Csatlakozz hozzánk

Akciók

Új Shoei sisakok 2010-re: XR-1100

Az IMET jóvoltából találkozhattunk az új Shoei modellekkel. Először az XR1100-gyel ismerkedtünk meg.

Közzétéve

ekkor

MPS RAM MOUNT
ALPINESTARS OFF ROAD

Az IMET jóvoltából találkozhattunk az új Shoei modellekkel. Először az XR1100-gyel ismerkedtünk meg.

Az IMET, a Shoei sisakok hazai forgalmazója idén is összehívta az újságírókat és a kereskedőket, hogy be-, illetve megmutassa a márka újdonságait. Tavaly nem volt túl sok a fa alatt, ezúttal viszont nem kellett eladási statisztikákkal megtölteni a bemutatót. 2010-re ugyanis két csúcsmodellt, az XR-1000-et és az X-Spirit-et is leváltják a japánok, minden eddiginél profibb megoldásokkal fűszerezve az utódokat. A következőkben először az sport-túra vonalat képviselő XR-1100-ról vakítok, a Spirit egy kicsit később jön. Így is annyi technikai újítást mondtak el az “IMET bulin”, amit illene megemlítenem, hogy inkább már most a cikk elejére kiakasztom a “teljesség igénye nélkül” táblát. Mindenesetre -pótolva a hiányosságaim- találtam nektek egy videót az XR-ről és mutatok egy linket is, ahol minden információt megtalálhattok, amit a sisakról tudni érdemes.

Előzetesen annyit még szeretnék hozzáfűzni a 2010-es típusokhoz, hogy az első szállítmányok csak januárban érkeznek Magyarországra, szóval kapkodásnak egyelőre helye nincs, illetve bőven van időtök gyűjtögetni a malacperselybe.

Nem biztos, hogy a Shoei a világ legnagyobb sisakmárkája, de biztosan a legprofesszionálisabbak között van. 1957 óta tevékenykednek a piacon és mára elérték azt, hogy bárkit a világon ha megkérdeznek, hogy legszívesebben melyik cég termékét húznák a fejükre, az első három között szinte biztos ott lenne a Shoei (talán a legnagyobb rivális, az Arai lenne a másik ilyen). Cégszinten idén történt egy kis változás a Shoei-nál, ugyanis az európai igazgató feljebb lépett és ő lett a góré Japánban, ahol egyébként a válság ellenére egyetlen egy embertől sem váltak meg. Nem csak erre nagyon büszkék, hanem arra is, hogy kevésbé profit és inkább minőség orientált üzletpolitikát folytatnak, azaz a bevétel elég jó részét egy az egyben visszaforgatják a fejlesztésekbe. Ennek köszönhető, hogy idén -a gazdaságilag nehéz helyzet ellenére- két teljesen új Shoei típus is megszülethetett, két technikailag új generációs bukó, melyek egyike a slágergyanús XR-1100.

A Shoei elérkezettnek látta az időt, hogy ne megújítson, hanem a világ minden tájáról összegyűjtött szerviz információk, valamint versenyzői és utcai tapasztalatok szerint alapjaiban újragondolja az XR-1000-t. Emiatt ha sarkosan akarok fogalmazni, írhatnám, hogy az XR-1100-nak nincs túl sok köze az elődhöz. És tényleg, nem kell hozzá sajtóanyag, hogy mi magunk is észrevegyük a rengeteg újítást, mint például az integrált hátsó spoilert, a szellőzők elhelyezkedését, az új plexit és annak mechanikáját vagy a bélést, de ne csapongjunk.

Aerodinamika és zajszint. Ez a két szó valójában egy, mivel utóbbi az előbbiből következik, ugyanis ha egy sisaknak jók a légáramlási tulajdonságai, azaz ha kevés turbulencia keletkezik a felületén, halkabb lesz. A tervezők leginkább hátul, a plexi környékén és nyaknál küzdenek leginkább a jelenséggel, figyelembe véve persze azt is, hogy a motoros nem csak egyenesen tartja a fejét, illetve hogy sportmotoron és túramotoron is máshogy áll a sisak. Az XR-1100-nál a fő aerodinamikai változást az integrált hátsó spoiler hozza, mely gyakorlatilag az egész sisakon végig húzódik. Fő szerepe persze a bukó stabilan tartása, ez az ív határozza leginkább meg, hogy hogyan viselkedik nagy sebességnél. A plexi körüli ártó turbulenciákat is igyekeztek maximálisan lecsökkenteni, például úgy, hogy jobban besüllyesztették a mechanikát és kisebb réseket hagytak körülötte. A nyaki részen pedig Forma 1-et idéző kis szárnyacskákat találunk,ami szintén a levegő gyors, örvénymentes elvezetését segíti elő. Állítólag így összeségében kevesebb levegő fütyül a sisak körül, azaz csendesebb.

Egy kis videó az XR-1100-ról, ami jól szemlélteti az újításokat

Plexi és a mechanika. A plexi érdekes része a sisaknak, ugyanis együtt rengeteg követelménynek kell megfelelniük. Mechanikai és UV védelem, torításmentes átlátszóság, karcállóság, páramentesség, hajlíthatóság . Nagyrészét már az eddig használt CX-1V nevű is magas színvonalon hozta, de a Shoei ezt is leváltotta, az új plexi neve CW-1. A méretei minden irányban nagyobbak, így elméletben a látótere is nőtt, viszont legnagyobb érdeme nem ez,  hanem a pinlockkal való közös munkája. Úgy csinálták meg, hogy a páramentesítő betét és a plexi alsó-felső pereme egy síkba essen, de az igazán jó az, hogy durván 30%-kal nőtt a betét mérete. Ez azért fontos, mert így nem fordul elő, hogy pont a szemünkkel egy síkba kerül a pinlock felső pereme, ami a sportmotorosoknak világszerte állandó problémájuk. Megemlítendő még, hogy a plexi tetején hagytak a mérnökök egy 1mm-es peremet, ami a sisakon lévő gumitömítésre fekszik rá, így azok még jobban illeszkednek egymással.

“Miután az 1992 óta használt Shoei plexi nyitó-záró mechnaikát így vagy úgy lassan mindegyik másik márka leutánozta, a cég egy teljesen új rendszert talált ki, ami legalább megint 10 évig tartja majd magát.”- hangzott el a sajtótájékoztatón. A régi mechanika tehát ment a kukába és helyette mostantól a Q.R.S.A.-val (Quick Release Self Adjusting) kell megbarátkoznunk. Nem lesz nehéz, mert legnagyobb előnye az, hogy egyáltalán nem kell állítgatni, mivel mikor lecsukjuk a plekót, oldalanként két rugó ráfeszíti azt a sisakon lévő gumiperemre. A rendszer egyébként nem olyan egyszerű, nem véletlenül áll 16 darabból.

A szellőzés is javult, a leírások szerint nem is keveset. Az állszellőző megnőtt, aminek a friss levegő bejuttatása mellett a plexi további párátlanítása is az egyik szerepe. A felső bemeneti és kimeneti szellőzők helyét optimalizálták az új formához, hogy a lehető legjobban működhethessenek. Főleg a kimenetin lehet érezni a javulást, ugyanis oda helyezték őket, ahol a sisak tetején a legnagyobb a negatív nyomás, más szóval vákuum. Bár nem tudom elképzelni, hogy mérték, de állítólag 1,87-szer több levegőt képes kihúzni a sisak belsejéből, mint az előző modellnél. Így ezek még kis sebességnél is érezhető levegőmozgást eredményeznek, akkor is ha minden más bemeneti nyílás csukva van. Erre azért kíváncsi lennék. A levegőjáratok száma is nőtt, ráadásul közülük több immár a két EPS (ütéselnyelő) réteg között is megy.

A bélés végre teljesen kivehető, bár a Shoei szerint erre igazából nem lenne szükség és most is inkább csak a divatot követik. Állítólag nem a viseléstől lesz koszos a belső, hanem azért, mert a sisakba tömködjük a szutykos kesztyűt. Van benne valami, de ne mondja nekem senki, hogy a koszos városi levegőtől nem piszkolódik a bélés. A lényeg, hogy most már aki akarja, az egész belsőt bedobhatja a mosógépbe.

A sisak héja immár nem csak 3, hanem 4 méretben készül, amelyben egyébként továbbra sincs karbon réteg. A Shoei szerint nem kell és a jövőben sem fognak használni ilyet, túlontúl merev lesz tőle a szerkezet. A különféle üvegszálakból és organikus szálakból -melyekből az XR-1100 is felépül-  jobb és könnyebb szerkezetet tudnak kialakítani, ugyanúgy elérve a megfelelő merevséget és rugalmasságot.

Megemlítendő még, hogy gondoltak a szemüvegesekre is, illetve a kihangosítót kedvelő motorosokra. Utóbbinak ugyanis előre kiképzett helye van, amibe a jelenleg kapható összes kütyü befér, legalább is ezt állítják.

Ha mindez nem volt elég, vagy szeretitek a színes-szagos bemutatókat, akkor az alábbi képekre kattintva informálódhattok még az újdonságokról.

MPS AUTOMAG
MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés

Trending