Csatlakozz hozzánk

Vezetéstechnika

Út a jogosítványig – 0. rész: bevezető

Új cikksorozatot indítunk, mely az ötlettől a jogsi megszerzéséig minden témát érinteni fog

Közzétéve

ekkor

MPS RAM MOUNT
ALPINESTARS OFF ROAD

Elindult a 2010-es motoros szezon, a hőmérséklet egyre nő, a rossz idő esélye pedig hála az égnek, ezzel épp fordított arányban csökken. Erősen viszkethet hát a tenyere azoknak, akik még csak most akarnak bekerülni a motorosok világába, akik még csak most fognak hozzá a jogosítvány kötelező megszerzéséhez.

Igen ám, de hogyan is működik ez manapság? Mit kell érte tennünk, hogy meglegyen a kis rózsaszín kártyánk? Ha megszereztük, elmondhatjuk, hogy tudunk motorozni, vagy szükség van-e a továbbképzésre? Máshogy feltéve a kérdést, elegendő tudást ad-e a jogosítvány, jó-e a mostani rendszer, vagy esetleg lenne mit változtatni rajta? És mi a helyzet a közlekedésben résztvevők szentírásával, azzal a szabályrendszerrel, amit KRESZ-nek hívunk, és alapvetően 35 éve nem változtatták meg gyökeresen. Egyáltalán, kellene, vagy teljesen működőképes így, ahogy van?

A kérdések sorát napestig folytathatnánk, és fogjuk is, ugyanis ezeknek a témáknak egy egész cikksorozatot szánunk. A válaszokat pedig egyrészt mi fogjuk megadni, mint tapasztalt, tanult, illetve tanított motorosok, másrészről a szakmai kérdésekben partnerünk, a Jogsiközpont vezetője és egyben oktatója, Lévai Antal lesz segítségünkre. Anti 25 éve vezet a forgalomban, 11 éve oktat, ráadásul az összes létező közúti kategóriában, amit csak el tudtok képzelni. Kisujjában van a közlekedés minden formája (még külön kerékpáros jogosítvánnyal is rendelkezik), 100%-osan tisztában van a (jog)szabályokkal, és motoros lévén természetesen azzal is, hogy a gyakorlatban mi működik máshogyan az elmélethez képest.

Mivel a jogosítvány felé az első lépés a döntés, hogy hol is kezdjük el motoros pályafutásunk, ezért az első részben az autós-motoros iskolákkal fogunk foglalkozni. Sokan ugyanis nincsenek tisztában a feltételekkel, a lehetőségekkel, az árakkal, a szolgáltatásokkal, illetve az egész ügy menetével. Különbség suli és suli között? Bizony van. Aztán elmélázunk azon is, jó-e, avagy nem, hogy 50 köbcentis motort bármelyik autós jogosítvánnyal vezethetünk, és még jobb lenne-e, ha ezt a határt 125-nél húznák meg a jogalkotók. Fényt derítünk mindenre, amire a beiratkozással kapcsolatban, illetve még a KRESZ vizsga előtt érdemes. Majd kicsit kitérünk arra is, mit is takar pontosan az egészségügyi vizsga, illetve az orvosi alkalmassági igazolás valóban szükséges, illetve elegendő-e egy motoros vezetői engedélyhez.


A cikksorozatban állandó szakmai segítségünk, a JogsiKözpont lesz

A későbbi részekben haladunk tovább az A kategóriás jogosítvány felé, azaz górcső alá vesszük a közlekedési szabályokat. Megnézzük, hogy hogyan alakult ki a KRESZ mai formája, összehasonlítjuk a külföldi megfelelőivel és megpróbáljuk értékelni, egy kicsit talán bírálni is. Természetesen ebben a már említett Lévai Antal, illetve egy olyan úriember lesz segítségünkre, aki –mint aktív motoros- többek közt a januártól érvényben lévő, új motoros szabályokat is kilobbizta nekünk. Ő egyébként kormányzati tanácsadó, és jelen pillanatban is egy külföldi, nemzetközi közlekedésügyi konferencián vesz részt. Talán még ebben a cikkben, ám lehet hogy egy újban, kitérünk azokra a speciális szabályokra is, amik a két keréken haladók életét könnyítik vagy éppen nehezítik, és az esetek nagy részében fogalmunk sincs róla. Higgyétek el, van pár ilyen.


Tavaly ezért büntethettek volna, idén már nem érheti szó a ház elejét. Ezt valószínűleg
már hallottátok, de azért fogunk tudni érdekességeket mondani a KRESZ-szel kapcsolatban,

Az viszont teljességgel bizonyos, hogy egy teljes cikket fogunk szentelni a jelenlegi motoros, közúti statisztikáknak, melyeket természetesen összehasonlítunk a külföldiekkel is. Ugyanis jó tisztában lennünk azzal, mennyire is hordoz valós veszélyt magában a motorozás, hiszen sokan az ettől való félelem miatt adják fel álmukat. Illetve megpróbáljuk megkeresni a választ arra is, hogy a robogótól a sportmotorig, melyik csoport a legveszélyesebb, és miért. Máshogy megfogalmazva, kiknek és mit kellene változtatni annak érdekében, hogy javuljanak az esetenként valóban aggasztó számok.

És még csak ezek után következik a rutinvizsgánk, majd azután a forgalmi és aztán a nagy döntés, hogy milyen motort is válasszunk magunknak, főleg elsőre. Ezt mind-mind részletesen kivesézzük majd, érdekes adatokkal, információkkal, amikből nem csak a kezdők, hanem a tapasztalt motorosok is kaphatnak majd némi pluszt. Ha pedig a motorunk is kiválasztottuk, arról fogunk mesélni, hogyan is tovább annak érdekében, hogy tapasztalt, biztonságosan vezető, magabiztos motoros váljon belőlünk. Itt pedig szépen elkanyarodunk a vezetéstechnikai tréningek irányába, és valószínűleg belekezdünk egy másik cikksorozatba, a TesztMotor Suliba…


Vajon elegendő tudásban részesít a közelező, jogosítvánnyal járó tanfolyam,
vagy érdemes továbbképezni magunkat?

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

ALPINESTARS OFF ROAD

Trending