Csatlakozz hozzánk

Műhely

A tapadás tudománya, avagy amit a tapadásról tudni érdemes

Motorozás közben a legfontosabb a tapadás, ha ez nincs, akkor Te sem vagy ott az úton, ezért tudj meg minél többet róla

Közzétéve

ekkor

ICON AIRFLITE MPS

A motorkerékpár tapadását több tényező is befolyásolja, ezért azt megérteni nem egyszerű feladat. Könnyen túllendülhetünk a tapadás határán, ami balesethez vezethet!

Jelen cikkünkben a legnagyobb befolyásoló tényezőről, a gumiabroncsról lesz szó. Persze közbe jöhetnek külső tényezők, amelyek drasztikusan redukálják az abroncsok tapadását (eső, fagy, olajfolt, levelek), de a gumik azok, amik legtöbb tulajdonságukkal igyekeznek segíteni motorunk tapadását.

A tapadás tehát függ az abroncsok összetételétől, keménységétől, felépítésétől, profilmélységétől, hőmérsékletétől és a bennük lévő nyomástól is.

Kezdjük egy rövid gyakorlattal, amivel megérezhetjük az abroncsok csúszáshatárát. Az üzemi hőmérsékletű abroncsokkal gond nélkül ledönthetjük motorunkat 45 fokos szögig, a tapadásnak átlagos útviszonyok közt tökéletesnek kell maradnia. Ezután próbáljuk egyre mélyebbre dönteni a motort (a földtől mért dőlésszöget csökkentve), és így egyszer csak el fogjuk érni azt a határt, ahol már tapadásvesztést érzünk – ez a pont lesz az abroncs statikus tapadási határának a 101 százaléka.

Itt Bradl szemlélteti épp, milyen amikor 102%-kal próbál befordulni

Motorozás közben motorunk abroncsai tapadást állítanak elő, ezzel pedig élettartamuk csökken. A gumi felülete kopik, de már előtte is végbe megy a tapadásvesztés, amikor a gumiból kiforrnak a speciális vegyi anyagok (olaj, viasz, pigment,stb.). Ezt a reakciót néhány esetben szabad szemmel is láthatjuk, amikor egy pályanapon, vagy tempós közúti kanyarvadászat után hirtelen félreállunk, s az abroncsok futófelülete enyhe lilás színben tükröződik. Ez a tükröződés a gumiból eltávozó speciális anyagok eredménye, ami aztán a további motorozás során hamar eltűnik.

Mindössze ekkora felületen fekszik föl a motorkerékpár gumija. Ennek a picike felületnek kell minden erőt átvinnie az útra.

 

Szükségünk is van ennek a rétegnek az eltüntetésére, mivel ez a felület, amiből hirtelen távoztak az abroncs speciális anyagai, kevesebb tapadást biztosít, így sokkal könnyebben bekövetkezhet a csúszás. Ha sikerül lekoptatnunk ezt a réteget, az alatta lévő frissebb réteg kerül használatba, ami ismét kellő mértékű tapadást biztosít. Nem csak a hátsó, de az első abroncsnál is bekövetkezik ez a folyamat. Jó esetben a rétegek lecserélődése végbemegy akkor, amikor nem hatunk rájuk fékezéssel, vagy lassítással – tehát egy kanyar esetében a fékezés befejezése és a kigyorsítás megkezdése között, vagy az egyenesekben.

A motorkerékpár ismérve, hogy a giroszkóp hatás miatt egyenesben próbál maradni.

Mi persze a dőlésszög változtatásával és az első kerék befordításával kibillentjük ebből az egyensúlyi helyzetből, azonban a gumik ilyenkor is csúsznak kifelé a kanyar külső íve felé – ezt nevezzük csúszási szögnek. Ez a szög nagyban függ a sebességtől, tehát ugyanannál a dőlésszögnél alacsonyabb sebességgel szűkebb íven fordulnánk, mivel a csúszási szög alacsonyabb lenne. Befolyásolja a tapadást a gumi felületének íve is, mivel a profil széleinél az abroncsok átmérője kisebb, mint a felület közepén.

A tesztmotor tréningen volt egy motoros társunk, aki épp a csúszási szöget szemléltette.

Nagyon fontos megemlíteni és erre nagyon odafigyelni. Ha már ez első kerék megcsúszott, azonnal csökkenteni kell a fékerőt, hogy újra meg tudjon tapadni a gumiabroncs. Jelen esetben az illető megijedt attól, hogy egy kicsit megcsúszott az eleje és még jobban elkezdte húzni a fékkart, amitől természetesen az első kerék kicsúszott és bukás lett a vége. TEHÁT: HA MEGCSÚSZIK AZ ELSŐ KERÉK AZONNAL LAZÍTS AZ ELSŐ FÉKEN, ÁLLÍTSD FEL A MOTORT ÉS NÉZD MEG A HELYSZÍNEN, HOGY HOVÁ TUDOD KIENGEDNI A MOTORT BIZTONSÁGOSAN AMÍG LELASSULSZ!

A csúszás és a tapadás tehát állandóan jelen vannak motorozásunk alatt, és nagy szerepet játszanak a kanyarodásban! A fent leírtak csak a száraz tudományi részt említik, de ne feledjük, hogy a megfelelő tapadáshoz nagyban hozzájárulnak a motoros döntései is, mint a helyes vezetési technika, a motor karbantartása, a megfelelő abroncsok, és az útviszonyokhoz illő tempó betartása. Tehát tessék úgy motorozni, hogy megfelelő tapadás álljon mindig a rendelkezésetekre!

Lassú tempónál is fontos a tapadás, de váratlan helyzetbe igazán akkor kerülhetsz, ha az nem útviszonyoknak (no meg a motorkerékpár és a vezető képességeinek) megfelelő tempóval próbálsz bekanyarodni. Utcán nem sok B tervre van lehetőség, ezért fontos a sebesség helyes megválasztása!

Ha pedig kopásból adódó tapadásvesztésben szenvedtek, keressétek a GumiProfesszurunkat, aki segít megtalálni a legmegfelelőbb gumit a motorozási stílusodhoz és motorkerékpárodhoz.

Marquez egy isteni tehetséggel megáldott UFO, aki épp egy űrhajóval közlekedik a mi utcai motorjainkhoz és gumijainkhoz képest. Ne próbáljátok utánozni! Ilyen dőlésszöget csak MotoGP géppel és speciálisan ilyen dőlésszögre tervezett gumival és csak pályán lehet elérni.

Comments

comments

Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna
KTM

Trending