei teremtménye. Márpedig egy motorosnál egy nyúl rossz döntése akár mindkettőjük életébe is kerülhet. Na, ez lesz az a szakasz, ahol 120-130-as tempónál azt látom, hogy folyamatosan maradok le, mert a többiek a Man TT-n hiszik magukat. Honnan nőtt az emberek fejébe ez a badar törvényszerűség, hogy aki pályán megy az biztos perecelni fog, de a közúton való őrültködés az teljesen biztonságos?!

A pályáról rengeteg extra rutint viszünk magunkkal haza az utcán…

Legyen azonban nekik is igazuk, és tételezzük fel, hogy valami balul sül el, és bukta lesz a dologból. Egy lezárt versenypályán már a bukás okozóinak száma is sokkal kevesebb. Elnézhetsz egy féktávot, túldöntheted a motort, extrém esetben valaki kiüti alólad a vasat. Ezzel szemben a közúton az előbb felsoroltak mellett számolni kell a magyar utak hitvány minőségével, a burkolatra kerülő törmelékekkel, a csúszós felfestésekkel, a fák mögül kiugró állatokkal és leginkább a többi közlekedővel, akik nem számítanak a megengedett sebesség kétszeresével érkező motorosra. Megvan tehát a baj. A pályán kicsúszol a füves vagy rosszabb esetben betonos bukótérbe. Az utcán ha mákod van akkor akadály nélkül eljuthatsz az árokig, ha meg peched, akkor a szembejövő kamion hűtőrácsáról kell majd kiskanállal levakarni…

El kellene már felejteni ezt a tévesen berögzült marhaságot, arról nem is beszélve, hogy milyen áldásos hatásai lehetnek egy-egy pályanapnak, ahol biztonságos körülmények között próbálgathatod a saját és a motorod határait.

„Nem jó a gumim/fékem”

Akkor ne menj el addig motorozni, amíg ezek nincsenek rendben! Ha egy jó minőségű, lezárt pályára rosszak, akkor nem lesznek jók máshova se… Tudom, drága dolog a motorozás, és sajnos nem mindenki engedheti meg magának, de ezt bele kell számolni. A motorokat – akárcsak az autókat – karban kell tartani, és ez pénzbe kerül. Ha úgy érzed, hogy a motorod műszaki állapota hiányos, akkor inkább spórolj egy kicsit, és tedd rendbe. Egy totálkárra tört motor még így is sokkal drágább, mint egy szett gumi vagy fékbetét. Azt meg nem is kell megemlítenem, hogy mindannyiunk testi épsége (életes) nem szabad, hogy egy elkopott (vagy túl olcsó – a szerk.) fékbetéten múljon…


„Nagyon drága, erre nekem nincs pénzem”

Most sajnálsz egy (két) ezrest, de este öt-tízezret hagysz ott vodkanarancsra a buliban… Ezt valahol mélyen még meg is tudom érteni. Mindenkinek megvannak a maga preferenciái, és ezt el kell fogadni, hiszen intelligens, toleráns emberek vagyunk. Csak azt nem értem meg, hogy mihez kellett a sportmotor. Ahhoz, hogy jól nézzen ki a fagyizó előtt? Túrázni ott vannak a jobbnál jobb túramotorok, bandázni a chopperekkel a legjobb, sarat dagasztani meg az endurókkal. A sportmotor egy kompromisszumokat nélkülöző sporteszköz. Egy alapvetően egy személynek is kényelmetlen üléspozícióval (nemhogy kettőnek), kemény, pattogós futóművel-  amely nem épp ideális a hazai útviszonyokhoz – , sokszor nyomatékszegény középső fordulattartománnyal – amelyet arra terveztek, hogy minél gyorsabban lehessen vele körbemenni egy versenypályán. Nem kell mindenkinek pályamotort építeni. Jó dolog az, hogy mint közlekedési eszközt is tudjuk használni. Azonban sportmotort csak az utcán használni olyan, mintha lenne egy gyönyörű barátnőd, akit bemutatsz a barátaidnak, megfogod a kezét – de soha nem bújsz ágyba vele…


„Nem úgy vagyok öltözve”

Egy megfelelő, zárt motoros ruha nem csak abban segít, hogy baj esetén megvédi a motorost, de segít elkerülni az olyan baleseteket, melyeket a lábat megégető kipufogó vagy a rövidnadrág szárán felrepült darázs okozhat… Egy ismerősöm mindig utcai öltözetben motorozott, és kérdésemre, hogy miért nem vesz valami rendes motorosruhát, mindig azt mondta, hogy „én motorozni megyek, nem esni”. A múlt héten kikanyarodott elé egy figyelmetlen autós. Azóta végighorzsolt háttal keresi a megfelelő bőrruhát…

Kíváncsi lennék, ez az utcai sebességhuszár vajon a pályán is ekkora király lenne-e:

Ne féljünk hát a pályázástól, főleg akkor ne, ha egy erre a célra tervezett motor van a birtokunkban. Vele szemben is kicseszés. Sehol máshol meg nem tanulható trükköket sajátíthatunk el, egy esti berúgás költségén… Egy-egy öreg olyan trükköket leshetünk el, melyet aztán az utcán is kamatoztathatunk – és ami a legfontosabb, rohadt jó móka!


Akkor se félj a pályától, ha még nem jártál rajta soha – 7 pontba foglaltuk össze, mire figyelj első pályára lépésedkor!

május 23-án pénteken TesztMotor Tréninget tartunk azoknak is, akik még nem voltak soha pályán, és olyanoknak is, akik még nem elégszer (mindegyikünk ilyen, nemigaz?:)) A TM Tréningeken a legnagyobb biztonságban és odafigyelés mellett ismerkedhetsz meg a pályázással, és válhatsz ezzel jobb (utcai) motorossá. Persze a haladóknak is jó (hasznos) móka…

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Asesso

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna
KTM

Trending