bmw m4 safety car
Hírek

Újabb vizes forradalom a bajoroknál

A vizes boxerek után íme a vízbefecskendezős M4-es: a BMW egy teljesen új technológiát mutat be a MotoGP hivatalos biztonsági autójában
Euromotor2
MotoStar

Március 29-én, a MotoGP szezonnyitó, katari futamán kezdetét vette az M-es BMW – sorozatban tizenhetedik – szezonja a széria hivatalos partnereként. A bajor gyártó 1999 óta a MotoGP aktív résztvevője: amellett, hogy rendre biztosítja a sorozat hivatalos biztonságiautó-flottáját, szerepvállalása többet is jelent (többek között a BMW M Különdíj odaítélését is).

A 2015-ös szezonban számos újdonságot, és egy komoly technológiai bravúrt is bemutat: a szezonnyitón gurult ki először a nagyközönség elé a vízbefecskendező rendszerrel szerelt BMW M4 MotoGP Safety Car. A vadonatúj technológiának köszönhetően nagyobb teljesítményt varázsoltak elő az M4 Coupé sorhatos motorjából (431 lóerő a széria). A vízbefecskendező rendszer beépítése lehetővé teszi az erőforrás felső teljesítmény-határának kitolását, amelynek az új rendszer nélkül a nagyfokú hőképződés szab gátat. A BMW a MotoGP világbajnokság futamain intenzív tesztelésnek veti alá a vízbefecskendezőt, amit ezt követően egy BMW M modellbe szerelve sorozatgyártásba is küld a közeljövőben.

…ahogy a tavalyi év teljes egészében kimaradt, 2014 viszont jól kezdődik számára

„A MotoGP rajongók millióit tartja lázban világszerte, ami kivételes lehetőséget biztosít nekünk arra, hogy a motorsport-imádó nemzetközi közönség előtt is megmutassuk magunkat” – mondta Frank van Meel, a BMW M divízió elnöke. “Az előremutató vízbefecskendező rendszerrel idén is egy technológiai nóvumot prezentálhatunk – ami csak egy példa a sok közül. 2019-ben ünnepeljük a BMW M huszadik évfordulóját a MotoGP-ben. Büszkék vagyunk erre az évtizedeken átnyúló partnerségre, amely igen ritka a nemzetközi motorsport-élvonalban”

Mi a túró az a vízbefecskendező?

A vízbefecskendező rendszerrel a mérnökök a víz elpárolgása
során jelentkező hűtő- és oxigénfelszabadító hatást használják fel a
teljesítmény fokozására és a gyújtás optimalizálására: a rendszer a
szitáló vízpermetet a töltőlevegő gyűjtőkamrájába fecskendezi, a
lényegesen hűvösebb levegő pedig az égéstérben is alacsonyabb
hőmérsékletet eredményez.

Amellett, hogy a vízpermet hűtő hatása
csökkenti a motor kopogási hajlamát, a hidegebb levegő magasabb
oxigéntartalma nagyobb töltőnyomást és gyorsabb gyújtáspontot biztosít a
turbómotorban. Az alacsonyabb működési hőmérséklet a veszélyes anyagok
kialakulását is csökkenti, különös tekintettel a nitrogén-oxidra. Az
úttörő technológia növeli a teljesítményt és a nyomatékot, miközben
kiemelkedő fogyasztási- és emissziós értékeket garantál.

A MotoGP hivatalos biztonságiautó-flottája összességében hat BMW-ből áll: M4 Coupé, M3, M6 Gran Coupé, M5, X5 M és M550d xDrive Touring Medical Car (orvosi autó). A BMW Motorrad két S 1000 RR superbike-kal képviselteti magát az exkluzív flottában. A korábban említett M Különdíjat az a GP-versenyző nyeri el, aki az adott szezon során a legjobb összesített eredményt érte el az egyes futamok időmérőin (a győztesének jutalma minden évben egy M-es BMW, legutóbb Marquez nyert egy ilyet).

Vikinek a 250-es Kawasaki után az 1000-es következett – a 600-as eddig kimaradt…

Comments

comments