Ti írtátok
Ti írtátok: Két vagy négy ütem kell hobbi krosszmotorozáshoz?
Örök dilemma – Olvasónk levelére reagálva próbáljuk megtalálni a választ: 2T vagy 4T krosszgép-e az ideális egy hobbistának?
Published
8 év agoon
By
Teszt Motor
Szöveg: Varga Róbert (RSVRocky) Képek: SzAP, bikewalls.com
Tisztelt Tesztmotor!
Azzal a kérdéssel fordulok Önökhöz, hogy az oly régóta feszegetett témában segítséget kérjek. A kérdés nem más, mint a következő: 2 ütemű vagy 4 ütemű krossz motor a jobb egy hobbi motoros számára?
A kérdéssel kapcsolatban rengeteg fórumot, újságcikket, tesztet, népítéletet stb olvastam, de azt gondolom, hogy ezek már nem friss hírek így 2015-ben.Arra gondoltam, hogy az Önök írhatnának egy újabb cikket a témával kapcsolatban ami korhű lenne.
Szerintem a hobbi motorosok, ahogy én is nem a legfrissebb évjáratú gépeket veszik meg, hanem jobb esetben 5 éves kevésbé jobb esetben ennél régebbieket – de inkább az utóbbi. Ezért logikusnak tartanám, hogy a régebbi évjáratú motorhoz esetleg olcsóbb az alkatrész, mint a fiatalabbhoz legyen akár 2 vagy 4 ütemű.
Helyzetem a következő: élek halok a motorokért legyen akármilyen fajta, régi vagy új, de a szívemhez legközelebb a krossz és enduró motorok állnak. Kinéztem magamnak egy 4 ütemű krossz motort (Honda CRF250 2007, 645.000Ft) és egy 2 üteműt (Suzuki RM125 2005, 550.000Ft) – annak ellenére, hogy olvastam a cikket: Az elmúlt 32 év legjobb krosszmotorjai, de nem vagyok Yamaha párti.
Elvileg mind a két motorról azt mondják, írják fel vannak újítva nincs semmi bajuk és még különböző extrák is járnak hozzájuk. Sajnos egy párszor megjártam és ezért bizalmatlan vagyok;: mi van, ha nem így van? Most 2015-ben mennyibe kerül egy 4 ütemű és egy 2 ütemű motor teljes generálja, hogy a kuplungot és többi kopó alkatrészt pl himba ne nézzem, mert az talán megegyezőbb.
A fő szempont talán ez lehet, hogy mennyi a motorblokk felújítási költsége, utána jöhet a többi pozitív és negetív tulajdonság.
4 ütem: pozitívumok: könnyebben motorozható, kisebb fogyasztású, nincs pepecselés a keverék készítésével, van motorfék …
negatívumok: nehezebben indítható, nehezebb a motor, drágább …
2 ütem: pozitívumok: könnyebben indítható, könnyebb a motor, olcsóbb …
negatívumok: “tudás” kell a motorozáshoz, nagyobb fogyasztás, keverék készítés, nincs motorfék…
hobbista szinten drágább a fenntartása – ehhez kellene az Önök segítsége, hogy ezt a kis megállapítást hova illesszem be.
Bízom benne, hogy megállapításaim és észrevételeim megállják a helyüket – ha nem kérem javítsanak ki.

A versenyzői iskolákban mindig a kétüteműeket szánják kezdésnek. Ezekkel a vasakkal nehezebb motorozni, sokkal kisebb a felhasználható fordulatszám-tartomány, és az erőleadás is kiszámíthatatlanabb. Ezzel szemben a négyütemű sokkal könnyebben kezelhető, teljesítmény-leadása baráti, és a sebességváltót is ritkábban kell használni. A kétütemű előnye viszont a kisebb súly, teljesítményben pedig közel azonosak, így azzal most nem fogunk foglalkozni.
Hová tűnt a motorfék?
A kis kétüteműeknek nincs érzékelhető motorfékük, sőt nem is használhatjuk azt. Ilyenkor a benzinbe kevert (mert a krosszmotorokon nincs külön olajadagoló) olaj nem jut az égéstérbe, így megszűnik a kenés, és a motor leáll. A négyüteműek motorfékét kihasználva lassíthatunk, így még a fékek kopásán is spórolhatunk valamelyest. És ha már szóba került, egy kétüteműnél mindig előre be kell kevernünk a benzin-olaj keveréket. Így nemcsak többet fogyaszt a négyüteműnél, de még extra kenőolajat is kell vennünk hozzá.

A jelenlegi piacon a kétüteműek olcsóbbak, ezért könnyen rájuk eshet választásunk. Plusz megerősítést adhat ebben, hogy egy négyüteműnél magas kezdeti ráfordításra lehet szükségünk. A használtpiac kiszámíthatatlan, így ha biztosra akarunk menni, rögtön egy nagy generállal kezdünk. Mindig legyünk elővigyázatosak, és ne vegyük készpénznek az eladó állításait – a hirdetett motorok túlnyomó többsége állítólag épp karbantartás után van.
A négy ütem megbízhatóbb
Laikusok és a profik első mondata is lehet, ám érdemes bővebben utánajárni. Egy kétüteműnél sokkal kevesebb üzemóránként kell dugattyút cserélnünk, ám a négyüteműek sem lettek örökösre tervezve. Ne tekintsünk úgy helyzetünkre, mint egy 125-ös kétütemű sportmotor és egy 250-es négyütemű közti viszonyra. A négyüteműek is versenymotorok, és nem elég csak olajat cserélni bennük! Igaz, hogy az előírt dugattyúcsere nem 20, hanem 50 üzemórára van időzítve, ám ott a komplett vezérlés, amire sok pénzt költhetünk a kétüteművel ellentétben.

Ez lehet a kulcskérdés, a válasz viszont nem egyszerű. A kétütemű fogyasztása könnyen a négyütemű duplája lehet, mivel ha lendületben akarsz maradni, bizony állandóan a 10 ezres fordulatszám-tartományban leszel. Ha viszont a szervizdíjakat számolod, az már korántsem egyértelmű. A szervizintervallumokat betartva a matek a kétütemű oldalára billen, mivel a négyütemű blokk sokkal bonyolultabb (szelepek, vezérműlánc). A gyakorlatban azonban hobbimotorosokról van szó, akik biztosan nem fogják betartani a gyártó által megadott üzemóránkénti cseréket. Ez esetben a tapasztalat azt mutatja, hogy a kétüteműeknél jobb betartani a dugattyúcserére vonatkozó intervallumot, a négyüteműek viszont (főként) hobbihasználatban sokkal többet elfutnak az előírtnál. Ha a hobbimotoros mondjuk évi 100 üzemóra körül teljesít, nagy az esélye hogy elég évente csak egyszer megbontania és átnéznie a négyütemű motorblokkot, míg egy kétütemű esetén biztosan elhasznál 4-5 dugattyút. Így ha a hobbihasználat esete alapján adjuk össze az éves szervizköltséget és az elfogyasztott üzemanyagot, az összköltség a négyüteműnél lehet alacsonyabb.
Váratlan kiadások
Mi van azonban, ha idő előtt kell szerelni? A kétütemű elrendezés sokkal egyszerűbb, és a karbantartása is könnyebben végezhető el otthon. Ezzel szemben a négyütemű problémája igen költséges is lehet, a teljes generál biztosan neki lesz a drágább!

Hiába próbáltam utánajárni a témának, nem írhatok egyértelmű konklúziót. A Suzuki és a Honda is tapasztalt a terepmotorozásban, így csupán az ütemek száma szerint kell dönteni. Kikértem egy versenyző véleményét is az ügyben, ő mindenképp négyüteműt javasolna hobbimotorozásra. Ennek oka a várható alacsonyabb költségek (hobbimotoros négyüteművel nagyon alacsony üzemanyagot fogyaszt), és a sokkal egyszerűbb kezelhetőség (főként versenypályán, ahol a kanyarban a kétüteművel minden gyorsabban történik). Ez esetben a Honda lehet a jobb választás, és mivel használt motorról van szó, én azonnal egy teljes generállal kezdeném.
Viszont teljesen megértem azokat is, akik kétüteműt használnak és most kissé felháborodtak az eredményen. A kétütemű zabolázatlan erőleadása és utánozhatatlan hangja része kell hogy legyen a versenyzésnek, és sokan hobbimotorosként is ezt az érzést akarják átélni. Természetesen nem tudjuk pontosan kiszámolni a költségkülönbségeket, mert pontosan nem definiáltuk a hobbimotorozás fogalmát sem. Jómagam is jobban vonzódom a kétüteműek világához, így amennyiben a két próbaút után a kétütemű lökné feljebb az adrenalin szintem, bármennyi ellenjavaslatot is kapnék, valószínűleg ebbe invesztálnék bele.
You may like
-
A CB650R Fenic nyerte a 2021. évi „European CB650R Honda Customs” versenyt
-
2020-ra egy alaposan átdolgozott Yamaha WR250F érkezhet!
-
Újabb motoros sebesség rekord kísérlet, viszont ezúttal nem szárazföldön hanem vizen!
-
Belemarták keréknyomaikat a talajba az év első versenyén az Endurósok
-
Lovasfogatot győzött le Szvoboda Bence
-
Krosszmotorozni szeretne a párod, de te félted őt?
Kövess bennünket az Instagramon is!