Csatlakozz hozzánk

Ti írtátok

Ti írtátok: A nagy dilemma

Bandi lecserélné a robogóját, motorra, nem nagyra, de klasszikusra. Legyen jó a városba, és legyen kereklámpás – mik jöhetnek szóba? És egyáltalán, mi a lényeg, ha motorozni kezd?

Közzétéve

ekkor

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Találtam egy 2014-es cikket, amiben tanácsot adtok egy olvasónak motor választáshoz. A cikkben az író, arra buzdítja az Olvasókat, hogy bátran forduljanak hasonló kérdésekkel a szerkesztőséghez (info@tesztmotor.hu – a szerk.), nem marad el a tanács. Ezt a lehetőséget kihasználva, én is tollat, akarom mondani iPad-et ragadtam, hogy megtudjam, hogy nekem mit ajánlotok.

Elöljáróban annyit érdemes tudni rólam, hogy…

…36 éves vagyok, Budapesten lakok, 168 cm magas (alacsony) vagyok, nem túl hosszú lábakkal, 105 kg-al. Idén májusban szereztem meg a BA1 jogsit, amire nagyon gyorsan szükségem volt ezért nem akartam szivatni magamat a váltó használatának elsajátításával ezért robogón vizsgáztam, így van egy, az automata váltóra vonatkozó záradék a jogsimban. A dologban az is benne van, hogy soha nem gondoltam volna, hogy valaha is jobban fog érdekelni a motorozás annál, hogy húzom a gázt, meg vissza veszem a gázt. Egy Honda Vision 110-el kezdtem közlekedni, amit használtan vettem. Semmi rutinom nem volt motorok terén, egy Honda kereskedésben vettem használtan, alig 8000 körüli km-el. Jókat olvastam erről a kereskedésről így bíztam bennük. Használat közben voltak dolgok amik nem tetszettek. Bizonytalannak tünt a futómű, ennek még 14-es kerekei voltak. Többször éreztem, hogy elkezd húzni balra. A Hungárián rémes volt vele közlekedni, gyakran felcsapott az első kerék még alacsonyabb sebességnél is egy-egy bordázott aszfalt részen. Egy esős napon le akart tolni egy kis busz és hirtelen fékeznem kellett. Az oktatóm azt mondta, hogy a motoros az első féket használja, így hát én is így tettem. Hatalmasat estem kb. 50km/h sebességgel. A kis busz meg sem állt, szerencse, hogy a mögöttem jövő autósok nem gyalogoltak át rajtam. A Vision burkolatán lettek kisebb hibák, motorikusan nem lett gondja, de minden porcikám idegenkedett innentől a kis vastól és szabályosan féltem rajta közlekedni. Így aztán alig 4 hónap használat után vissza vittem a kereskedésbe és becseréltem némi ráfizetéssel egy FES125 S-Wing-re. Szerettem volna ABS-es modellt, de arra nem futotta még használtan sem. Az első utam esős időben volt és basszus ez a robogó is bizonytalanul szedte a lábát. Balra húzott főleg és a legkisebb úthibák szinte ki csavarták a kezemből a kormányt. Egy sok éve motorozó kollégám megnézte és azt mondta, hogy elöregedett szarok a gumik, cseréljem le. Megtettem. Michelin Power Pure 2CT gumikat rakattam rá. Szinte új robogóm lett. Megszűnt a balra húzás, sokkal magabiztosabban gurul és nem venni észre minden apró úthibát. Ezek után szinte biztos vagyok abban, hogy a Vision gumijai is felkeményedett, elöregedett vackok voltak és hiába volt meg bőven a mm, még sem tapadt rendesen.

Honda FES125 S-Wing (TM illusztráció)

Az esés élménye még a mai napig bennem él, ezért mint egy terápiaként megcsináltam a Safety-Hungary Alap 1 szintjét, ami újra elhozta a motorozás élményét. Annyira, hogy erősen azon gondolkodok, hogy a robogót egy váltós motorra cserélem, miután megcsináltam az A2 szintet. Nyilván azt kell eldöntenem, hogy a robogó praktikumát feladom-e. Sok kérdés van bennem, amire nem tudom a választ. A FES125-nek nem teljesen sík a padlólemeze, van egy púp, amin át kell emelni a lábamat. Nem könnyű, mert nem is vagyok magas és a lábaim sem hosszúak. Átlendíteni, mint egy rendes motoron nem is tudom. Próbáltam, de a hátsó ülésben elakad a lábam. Szóval az is kérdés bennem, hogy tudnék felkászálódni egy motorra?

Főleg 200-300 cm3 között gondolkodok, mert azok fogyasztása alig több a robogóméval, de megfordult a fejemben a Suzuki 125-ös Van Van gépe is, de tartok tőle, hogy a FES125 után lehet hogy csalódás lenne, mert több helyen is olvasottak alapján, nem éppen magas minőséget üt meg összeszerelésben. Motorikusan biztosan elnyűhetetlen, mert kiforrott technika, de vannak lötyögő, zörgő alkatrészek, amilyenek a 2011-es, 23.000 km-t futott S-Wingemen nincsenek, pedig nagyon vonzó, hogy akár egy új Van Van-t is elhozhatnék. Gondolkodtam a Honda VTR250-ben is, de abból nagyon kevés használt van és mivel 2011-ben megszűnt a hazai forgalmazása, tartok tőle, hogy az alkatrész ellátás Japánból oldható csak meg, ami horror és időigényes.

Főleg a klasszikus, kereklámpás motorokat kedvelem. Sokáig a chopper stílusba voltam bele zúgva, de a Safety-n rájöttem, hogy mennyire nem mindegy a villaszöge és maga a váz kialakítása a manőverezhetőségben, így főleg 2/3 városi + 1/3 M0-ás használathoz nem választanék chopper-t. Akkor milyet? Az említett Honda kereskedésben meggyőztek róla, hogy azért annak is van előnye, ha nincsen egy motorban ABS (igen, lehet stoppiezni meg GP-sen féktávra érkezni.. – a szerk.), de a Safety-n meg éppen az ellenkezőjéről beszéltek, hogy ha tehetjük, akkor lehetőleg ABS-es motort válasszunk (mindennapi közlekedésre mindenképpen – a szerk.). Valahogy a Beresnyák Zolinak jobban hiszek, ezért nem bánnám, ha ABS-es lenne a következő motorom. Az a baj, hogy ilyen cm3 osztályban, klasszikus kinézetű motort nem találtam ABS-szel, 1 millió körüli árban.

Miért nem maradok a fenekemen, és a városban miért nem örülök az S-Wing-nek? Nem tudom. Kicsik a kerekei, ami elvileg jó a manőverezhetőség miatt, de cseszhetem, ha az úthibák miatt nem tudom kihasználni az autók között. A felezővonalon tudok két sáv között haladni. Ez egy olyan pontja az aszfaltnak, ami tele van repedésekkel, törésekkel. Nem jó érzés úgy haladni az autók között, hogy bármikor csavarhat egy nagyot a kormányon egy repedés. A kis kerék miatt persze döntögetni könnyebb, de annak meg gátat szab a letámasztó, ami elég alacsonyan van. Szóval ez egy olyan praktikus jármű, amivel el lehet közlekedni, hatalmas csomagtere van, jó a szélvédelme ami miatt még most novemberben is használom a reggeli -3 fokban is. Egy köténnyel kellemesen elmegyek a munkahelyemre, egy percig sem érzem, hogy lefagynék a nyeregből. Viszont nincsen benne semmi élvezeti faktor és a kis kerekek miatt valahogy nem is érzem annyira stabilnak a gépet. Nagy, és nehéz, egy kicsit lomhának érzem és nem annyira könnyű terelgetni. Láttam a Safety-n, hogyan kanyarognak a Hornettel vagy a CB500F-el. Én robogóztam a Safety-n is, mert a két napos tréninget nem a váltóval való bénázással akartam tölteni. Nekem úgy tünt, hogy a naked motoroknak jobb a súlypontjuk, mint egy robogónak. Egészen másképpen dől egy Hornet, mint pl az én S-Wing-em.

Persze tele vagyok bizonytalansággal éppen a tapasztalatlanságom miatt. Azt szeretem a robogómban, hogy simán leér a lábam tele talppal is, ha meg kell állni egy lámpánál. Na meg minőségi visszalépést sem szeretnék elkövetni a jelenlegi gépemhez képest.

Szóval kéne egy motor, lehetőleg 200-300 cm3 kategóriában (de nem zárkózok el a 125cm3-től sem), lehetőleg klasszikus formavilággal, ABS-szel, a magasságomhoz, súlyomhoz, 1 milla körüli árban, ami azt jelenti, hogy 1 millió +/- 200.000 Ft. Kezes legyen, könnyen manőverezhető, minimum olyan minőséget üssön meg összeszerelésben, mint a Hondám. /Bandi

  Kedves Bandi!  

Az első és legfontosabb, hogy a motoros NEM CSAK első fékkel fékez. A motoros elsővel és hátsóval egyszerre, progresszíven (fokozatosan) adagolja a fékerőt, és lehetőleg vészhelyzetben sem kétállású kapcsolóként kezeli a fékkart, illetve motornál nem feledkezik meg a pedálról – gondolom Zoli is ezt mondta a Safety oktatáson.

Ebből ez egy – az oktatótól idézett – mondatodból látszik, hogy mennyire felkészületlen, szakmaiatlan a motoros képzés Magyarországon. Persze, senki sem a párhetes oktatáson tanul meg motorozni, na de életveszélyes tanácsokat ne adjanak már a jattért cserébe (vagy nem). Ráadásul sokszor előbb a hátsó fékkel érdemes stabilizálni a járművet, ami azután nagyobb fékerőt képes elviselni – a valóban hatásosabb – első féktől anélkül, hogy kiesne alólunk a motor…

A második dolog: már-már akartam írni, hogy ha egymás után is két motor (vagy robogó) is balra húz neked, akkor veled lehet a baj (nem rosszból mondom, nálam a quadozásnál volt hasonló a helyzet), viszont a Michelin PP 2CT nálam is megoldotta a kormánycsapkodás problémáját: a Benelli Velvet 250-em egy csapásra kezesbáránnyá változott.

A robogózás is itt kezdődik: egy jó gumi

Szóval az alapvető technikák elsajátítása (amire mi is a Safetyt ajánlottuk volna) a második legfontosabb dolog egy jó gumi. Egy jó (új) gumival új motort kapsz, és nem csak azért, mert tapad, hanem mert (pontosan) arra is megy, amerre kormányozod – és egyenesen is tud már menni ilyenkor az ember robogója (a kiskerekűek hajlamosak jobban megérezni a tré gumit, ami szemre akár még jó is lenne…).

A tárgyra térve, azt, hogy hogyan tudsz felszállni egy motorra…abban nem segíthetünk. Az általad említett két alternatíva, a VTR és az RV125 is alacsony ülésmagasságú, nem túl nehéz a nyergébe pattanni. Amikor én csináltam robogóval a Safetyt, az egyik bajtársam – aki hasonló testalkatú és alacsonyabb lehetett, mint Te – VTR-rel nyomta, minden gond nélkül.

A Honda VTR250, akár egy kis Ducati Monster – abszolút minőségi, jól tartja az árát is

Akár hiszed, akár nem, más klasszikus-kereklámpás-nakedek-300cc-alatt-1milliókörnyékén nekünk sem jutnak eszünkbe – cserébe bátran merjük ajánlani mindkettőt. Esetleg a Suzuki Inazumát megnézhetnéd még, bár az nem kereklámpás, de mindenképpen klasszikus, és a városba tökéletes. Használtan VTR-árban van, tehát 1 gurigáért szalonállapotban – de ABS nélkül.

Sajnos kisköbcentis blokkolásgátlós klasszikusról nem tudunk, még az új Inazuma 250F sem kapta meg az ABS-t. Ha a minőség az elsődleges, akkor a Hondára kell rárepülnöd, bár az Inazumával sincsenek komoly gondok, de van pár zavaró részlet, például a csúnya kipufogó felfogatás (és a Hondának a hangja is szebb).

VanVan: ezekkel a kerekekkel nem probléma a pesti aszfalt…

Ahogyan komoly gondok a Van Vannal sincsenek, sőt: először próbáltam lepasszolnom, hogy ne nekem kelljen megírni a tesztjét, de egy hét alatt úgy megszerettem, hogy boldogan kezdtem neki mesélni! Azt hiszem, ez elég beszédes, olvasd csak el! A kedvező vételár (848r Ft) mindenképp mellette szól, és az is, hogy nem kell miatta új jogsit csinálnod (csak robogómentesíteni a B125-ös engedélyedet).

Ráadásul a Vannak jó nagy adag egyénisége, stílusa van, igaz, ez a másik kettőről is elmondható. A mostani robogódhoz képest lehet, hogy gyengécskének érzed majd mind motor, mind fék-téren, de motorozni fogsz rajta. A FES125 egyébként nagyon jó robogó, de ha zavarnak a kis kerekei a Hungárián, akkor tényleg a Van Van ballonos abroncsaira van szükséged, amivel még a villamossíneket sem nagyon érzed meg.

Ugyan a 250-es Inazuma nem kereklámpás, de kéthengeres, és klasszikus

Összességében a legjobb az lenne, mint ilyenkor általában: ha ki tudnád próbálni mind a hármat. Illetve, hogy a motorozás tényleg élmény legyen, javaslok még egy Safety kurzust egy váltóson, mondjuk a CB125F-en. A két nap alatt még időd is lenne eldönteni, hogy kell-e ez neked, vagy jó az S-Wing (a robogó) továbbra is.



– ha Neked is kérdésed lenne >> info@tesztmotor.hu

MPS ALPINESTARS 2017
MPS AUTOMAG

Comments

comments

Hirdetés

Trending