Csatlakozz hozzánk

Blog

Új vagyok, tanácsot szeretnék

Zoltán új motoros, sok tanácsra van még szüksége. Reméljük, tudunk segíteni! Kérdezz, s mi felelünk!

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

Tanácstalan vagy? Vannak megválaszolatlan kérdéseid? Nem tudod, hogy mi az igazság, és mi nem az? Kíváncsi vagy, hogyan működik, vagy hogy hogyan készül? Vagy csak egyszerűen érdekel valami?

Kérdezz, és mi felelünk!

Nem kell mást tenned, mint hogy megírod a kérdéseid valamelyik cikkünk után a hozzászólások között, vagy a kerdezzfelelunk@tesztmotor.hu e-mail címre, és mi válaszolni fogunk a TesztMotor.hu-n.

Kérdez: K. Zoltán

Sziasztok!

Új vagyok itt, úgy mint a motorokban egyaránt. Pár tanácsot szeretnék kérni e téren. 18 éves vagyok, most kezdeném el a jogsit motorra. Elképzelésem motor kapcsán csak annyi, hogy sportmotort szeretnék, vagy ha nagyon szakad a kötél, akkor sport-túrát, de 250-esek közül inkább sport. Pontosan nem tudtam hova írjak ezzel kapcsolatban.

Abban szeretném kérdezni a tagokat, hogy a 250-esek közül, ami sportmotor, melyiket ajánlanátok a legjobban? Más modell és gyártó is jöhet, nem vagyok elkötelezett semmi mellett e téren, valamint láttam, hogy van régi suzukiból és kawá-ból is 250-es. Ezek mennyire megbízhatóak, széthajtottak? Ruházatból honnan, mit érdemes venni? Hol érdemes letenni a jogsit? Ha valakinek van ötlete, tapasztalata, szívesen fogadom.

Zoli

Válaszol: Molnár Dénes (DennyM) / motoros szakújságíró

Kedves Zoltán!

A tapasztalatom az, hogy a motorra elköltött első Forintokat általában tanulópénznek hívjuk. Ha valaki rögtön mindenből megveszi az általa gondolt legjobbat (legdrágábbat), idővel rájön, hogy sokkal kisebb összeg ráfordításával, jóval nagyobb élményeket szerezhetett volna. A különbözetből pedig akár meg is tanulhatott volna motorozni. Erre az első években sajnos még mindig igen kevesen költenek. Ha a kicsiny, de annál nagyobb reményekkel megtöltött malacperselyt törjük fel a motorozásért cserébe, félő, hogy a tapasztalatlan döntésünknek kamatosan lesz meg az ára a következő években. Hogy mit javaslok?

Az első motor nem az utolsó lesz. Az a feladata, hogy bevezessen minket a motoros életbe, felfedezzük az igazi igényeinket, és megtanuljuk azokat az alapvető szabályokat (motorkezelési, felfogásbeli, és műszaki), amikkel később okosan, és épségben gyűjthetjük a kilométereket.

A tanácsom: Állapíts meg egy keretet kizárólag a motorra (átírási, biztosítási költségekkel együtt), és a használt járműveket hirdető oldalak segítségével keresd meg a legjobb állapotú 125-400-as példányokat. Olyat vegyél, amire várhatóan nem kell még egyszer a vételárát rákölteni, és viszonylag kis veszteséggel túl tudsz majd rajta adni. A vételben kérd ki egy tapasztalt motoros segítségét!


Határozz meg egy keret összeget, majd ez alapján nézz körbe alaposan a www.hasznaltmotorok.hu oldalon, és írj fel 4-5 típust. Utána szépen végig kell őket látogatni, de ne egyedül! Mindenképpen vigyél magaddal egy tapasztalt motorost!

No igen, de az ár és az állapot kis túlzással egyenesen arányos. Az idősebb motorok olcsók, de kilóg a belük, a fiatalabbak egyben vannak, de drágák. Ez egy nem egyszerű képlet, aminek adott összegből sokszor nincs megoldása, csak a hitel. Ettől mindenképpen  óva intenélek téged, legalább is az első motorodnál!

Hogy ne csak a levegőbe irkáljak, íme néhány típus: Egy 1990 és 2000 közötti, két ütemű, 125 köbcentis sportmotor jó megoldás lehet. Évjárattól és állapottól függően rengeteg féle van, ami miatt egyébként elég jól, és persze elég rosszul is bele lehet nyúlni az ismeretlenbe. A leggyengébb pont ebben a kategóriában a dugattyú és a henger. 10+ éveseknél garantáltan cserélték őket, lehetőleg egy frissen szervizeltet kell keresned. Tehát nagyon körültekintően kell választani az Aprilia RS 125-ösök, a Cagiva Mito-k, vagy az Honda NSR 125-ösök közül. Ezekben az a jó, hogy valódi sportmotorok, és ha velük tanulsz meg motorozni, nagyon jó alapokra tehetsz szert.


Mivel nekem ő volt az első motorom, hazabeszélek, de a Mito hálás egy darab, igazi kis világbajnok. Nem könnyű jó állapotút kifogni belőle.

A ruházat kérdése nagyon fontos. Ne a legolcsóbb zárt sisakot vedd meg, de ne is a legdrágábbat. 40-80.000 Ft között keresgélj, ha lehetőleg üvegszál kompozitosat. Tipp: az egyszínűek olcsóbbak. A második legfontosabb a gerincvédő, amit mindig hordanod kell, utána jön a protektoros dzseki (textil olcsóbb), valami a lábadra (elsőre akár egy térdvédő is elég lehet, szintén spórolhatsz valamennyit), kell egy kesztyű, és egy csizma. Összesen körül-belül 200.000 Ft-ot kell szánnod a ruházatra. Nagyon fontos: mindenből megfelelő méretet vegyél, ez mindennél lényegesebb!

Jogosítvány szerzésre Budapesten a
Jogsiközpontot ajánlom. Kevés sulik egyike, ahol nem csak a papírt szerezheted meg, de tanulhatsz is valamennyit. Emellett a végletekig rugalmasak a tanulókkal.

Remélem tudtam segíteni. A hozzászólásokban folytathatjuk a témát!

Motoros üdvözlettel:

Molnár Dénes
motoros szakújságíró

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Asesso

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

KTM

Trending