Mint ahogy minden fejlődik, s mindent fejlesztenek ez alól szerencsére a motoros védőfelszerelések sem kivételek. A bukósisakoknál a közismert ECE 22.05- ös szabványt rövidesen leváltja a ECE 22.06-os új szabvány.

Hogy mitől lesz jobb és biztonságosabb az új sisak?
- A gyári intercomot tartalmazó sisaknak a biztonsági teszt során a beépített készülékkel együtt kell megfelelnie
- Az eddigi 5 pont helyett 18 pontot fognak meghatározni és megvizsgálni, hogy a sisaknak sehol se legyen gyenge pontja
- Az ütéselnyelő képességét 7,5 m/s-ról 8,2 m/s-ra növelik
- A plexire is jobban odafigyelnek ezentúl, a törésteszten kívül a maximális torzítást, karcállóságot és fénytörés mértékét is vizsgálják, a beépített napszemüveggel egybekötve
- Szélesebb sebességtartományban vizsgálják a bukósisak ütéselnyelő képességét ami kiküszöböli a teszteken jól teljesítő bukósisakok azon gyenge pontját, amikor más tempóban éri ütközés a motoros fejét (s így az agyat nagyobb károsodás érheti)
- Bevezetik a ferde ütközés tesztet, amit eddig csak a FIM rendszerben vizsgáltak. Ez azért fontos, mert ha a bukósisak egy bizonyos szögben csapódik be, így az egyenes arányú mozgása megváltozik, s ennek hatására a koponyán belül az agy hirtelen elfordulását eredményezheti, s az idegsejtek megnyúlása nagyobb károsodást okozhat az agy egész területén
- Csalni nem lehet, a minőséget több alkalommal vizsgálják ezentúl egy független testület előtt is, amit szúrópróbaszerűen a gyártás megkezdése előtt, során és után is ellenőriznek, így ha a termék nem felel meg, azonnal visszahívják, s elveszti a minősítését

Az új szabványt párhuzamosan 2021-ben léptették életbe, hogy az üzleteknek és a gyártóknak legyen ideje kiárulni termékpalettájukat, és 2024-től már a biztonságosabb termékek legyenek a polcokon. A felhasználókat semmilyen szabály nem köti az új szabványhoz, nyugodtan vásárolhatják, s használhatják továbbra is az ECE 22.05-ös bukósisakokat, az idő majd úgyis átpörgeti őket.
Azt azért tegyük hozzá, hogy az eddig kedvelt nagyon könnyű 1,5 kg alatti bukósisakok el fognak tűnni a piacról, mivel a nagyobb biztonságnak az lesz az ára, hogy több anyagot építenek majd be a bukósisakokba. Simán lehet majd egy most 1,3 kg-os 22-05 ös bukósisak 22-06 verzióban 1,6 kilogramm. A MotoGP-ben használt szigorú FIM szabványos bukósisakok is már ilyen nehezek.
Az FIM szabványnak megfelelő bukósisakok listáját itt találjátok. Ezek nagyon drágák és nem sokkal fogunk találkozni utcán, de érdemes megnézni melyek ezek a világ legbiztonságosabb bukósisakjai.
JUST1 és HJC bukósisakok még 22-05 szabványnak megfelelő bukósisakjait megtaláljátok nálunk a motorosboltunkban.

Képek Forrása: Motolegends.com