Csatlakozz hozzánk

Ti írtátok

Ti írtátok: Két vagy négy ütem kell hobbi krosszmotorozáshoz?

Örök dilemma – Olvasónk levelére reagálva próbáljuk megtalálni a választ: 2T vagy 4T krosszgép-e az ideális egy hobbistának?

Közzétéve

ekkor

cross 2t vs 4t kepek
ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Szöveg: Varga Róbert (RSVRocky) Képek: SzAP, bikewalls.com

Rengetegen foglaltak már álláspontot a fenti kérdést illetően, egyértelmű választ sajnos mégsem tudunk adni. Olvasónk hobbiszerű használatra keres krosszmotort, kiszemeltjei pedig egy 2007-es Honda CRF250R négyütemű és egy 2005-ös Suzuki RM125 kétütemű vas.

Olvasónk levele

Tisztelt Tesztmotor!

Azzal a kérdéssel fordulok Önökhöz, hogy az oly régóta feszegetett témában segítséget kérjek. A kérdés nem más, mint a következő: 2 ütemű vagy 4 ütemű krossz motor a jobb egy hobbi motoros számára?

A kérdéssel kapcsolatban rengeteg fórumot, újságcikket, tesztet, népítéletet stb olvastam, de azt gondolom, hogy ezek már nem friss hírek így 2015-ben.Arra gondoltam, hogy az Önök írhatnának egy újabb cikket a témával kapcsolatban ami korhű lenne.

Szerintem a hobbi motorosok, ahogy én is nem a legfrissebb évjáratú gépeket veszik meg, hanem jobb esetben 5 éves kevésbé jobb esetben ennél régebbieket – de inkább az utóbbi. Ezért logikusnak tartanám, hogy a régebbi évjáratú motorhoz esetleg olcsóbb az alkatrész, mint a fiatalabbhoz legyen akár 2 vagy 4 ütemű.

Helyzetem a következő: élek halok a motorokért legyen akármilyen fajta, régi vagy új, de a szívemhez legközelebb a krossz és enduró motorok állnak. Kinéztem magamnak egy 4 ütemű krossz motort (Honda CRF250 2007, 645.000Ft) és egy 2 üteműt (Suzuki RM125 2005, 550.000Ft) – annak ellenére, hogy olvastam a cikket: Az elmúlt 32 év legjobb krosszmotorjai, de nem vagyok Yamaha párti.

Elvileg mind a két motorról azt mondják, írják fel vannak újítva nincs semmi bajuk és még különböző extrák is járnak hozzájuk. Sajnos egy párszor megjártam és ezért bizalmatlan vagyok;: mi van, ha nem így van? Most 2015-ben mennyibe kerül egy 4 ütemű és egy 2 ütemű motor teljes generálja, hogy a kuplungot és többi kopó alkatrészt pl himba ne nézzem, mert az talán megegyezőbb.

A fő szempont talán ez lehet, hogy mennyi a motorblokk felújítási költsége, utána jöhet a többi pozitív és negetív tulajdonság.

4 ütem: pozitívumok: könnyebben motorozható, kisebb fogyasztású, nincs pepecselés a keverék készítésével, van motorfék …
negatívumok: nehezebben indítható, nehezebb a motor, drágább …
2 ütem: pozitívumok: könnyebben indítható, könnyebb a motor, olcsóbb …
negatívumok: “tudás” kell a motorozáshoz, nagyobb fogyasztás, keverék készítés, nincs motorfék…
hobbista szinten drágább a fenntartása – ehhez kellene az Önök segítsége, hogy ezt a kis megállapítást hova illesszem be.

Bízom benne, hogy megállapításaim és észrevételeim megállják a helyüket – ha nem kérem javítsanak ki.

Honda CRF250R 2007. Négyütemű blokk, 92,5kg, 5 sebességfokozat.
Kezdjünk kétüteművel!
A versenyzői iskolákban mindig a kétüteműeket szánják kezdésnek. Ezekkel a vasakkal nehezebb motorozni, sokkal kisebb a felhasználható fordulatszám-tartomány, és az erőleadás is kiszámíthatatlanabb. Ezzel szemben a négyütemű sokkal könnyebben kezelhető, teljesítmény-leadása baráti, és a sebességváltót is ritkábban kell használni. A kétütemű előnye viszont a kisebb súly, teljesítményben pedig közel azonosak, így azzal most nem fogunk foglalkozni.

Hová tűnt a motorfék?
A kis kétüteműeknek nincs érzékelhető motorfékük, sőt nem is használhatjuk azt. Ilyenkor a benzinbe kevert (mert a krosszmotorokon nincs külön olajadagoló) olaj nem jut az égéstérbe, így megszűnik a kenés, és a motor leáll. A négyüteműek motorfékét kihasználva lassíthatunk, így még a fékek kopásán is spórolhatunk valamelyest. És ha már szóba került, egy kétüteműnél mindig előre be kell kevernünk a benzin-olaj keveréket. Így nemcsak többet fogyaszt a négyüteműnél, de még extra kenőolajat is kell vennünk hozzá.

Suzuki RM125 2005. Kétütemű blokk, 87kg, 6 sebességfokozat.
Használtmotor piac
A jelenlegi piacon a kétüteműek olcsóbbak, ezért könnyen rájuk eshet választásunk. Plusz megerősítést adhat ebben, hogy egy négyüteműnél magas kezdeti ráfordításra lehet szükségünk. A használtpiac kiszámíthatatlan, így ha biztosra akarunk menni, rögtön egy nagy generállal kezdünk. Mindig legyünk elővigyázatosak, és ne vegyük készpénznek az eladó állításait – a hirdetett motorok túlnyomó többsége állítólag épp karbantartás után van.

A négy ütem megbízhatóbb
Laikusok és a profik első mondata is lehet, ám érdemes bővebben utánajárni. Egy kétüteműnél sokkal kevesebb üzemóránként kell dugattyút cserélnünk, ám a négyüteműek sem lettek örökösre tervezve. Ne tekintsünk úgy helyzetünkre, mint egy 125-ös kétütemű sportmotor és egy 250-es négyütemű közti viszonyra. A négyüteműek is versenymotorok, és nem elég csak olajat cserélni bennük! Igaz, hogy az előírt dugattyúcsere nem 20, hanem 50 üzemórára van időzítve, ám ott a komplett vezérlés, amire sok pénzt költhetünk a kétüteművel ellentétben.

A versenyzők szerint a hobbimotoros jobban jár egy négyüteművel!
Melyik tehát a költségesebb?
Ez lehet a kulcskérdés, a válasz viszont nem egyszerű. A kétütemű fogyasztása könnyen a négyütemű duplája lehet, mivel ha lendületben akarsz maradni, bizony állandóan a 10 ezres fordulatszám-tartományban leszel. Ha viszont a szervizdíjakat számolod, az már korántsem egyértelmű. A szervizintervallumokat betartva a matek a kétütemű oldalára billen, mivel a négyütemű blokk sokkal bonyolultabb (szelepek, vezérműlánc). A gyakorlatban azonban hobbimotorosokról van szó, akik biztosan nem fogják betartani a gyártó által megadott üzemóránkénti cseréket. Ez esetben a tapasztalat azt mutatja, hogy a kétüteműeknél jobb betartani a dugattyúcserére vonatkozó intervallumot, a négyüteműek viszont (főként) hobbihasználatban sokkal többet elfutnak az előírtnál. Ha a hobbimotoros mondjuk évi 100 üzemóra körül teljesít, nagy az esélye hogy elég évente csak egyszer megbontania és átnéznie a négyütemű motorblokkot, míg egy kétütemű esetén biztosan elhasznál 4-5 dugattyút. Így ha a hobbihasználat esete alapján adjuk össze az éves szervizköltséget és az elfogyasztott üzemanyagot, az összköltség a négyüteműnél lehet alacsonyabb.

Váratlan kiadások

Mi van azonban, ha idő előtt kell szerelni? A kétütemű elrendezés sokkal egyszerűbb, és a karbantartása is könnyebben végezhető el otthon. Ezzel szemben a négyütemű problémája igen költséges is lehet, a teljes generál biztosan neki lesz a drágább!

A döntés a te kezedben van, mindkettőben van potenciál! (A képen 4 ütemű Suzuki)
Végkövetkeztetés
Hiába próbáltam utánajárni a témának, nem írhatok egyértelmű konklúziót. A Suzuki és a Honda is tapasztalt a terepmotorozásban, így csupán az ütemek száma szerint kell dönteni. Kikértem egy versenyző véleményét is az ügyben, ő mindenképp négyüteműt javasolna hobbimotorozásra. Ennek oka a várható alacsonyabb költségek (hobbimotoros négyüteművel nagyon alacsony üzemanyagot fogyaszt), és a sokkal egyszerűbb kezelhetőség (főként versenypályán, ahol a kanyarban a kétüteművel minden gyorsabban történik). Ez esetben a Honda lehet a jobb választás, és mivel használt motorról van szó, én azonnal egy teljes generállal kezdeném.

Viszont teljesen megértem azokat is, akik kétüteműt használnak és most kissé felháborodtak az eredményen. A kétütemű zabolázatlan erőleadása és utánozhatatlan hangja része kell hogy legyen a versenyzésnek, és sokan hobbimotorosként is ezt az érzést akarják átélni. Természetesen nem tudjuk pontosan kiszámolni a költségkülönbségeket, mert pontosan nem definiáltuk a hobbimotorozás fogalmát sem. Jómagam is jobban vonzódom a kétüteműek világához, így amennyiben a két próbaút után a kétütemű lökné feljebb az adrenalin szintem, bármennyi ellenjavaslatot is kapnék, valószínűleg ebbe invesztálnék bele.

MPS ALPINESTARS 2017
MPS AUTOMAG

Comments

comments

Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna 2019 Fall

Trending