Csatlakozz hozzánk

Akciók

Új Shoei sisakok 2010-re: XR-1100

Az IMET jóvoltából találkozhattunk az új Shoei modellekkel. Először az XR1100-gyel ismerkedtünk meg.

Közzétéve

ekkor

MPS ALPINESTARS 2017
MPS AUTOMAG

Az IMET jóvoltából találkozhattunk az új Shoei modellekkel. Először az XR1100-gyel ismerkedtünk meg.

Az IMET, a Shoei sisakok hazai forgalmazója idén is összehívta az újságírókat és a kereskedőket, hogy be-, illetve megmutassa a márka újdonságait. Tavaly nem volt túl sok a fa alatt, ezúttal viszont nem kellett eladási statisztikákkal megtölteni a bemutatót. 2010-re ugyanis két csúcsmodellt, az XR-1000-et és az X-Spirit-et is leváltják a japánok, minden eddiginél profibb megoldásokkal fűszerezve az utódokat. A következőkben először az sport-túra vonalat képviselő XR-1100-ról vakítok, a Spirit egy kicsit később jön. Így is annyi technikai újítást mondtak el az “IMET bulin”, amit illene megemlítenem, hogy inkább már most a cikk elejére kiakasztom a “teljesség igénye nélkül” táblát. Mindenesetre -pótolva a hiányosságaim- találtam nektek egy videót az XR-ről és mutatok egy linket is, ahol minden információt megtalálhattok, amit a sisakról tudni érdemes.

Előzetesen annyit még szeretnék hozzáfűzni a 2010-es típusokhoz, hogy az első szállítmányok csak januárban érkeznek Magyarországra, szóval kapkodásnak egyelőre helye nincs, illetve bőven van időtök gyűjtögetni a malacperselybe.

Nem biztos, hogy a Shoei a világ legnagyobb sisakmárkája, de biztosan a legprofesszionálisabbak között van. 1957 óta tevékenykednek a piacon és mára elérték azt, hogy bárkit a világon ha megkérdeznek, hogy legszívesebben melyik cég termékét húznák a fejükre, az első három között szinte biztos ott lenne a Shoei (talán a legnagyobb rivális, az Arai lenne a másik ilyen). Cégszinten idén történt egy kis változás a Shoei-nál, ugyanis az európai igazgató feljebb lépett és ő lett a góré Japánban, ahol egyébként a válság ellenére egyetlen egy embertől sem váltak meg. Nem csak erre nagyon büszkék, hanem arra is, hogy kevésbé profit és inkább minőség orientált üzletpolitikát folytatnak, azaz a bevétel elég jó részét egy az egyben visszaforgatják a fejlesztésekbe. Ennek köszönhető, hogy idén -a gazdaságilag nehéz helyzet ellenére- két teljesen új Shoei típus is megszülethetett, két technikailag új generációs bukó, melyek egyike a slágergyanús XR-1100.

A Shoei elérkezettnek látta az időt, hogy ne megújítson, hanem a világ minden tájáról összegyűjtött szerviz információk, valamint versenyzői és utcai tapasztalatok szerint alapjaiban újragondolja az XR-1000-t. Emiatt ha sarkosan akarok fogalmazni, írhatnám, hogy az XR-1100-nak nincs túl sok köze az elődhöz. És tényleg, nem kell hozzá sajtóanyag, hogy mi magunk is észrevegyük a rengeteg újítást, mint például az integrált hátsó spoilert, a szellőzők elhelyezkedését, az új plexit és annak mechanikáját vagy a bélést, de ne csapongjunk.

Aerodinamika és zajszint. Ez a két szó valójában egy, mivel utóbbi az előbbiből következik, ugyanis ha egy sisaknak jók a légáramlási tulajdonságai, azaz ha kevés turbulencia keletkezik a felületén, halkabb lesz. A tervezők leginkább hátul, a plexi környékén és nyaknál küzdenek leginkább a jelenséggel, figyelembe véve persze azt is, hogy a motoros nem csak egyenesen tartja a fejét, illetve hogy sportmotoron és túramotoron is máshogy áll a sisak. Az XR-1100-nál a fő aerodinamikai változást az integrált hátsó spoiler hozza, mely gyakorlatilag az egész sisakon végig húzódik. Fő szerepe persze a bukó stabilan tartása, ez az ív határozza leginkább meg, hogy hogyan viselkedik nagy sebességnél. A plexi körüli ártó turbulenciákat is igyekeztek maximálisan lecsökkenteni, például úgy, hogy jobban besüllyesztették a mechanikát és kisebb réseket hagytak körülötte. A nyaki részen pedig Forma 1-et idéző kis szárnyacskákat találunk,ami szintén a levegő gyors, örvénymentes elvezetését segíti elő. Állítólag így összeségében kevesebb levegő fütyül a sisak körül, azaz csendesebb.

Egy kis videó az XR-1100-ról, ami jól szemlélteti az újításokat

Plexi és a mechanika. A plexi érdekes része a sisaknak, ugyanis együtt rengeteg követelménynek kell megfelelniük. Mechanikai és UV védelem, torításmentes átlátszóság, karcállóság, páramentesség, hajlíthatóság . Nagyrészét már az eddig használt CX-1V nevű is magas színvonalon hozta, de a Shoei ezt is leváltotta, az új plexi neve CW-1. A méretei minden irányban nagyobbak, így elméletben a látótere is nőtt, viszont legnagyobb érdeme nem ez,  hanem a pinlockkal való közös munkája. Úgy csinálták meg, hogy a páramentesítő betét és a plexi alsó-felső pereme egy síkba essen, de az igazán jó az, hogy durván 30%-kal nőtt a betét mérete. Ez azért fontos, mert így nem fordul elő, hogy pont a szemünkkel egy síkba kerül a pinlock felső pereme, ami a sportmotorosoknak világszerte állandó problémájuk. Megemlítendő még, hogy a plexi tetején hagytak a mérnökök egy 1mm-es peremet, ami a sisakon lévő gumitömítésre fekszik rá, így azok még jobban illeszkednek egymással.

“Miután az 1992 óta használt Shoei plexi nyitó-záró mechnaikát így vagy úgy lassan mindegyik másik márka leutánozta, a cég egy teljesen új rendszert talált ki, ami legalább megint 10 évig tartja majd magát.”- hangzott el a sajtótájékoztatón. A régi mechanika tehát ment a kukába és helyette mostantól a Q.R.S.A.-val (Quick Release Self Adjusting) kell megbarátkoznunk. Nem lesz nehéz, mert legnagyobb előnye az, hogy egyáltalán nem kell állítgatni, mivel mikor lecsukjuk a plekót, oldalanként két rugó ráfeszíti azt a sisakon lévő gumiperemre. A rendszer egyébként nem olyan egyszerű, nem véletlenül áll 16 darabból.

A szellőzés is javult, a leírások szerint nem is keveset. Az állszellőző megnőtt, aminek a friss levegő bejuttatása mellett a plexi további párátlanítása is az egyik szerepe. A felső bemeneti és kimeneti szellőzők helyét optimalizálták az új formához, hogy a lehető legjobban működhethessenek. Főleg a kimenetin lehet érezni a javulást, ugyanis oda helyezték őket, ahol a sisak tetején a legnagyobb a negatív nyomás, más szóval vákuum. Bár nem tudom elképzelni, hogy mérték, de állítólag 1,87-szer több levegőt képes kihúzni a sisak belsejéből, mint az előző modellnél. Így ezek még kis sebességnél is érezhető levegőmozgást eredményeznek, akkor is ha minden más bemeneti nyílás csukva van. Erre azért kíváncsi lennék. A levegőjáratok száma is nőtt, ráadásul közülük több immár a két EPS (ütéselnyelő) réteg között is megy.

A bélés végre teljesen kivehető, bár a Shoei szerint erre igazából nem lenne szükség és most is inkább csak a divatot követik. Állítólag nem a viseléstől lesz koszos a belső, hanem azért, mert a sisakba tömködjük a szutykos kesztyűt. Van benne valami, de ne mondja nekem senki, hogy a koszos városi levegőtől nem piszkolódik a bélés. A lényeg, hogy most már aki akarja, az egész belsőt bedobhatja a mosógépbe.

A sisak héja immár nem csak 3, hanem 4 méretben készül, amelyben egyébként továbbra sincs karbon réteg. A Shoei szerint nem kell és a jövőben sem fognak használni ilyet, túlontúl merev lesz tőle a szerkezet. A különféle üvegszálakból és organikus szálakból -melyekből az XR-1100 is felépül-  jobb és könnyebb szerkezetet tudnak kialakítani, ugyanúgy elérve a megfelelő merevséget és rugalmasságot.

Megemlítendő még, hogy gondoltak a szemüvegesekre is, illetve a kihangosítót kedvelő motorosokra. Utóbbinak ugyanis előre kiképzett helye van, amibe a jelenleg kapható összes kütyü befér, legalább is ezt állítják.

Ha mindez nem volt elég, vagy szeretitek a színes-szagos bemutatókat, akkor az alábbi képekre kattintva informálódhattok még az újdonságokról.

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

ALPINESTARS OFF ROAD

Trending