Tesztek

Univerzális huligán? KTM 690 Duke

Meghajtottuk a jellemformáláson átesett 2012-es Herceget (videós teszt)
Euromotor2
MotoStar

Film: Pásztor Tamás (INSTAR films.) Képek: BenZso, KT

70LE, 70Nm, egy henger. Hasonló paraméterek régebben csak egy versenymotorral kapcsolatban hangozhattak le, de ma már senkit sem lepnek meg a Herceg kvalitásai. A KTM szériában kínálja az élményt, nem csak verenyzők, hanem lehet azt mondani, hogy a tömegek számára – a KTM az új 690-es Duke-kal még szélesebb rétegnek próbálta vonzóvá tenni a nem mindennapi portékát.

A 2012-es 690-es Duke a narancsosok 20 éves LC4-blokkos tapasztalatára épült. 18 évvel ezelőtt mutatták be a legelső Herceget, amellyel egy új ösvényt taposott ki a KTM az utcai motorozás erdejében. Ennek leszármazottja ez az erőteljes, 70 lóerős egyhengeres is, amely a kevés henger és a nem kevés lóerő ellenére jól használható utcán, mivel a szervizintervallumot 10.000 kilométerre tolták ki.

A modern erőforráshoz ride-by-wire jeladós gáz tartozik, a króm-molibdén és acélelemekből építkező váz könnyű és igényes, a radiális Brembo fék külleméhez méltóan harapós, és KTM lévén a WP-futómű sem hiányzik, igaz, az eleje már nem a minden irányba állítható darab. A osztrákok úgy gondolták, hogy az utca emberének nincs is erre szüksége (a versenyzők meg úgyis SMR-t vesznek), azonban komfortosabb ülésre annál inkább: az új Duke alacsonyabb és szélesebb “fotelt” kapott, amely első blikkre egy kissé stílusidegennek hatott.


Jóval tompább az ábrázata, mint az előző generációé; az első teleszkópokat már nem lehet tekergetni
A 690-es Duke első gumijának mérete 120/70-17 a hátsóé  pedig 160/60-17. A KTM Hercegére a Bridgestone elölre a BT 090 F-t, hátra a BT 090 R Pro-t ajánlja.

A gyárilag megadott adat szerint a mindössze 149 kilós Duke továbbra is KTM-es vezetési élményt nyújt, de valamivel visszafogottabb formában: kevésbé nyers és agilis. Ez nem jelenti azt, hogy elmaradna a funbike-feeling, hiszen a “supermoto-streetfighter” kanyarvadász képességei az elődhöz hasonlóan továbbra is igen kellemesek – annak ellenére, hogy az üléspozíció jóval túrásabb. A külsejével azonban még mindig nincs mindenki kibékülve – természetesen a határozott formavilágú elődje miatt. Elsőre mi is húztuk a szánkat, hogy ez a dizájn egy nagy lépés visszafelé – de ahogy körbesétáltuk, megfogdostuk és megszaglásztuk, hamar átsoroltuk a kéne-kategóriába. Ám ekkor még nem mentünk vele – a próba utáni véleményünket lentebb olvashatod, Tóth Zoli kollégánk videós tesztje alatt, aki valamivel előttünk ismerhette meg az ifjú Herceg képességeit.

KTM 690 Duke 2012

Az ominózus új ülés: nem éppen szupermotós, de még csak nem is nagyon funbike-os – viszont kényelmes
BenZso másodvéleménye: a Duke 690 a tömegtermelés áldozata lett…

Nekem már nem ennyire kerek az új modellel kapcsolatos véleményem, mint Zolinak…

Az előző verzió sokkal jobban tetszett. Az üléspozíció magasabb volt és jobban lehetett ficánkolni a gépen. Most egy helyzetbe kényszerítí a vezetőt a fotelszerű ülés. A lábam minden motorról leér, sohasem volt ezzel gondom, így engem az ülésmagasság csökkentéssel nem tudnak maguk mellé állítani. Sőt…

A motor karakterisztikája szerencsére maradt a régihez hasonló, bár azt a rosszalkodós, huligánmotoros érzést nagyon lecsökkentették benne – de azért sikerült kicsit fighterkedni vele. A régi a kinézetével is azt sugallta, hogy gyere és próbálj meg betörni, amit nem sok embernek sikerült. Ezt most a gyárban betörték…

A futóműve is egyszerűbb, nem állítható teleszkópokból áll: lehet, hogy hosszú távon jó ez így, de ezzel a KTM egy kicsit visszavett a Ready to Race imidzsből. Mindenestre kicsit furcsa volt egy ilyen A-ból B-be utazásra való KTM-re ülni.
Igaz, a fék zseniális és ABS-t is kapott, amit ki lehet kapcsolni, ha stoppie-zásra vágyunk.

Összességében, nekem a régi sokkal jobban tetszett, ha adrenalinra vágynék – és miért ne vágyhatnék, ha egy ilyen Duke jut az eszembe -, akkor szétnéznék a neten. Előző generációsat találni 1.6 millió forinttól, például 2008-asat, 8000 kilométerrel. Ezért egy kicsit sokkallom a 2,4 millát, de mint tudjuk, a KTM mindig drága volt, viszont eddig Ready to Race volt… Most vajon miért kerül ennyibe egy egyhengeres?

KTM 690 Duke 2012

Előnyök és hátrányok
  • Könnyű kezelhetőség
  • Kiváló fékek
  • Alacsony fogyasztás
  • Magas ár (~2.4M Ft)
  • Az új ülés megosztja a közönséget
  • Jellegtelenebb formavilág
KT#14 másodvéleménye: Ready to Weekdays

Én magam sem tudom megmondani miért, de valamiért szimpatikus az új Duke külleme – pedig egyértelműen visszalépés az előző generációhoz képest. A fejidom az a tipikus univerzális fajta, amivel anno a rommá tört sportgépeket “alakították át” utcai harcossá, és a vagányabb, blokk alatti kipufogós 690-es Hercegek után is már csak a használtmotor oldalakon kutathatunk – bár mondom, szerintem az új megoldás sem rosszféle. A narancssárga váz és az egyéb minőségi, márkás alkatrészek összképe pedig egyenesen isteni.

A Herceg ruháján túl a viselkedése is kevésbé polgárpukkasztó: jómodorra tanították a 690-est, de mondjuk éppen csak annyira, hogy elveszítse “Versenykész” státuszát. Mostantól inkább a “Ready to Weekdays” jelmondat illene rá, vagyis Duke Úr a hétköznapok leküzdését vállalta magára, már nem (annyira) az a vasárnapi csapatós motor. Persze nem is az a selymefiú, de kevésbé harcias. Ennek leglátványosabb jele az alacsonyabb, gondosan formázott “komfort ülés”. Nekem a határozott tartású új fotel egy városi karika erejéig bejött, de a végső választ egy jóval nagyobb kör, mondjuk egy szerpentinezős túra adta volna meg – arra a kérdésre, kellett-e ez nekünk?

Az ABS-ről viszont ennyiből is tudom, hogy nekem nem hiányzott, sőt. Egyáltalán nem illik ehhez a huligánvas-jellegű géphez – az már más kérdés, hogy a biztonság nem illik vagy nem illik kérdése. A KTM mindenkinek a véleményére bízza a döntést, méghozzá a blokkolásgátló kapcsolójával. ABS-szel az egyébként is finomított gép még jólneveltebb: nem emelkedik a hátulja, nem érkezünk keresztben a kanyarba – pedig ezek eddig lételemei voltak a Hercegnek. A Brembo fék egyébként kiváló, ahogy a vaskos kormány, vagy az informatív műszerfal is. Az üléspozíció agilis irányítást enged, nem is egy nagy motor, szóval nem igazán kérdéses, ki indul a lámpától elsőnek.

A 2012-es Herceg hétköznapi szerepét erősíti az is, hogy a futómű már nem (annyira) állítható, de félreértés ne essék, a 690-es továbbra sem a finomkodásról szól, hiszen a világ legerősebb széria “ritkapukkanású” egyhengereséről beszélünk, amit igen nehéz volna teljesen kultúrált formában tálalni – szerencsére. Bár nem az az igazi rendbontó huligán, de azért igazi futballszurkoló, aki ugyan nem a kapu mögé, a dühöngőbe vesz jegyet, de azért kiabál és anyáz, ha kell. Aki hétköznap munkába jár, és hétvégén kiéli magát. Ez sántít, mert a Duke hétköznap is kiéli magát. ABS OFF, Akrapovic ON, és indulhat a buli.

Akrapovic ajánló 15 százalék kedvezménnyel

Ha Akrapovic kipufogót szeretnél a motorodra, akkor keress bennünket! 15 százalékos kedvezménnyel juthatsz hozzá rajtunk keresztül az Akrapovic kipufogókhoz. Nem kell mást tenned, csak kérj ajánlatot az akrapovic@tesztmotor.hu címen és küldjük a választ az árral.

 
Jól mutat az osztrák vason a szlovén cső – a hangjáról nem is beszélve…

A BenZsón látható – és egyéb ICON láthatósági motoros felszereléseket – a MotoPartsShop-on keresztül most 20 százalékos kedvezménnyel vásárolhatod meg.

Ha a Tesztmotor.hu cikkei segítettek a felszerelések és motorkerékpárok kiválasztásában, akkor a kérünk benneteket, hogy a vásárlásnál tegyetek erről említést a kereskedőnél is! Ezzel támogathatjátok a Tesztmotor.hu működését. Köszönjük!

Comments

comments

Cimkék

Specifications

  • No specification found :(