Csatlakozz hozzánk

Hírek

Tehetséges interjú: Kecskeméti Márk (supermoto)

Nem hagyjuk veszni a magyar motorsportot, sem a tehetségeit. Ezennel Kecskeméti Márkkal beszélgettünk

Közzétéve

ekkor

MPS RAM MOUNT
ALPINESTARS OFF ROAD

A SuperMoto egy nagyon pörgős és látványos sportág. Sok akcióval, nehéz technikai elemekkel, rutint próbáló aszfaltos és off-road szakaszokkal, ahol a rátermettséggel egészen sokáig lehet pótolni a műszaki hátrányt. Mivel viszonylag rövid pályákon rendezik, ezért nem kell monitorokról bámulni az eseményeket, a nézők a saját szemükkel láthatják, mi történik az egymást követő két futamon. Ráadásul egész megfizethető a sport: a kezdőknek viszonylag jó áron találni egy erre alkalmas motort, gumit is lehet olcsón szerezni és a pályabérlet sem veszélyes. Szóval minden adott lenne ahhoz, hogy rajongjunk a SuperMotoért. Nálunk mégis becsődölt.

Nagyon fájó pont ez, leginkább azoknak, akiknek ez a szakág az életük. Akik tehetségesek, eredményeket érnek el, az olyan élversenyzőknek, akik a sport teljesítményükért cserébe alig találnak 10 olyan embert az országban, aki valaha is hallott róluk. Az egyik ilyen supermotósunk Kecskeméti Márk is.

Márk nem öt évesen kezdett ismerkedni a gázkarral, mint sokan mások, csupán hét éve adta életét a motorsportnak. Ám azóta legrosszabb esetben is két naponta edz motorral, és kitartásával nagyon jó úton halad a legjobbak közé. Itthon már mindenkit megvert, aki él és mozog –bár ez sajnos önmagában nem nagy teljesítmény-, és külföldön is kezd fejére nőni a nemzeti bajnokoknak.

Idén az egyik legkeményebb európai versenysorozatban, az osztrák bajnokságban küzdötte egyre feljebb magát, de indult 1-2 szlovák illetve cseh bajnokin is, hogy a magyarról ne is beszéljünk. Év közben történtek változások Márkkal és sajnos egy sérülés is közbe játszott a menetelésébe, de év végére igen csak magára talált..

TesztMotor.hu: Hogy alakult a 2010-es év?

Kecskeméti Márk: “Sikerült egész sok versenyen indulnom, több különböző bajnokságban is. Sajnos nem tudtam teljes évet futni, mert eltörtem a csuklómat, de a szezon végére minden rendbe jött, és nagy örömömre nagyon szépen szerepeltem az osztrák bajnokságban. Boldog vagyok, hogy év közben új edzőm lett Tóth Ádám személyében, és végre a technika is közel maximálisan összeállt alattam. Sokat javultunk idén, és még ugyan rengeteg munka áll előttünk, de úgy érzem, lassan kezdhetjük szüretelni a gyümölcsét. És ennek nagyon örülök! Röviden ennyi 🙂 “

TM: Ennyivel nem úszod meg. Miért pont az osztrák bajnokságra koncentrálsz?

K. Márk: “Az, hogy külföldön kell eredményeket elérnem, eléggé egyértelmű. Az osztrák pedig –az olasz és talán a német mellett- a legerősebb supermoto bajnokság Európában, így nekem is ott a helyem. Nem azért, mert már mindenkit megverek, egyáltalán nincs így, hanem mert ilyen közegben fejlődhet legnagyobbat az ember.

Tudni kell, hogy Ausztriában a supermoto nemzeti sport. Ebből adódóan nagyon kemény ellenfelekkel van tele, akik véresen komolyan veszik a versenyzést. Egyesek olyan kamionokkal települnek ki, olyan támogatói háttérrel, és gyári szintű motorokkal, hogy köpni-nyelni nem lehet. Tisztelik a sportot, odafigyelnek, és áldoznak rá. Jól mutatja az osztrák supermotozás nagyságát, hogy összesen 8 kategóriában kb. 200 nevező van! Nem beszélve arról, hogy Ausztriában rendes, épített supermoto pályákon versenyzünk, és nem gumiabroncsokat kell kerülgetnünk valami hepehupás parkolóban, de még csak nem is gokart pályákon kell „nyomorognunk.”

TM: Más európai országban nincsenek ilyen körülmények?

K. Márk: “De-de, azért vannak, például az olaszoknál. Ha azt vesszük, akár náluk is versenyezhetnék, mert az a bajnokság is tele van nagyágyúkkal, és ott is nagyon jó pályák vannak. Jellemzően azok kicsit gyorsabbak, Ausztriában meg inkább a supermoto technikásabb oldalára mennek rá. És pont ez az egyik, ami miatt jobban tetszik ez a sorozat, szerintem jobban oda kell tennie itt magát az embernek. No meg nem elhanyagolható szempont, hogy Ausztria azért jóval közelebb is van Olaszországnál.”


Érdekes, hogy a SuperMotosoknál magától értetődik, hogy stuntosokat megszégyenítő módon tudnak első-hátsó egykerekezni

TM: Idén hogy alakult az ausztriai misszió?

K. Márk: “Fontos éven vagyok túl, hiszen idén motoroztam ott először a profik között 450-essel. Első osztályban S1 és S Open kategóriában is indultam, amikről azt kell tudni, hogy előbbiben csak 450-esek nevezhetnek, utóbbiban pedig már engedik a nagyobbakat is. A célunk az volt, hogy idén benne legyek az első 10-ben a körül belül 25 indulóból, és ezzel hál isten nem is volt probléma. A tervek ellenére sajnos nem volt teljes a szezonom, mert egy futamot töröltek a naptárból, egy másikat pedig csuklótörés miatt kellett kihagynom. Nem beszélve a rehabilitációról. Viszont év közben folyamatosan javultam, és az utolsó versenyre össze is álltak a dolgok. Akkor már az első 5-7-ben is benne tudtam lenni.”

TM: Mi a következő cél? Első 5-ben lenni?

K. Márk: “Úgy valahogy. És persze dobogóra is szeretnék állni.”

TM: “Reális lehet? Mi kell ehhez?”

K. Márk: “A melki pályán mindenféleképpen reális, mert az a kedvencem és elég jól is megyek rajta. Amúgy két dolog kell a dobogóhoz. Egyrészt gyorsulnom kell az off-road szakaszokon, mert bár edzéseken krossz motorral már jó vagyok, de supermotoval még nem az igazi. Ezért is örülök, hogy Tóth Ádám lett az edzőm, hiszen ő 7-szeres motokrossz bajnok, no meg egyszeres supermoto is. Idén a közös munkával elkezdtük szinte előröl rendbe rakni a motorozásom, és látszik is a fejlődés. Ugyan még messze nem vagyok készen, de hamarosan meg lesz az az 1 másodperc, amivel egyelőre az osztrák mezőny legeleje még gyorsabb nálam. Ez egyébként nem olyan durva különbség.

A másik, amin javítani szeretnék, az a motorom karaktere. Bár –lekopogom- nagyon rendben van a gép, együtt tudok menni még a gyári szagú, illetve a nagyobb köbcentis gépekkel is, de a kigyorsításon kell még alakítani. Eddig magas tartományban működött igazán jól a blokk, ami azt jelenti, hogy durván 12.000-es fordulaton adja le a kb. 70 lóerejét. Most egy olyan beállításon ügyködünk, hogy csak 10.000-et pörögjön a KTM-em, de cserébe szélesebb tartományban számíthassak rá. Ugyanis jelen helyzetben a visszafordítókban és a szűk kanyarokban mindig kapok a többiektől. Máshol nincs gond, de ez épp elég baj. Ezen a szinten már oda kell figyelnünk az ilyen dolgokra is.”

TM: Egyebek rendben vannak? Szerelő, gumi, futómű.. Sok tényezős még a versenyzés.

K. Márk: “Igen, sok mindenen múlik egy futam. Ez is technikai sport. A szerelőm nagyon jó, ez pipa. A gumiválasztás nagyon fontos, erről mindig én szoktam dönteni, az esetek többségében helyesen. Az alkatrészeinkkel is maximálisan elégedett vagyok. A blokk, a futómű- és fék elemek, a váz mind-mind a legjobbakból van összeválogatva. Futómű beállítás terén viszont tényleg van még mit tanulni. Supermotozásnál elég nehéz beállítani a csillapítást, mert rengeteg a kanyar és elég változatosak a tapadási viszonyok. Van mihez nyúlnunk, de ebben még kevés a tapasztalatunk.”


Motor és szerelője

TM: Az osztrák bajnokság mellett hol fogod még megmérettetni magad jövőre?

K. Márk: “Hát, szeretnék megnézni pár Alpok-Adria futamot is. Februárra alakulnak csak ki a dátumok, az ütközések miatt akkor tudjuk pontosan összerakni, hogy hol tudunk és hol nem tudunk majd indulni, de AA-ban is szeretném kipróbálni magam. Abból indulunk ki, hogy 10 versenyhétvégén legalább rajthoz állunk 2011-ben is, a többit pedig meglátjuk. Az osztrákot biztos végig fogom nyomni, az az elsődleges, és emellett minél több Alpok Adriára is el fogok menni. Aztán 2012-re irány az EB, sőt ha összejön, talán jövőre is kilátogatok már egy futamra. Nagyképűen hangzik, de érdekes módon az EB már nem sokkal nehezebb falat, mint az előbb említett bajnokságok.”

TM: “Az Alpok Adria (AA) miért ennyire fontos? Ilyen kemény sorozat az is?”

K. Márk: “Ami azt illeti, pontosan ugyanannyira kemény, mint az osztrák. Ugyanis a sógorok első 4-5 legjobbja, akik nem mellesleg Európa, AA és különféle nemzeti bajnokok, általában AA-n is ott vannak. Ők amúgy alapból idősebbek nálam úgy 5-10 évvel. Sokkal nagyobb tapasztalatuk van, sokkal nagyobb rutinnal rendelkeznek, mint én, és a pályákat is sokkal jobban ismerik. Nehéz ellenfelek, de ez rettenetesen motivál engem!”

TM: A MotoGP-ben 20 éveseknek áll a világ. Ebben a sportban meg egyenesen előny a kor?

K. Márk: “Persze. Sok krosszos, aki már kiöregedett a sárdagasztásból, jön supermotozni, és 2-3 év alatt olyan szintre tudják fejleszteni magukat, hogy megőrülsz. Emiatt pedig egyáltalán nem ritka a 35-45 éves versenyző sem, aki gyerekkorban kezdte a motorozást, off-roadon töltötte a fél életét, és pár év alatt már ott is van a motorsport krémjében. Gondolhatjátok mekkora tudást halmoztak fel.”


Szerveztünk idén egy SuperMoto edzést Kakucson, ahol Márk és edzője, Tóth Ádám voltak az oktatók. Jövőre is lesz ilyen, ha szeretnél róla értesülni, írj egy e-mailt a supermoto@tesztmotor.hu címre (névvel, tel.számmal, motor típussal)

TM: Hogyan készülsz a jövő szezonra?

K. Márk: “7 éve folyamatosan motorozok, ha esik, ha fúj, és ezt ilyenkor sem hagyom abba. Két naponta felülök a nyeregbe és csiszolom a tudásom, illetve próbálom magam minél inkább szinten tartani. A heti 3 motoros mellett pedig 3 nap kardio és konditermes edzésem van. Ilyenkor órákon át futok, úszok, spinningelek, javítom az állóképességem és az erőnlétem. Kemény, de így lehet csak eredményeket elérni.”

TM: Nem rossz érzés, hogy ennyit „melózol”, ennyi mindent letettél már az asztalra, és itthon még csak a nevedet sem ismerik? Mi hajt téged előre?

K. Márk: “Nézd, ez egy ilyen helyzet. Senki egy szóval nem mondta, hogy ha mindenemet a supermoto-nak szentelem, akkor eljön majd egy nap, amikor babérkoszorúval a fejemen végighurcol a nép az Andrássy-n. Én ezt azért csinálom, mert szeretem, és mert a legjobb akarok lenni. Az már csak hab a tortán, ha vannak emberek, akik ezt elismerik. Az elismerés az élet minden területén jól esik. Természetesen jobban örülnék, ha nem itt tartana a hazai supermoto, ahol, de ha jól megnézzük, akkor más szakágakban sincs túl nagy rajongás a versenyzők iránt. Egy szűk réteg és a szakma követi az eseményeket és ennyi.

Egyébként külföldön ez sem így van. Az osztrákoknál péládul már előre köszönnek nekem, elismernek, számon tartanak, és a motorozásom láttán többekkel már folyamatosan tartom a kapcsolatot. Nem egyszer volt, hogy a verseny után odajöttek hozzám gratulálni a nézők, sőt versenyzők, mert látták kívülről, hogy mennyire küzdök. Sokszor nagyobb csata folyik egy 5. helyért, mint a dobogóért. Ilyenkor odajönnek, kezet fognak, háton veregetnek, és bíztatnak. Ez nekem nagyon sokat jelent, jó visszaigazolás arra, hogy jó úton haladok.”

TM: Csak így tovább Márk! Bízunk benned! Aztán jövő ilyenkor leleltározzuk a terveidet, reméljük minél több meglesz belőlük! Hajrá-hajrá!

K.Márk:
“Hát köszönöm! Rajta leszek, hogy jól sikerüljön a leltárotok :). Sziasztok!”

Ahogy tavaly és idén, úgy terveink szerint jövőre is nyomon fogjuk követni Márk pályafutását, illetve a magyar supermoto OB eseményeit. Megpróbálunk minél több versenyen ott lenni, és a szurkolás után beszámolni nektek a versenyhétvégékről. Ha pedig minden csillag jó fényszögben fog állni hozzá, akkor egy-két külföldi futamra is elkísérjük majd Márkékat.

Emellett szeretnénk hagyományt teremteni az idén egy alkalommal megtartott SuperMoto edzésünkből / oktatásunkból. Amennyiben lesz rá igény és elég jelentkező, újra meg fogjuk kérni Kecskeméti Márkot illetve edzőjét, Tóth Ádámot, hogy tanítsa a lelkes kezdőket, amatőröket, sőt, akár jöhetnek az ügyesebbek is. Ha titeket is érdekel a dolog, akkor írjatok a supermoto@tesztmotor.hu e-mail címre névvel, tel.számmal és a motorotok típusával.

Magyar Motorsport Előre!

x
 

MPS ALPINESTARS 2017
MPS AUTOMAG

Comments

comments

Hirdetés

Trending