Tesztek

Túragőzös és a gyorsvonat

Ezennel a BMW K1200GT és az R1200RT került a TesztMotor terítékére. Jó étvágyat hozzá!
Euromotor2
MotoStar

Ezennel a BMW K1200GT és az R1200RT került a TesztMotor terítékére. Jó étvágyat hozzá!

DennyM: Az ősz épp hogy csak elkezdődött, amikor leruccantunk a Balatonboglári Full Gas-ba szétnézni. Igazából ez csak ürügy volt, nem mintha ezt a mosolygó FullGas-osok nem tudták volna. Szerettünk volna kipróbálni pár olyan motort, amire máshol már nincs lehetőség. Bőven volt választékunk, hiszen a Suzukik, a KTM-ek, a Ducati-k és a BMW-k is hegyekben álltak, hogy teszteljék őket az arra járó-kelők, mi pedig ugye “véletlenül” pont arra jártunk, keltünk. Jó pár gépnek elhúztuk a nótáját, s most ebből a szüretből mutatunk meg két BMW-t. Tesztkommandónk új, harmadik tagja, nevezetesen Kovács Patrik prezentálja felétek a Bömösök összehasonlító tesztjét. Íme hát:

Megy a gőzös, megy a gőzös Kanizsára…vagy Amszterdamba, vagy Milánóba, vagy akárhova, ahova út vezet. Jelen összehasonlító teszt két szereplője a BMW két túragőzöse, melyek átértelmezik a motoros túrázás fogalmát. Makacs óriás lévén azonban a K1200 GT és az R1200 RT más-más szemszögből közelít a kényelmes utazás fogalmához és ezért mindkettő eltérő karakterrel kívánja meggyőzni a vásárlót, hogy házon belüli konkurense helyett, inkább őérte fizesse ki a négy millió feletti vételárat.


A BMW-k és a TesztMotor oszlopos tagjai.

A különbözőség már rögtön az erőforrásnál kezdődik, hiszen a vad és gyors sor négyes K1200 GT sportos, míg a boxer motoros R1200 RT a könnyed, cirkálós oldalról közelít.

Az RT önmagában is hatalmas monstrum, építése magas és széles, hogy a lehető legjobban megvédje a pilótáját az időjárás viszontagságaitól. Hatalmas lámpája alatt a légbeömlő szája úgy tátong, mintha azt ordítaná, hogy „etessetek aszfalttal, ki vagyok éhezve a kilométerekre”.


“az R1200RT légbeömlőjének szája úgy tátong, mintha azt ordítaná,
hogy etessetek aszfalttal, ki vagyok éhezve a kilóméterekre”

Széles kormánya, nagy műszerfala, a számtalan rekesz és a nagy csomagtartó platni láttán pedig egyből túrázni szottyan kedvünk. Ezt az érzést erősíti bennünk a kényelmes, egyenes testtartást biztosító üléspozíció és a komfortos nyereg. Úgy érezzük a minimum, amit ezzel a motorral két megállás között érdemes megtenni, olyan 200 km. Viszont árnyoldala is van a méretnek. Történetesen a magas építés rovására lehet írni, hogy álló helyzetben a menetkész 259 kilós tömegét nem tudja véka alá rejteni.


Kapcsoló-rengeteg, vagy rengeteg kapcsoló? Azt hiszem mindkettő igaz.
Némelyiket nem is olyan könnyű elérni, és van, amelyik a megszokottól teljesen eltér (pl. irányjelzők).

Furcsa ez, mert a GT még ennél is nehezebb, menetkészen 282 kilót nyom, viszont érzetre sokkal könnyebb az RT-nél – hála a sportos, kompakt építésnek és az alacsony súlypontnak. Ha már áttértünk a GT-re, el kell árulnunk, hogy itt egy hajszálnyival sportosabban ülünk, a lábaink kicsit hátrébb helyezkednek el, viszont az üléspozíció inkább egy sportos motoréra, mintsem egy sportmotoréra hasonlít. A kormány jobban hátrahajlik, viszont jól hátra is nyúlik, így nem kell előregörnyednie a pilótának. Meglepő azonban, hogy a sportos GT hátsó ülése mennyivel kényelmesebb a robosztus RT utas számára fenntartott „páholyához” képest.


Ránézésre ugyanazt nyújtják. És ez így is van, csak két különböző irányból.

A GT utasülése sokkal ergonómikusabb, természetesebb a lábszög. A mélyített, fenékformára optimalizált üléspárna sokkal kellemesebb és hosszútávon is elviselhetőbb utas-kényelmet eredményez, mint az RT lapos, enyhén előrelejtő ülése.


A megfelelő motoros ruházatra remélem mindenki figyel.

Ha már az utazási kényelmet említettük, akkor feltétlenül ide tartozik az is, hogy mindkét BMW hatalmas és elektromos állítású szélvédőplexivel rendelkezik. Az RT plexije legfelső állásban szemmagasság fölé ér, így a plexin átnézve is utazhatnánk adott esetben, azonban a hatalmas átlátszó felület remeg, vibrál és folyamatosan mozog, mintha rosszul lenne lerögzítve. A GT szélterelője viszont nem egyszerűen kifogja, hanem eltereli fejünk fölött a szelet, stabilabb, így legfelső állásban is használható (akár nagy sebességnél is).

Ahogyan már említettük, a két motor építésmódja, s ezért a viselkedése is teljesen eltérő. Az RT boxer motorja mélyen duruzsol, szinte már-már traktoros a hangja. 110 lóerejét 7250-es fordulaton adja le. Viselkedésre tipikus boxer: gázadásra (főleg álló helyzetben) jobbra ránt kicsit, cserébe azonban nyomatékos, de túl pörgős. Erőforrása 2004-ben, az R1200 GS-ben bemutatott darab, csak jelen modellben megnövelt teljesítménnyel száll csatába a vásárlók kegyeiért. A megnövekedett teljesítmény a magasabb elérhető fordulatszám, a módosított szívórendszer, a kipufogó és a vezérműtengelyek módosításával vált lehetségessé. Jellemre tipikus boxer; el lehet dönteni, hogy szeretjük, vagy utáljuk.


Balra a K1200 GT, jobbra pedig az R1200 RT.

A GT 152 lovas erőforrása viszont kétséget kizáróan energikus. A sor négyes, keresztben beépített motor a K1200 R-ből származik. A BMW sornégyes szériája amúgy is nagyon eltalált erőforrás, az új Grand Tourismoban dübörgő ménes százötven lova pedig az egyik legerősebb túramotorrá teszi a GT-t kategóriájában. A blokk iszonyatosan gyorsan és könnyedén veszi fel a fordulatot, 7000 fölött pedig mesésen hörög és vadító a hangja.


Az utak királyai. Jaa, én a motorokra gondolok!
 

Menettulajdonságok és kezelhetőség tekintetében azonban piros pont illeti meg az RT-t is. Amilyen nehéznek tűnik álló helyzetben, annyira könnyűnek menet közben. A nagy szögben elforgatható kormány miatt pedig hihetetlen manőverező képessége van és a leglassabb gurulás közben is szinte maga körül könnyedén megfordítható a motor. Nem hiszi az ember, hogy ugyanazzal a motorral motorozik, mint amire felült. Persze a jó kezelhetőségben a térhálós acélváz is szerepet játszik, melyben teherviselő elemként van rögzítve a motor.
A GT a maga alumíniumöntvény vázával nagyon stabilan fekszi az utat és minden esetben magabiztos. Kanyarodni egy hajszállal sportmotorosabban kell vele, mint a nagy RT-vel, de könnyen és biztosan asszisztál bármilyen manőverhez.

Az extrák nem csak a kényelmet szolgálják (úgy mint markolatfűtés, tempomat, stb.), hanem a motorok biztonsági felszereltségében is jelentkeznek. Mindkét tesztmotor ABS-el van ellátva. A GT fékrendszere ráadásul részleges kiterjesztésű ABS-el párosított EVO fékrendszer. Az újszerű Duolever első és az EVO-Paralever hátsó futómű nem csupán a kezelhetőségre van áldásos hatással, de a fékezésre is. Szokatlan érzés, hogy még a legintenzívebb fékezés közepette sem ül össze az első rugóstag a sportosabb BMW-n, hanem az első villa (egy merev gerenda-villa) és a villanyak mögötti rugórendszer nyeli el a mozgást. Így mindig stabil marad a motor fékezés közben is. Az RT féke is jól muzsikál, de egy hajszálnyival gyengébbnek hat és mivel itt hagyományos rugóstag dolgozik, erőteljes fékezésnél bólint is egy picit.


Ez legyen a világon a legnagyobb gondom: választani kell a kettő közül.

És hogy melyik motort is tudjuk ajánlani a kedves vásárlóknak? A „mutasd a motorod, és megmondom ki vagy” elve alapján udvariasan visszakérdezünk, hogy milyen stílusban szeretnénk is túrázni? Mindkét BMW remek és sokat bizonyított konstrukció, de ha a luxus és a praktikum mellett egy kis izgalomra is vágyunk, akkor biztos, hogy a K 1200 GT mellett tesszük le voksunkat. Mert nem csak kényelmes, de ha kell fenevad is tud lenni. Kényelmesen boxerezni meg ráérünk majd nyugdíjas éveinkben.

Comments

comments