Csatlakozz hozzánk

Vezetéstechnika

Újabb (fontos) jogosítvány változások

Az “A korlátosok” megkapják az ‘A2’-t, és mégiscsak lehet 14 éves kortól motorozni

Közzétéve

ekkor

KTM
ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Szöveg: Szikora Dominika >> domino@tesztmotor.hu

Valószínűleg már a legtöbben hallottatok róla, hogy – az Unió elvárásaihoz igazodva – idén január 19-től jelentősen megváltoztak a motoros jogosítványszerzés feltételei. Tavaly nyáron már összeszedtük a kategóriákat érintő új feltételeket, szabályokat, azonban az eltelt fél év alatt is történtek változások, ezek következnek most.

Röviden összefoglalva, a korábbi tervezet szerint a segédmotoros ‘M’ jogosítvány korhatárát (melyre eddig 14 éves kortól lehetett nevezni) idéntől úgy tervezték, kitolják 16-ra, és átnevezik ‘AM’-re, mely egy nemzetközi kategória lesz. Az “A1” (ezáltal a B125) változatlan maradt, az ‘A korlátozott’ kategória ezentúl A2 lesz, és max. 35 kilowattos vasak vezetésére jogosít. És ami a legtöbbeknek húzta keresztül a számítását: nagymotoros jogosítványt – hivatalos motoros előélet nélkül – ezentúl csak 24 éves kor felett lehet megszerezni.

A helyzet azóta annyiban változott, hogy a segédmotoros kategória korhatára mégiscsak marad 14 év, ezzel max. 50 köbcentis, két- és háromkerekű motorkerékpárt, illetve könnyű négykerekű motorkerékpárt lehet vezetni. Habár ez immáron – a korábbi tervezetnek megfelelően – nemzetközi kategória, a 16. életév betöltésig csak belföldön közlekedhet vele a friss jogsi-tulaj.

Beiktattak egy új kategóriát ‘B1’ néven, ez négykerekű motorkerékpárok, magyarul a quadok vezetésére jogosít, megszerzésének korhatára 16 év.

Sokakban felmerült a kérdés, hogy mindenképp 24 éves korig kell-e várni a nagymotoros jogosítvány megszerzésével. Nem minden esetben, ugyanis ha legalább két éve megvan valakinek az ‘A2’-es engedély, az „feljebb léphet”, tehát akár 20 évesen is megcsinálhatja a „nagy A-t”. Persze nem különbözeti vizsgával, hanem az egész tanfolyam elvégzésével.

És még egy fontos változás, aminek valószínűleg sokan örülni fognak: aki rendelkezik (a mostantól megszűnt) „A korl.” vezetői engedéllyel, az külön tanfolyam vagy vizsgakötelezettség nélkül kiválthatja az ‘A2’-es jogsit. Tehát mégiscsak kapnak némi kedvezményt azok, akik alapvetően csak 25 kW-os gépeket vezethetnének.


Az ‘Ak’-jogsisok (mégiscsak) örülhetnek: ezentúl plusz 10kW-al erősebb gépek vezetésére is jogosultak
A géppark változásai

A Jogsiközpontos Zehmisch Andreától érdeklődtünk, a változások hogyan érintik a gépparkot, milyen motorokkal fognak ezután oktatni. Bár a képzés gyakorlati elindulásáig (március 1-jéig) még van egy kis idő, a tervek szerint „újrahasznosítják” a már meglévő vasakat: az eddig korlátlan kategóriához használt gépeket – nevezetesen pl. a Honda CBF500-asokat – lefojtják, ezáltal korlátos kategóriákhoz megfelelő motorokat varázsolva belőlük. A „nagy A”-hoz pedig CBF600-asokat fognak használni, amelyek – hivatalosan – 599 köbcentis hengerűrtartalmuknál fogva nem lennének alkalmasak a feladatra… (hiszen elvileg 600-tól felfelé lehetne “nagymotoros” jogosítvány-szolgálatra befogni egy gépet…), de az EU-hoz igazodó szabályozás még nem kristályosodott ki teljesen… Ez alatt nagy vonalakban azt kell érteni, hogy +/- 5 köbcentis eltérés várhatóan még a “tűréshatáron” belül lesz. Az biztos, hogy a jövőben (a lefojtott) 500-asokkal már csak a kisebb kategóriára (‘A2’) lehet levizsgázni.


Az előtérben látható CBF500-assal már csak ‘A2’-re lehet gyakorolni, a korábbi “korlátlan” előélete helyett…

Jogosítvánnyal kapcsolatos kérdésekben keressétek bátran a Jogsiközpontot!

MPS ALPINESTARS 2017
MPS AUTOMAG

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Trending