Tesztek

Teszt: Ducati Hypermotard 1100S

A FastRide megvendégelt minket egy tesztre, persze nem mentünk üres kézzel
Euromotor2
MotoStar

Fotók: Médiakönig (FastRide magazin), TesztMotor.hu, Ducati

Épp nálunk vendégeskedett az Aprilia Dorsoduro, amikor a FastRide főszerkesztője, HH Henrik hívott, hogy szeretné összeereszteni a Ducati Hypermotardjával. “Mit adsz érte?” – kérdeztem. “Egy seggberúgást, ha  nem adod oda. :)” Szóval nem volt sok választásom, de ki a frász akarna egyáltalán választani, ha a Ducati híres neves hipermotorjának kulcs lebegne a szeme előtt. Így hát csaptunk egy összehasonlítót a két olasz bringa között, amiről hamarosan nálunk, illetve a FastRide magazinban is olvashattok. Egyelőre viszont pár szó szingliben a Duksiról.

A bolognai székhelyű cég 2006 őszén mutatta be a Hypermotard fantázia nevű, igen különleges formatervű motorját. Akkori versenyzőjük, Ruben Xaus az elsők között mutatta meg, mire is képes a “kis” piros szörnyeteg, supermotosokat megszégyenítő stílusban terelgette az alapvetően városi vasat. A bemutató óta gyakorlatilag változtatás nélkül gyártják az 1100-as, azaz pontosan 1078 köbcentis modellt, viszont 2010-re kihozták a kis tesót, a 796-os változatot, ami egy jóval urbánusabb és olcsóbb verziója a nagynak. A mi kezünk közé most a nagy, abból is az S jelzésű került, ami a karbon kiegészítőkön kívül jelen esetben Marzocchi-Öhlins futómű elemeket, monoblock Brembo féknyergeket, kovácsolt Marchesini felniket és piros felnicsíkot jelent, na meg 650.000 Forintos felárat.


Egy agresszív, városi hypermoto

Egyébként a tesztelt motorkerékpár a Ducati Bosco készletéből vásárolható meg. Nem tesztmotorként indult a pályafutása, hajdanán rendes gazdája volt, egészen addig, amíg a bank közbe nem szólt. Így elég jó áron lehet hozzájutni, ha érdekel valakit, hívja Attilát a Ducati Boscoban.

Külső

A legjellegzetesebb dizájnelem a kormány végére szerelt visszapillantó tükrök, amik ha nem rezegnének annyira, akár még jók is lehetnének. Ám ezen idegesítő vonásuk sikeresen legyűri a funkciót, arról már nem is beszélve, hogy kihajtott állapotban a városi forgalomban könnyen hozzáérhetnek a mellettünk álló autókhoz a sorok között. Szerintem hülyeség, inkább lenne 5cm-rel szélesebb a kormány.


A tükrök itt most behajtva, de ami azt illeti, szinte végig így voltak.

Na, de hagyjuk a negatívumokat, mert a Duc ebbe a motorba mindent belepumpált, amit különleges jelzővel lehet illetni. Ilyen a fejidommal egybeöntött első sárvédő formája, a Desmosediciről érkező műszerfal, amit a kormánykapcsolóról lehet vezérelni, a félkarú hátsó lengőkar, ami a gyönyörű hátsókereket tartja az úton. Összességében is abszolút kuriózum a motor, mert új kategóriát alkotott, amit nem is lehet semmi máshoz hasonlítani. Vannak ugyan hasonló célra kifejlesztett motorok, de a Ducati uniqum közöttük.

Motor / váltó:

Az erőforrás sem hétköznapi. Az olaj-levegő hűtésű L2-es motorblokk, már nem a mai modern motorépítési elveket követi, és mégis nagyon jól működik. A 95 lóerő és a 103 Nm-es nyomaték többtárcsás száraz kuplungon keresztül érkezik a hátsó kerék felé és gőzmozdonyként tolja előre a 186 kilogrammos gépet. Ez bőven elég mindenhez, amire egy utcai motoros vágyhat, szerpentin, város, egyre megy. Sőt, mivel még második fokozatban is szépen emelgeti az elejét, a stunt génekkel beoltott ügyesebb vezetők akár kilométereket is egykerekezhetnek vele. A 6 sebességes váltó kissé keményen, de rövid úton és pontosan kapcsolható, ami megint csak élménnyé teszi a közlekedést.


Még kettesben is emeli az elejét, na persze nem ennyire

Hab a tortán, hogy nincs folyadékhűtés, ami akár rossz is lehet a motor hőháztartását tekintve, viszont áldás a nyári melegben, mert így nincs semmi, ami a vezető alfelére tolná a forró levegőt. Az etetéséről 45mm-es Siemens befecskendező gondoskodik. Fogyasztása átlagos használat mellett 6 liter 100 kilométerenként, de ha nagyon huligánkodunk vele, akkor akár 8-ra is felkúszhat ez a szám. Ha így vezetjük, sűrűn fogunk benzinkútra járni, mert a tank eléggé kis méretű. Összesen 12,5 liter fér bele, ami a hatótávolságot szem előtt tartva nem a legjobb megoldás, bár városba, ahová ezt a motort kitalálták, bőven elég.

Fék

A fékrendszer a lehető legjobb, ami a piacon kapható. Egy darabból mart féknyergek alul és radiális pumpa fölül, amit természetesen fémhálós fékcső köt össze. Azt hiszem nem kell nagyon ecsetelni, hogy ez milyen fékhatást eredményez, de itt nem is ezen van a hangsúly, hanem az adagolhatóságon, amiben ez az egység brutálisan jól vizsgázott. A féktárcsák mérete 305 mm elöl és 245 mm hátul, amivel szépen keresztbe lehet csúsztatni a gépet a kanyar bejárata előtt.


Ruben Xaus keveri a supermotos és a gyorsaságis stílust.
Futómű

Az S-es változat különlegessége a DLC bevonatú, 50mm-es Marzocchi első villa és a hátsó Öhlins rugóstag. A rugóstag alul fixen van rögzítve a lengőkarhoz és fölül himbarendszeren keresztül nyeli el az útegyenetlenségeket. Teszem hozzá hibátlanul. Mivel a motor építése a látszat ellenére nem túl magas, ezért a lábtartók hamar leérnek. Érdemes erre odafigyelni, vagy kicsit magasabbra helyezni a lábtartókat, ha ilyen mélyredöntögetős terveket szövögetünk. A súlyelosztás nagyon közelít az ideális 50-50%-hoz és a futómű sportos hangolása ellenére is kényelmesen lehet vele motorozni. Egy hibája azért van. Mivel a tengelytáv csak 1465 mm (ez elég rövidnek számít) és a 24°-os villaszög is viszonylag meredek, ezért nagy sebességnél kormányszitálásra hajlamos a Hypermotard.


Térdelős és supermotós stílusban is jól vezethető.
Utascipelés
A Hypermotard alapvetően megelégszik 6 literrel száz kilométerenként, de ha huligánkodunk vele, akkor a 8 sem kizárt. Már pedig ezzel a motorral nem takarék üzemmódban közlekedik az ember.

Az AGIP motorolaj ajánlatát a logóra kattintva olvashatjátok.

A gumik mérete a szokásos sportmotoros méret. Elöl 120/70-17, hátul 180/55-17 ragasztja az aszfalthoz a Ducatit. Ezen a motoron már nem a gyári gumik voltak, ráadásul felemás gyártó kombinációjában. Mi a Bridgestone BT016-ot ajánlanánk hozzá, ami hidegen is elég jól tapad és ezzel a teljesítménnyel még vígan megbírkózik.

Viszonylag széles a hátsó ülés és a lábtartók sincsenek az égben, ezért hátul is ki lehet bírni. Főleg úgy, hogy ez nem egy hosszú távokra fejlesztett motor, szóval simán lehet kétszemélyes közlekedési eszközként használni a városban.

 

Összegzés

Mint mindent, azért ezt is lehetne még jobbá tenni, mint ahogy Csizmadia Endre ezt meg is tette és megírta nektek itt. Nekem már így, széria állapotában is tetszett. Azt hiszem szívesen eljárkálnék vele nap mint nap a városban, és sűrűn vezetném le vele a feszültségem a KakucsRingen, mert oda aztán telitalálat a gép.



Azt hiszem mindkettőnknek tetszett a gép, de mi együtt a 848-as teszten motoroztunk..
 

Comments

comments

Cimkék

Specifications

  • No specification found :(