Csatlakozz hozzánk
HYPERSPORT

Vezetéstechnika

Út a jogosítványig – 1. rész: beiratkozás

Motoros pályafutásunkat muszáj a jogsivsal kezdeni, ahhoz pedig egy suli is kell.

Közzétéve

ekkor

MPS RAM MOUNT
ALPINESTARS OFF ROAD

Ha motorozni szeretnénk, akkor jogosítvány is kell. Ez egy anyagi háttértől, kortól, értelmi képességektől, tapasztalattól, és bármi egyébtől független, kötelező lépés. Mese nincs, ezen túl kell esni, mint a bárányhimlőn, hiába rossz a rendszer, hiába drága, hiába sok idő. Ilyenkor szokás előhúzni “a motor benzinnel megy” mondatot, de ez veszélyes terep.

Mégis sokan vállalják a kockázatot, és motoroznak papírok nélkül. Talán mert rövid távon olcsó megoldás, esetleg a munka mellett nincs idő a “bürokráciára”, vagy más egyéb. Alapesetben engem nem érdekelne, ki miért teszi önként a hurkot a nyakára, de egy valami tény: általában nem közülük kerülnek ki a legjobb, illetve legfelelősebb vezetők. Hogy miért? Általában eleve kevesebbet vezetnek, akkor sem merészkednek olyan messzire, és a vezetéstechnikai tréningeknek még csak a közelében sem járnak. Már csak azért is, mert mindegyikhez szükséges a motoros vezetői engedély. Szóval muszáj, tényleg drága, és még csak nem is kapunk elegendő tudást a kezünkbe, viszont ha a törvény tiszteléséből nem is, a további fejlődésünk miatt a zsebünkben kell tudni a kis rózsaszín kártyácskát.

A jogsi nélkül vezetés következményei

Egy valami az elején tisztázandó: ha az adott motort nem a kategóriára érvényes jogsival, tehát például a rendes ‘A’ helyett korlátos ‘A’-val vezetjük, az jogilag, azaz a rendőr szemszögéből egyenértékű azzal, mintha nem lenne semmink. Ebben az esetben igazoltatáskor, egy ártatlan szituációban, amikor amúgy minden más rendben van, akár 100.000 Ft pénzbírságot is kaphatunk, a 6 hónap vezetéstől, illetve jogosítvány szerzéstől való eltiltás pedig bónuszként jár a csekk mellé. (Nem csak a motoros jogsit, az autósat is elveszik ilyenkor, kivéve a kamionost hagyják meg.) Ha más vaj is van a fülünk mögött, például gyorsan hajtottunk, vagy legrosszabb esetben kárt, sérülést okoztunk, nos, akkor ennek hatványa az ajándék, még akár börtönbüntetést is a nyakunkba varrhatnak.


Ilyen helyzettől az isten mentsen meg minket, pláne jogsi nélkül.
Ha mi okoztuk, a biztosítónk fizet, ha nem, akkor a másiké kb 70%-ot, de
a rendőrség részéről garantált “sportkormányt” kapunk a szabályszegésért.

De mi a helyzet biztosítási szempontból, ha balesetet szenvedünk, vagy okozunk? Előbbi esetben az okozó jármű kötelező biztosítása téríti a kárunk, de mielőtt örülnénk, valószínűleg csak a 70%-át. A maradék 30% az ára a nem létező jogsinknak, ami egy totálkár esetén elég húzós tud lenni, főleg úgy, hogy vétlenek voltunk. Ha mi okozunk balesetet, akkor a vétlen fél kárát természetesen fizeti a kötelezőnk, hiszen annak -érdekes módon- a megkötéséhez sem szükséges jogosítvány, ebből a szempontból akár egy csimpánz is vezethet. Más kérdés, hogy a motorunknak búcsút inthetünk, azon ilyenkor még a CASCO sem segíthet. Emellett pedig mindkét esetben meghurcol minket a rendőrség, eljárás indul ellenünk, és garantáltan mi húzzuk a rövidebbet. Ha mindent összeszámolunk, nem hinném, hogy megérné bliccelni.

Szóval jogsizunk. Magyarországon jelenleg három, azaz egész pontosan négy kétkerekű jármű vezetésére jogosító kategória létezik. Sorban az első az ‘M’, mint moped, mellyel bármely 50 köbcentit meg nem haladó belső égésű motorral hajtott, vagy 4kW-nál nem erősebb egyéb hajtású járművet (például elektromos robogót) vezethetünk. Emellett az állati erővel vont szerkezetekkel, esetleg kerti traktorral is jogszerűen járhatunk szerpentinezni, még akkor is, ha lejárt az orvosi érvényességi igazolásunk (a jogsi viszont ebben az esetben sem lehet 10 évesnél idősebb). Fontos, hogy ez egy nemzeti, és nem nemzetközi kategória, azaz csak itthon érvényes, külföldön semmit nem ér. Más kérdés, hogy bármely nemzetközi vezetői engedély (B, C, D, A, stb.) automatikusan magában foglalja az előbb írt járműveket, általában külföldön is. Ezért létezhet, hogy ‘B’-s, azaz autós jogsival bárki vezethet 50-es robogót vagy éppen motort. Hogy mire fel? Jó kérdés, mert szerintem egy legfeljebb 50-60 km/h-ra (jogilag 45) képes kétkerekű sokkal veszélyesebb, mint például egy 125-ös, amihez viszont már külön engedély kell.


Nem túl kedves kép, de sajnos általános. 50-es robogót szinte bárki vezethet,
pedig dinamikája, és kicsiny felépítése lévén komoly veszélyt hordoz magában.

Ahogy az ‘M’ ismertetésénél is jól látszik, komoly harcot vívnék a törvénykezés nyelvével, ha a többi kategóriát is hasonlóképpen részletezném. Eszemben nincs a kisbetűs részeken csámcsogni, de a legfontosabbakat természetesen leírom. A motorokkal kapcsolatban a következő két relációt jegyezzük meg:

‘M’ <= 50ccm < ‘A1’ <= 125ccm és 11kW < ‘A korlát’ < 25kW és 0,16 kW/kg < ‘A’
14év < ‘M’ < 16év < ‘A1’ < 18év < ‘A korlát’ < 21év < ‘A’

Az első sorból láthatjuk, hogy nem csak a hengerűrtartalomtól függ a besorolás. Például ha egy 125 köbcentis, fojtatlan kétütemű sportmotor forgalmijába a valós teljesítménye lenne beírva (van ilyen), tehát kb. 22kW, akkor az önsúlyához viszonyítva ‘A’ kategóriás papír kellene hozzá. A második sor csak akkor fedi teljesen a valóságot, ha még semmi sincs a kezünkben. Ha már legalább két éve van ‘A1’-ünk vagy ‘A korlát’-unk, akkor kortól függetlenül lerakhatjuk akár a nagy ‘A’-t is. Leghamarabb ugye 18 évesen. Fontos még, hogy a vezetéshez ugyan be kell töltenünk az adott korhatárt, de a beiratkozást, a tanulást már fél évvel előtte elkezdhetjük! Kisregényt lehetne írni még a témát illetően, amit most kihagyok, de egy érdekességet még megosztok veletek, amit én is csak pár napja tudtam meg. Aki 1998 előtt szerezte meg az ‘A1’-ét, az a 125ccm-nél nagyobb, de a 150ccm-nél kisebb motorokat is vezetheti.


Bal oldalon egy segédmotor (MBK Ovetto), jobb oldalon az ‘A1’-es (CBF125) kategória.
Előbbit 14, utóbbit 16 éves kortól lehete vezetni.
Minek kell megfelelni a motoros jogsihoz?

A korhatáron kívül kell szereznünk egy orvosi alkalmassági igazolást, feltéve ha semmilyen jogsink sincs, ami elvileg bizonyítja a vezetőképességünk. Emellett jelenleg tudnunk kell írni-olvasni, de itt megáll az értelmi képességek vizsgálata, tehát még a 8 általános sem feltétel. Ez egyébként lehet, hogy idén változni fog. Régen volt még egy ún. PÁV vizsga is, ami lényegében egy pszichológiai vizsgálat és igazából köze nem volt a motorozáshoz. El is törölték. Ebbe persze az is belejátszott, hogy időnként 3-4 hónapra adtak csak hozzá időpontot, ami miatt a legtöbben nem vártak, és inkább letették a korlátozott jogsit, amihez viszont nem kellett PÁV.


Ez a gyerek már majdnem ír és olvas. Ha elég idős lenne, akár
jogosítványa is lehetne, hiszen csakis ennyi a feltétel.

Ma az alkalmasságit leszűkítették egyetlen feladatra: nyolcas alakban kell tolni a motort. Van értelme? Szó mi szó, nem árt ha meg tudjuk tolni, esetleg felemelni a gépet, amit vezetünk, utóbbit persze nem kérik. És előbbit se, csak abban az esetben, ha nagy ‘A’-ra pályázunk, és még nincs semmilyen motoros jogsink. Aztán a vizsgához be kell még magolnunk némi műszaki ismeretet, bár még jobb lenne megtanulni és meg is jegyezni, aztán a folyamat legvégén, a kártya kézhez kapásához még egy elsősegélynyújtó vizsgát is kell tennünk. Az én esetemben annó ez a viccel volt egyenlő, pedig az ott tanultakat se ártana mélyen az eszünkbe vésni. Egyébként az EÜ (egészségügyi, de ez jelen esetben elsősegélyt jelent) vizsga csak első jogosítvány esetén kell.

Sokan vannak, akik szeretnék betartani a fokozatosság elvét, és ezért a lehetséges ‘A’ helyett, egy alsóbb rendű kategóriát céloznak elsőként be. Ne tegyék! Egyrészt mert hosszú távon sokkal drágább, és időrablóbb megoldás (még akkor is másodjára már csak különbözeti vizsgát kell tenni), másrészt mert semmi értelme. Motoros előmenetelünket nem fogja elősegíteni, ha kisebb motorokon tanulnak, a tapasztalatok szerint kis gyakorlással mindenki könnyedén elbánik a zömében 500 köbcentis, igen barátságos vasakkal is. Sajnos a vezető engedély szerzés folyamata egyébként sem ad annyi rutint, hogy érdemes legyen többször is végig menni ezen a több hetes, hónapos macerán. Én azt javaslom, hogy inkább egy vezetéstechnikai tréningen repetázzunk, ahol valós tudást kapunk, és ne a sulik, illetve az állam zsebébe tömjük a pénzt!


A motor képességeit illetően legyünk fokozatosak, de a jogosítványnál felesleges.
Míg egy ezres sportmotor óriási falat, a nagy ‘A’-s jogsival mindenki meg tud bírkózni.

Egyszer persze muszáj lesz, és ha már le kell vizsgáznunk, tegyük olyan helyen, egy olyan suliban, ahol erre a legtöbb esélyünk van. Sok szempontot hallottam már, ki miért ezt vagy azt a motoros iskolát választja. A három legsűrűbben emlegetett talán a közelség, a gyorsaság, illetve természetesen az oktatás díja. Ha a legolcsóbbat keresitek, nagyon vigyázzatok, szinte biztos vissza fog nyalni a fagyi. Vagy mert garantált a bukás, és a kötelező pótórákból fogjuk felhizlalni az oktató pénztárcáját, vagy mert a motorok katasztrofális állapotban vannak (a típusokról már nem is beszélve), vagy mert semmit se fognak velünk foglalkozni (nincs munka, nincs munkadíj, de persze ez nem hivatalos), esetleg mert fél évet kell várnunk a következő időpontig. Persze mivel ezt a játékot is pénzre játsszák, a pótórás hosszabbítással fogunk a legsűrűbben találkozni, ami ráadásul elég szemét húzás. Ugyanis hivatalosan a sikertelen vizsga után nem kötelező plusz órákra járni. A trükköző iskoláknál viszont a beiratkozással együtt elfogadjuk azt az apró betűs részt is, ami kiköti, hogy náluk ilyen esetben muszáj x extra tanórát fizetni. Igen, fizetni, mert általában kegyesen felajánlják, ha úgy érezzük, bejárni nem kell, elég csak aláírni és csengetni. Átiratkozni természetesen bármikor lehet, ami alapesetben szintén díjtalan. Ám ha nem nézzük meg a már említett apró betűs részeket, ezért is le legombolhatnak minket. Én nem egy olyanról tudok, hogy a végén bőven 110-130ezer Ft között állt meg a kezdetben jó árú motoros jogsi, ami már vetekszik a legdrágább iskola alap-, és hozzáteszem végárával.


Szerintem nem mindegy a járműpark sem. Bal oldalon a Jogsiközpont egyik motorja,
jobb oldalon az egyik “konkurencia”

Hogy nem kell megbukni? Senki se legyen naív, a vizsgabiztos bárkit, bármikor meg tud buktatni, kivéve, ha szerencsés módon épp őt is ellenőrzik. Ám ha nem, akkor lelkiismeret furdalás nélkül meg fog húzni minket, amire rögtön két érv is van a tarsolyomban. Egyrészről nem túl jó az alapfizetésük. Persze ez nem a mi dolgunk lenne, mindenki a maga szerencséjének kovácsa, de ha jól belegondolok, ők ebből a szempontból Héphaisztoszra is rápipálnak. Elsőre is át lehet mindegyiknél ugrani a gátat, még ha hibáztunk is, de ehhez diszkréten hálásak kell lennünk érte. Nem, nem ölelésre vágynak. Pontos tarifákat nem tudok, de úgy van kitalálva, hogy ne érje meg jogszerűen, másodszor is megpróbálni a vizsgát, aminek a kimenetele ráadásul szintén kétséges és legalább egy héttel nyújtja a folyamatot. A másik érv, amiért a vizsgáztatónak igen is buktatgatnia kell, az a statisztika. Mindegyik vizsgabiztosról (sőt mindegyik suliról is) külön statisztikát vezetnek, és ha bármi kiugrót tapasztalnak, vagy jelentős eltérést az általánostól, keményen rájuk szállnak. Erre pedig ők sem vágynak.

Kötelező felszerelések a vizsgázáshoz

Van, akinek már a bevetés előtt is a szekrényben van minden motoros felszerelése (főleg ha nem az első jogsira készül), de a többség kifejezetten a vizsgázás alkalmából veszi meg a védőfelszereléseit. Ilyenkor súlyosbító körülmény, hogy jó eséllyel először vásárolunk be magunknak, így azon kívül, hogy mennyiből szeretnénk megúszni a cuccokat, nem tudjuk mit, se azt, hogy milyet, és hogy hol vásároljunk.


Oké, mindkettő érvényes bukósisak, de azért remélem, érezzük a különbséget

A vizsgához, és egyáltalán a tanuláshoz az első és legfontosabb a bukósisak. Erre törvény is kötelezi minket. Szögezzük le: motoros bukósisaknak az számít, amit annak minősítenek (megtalálható benne egy kis ezt bizonyító e betű), nem az, ami valahogy úgy néz ki. Tehát a biciklis bukó, a rohamsisak, vagy a tésztaszűrő nyilván nem megfelelő, hiszen nem az a lényeg, hogy valami eltakarja a hajunk, hanem, hogy védjen. A kulcsszó pedig a védelem, amit akkor se felejtsük el, amikor valamelyik bevásárlóközpontban 10.000 Ft-ért látunk műanyag bukót a polcon. Hiába kapott minősítést (valószínűleg kártyán, vagy én nem tudom, hogyan) kerüljük nagy ívben el. Ha olcsót és jót kerestek, akkor az LS2 márkát ajánlom nektek, abból is a 20-40ezer közöttieket. Innen a határ nyilván a csillagos ég. Típusát tekintve pedig mindenképpen, járműtől függetlenül a teljesen zártra szavazok! Ha nyitottal próbálkoztok, ráadásul plexi nélkülivel, akkor a vizsgához kelleni fog egy szemüveg is.

Érdekes módon törvényileg másra nincs is szükségünk a sisakon kívül, ám a vizsgabiztos nem fog átengedni egy szál tökfödőben. Kell még egy erős anyagból készült, nem bő szárú, hosszúnadrág (farmer is elég), egy szintén erős anyagú, hosszú szárú dzseki (ez is lehet farmer akár, protektor nem kötelező), egy kesztyű (nem kötött, de motoros sem kell) és egy magas szárú, zárt cipő, vagy csizma. Tehát elvileg egyetlen szál protektor sem kell, se motoros kesztyű vagy csizma. Én azért mindenképpen protektoros dzsekit, és legalább egy térdvédőt ajánlanék (a gerincvédőről nem is beszélve), a későbbiekben úgy is szükségünk lesz rá.

A lényeg, hogy mindenki pénzből él, és olyan nem létezik, hogy valami olcsó is, és minőségi szolgáltatás is. Még akkor sem, ha a cég jelmondatában mind a két szó szerepel. Ha tényleg meg akarjuk tanulni az alapokat, ha szeretnénk valódi segítséget eközben, ha jó műszaki állapotú, és nem 20 éves motorokon akarunk tanulni, ha számítunk az oktató rugalmasságára, tehát ha nem akarjuk szándékosan szívatni magunkat, akkor szerintem ne a legolcsóbb felé kacsintgassunk. Persze a legdrágábbnak sincs értelme, a rongyrázást ne erre pazaroljuk, inkább egy vezetéstechnikai tréningre.

Ha bármilyen kérdésetek van a jogsizással, a felszerelésekkel kapcsolatban, nyugodtan tegyétek fel a hozzászólásokban!


‘Akorl’-os (VTR250), és ‘A’ (CBF500) kategóriás motorok

A végére szeretnék ajánlani nektek egy iskolát, amit csakis azért merek tiszta szívvel megtenni, mert személyesen ismerem a vezetőjét és egyben főoktatóját, Lévai Antalt. És mivel nem egy ismerősöm szerezte meg náluk a jogosítványát, a suliról is ugyanúgy meg van a jó véleményem. Mindenre le lehet náluk vizsgázni (elsőre!), foglalkoznak a beiratkozókkal, aki ügyes, az nagyon gyorsan végezhet az egésszel és hogy mást már ne mondjak, a járműparkjuk is figyelemre méltó. Van új Honda CBF125, VTR250, nagyon fiatal CBF500-as, autóban pedig pár éves 3-as kombi BMW. A suli neve Jogsiközpont, bővebb infókat a weboldalukon találtok. Ja, és mindehhez képest teljesen korrekt árakat kínálnak:

 Kat. Tandíj Elmélet Gyakorlat Vizsgadíj Összesen  Pótóra
 M 37 000 Ft 15 000 Ft 22 000 Ft 11 800 Ft 48 800 Ft  2 000 Ft
A1 59 950 Ft 20 000 Ft 39 950 Ft 20 300 Ft 80 250 Ft 2 200 Ft
Ak 59 950 Ft 20 000 Ft 39 950 Ft 20 300 Ft 80 250 Ft 2 200 Ft
A 68 000 Ft 20 000 Ft 48 000 Ft 20 300 Ft 88 300 Ft 2 200 Ft
A** 18 200 Ft Nincs 18 200 Ft 15 700 Ft 33 900 Ft 2 200 Ft
A*** 28 600 Ft Nincs 28 600 Ft 15 700 Ft 44 300 Ft 2 200 Ft
B 86 000 Ft 20 000 Ft 66 000 Ft 20 300 Ft 106 300 Ft 2 200 Ft
B+E 81 000 Ft 30 000 Ft 51 000 Ft 32 700 Ft 113 700 Ft 3 000 Ft
C 140 000 Ft 50 000 Ft 90 000 Ft 32 700 Ft 172 700 Ft 3 000 Ft
C+E 83 000 Ft 35 000 Ft 48 000 Ft 28 100 Ft 108 100 Ft 3 000 Ft
D 142 000 Ft 40 000 Ft 102 000 Ft 31 000 Ft 176 400 Ft 3 400 Ft

** 2 éves A1 vagy Ak vezetői engedély                       
*** A1 vagy Ak vezetői engedély   

MPS ALPINESTARS 2017
MPS AUTOMAG

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Trending