Csatlakozz hozzánk

Akciók

Új Shoei sisakok 2010-re: X-Spirit II

Az új XR-1100-zal már megismerkedhettetek, most pedig az X-Spirit utódján a sor

Közzétéve

ekkor

MPS ALPINESTARS 2017
MPS AUTOMAG

Az új XR-1100-zal már megismerkedhettetek, most pedig az X-Spirit utódján a sor

Az XR-1000-et leváltó XR-1100-ról már leírtam, amit letudtam a bemutató és a sajtóanyagok alapján, de már akkor is jeleztem, hogy a japánok a csúcsmodellt, a főként versenyzésre szánt típust is újra gondolták. Az X-Spirit II esetében is gyökeresen új sisakkal állunk szemben, az előző modell minden ismert hibáját javították, a kevsébé jól működő elemeit pedig tökéletesítették. Ebben a Shoei kereskedések szervizigényei és a terméket használó profi vagy amatőr versenyzők voltak a segítségükre. Lássuk, mik változtak 2010-re.

Nagyban változott a héj formája. Ívesebb lett az alja (az eleje jobban bejön az áll alá), a hátrafelé szükülő vonavezetésével -ha lehet így mondani- közelebb került a cseppformához, és a stabilan tartás végett nagyságrendekkel hangsúlyosabb hátsó szárnyat kapott. Az XR-1100-nál integrálták ezt, az X-Spirit II-nél viszont maradt külső elem. Ez mind-mind a rengeteg szélcsatornás mérés eredménye, talán egyedülállóan a világon a Shoei nem csak számítógépen, de élesben is kipróbálja a fejlesztéseket. Ráadásul nem csak egyenes állásban vizsgálják a forma tulajdonságait, hanem olyan szituációkban is, mint például, amikor hátranéz a versenyző, vagy amikor a kanyar előtt hirtelen kiegyenesedik a plexi mögül.

A szélcsatornás tesztek alatt az is hamar kiderült, hogy hol a legnagyobb a pozitív, illetve a negatív légnyomás a sisak felületén, azaz hol fúj be, és hol szív ki legjobban a levegő. Természetesen pont ezekre a pontokra kerültek a be-, illetve a kimeneti szellőző nyílások, hogy a lehető legjobb levegőkeringetést érhessék el a bukó belsejében. Ezért van az is, hogy míg a fejtető szellőzők az előző modellnél a spoilerrel együtt helyezkedtek el, idén külön szedték őket, mert így optimálisak. Ez a fajta gondolkodás az XR-1100 fejlesztésénél is kulcsfontosságú volt és mint annál, a csúcsmodellnél is érezhető javulást ígérnek szellőzés terén a mérnökök. Ebbe persze belejátszik, hogy több kiementi nyílásunk van, immár az állnál, homloknál, a fej első és hátsó részén lévő és a nyaknál elhelyezkedők mellett a pleximechanika fölé is raktak szellőzőket. Egyébként a hátsók mellett az új nyílás működésébe is besegít a levegőáramlás okozta vákuum, így ha minden szellőzőt csukunk, elméletben ezek az elhasznált levegőt akkor is kihúzzák a sisak belsejéből.

Az új CW-1 nevű plexit és a hozzá tartozó Q.R.S.A. mechanikát természetesen az X-Spirit II is megkapta. Ugyanazt tudnám erről most is írni, mint amit az XR-1100 esetében, így ha szabad, ismételném magam. “Az új plexi mérete minden irányban nagyobb, így elméletben a látótere is nőtt, viszont legnagyobb érdeme nem ez,  hanem a pinlockkal való közös munkája. Úgy csinálták meg, hogy a páramentesítő betét és a plexi alsó-felső pereme egy síkba essen, de az igazán jó az, hogy durván 30%-kal nőtt a betét mérete. Ez azért fontos, mert így nem fordul elő, hogy pont a szemünkkel egy síkba kerül a pinlock felső pereme, ami a sportmotorosoknak világszerte állandó problémájuk. Megemlítendő még, hogy a plexi tetején hagytak a mérnökök egy 1mm-es peremet, ami a sisakon lévő gumitömítésre fekszik rá, így azok még jobban illeszkednek egymással.”

“A plexivel együtt a régi mechanika is ment a kukába és helyette mostantól a Q.R.S.A.-val (Quick Release Self Adjusting) kell megbarátkoznunk. Nem lesz nehéz, mert legnagyobb előnye az, hogy egyáltalán nem kell állítgatni, mivel mikor lecsukjuk a plekót, oldalanként két rugó ráfeszíti azt a sisakon lévő gumiperemre. A rendszer egyébként nem olyan egyszerű, nem véletlenül áll 16 darabból.”

Bemutató videó az új X-Spirit II-ről

Az X-Spirit II továbbra is négy héjmérettel készül, egyébként itt megjegyezendő, hogy az előd volt az, ami a világon először tudta ezt. Arcpárnából négy féle méret létezik, hogy mindenkinek személyre szabhatóan a legjobb legyen a belső kialakítása a sisaknak. Ehhez elsődlegesen a fejkerületünkhöz kell méretet választani, majd az arcformánk alapján kell kiválasztani a négy közül a hozzánk legjpobban passzoló arcpárnát. Ha a kereskedő nem mondaná, jusson eszetekbe, hogy van ilyen lehetőségetek.

A belseje ennek is teljesen kivehető és persze mosható, sőt nem csak kievehető, de kirántható is. Ez azt jelenti, hogy alul el van rejtve egy kis fogantyú (E.Q.R.S.= Emergency Quick Release System), amivel baleset esetén az orvos könnyedén ki tudja húzni a fejünket fogó belsőt és nem kell hozzá szétvágni a bukót. Más kérdés, hogy szerintem kevés mentős ismeri ezt a rendszert, még talán a pályamentők közül sem mindenki.

További részleteket, illetve a 2010-ben kapható fényezéseket a Shoei X-Spirit II oldalán megtaláljátok. Egyelőre ráértek rohanni a hazai forgalmazóhoz, az IMET-hez, ugyanis az első darabok csak januárban érkeznek. Persze előrendelést biztos már most is le lehet adni, hogy már rögtön az év elején a kezetekben tarthassátok a világ talán leginnovatívabb és legjobb sisakját, de azért gondoljátok át. Ugyanis azt azért ne felejtsétek el, mielőtt rászánjátok magatok a biztosan 200.000 Ft feletti ár kicsengetésére, hogy az X-Spirit II első sorban verseny sisak. Ez annyit tesz, hogy egyáltalán nem biztos, hogy utcai használatra jobban jártok vele, mint mondjuk az XR-1100-zal. Apróságnak tűnik, de az XR sajtóanyagaiban több helyen előhozták a csökkentett zajszintet vagy éppen a kihangosításnak kialakított gyári helyet, amik egy versenypályán nem szempontok. Ennek megfelelően az X-Spirit II esetében egy árva betű sem utalt rá, hogy a fejlesztés során ezekre is fordítottak volna energiát. Olyan ez, mint a motorválasztás: bizonyára egy 1000-es sportmotor a leggyorsabb, és műszakilag a legmodernebb, de az már erősen kérdéses, hogy utcai, mindennapos használatra az-e a legésszerűbb választás. Szerintem nem.

MPS ALPINESTARS 2017
ALPINESTARS OFF ROAD

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

ALPINESTARS OFF ROAD

Trending