Csatlakozz hozzánk

Ti írtátok

Ti írtátok: Mire jó a moped?

Több mindenre, mint gondolnád: egy pedálos ötvenessel nem csak a libákat lehet kihajtani a legelőre, épp ellenkezőleg, a városban is használható, ha arról van szó…

Közzétéve

ekkor

mopedblog1
Euromotor3

Szöveg: gus – moped.blog.hu Képek: Mopedblog, Turbometal Motorblog

MPS Turismo
Euromotor3
AIRFLITE
MPS RAM MOUNT
MPS AUTOMAG
MPS Vespa-MV

– Szerkesztői jegyzet: “legény korunkban” mi tesztmotorosok is elég sokat mopedeztünk; simsonos kalandozásainkat pedálos Puch Europa-s nyári-téli streetfighterkedések egészítették ki… A metál arcok Mopedmetál bulijai felkorbácsolta libakergetős indulatainkat, olyannyira, hogy újra előszedtük az osztrák csodát a pince mélyéről, amivel – egy karbipucolást és lánccserét követően – a nyár végén vígan nosztalgiáztunk… Nemrég indult a Mopedblog, aminek elsődleges küldetése a méltatlanul háttérbe szorult mopedek népszerűsítése – fogadjátok szeretettel!

Amikor az ember mopedblogot indít, maga elé próbálja képzelni reménybeli olvasóit, akik valószínűleg mindenekelőtt arra kíváncsiak, hogy mire jó egy moped. Nem akarnék védőbeszédet tartani a mopedes közlekedés mellett, de azt a tévedés kockázata nélkül állíthatom, hogy egy moped messze nem kíván annyi kompromisszumot, mint sokan gondolni szokták.

Magyarországon pedig érdemtelenül alulértékelik, átnéznek rajta vagy egyszerűen lenézik. Ez nem kis részben annak volt köszönhető, hogy a 90-es évek elején robbanásszerűen kezdtek el itthon a robogók elterjedni, mert gyorsabb, menőbb, automata váltós, az ülés alatt gyakran van nagy tároló stb.


Budapesten jó, ha 1000 kisrobogóra esik egy moped, az pedig világos, hogy egy robogó nem 1000X jobb, mint egy moped. Sőt, még azt is megkérdőjelezném, hogy egyáltalán jobb-e. De a két műfaj részletes összevetésére talán majd később térek vissza…

Ahhoz tehát, hogy a címben feltett kérdésre válaszolni tudjunk, induljunk ki a mopedek hozzávetőlegesen ismert paramétereiből!

Mit (nem) tud egy moped?!

– B vagy M kategóriás jogosítvánnyal is vezethető, nem kell hozzá motoros B125, A2, A…
– 1-3 LE-s teljesítmény
– 40-50 km/h-s végsebesség
– 40 kg körüli önsúly
– nincs rendszám, nincs forgalomba helyezve
– 1,5-3 liter közötti fogyasztás
– 3 liter körüli benzintank
– utas nem szállítható
– nincs akkumulátor
– nagy, 17 coll körüli kerekek
– buszsávban is használható
– mindehol ingyen lehet vele parkolni, akár a járdán is, ha a gyalogosoknak hagyunk elég helyet
– használtan olcsó; mivel nincs presztízse, ára is alig

A listából jól látható, nem rakétáról van szó. A 40-50 km/h-s végsebesség némiképp a laza városi forgalom tempója alatt marad, de ha kicsit is sűrűsödik a forgalom, a moped képes felvenni a ritmust az autókkal, és ha hozzávesszük, hogy autók között is elég jól lehet vele szlalomozni (persze erre rutintalan mopedest nem bátorítanék nagyon, de rutinost sem), és buszsávban is lehet vele közlekedni, akkor nem meglepő, hogy 20 perc alatt szinte bármilyen irányban keresztülszelhetjük vele Budapestet. Tegnap délelőtt 11 (!) perc alatt értem a Mammuttól a Ferenciek terére úgy, hogy 45-nél többet nem megy a mopedem.

Súlya nem sokkal nagyobb, mint két biciklié. Kisebb lépcsőkön feltolni vagy felvinni nem nehéz, tologatni gyerekjáték. Aki tehát mondjuk egy pesti bérházban lakik, simán tárolhatja a belső udvarban, a kisebb lépcsők melletti rámpán feltolni vagy néhány lépcsőfokot felrángatni nem ördöngösség. Mivel nincs rendszáma, forgalomba sincs helyezve, ami azt jelenti, hogy ha az ember nem köt rá kötelező biztosítást, mert éppen nem használja, nem kell rá a MABISZ-nak fedezetlenségi díjat fizetnie. A kötelező biztosítás egyébként 3500 Ft körül van egy évre.


A fogyasztás és a tank kapacitásának függvényében 100-200 km-t megy el egy tankolással, ami nem rossz. Ha valaki 10 km-re lakik a munkahelyétől, akkor 5-10 naponta ráér tankolni. Persze minden tankolásnál keverékolajat is keverni kell a benzinhez, de ezt is meg lehet szokni. A benzines olajos keverékkel ilyenkor egy kicsit mindig összekeni a kezét az ember, úgyhogy a tankolást érdemes arra az esetre időzíteni, ha pár percre kézmosó lehetőség is kínálkozik (mondjuk mielőtt hazaérnénk vagy beérnénk a munkahelyre, iskolába).

A mopedekben általában nincs akkumulátor, ebből adódóan kürt vagy index sem (vagy csak ritkán). Viszont a minimalizmus alapelvéből kiindulva ami nincs, az nem tud elromlani; a kis generátor közvetlenül adja az áramot a világításnak, ahhoz pedig bőven elég.


Használtan már 20.000 körül ki lehet fogni működőképes példányokat, de 30-50.000 környékén már kimondottan szép állapotúak között válogathatunk.

Záró megjegyzésként még a buszsávokkal kapcsolatban annyit: mivel ez a motorosoknak és segédmotorosoknak tett engedmény viszonylag új keletű, legyünk résen, ha itt repesztünk. Az autósok között ugyanis még mindig vannak, akik a sávok között – szabálytalanul – cikázva vagy jobbra kanyarodva nem számítanak arra, hogy jobbra mögöttük a buszsávban motor is érkezhet.

– egy kis mopedes életérzés a végére:

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Astone

Facebook

MPS Vespa-MV

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna
KTM

Trending