Csatlakozz hozzánk

Ti írtátok

Ti írtátok: Motorgumi tesztnap Kecskeméten

A versenyző megmondja Neked a tutit – Chrobák János véleménye: Bridgestone, Continental, Michelin vagy Dunlop? Az R17.hu csapata által szervezett gumitesztelés tapasztalatai (videókkal)

Közzétéve

ekkor

r17.hu gumiteszt kecskemet beszamol
ICON AIRFLITE MPS

Szöveg: Chrobák János Képek: R17.hu

A népes vendégkörrel rendelkező R17.hu motorgumikat forgalmazó cég egy valós gumitesztet tűzött ki célul, hogy a hétköznapi motorosok kipróbálhassanak gumikat, anélkül hogy meg kelljen azt vásárolniuk. Erre egy igen alkalmas és biztonságos helyszínt választottak, a kecskeméti gokartpályát.

Az eseményre természetesen meghívást kaptak a sajtó képviselői is: ők sem csak a fényképezőt foghatták a markukban, hanem – hogy testközeli élményeket írhassanak le – ki is kipróbálhatták a gumikat. Meghívást kaptam a rendezvényre én is, mint motorversenyző, aminek örömmel tettem eleget – és hozzáteszem, nem bántam meg 🙂


Reggel fél 9 körül érkeztem meg a pályára, amikor már nagy pakolás, készülődés fogadott. Sokáig nem is húztam az időt, nekiálltam én is felkészülni a napra. Az idei versenymotorommal, egy Triumph Daytona 675R-rel próbáltam a gumikat. Az R17 profi csapata rögtön neki is látott a motorom szerelésének, hogy felkerüljenek az első tesztelésre szánt abroncsok.

A nap folyamán négy nagy gyártó utcai gumijait lehetett kipróbálni: Bridgestone S20, Continental Sport Attack 2, Michelin Pilot Power 3 és Dunlop SportSmart II. Amit mind a négy gumiról tudni kell, hogy utcai gumikról van szó. Itt a pályán extrém igénybevételnek lettek kitéve és hozzáteszem, én sem kíméltem a tesztpéldányokat, húztam a gázt.. 🙂


Borzasztó nagy különbségeket – a pályán – nem éreztem, de pár apróság mégis volt (lásd a lenti keretest). A digitális guminyomás mérőt szintén teszteltem a nap folyamán: ez mindig az aktuális guminyomást és hőmérsékletet mutatta a kormányra helyezett kijelzőn. Külön látom rajta az első, illetve hátsó kerekeknek az éppen aktuális állapotát: hogy hány fokra melegedett fel, illetve hol tart benne a nyomás.

A versenyzésben ennek nem túl sok értelme van, mert mi minden pályára menetel előtt ellenőrizzük a guminyomást. De egy utcai felhasználónak annál hasznosabb kellék lehet. Elindulás után látja az ember, hogy mikor melegedett fel – illetve, ha hidegebb időben motorozik valaki – , hogy egyáltalán felmelegedett-e a kellő hőmérsékletre a gumija. Egy több napos garázsban pihenés után látszik, ha leeresztett a kerék, és máris tudja a motoros, hogy az első benzinkutat célozza-e meg.


Vagy éppen egy lassú defektnél egyből látja, hogy valami nem stimmel, mert szökik a nyomás a gumiból. Szóval egy ilyen szerkezet is be volt építve a kerekembe, így nyomon követhettem a guminyomásomat menet közben. Többször le lett ellenőrizve kézi mérővel, manuálisan, és az eredmény biztató volt: mindig pontosan ugyanazt mutatta, mint a beépített mérő.

De térjünk vissza a gumikra: Bridgestone, Continental, Michelin és Dunlop sorrendben próbáltam őket.

Tapasztalatok – az élversenyző az utcai gumikról

– A Bridgestone (S20) jól irányítható volt. A kellő tapadást hamar elérte, egy-két kör után megfelelően felmelegedett. Az első kerék pontosan arra ment, amerre én szerettem volna, a hátsó gumi jóindulatúan kezdett csúszkálni, ahogy növeltem a tempót. A gumik túlmelegedése 10-12 kör után kezdett jelentkezni, amikor is jobban mozgott a motor hátulja a kigyorsításokon

– A Continentalról (Sport Attack 2) szintén csak jót tudok mondani. Gyorsan, 1-2 km után felmelegedett és a kellő tapadást produkálta. Ahogy növeltem a tempót, szintén pontosan irányítható volt az eleje és jóindulatúan, kontrollálhatóan kezdett csúszkálni a hátulja. Az extrém pályán nyüstölés itt is meghozta az eredményt: 15-16 kör után kezdett elmelegedni és kicsit jobban csúszkált a motor

– A Michelin (Pilor Power 3) abroncsoknak szintén 1-2 kör kellett a bemelegedéshez. Utána ezzel is – mint a másik hárommal – könnyedén lehetett térdletétellel, biztonságosan fordulni. Ennél a guminál viszont egy kicsit “darálósnak” éreztem a kanyarokat, nem volt annyira pontos és határozott, mint a többi. Lehet, egyszerűen csak más guminyomással működik jól ez a gumi, de én mindegyiket ugyanazzal a nyomással próbáltam. Az abroncs elmelegedése itt is 10-12 kör környékére tehető, de nem romlott jelentősen a viselkedés, egy kicsit mászkálósabb lett a hátsó kerék

– Utolsó menetben a Dunlop (SportSmart II) abroncsai kerültek a motorra. Hasonló tapasztalatok voltak vele, mint az első kettő guminál. Pontosan, jól irányítható. Két kör után elérte a tapadáshoz megfelelő hőmérsékletet – amikor a csúszáshatáron mentem vele, akkor jóindulatúan mocorgott a motor. A túlmelegedés 12-14 körnél jelentkezett, itt kicsit vesztett a hátsó kerék a tapadásból, de szintén kontrollálhatóan viselkedett. Váratlan dolog nem ért menet közben

Ami nagyon fontos, hogy utcai használatban egyik gumi sincs kitéve ilyen körülményeknek. A kecskeméti gokartpálya egy rövid, kanyargós aszfaltcsík, tehát ez külön nagy feladat a guminak, mert nincs ideje visszahűlni, mivel nincs hosszú egyenes. Az aszfalt jó minőségű, így kellő tempót lehet diktálni, ezért is jöttek elő az elmelegedés jelei.


A guminyomás egységesen felszerelés után elöl 2.0-2.1-re lett állítva, ami a bemelegedés után 2.3 környékéig ment fel, a hátsó keréken 1.7 körüli guminyomással indultam és ez 2.0-2.1 környékére melegedett. Az utcai motorosoknak kb. ezt a nyomást szoktam javasolni, és most úgy éreztem, valóban működik az utcai gumiknál.


Örülök, hogy ilyen jól és komoly esés nélkül lezajlott ez a nap. Nagy létszámú motoros vett részt rajta, szerintem mindenki jól érezte magát.
Köszönöm a meghívást az R17.hu csapatának!

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna
KTM

Trending