Csatlakozz hozzánk
HYPERSPORT

Hírek

Új korszak a magyar Stunt Riding SPORT-ban!

A magyar Stunt Riding a világon először, példamutató módon kezd valódi, értékelhető sporttá alakulni

Közzétéve

ekkor

MPS RAM MOUNT
ALPINESTARS OFF ROAD

Képek: Gémesi Balázs

Vannak motorosok, akik úgy gurulnak hátsó keréken, mint mások kettőn se. Van, akinek ez a legnagyobb tudománya, de persze van olyan is, akinek a vásznán ez még csak az első, egyszerű ecsetvonás. Van, aki a hétköznapi, széria közeli motorjával csinálja a trükköket, de van, aki külön erre a célra átalakított, mondhatni versenygéppel mutatványozik. Van, aki hobbiból fejleszti tudását, és van, aki sportból fűzi össze a nehezebbnél bonyolultabb, az ötletesebbnél látványosabb show elemeket. Sok féle képpen, más és más szinteken lehet űzni ezt a műfaját a motorozásnak, melynek neve külföldiül “Stunt Riding”. Magyarul talán motoros akrobatizmusnak nevezhetnénk, de maradjunk inkább az előbbi névnél, többet fogjuk azt hallani.

A Stunt Riding-ot a legtöbben a közönség (általában non-profit) kétkerekű szórakoztatásával azonosítják. Pedig a motorosok népszerű cirkusza profi szinten egy létező, “működő” sportág! Ennek megfelelően van belőle Európa- és Világ Bajnokság is, no meg országonként különböző felépítésű és komolyságú egyéb versenyek. Egyetlen baj van ezekkel: az értékelés rettentően szubjektív, így általában még maguk a versenyzők sem tekintik az ott kialakult sorrendeket a tudásuk valódi leképezésének. Ugyan kötelező elemek elő vannak írva, de bármilyen hihetetlen, a stunt ridingnak nincs olyan pontokba szedett, részletes szabályrendszere, mint mondjuk a műkorcsolyának, vagy a szabad stílusú, atlétikai sportoknak. Sajnos, mert mi magyarok kifejezetten erősek vagyunk ebben a sportban, illetve lennénk, mert jelen helyzetben nem a tényleges teljesítmények alapján kerülnek ki a bajnokok. Ám változni látszik a helyzet, hiszen ha még Európa szinten nem is, de magyar kezdeményezésre itthon és a környező országokban idén elindultunk az objektív versenyzés felé.


A mezőny egy része

A mozgolódás már tavaly elkezdődött, idén pedig már eredményeket is fel tud mutatni a HSRC-t (Hungarian Stunt Riding Championship) kiötlő lelkes vezetés. Elkészült egy objektív pontozási és szabály rendszer, a sport megtisztulása érdekében létrehoztak egy etikai kódexeket, és megszületett a 2010-es versenykiírás is. Persze a stunt riding legnagyobb alakjai örömmel csatlakoztak mindehhez, mely egyébként nem kis munkával még a MAMS torkán is sikerrel lecsúszott. Így úgy néz ki, valóban új korszakra ébredezik a szakág.

Mivel ez egy friss kezdeményezés, és emiatt kifejezetten sok biztatásra, támogatásra szorul, egyik beszélgetésünk alkalmával a magyar Stunt Riding vezetésével kitaláltuk, hogy innentől kezdve sok érdekes cikkel fogjuk közelebb hozni hozzátok ezt a világot. Hogy mire gondolunk? Természetesen megmutatjuk az új szabályrendszert, a pontozás menetét, lehetőségeinkhez mérten beszámolunk a versenyekről, interjúzunk a versenyzőkkel, és emellett sok-sok oktató jellegű írást is tervezünk. Például arról, milyen átalakításokat igényel egy stunt motor, milyen felszerelésekre, alkatrészekre van szükségünk a motoros akrobatizmushoz, hogy hol lehet gyakorolni, no és egyáltalán, hogy hogyan és mit?

Ha szeretnétek részleteket megtudni a HSRC-ről, akkor látogassatok el a folyamatosan frissülő www.stuntridingsport.com oldalra. Ha még aktuálisabbak akartok lenni, és regisztrálva vagytok a Facebook-on, ide kattintva nézzétek meg, és jelöljétek be őket. Ha már itt tartunk, minket is be lehet :).

A Stunt Riding-ot a legtöbben új keletű dilinek ismerik, főleg ha azt vesszük, hogy hazánkban hivatalos formában először csak 2009-ben ismerték el. Meglepő módon viszont nagyon is jelentős múlttal rendelkezik a sportág! Egészen a ’60-as évekig kell visszatekinteni ahhoz, hogy megtaláljuk a gyökereit, melyek -mint nagyon sok más is- a tengerentúlig nyúlnak vissza. Igaz, ebben az időben még teljesen mást jelentett ez az egész, hisz elsősorban akrobatikus mutatványokra épültek a bemutatók. Kevesen tudják, de már ebben az időszakban is volt magyar motoros akrobata: Pingiczer István, aki az egykori Magyar Honvédelmi Sportszövetség (MHS) akrobata csoportjának keretein belül gyakorolt.


Pingiczer István bácsi, azaz Pingi a ’60-as, ’70-es évekből. Ismerős a jobb oldali mutatvány?

Nem is olyan régen találkoztam az immár idős, de hihetetlenül lendületes Pista bácsival, azaz Pingivel, aki ma már csak azért nem motorozik, mert fél, hogy nem bírná ki trükközés nélkül. Ő volt az első, aki szóló motoros akrobata számokat adott elő, melyeket jobbára ő is talált ki, s melyeket a többiekkel együtt a Népligetben, a mai Fradi pályán gyakoroltak tökéletesre. Az egész országot bejárták az MHS Csepel és Pannónia széria motorjaival, a Pista bácsi kora beliek biztosan emlékeznek is rá. Mint például arra a létrás mutatványra, melyet az elmúlt években egy nagyon ügyes magyar stunt ridernek adott úgymond örökül. Igen-igen, Mókusra (videó itt) gondolok, akinek azóta védjegyévé vált a guruló motorra szerelt létra tetején való bohóckodás. Arra persze egyelőre még nem volt mersze, mint Pinginek: hátra még nem fordul a lajtorja tetején.


Ide fejlődött a sport

’72-re feloszlott az akrobata csoport, sőt mi több az MHS is, így az ezt követő évtizedekben többek közt emiatt, illetve a motorkerékpárok menetdinamikai tulajdonságainak révén nem tudott jelentősen tovább fejlődni a sportág. Egészen a ’90-es évek közepéig kellett várni a már könnyűnek nevezhető és kellőképpen erős motorok megjelenéséig, melyek már alkalmasak voltak a modern kori gyakorlatok bemutatására. Európa és világszerte egyre többen kezdtek bele a stunt ridingba, mely az elején szinte teljesen ki is merült az egykerekezésben és a stoppie-zásban. Innen persze már nem volt megállás, egyre több versenyt szerveztek, és dinamikus fejlődésbe kezdett a sportág.


Szabb, az egyik alapítója a magyar stuntolásnak, ezzel a trükkel épp sebességi világrekordot állít fel.

Nálunk az első igazi, profi stuntosok többek közt Borsay Szabocs, Hidi Miki, Erdős Csabi és Szőllősi Pepe voltak. Szabb ’98 magasságában szervezte az első “versenyt”, ahol a 100 méteres egykerekezés már csoda számba ment, ami valljuk be, ma már egy kicsit megmosolyogtató. Ezekről az időkről bővebben olvashattok a Szabival készült interjúnkban. Ezek után, főleg az ezredfordulót követően, hazánkban is felívelt a stunt riding csillaga, egyre többen, és egyre profibban adták elő mutatványaikat, de úgy igazán soha sem volt keretek közé fogva a bagázs. Mindenki a saját, illetve a közönség szórakoztatására, és kevésbé a sport érdemekért csinálta a trükköket, többek közt pont azért, mert a bírák kis túlzással (nemzetközi versenyeken is) azt hozták ki elsőnek, akit csak akartak. Ennek a tavaly évvel viszont vége szakadt, hiszen a világon először Magyarországon nyílt lehetőség a versenyzők számára, hogy egy kupasorozatban bizonyíthassanak. 2010-re pedig a Magyar Motorsport Szövetség (MAMS) végérvényesen is motorsportnak nyilvánította a stunt ridingot, melynek egyik alapvető része lett az új, objektív szabályrendszer. A cél innentől kezdve, hogy más országokban is hivatalos besorolást kapjon a sportág, és közösen létre lehessen hozni egy nemzetközi bajnokságot, például Alpok-Adriát. Ez az áldozatos munka gyümölcseként már nem is olyan messzi álom.


Egy látványos része az új verseny elemeknek

MPS ALPINESTARS 2017
MPS AUTOMAG

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Trending