Hírek
Újabb világverő? BMW R 1200 GS 2013
Íme a bajorok legfontosabb modelljének alaposan átdolgozott változata
Published
11 év agoon
By
Teszt Motor
Több mint három évtizede a “kalandmotorozás” szinonimája a „BMW GS” – különösen a boxermotorral szerelt GS-ekre érvényes ez. A boxer-fanatikusok ugyanis már hosszú ideje messiásként várják az új “vizes” GS-t, amely – mint most kiderült – valójában nem is a “klasszikus” vízhűtéses vonalat követi. Nézzük hát át a legfontosabb változtatások nem is rövid listáját…
A „nagy GS-sel” a világ legtávolabbi zugaiba is el lehet jutni, számos világutazó kelt már útra vele az eddigiekben. Mindmáig rendkívül népszerű világszerte az erős, nyomatékos motorral felszerelt nagyméretű, robosztus túragép. Hosszú évek óta piacvezető kategóriájában, egyúttal pedig a BMW legkelendőbb típusa az R 1200 GS. A gyártó most új fejezetet nyitott a történetében, és továbbfejlesztette a világ legnépszerűbb túraenduróját.
A különféle összehasonlító tesztek tanúsága szerint még gyártásának kilencedik évében is mércének számít kategóriájában, és továbbra is rendkívül meggyőző összkoncepciót, valamint innovatív műszaki megoldásokat mondhat magáénak a BMW R 1200 GS. Mindezidáig több mint 170.000 darab fogyott belőle, méltán nevezhető hát a világ legkelendőbb túraendurójának.
Érthető hát, milyen nagy kihívással nézett szembe a bajorok fejlesztőrészlege a legutóbbi modellváltáskor. Nem kisebb feladattal kellett megbirkóznia, mint hogy tökéletesítse, minden szempontból jobbá tegye, és a jövőre felkészítendő, előre mutató műszaki megoldásokkal vértezze fel a fennállásának három évtizede alatt legendává vált GS-t – mert máshogy nem lehet megtartani ezt az előkelő piaci pozíciót.
Új, “prepozíciós” hűtés
A fenti követelmények tükrében magát az egész R 1200 GS-t újradefiniálta a BMW, különös tekintettel a hajtáskoncepciójára. Egyebek mellett a hűtőrendszer átalakításával valósította meg az elérni kívánt teljesítmény-mutatókat, és nem mellékesen a jövőbeni zaj- és károsanyag-kibocsátási előírásoknak megfelelő működést. Az új GS is lég-/folyadékhűtést hasznosít, ám motorolaj helyett glykol-víz-keverék tölti be a hűtőközeg szerepét. Jobb hőfelvevő képessége folytán hatékonyabban elvezeti az üzemelés közben termelődő meleget.
Ezen ún. precíziós hűtés lényege (működési elve a Forma-1-es versenyautókon alkalmazott hűtésre hasonlít), hogy kizárólag a nagy termikus igénybevételnek kitett motoralkatrészeket járja át a hűtőfolyadék. A motor hőháztartását alapvetően továbbra is a léghűtés szavatolja, ennek köszönhető, hogy megmaradt jellegzetes boxermotor-látványa. Kis méretüknél fogva feltűnésmentesen illeszkednek hozzá a hűtők.
A hengerek hatékonyabb feltöltése érdekében az eddigi vízszintes helyett függőleges irányban járja át a motort a hűtőfolyadék, továbbá a motorblokkba ágyazták a hatfokozatú váltó és a korábbi száraz tengelykapcsoló helyébe lépett olajfürdős antihopping-kuplungot. Szintén változás, hogy átkerült a bal oldalra a jól bevált kardántengely. A 7700 percenkénti fordulaton leadott 125 lóerős névleges teljesítmény és a 6500-as fordulaton mozgósított 125Nm maximális nyomaték nemcsak túraendurós, hanem abszolút mércével mérve is meggyőzőnek mondható.
Öt BMW GS rajongó tesztelheti először az új BMW R 1200 GS-t – az egyedülálló lehetőségre november végéig lehet pályázni
A BMW GS motorok történetében szinte hagyománnyá vált, hogy a világhírű túra-enduró motorkerékpár aktuális generációját kemény megpróbáltatásnak teszik ki és extrém körülmények közepette, például dél-Amerikában vagy Afrikában próbálják ki őket, nem sokkal azelőtt, hogy a nagyközönség is megvásárolhatja az első példányokat.
Az új R 1200 GS – amelyet nagy várakozás övez a legendás boxer túraenduró rajongók körében – bemutatása kapcsán a bajor márka az új modell egyikét egy szokatlan, öt kontinenst átfogó világ körüli útra küldi annak hivatalos piaci bevezetése előtt. A „ONE WORLD. ONE GS” körút Új-Zélandtól Laoszon, Botswanán, Dél-Afrikán, valamint Új-Mexikón áthaladva Európában ér véget. Az új R 1200 GS-sel először öt GS rajongó fog motorozni.
Az ismert személyekből álló színvonalas nemzetközi zsűri – akiket a novemberi, milánói EICMA motorkerékpár kiállításon mutatnak be – választja majd ki az öt motorost azok közül, akik a pályázati időszakban jelentkeztek. Nekik azután lehetőségük lesz az új R 1200 GS-t önállóan felfedezni az öt szakasz egyikén, amely befejeztével egyedülálló élményekkel térhetnek haza.
Elektromos gázkar és elektronikus tempomat
Most először alkalmaz a BMW elektromos gázkart GS-modellen. A gázkarba telepített érzékelő jellé alakítja át, és haladéktalanul megküldi a motorvezérlésnek a motoros által kiadott gyorsítási parancsot. Ennek megfelelően, elektronikusan vezérli a rendszer a fojtószelepeket. Ezzel a gyártó szerint jelentősen javult az adagolhatóság és a gázadási reakció, ráadásul lehetősége nyílik rá a motorosnak, hogy öt menetprogram (ami extra) közül válassza ki a mindenkori körülményeknek legjobban megfelelőt. Ezen felül elektronikus tempomat is rendelhető az új GS-hez, szintén extraként.

Az ötféle – extraként rendelhető – menetprogram: Rain, Road, Dynamic, Enduro és a sokatmondó Enduro Pro…
Új váz, egyedi felni- és abroncsméretek, világújdonságként
Új fejlesztésű, komplett acél hídvázzal és hozzá csavarkötésekkel kapcsolódó hátsó váznyúlvánnyal készül az új R 1200 GS. Ennek, valamint az első Telelever és a hátsó EVO Paralever felfüggesztés átalakításának köszönhetően még nagyobb lett a váz csavarodási merevsége, vele együtt pedig javult a stabilitás és a gyáriak szerint pontosabb is lett a gép, amihez a futómű-geometria tökéletesítése is hozzájárult. A hosszabb lengővilla hatékonyabb nyomatékátvitelt tesz lehetővé – nemcsak szilárd burkolatú úton, hanem terepen is.

A még jobb irányíthatóság érdekében a korábbiaktól eltérő méretű gumikkal szerelték a gépet: az első 120/70 R19, a hátsó 170/60 R17 méretű
Új elektromos hálózat és plexi
Ugyanazzal az egyes funkciókat másféleképpen csoportosító, újszerű fedélzeti elektromos rendszerrel készül az R 1200 GS legújabb kiadása, mint a hathengeres K 1600 GT és GTL. Azokéhoz hasonlóan ún. CAN- és LIN-busz-technikát hasznosít, vagyis lényegesen kevesebb kábelt igényel, mint a hagyományos fedélzeti hálózatok. Szintén újdonság, hogy két külön vezérlőegységre lett szétválasztva a korábbi központi vezérlőelektronika. A GS-hez most először rendelhető multi-controller segítségével gyorsan és kényelmesen lehet használni a BMW saját navigációs rendszerét, a Navigator IV-et.

Elöl mostantól radiális Brembo monoblokk féknyergek, hátul nagyobb átmérőjű tárcsa teljesít szolgálatot
Hasonlóan ergonomikus az új plexi is: egy kézzel működethető állítókerékkel lehet szabályozni a magasságát. A szélvédő amellett, hogy kisebb szélzajt gerjeszt, hatékonyabban védi a motorost az időjárás viszontagságaitól. A kényelem érdekében a vezetőülés magassága és dőlésszöge változtatható, az utasülés pedig előre-hátra csúsztatható. Könnyen és egyszerűen lehet módosítani továbbá az új kormány magasságát is. Ennek és a térdekkel még jobban közre fogható tanknak köszönhetően biztonságosabban lehet állva motorozni terepen. Az említetteken túlmenően kiegészítőként magas és alacsony ülés, állítható lábtartók és pedálok teszik teljessé az egyéni igényeket.

A BMW „Biztonság 360 fokban”-vezérelvéhez hűen az új GS alapfelszereltségének is része a – természetesen – saját fejlesztésű ABS, egészen pontosan annak részlegesen integrált változata
A világon elsőként nappalivilágítás-funkcióval rendelkező LED-es fényszóró rendelhető az új GS-hez
You may like
-
Motoros rendőrök is szerepelnek a Magyar világhírű videóban
-
Modernizált minimotor: leleplezték az új Honda Daxot
-
Új Triumph motorkerékpárokkal robban be a legújabb James Bond film
-
A nap videója: ” Ha már itt vagyok, egy teljes generált kérek”
-
Online bemutatón debütált a KTM 890 DUKE R
-
NIU RQi és TQi elektromos motorok jönnek
Kövess bennünket az Instagramon is!