A motorkerékpár tapadását több tényező is befolyásolja, ezért azt megérteni nem egyszerű feladat. Könnyen túllendülhetünk a tapadás határán, ami balesethez vezethet!
Jelen cikkünkben a legnagyobb befolyásoló tényezőről, a gumiabroncsról lesz szó. Persze közbe jöhetnek külső tényezők, amelyek drasztikusan redukálják az abroncsok tapadását (eső, fagy, olajfolt, levelek), de a gumik azok, amik legtöbb tulajdonságukkal igyekeznek segíteni motorunk tapadását.
A tapadás tehát függ az abroncsok összetételétől, keménységétől, felépítésétől, profilmélységétől, hőmérsékletétől és a bennük lévő nyomástól is.
Kezdjük egy rövid gyakorlattal, amivel megérezhetjük az abroncsok csúszáshatárát. Az üzemi hőmérsékletű abroncsokkal gond nélkül ledönthetjük motorunkat 45 fokos szögig, a tapadásnak átlagos útviszonyok közt tökéletesnek kell maradnia. Ezután próbáljuk egyre mélyebbre dönteni a motort (a földtől mért dőlésszöget csökkentve), és így egyszer csak el fogjuk érni azt a határt, ahol már tapadásvesztést érzünk – ez a pont lesz az abroncs statikus tapadási határának a 101 százaléka.

Itt Bradl szemlélteti épp, milyen amikor 102%-kal próbál befordulni
Motorozás közben motorunk abroncsai tapadást állítanak elő, ezzel pedig élettartamuk csökken. A gumi felülete kopik, de már előtte is végbe megy a tapadásvesztés, amikor a gumiból kiforrnak a speciális vegyi anyagok (olaj, viasz, pigment,stb.). Ezt a reakciót néhány esetben szabad szemmel is láthatjuk, amikor egy pályanapon, vagy tempós közúti kanyarvadászat után hirtelen félreállunk, s az abroncsok futófelülete enyhe lilás színben tükröződik. Ez a tükröződés a gumiból eltávozó speciális anyagok eredménye, ami aztán a további motorozás során hamar eltűnik.

Mindössze ekkora felületen fekszik föl a motorkerékpár gumija. Ennek a picike felületnek kell minden erőt átvinnie az útra.
Szükségünk is van ennek a rétegnek az eltüntetésére, mivel ez a felület, amiből hirtelen távoztak az abroncs speciális anyagai, kevesebb tapadást biztosít, így sokkal könnyebben bekövetkezhet a csúszás. Ha sikerül lekoptatnunk ezt a réteget, az alatta lévő frissebb réteg kerül használatba, ami ismét kellő mértékű tapadást biztosít. Nem csak a hátsó, de az első abroncsnál is bekövetkezik ez a folyamat. Jó esetben a rétegek lecserélődése végbemegy akkor, amikor nem hatunk rájuk fékezéssel, vagy lassítással – tehát egy kanyar esetében a fékezés befejezése és a kigyorsítás megkezdése között, vagy az egyenesekben.
A motorkerékpár ismérve, hogy a giroszkóp hatás miatt egyenesben próbál maradni.
Mi persze a dőlésszög változtatásával és az első kerék befordításával kibillentjük ebből az egyensúlyi helyzetből, azonban a gumik ilyenkor is csúsznak kifelé a kanyar külső íve felé – ezt nevezzük csúszási szögnek. Ez a szög nagyban függ a sebességtől, tehát ugyanannál a dőlésszögnél alacsonyabb sebességgel szűkebb íven fordulnánk, mivel a csúszási szög alacsonyabb lenne. Befolyásolja a tapadást a gumi felületének íve is, mivel a profil széleinél az abroncsok átmérője kisebb, mint a felület közepén.
A tesztmotor tréningen volt egy motoros társunk, aki épp a csúszási szöget szemléltette.

Nagyon fontos megemlíteni és erre nagyon odafigyelni. Ha már ez első kerék megcsúszott, azonnal csökkenteni kell a fékerőt, hogy újra meg tudjon tapadni a gumiabroncs. Jelen esetben az illető megijedt attól, hogy egy kicsit megcsúszott az eleje és még jobban elkezdte húzni a fékkart, amitől természetesen az első kerék kicsúszott és bukás lett a vége. TEHÁT: HA MEGCSÚSZIK AZ ELSŐ KERÉK AZONNAL LAZÍTS AZ ELSŐ FÉKEN, ÁLLÍTSD FEL A MOTORT ÉS NÉZD MEG A HELYSZÍNEN, HOGY HOVÁ TUDOD KIENGEDNI A MOTORT BIZTONSÁGOSAN AMÍG LELASSULSZ!
A csúszás és a tapadás tehát állandóan jelen vannak motorozásunk alatt, és nagy szerepet játszanak a kanyarodásban! A fent leírtak csak a száraz tudományi részt említik, de ne feledjük, hogy a megfelelő tapadáshoz nagyban hozzájárulnak a motoros döntései is, mint a helyes vezetési technika, a motor karbantartása, a megfelelő abroncsok, és az útviszonyokhoz illő tempó betartása. Tehát tessék úgy motorozni, hogy megfelelő tapadás álljon mindig a rendelkezésetekre!

Lassú tempónál is fontos a tapadás, de váratlan helyzetbe igazán akkor kerülhetsz, ha az nem útviszonyoknak (no meg a motorkerékpár és a vezető képességeinek) megfelelő tempóval próbálsz bekanyarodni. Utcán nem sok B tervre van lehetőség, ezért fontos a sebesség helyes megválasztása!
Ha pedig kopásból adódó tapadásvesztésben szenvedtek, keressétek a GumiProfesszurunkat, aki segít megtalálni a legmegfelelőbb gumit a motorozási stílusodhoz és motorkerékpárodhoz.

Marquez egy isteni tehetséggel megáldott UFO, aki épp egy űrhajóval közlekedik a mi utcai motorjainkhoz és gumijainkhoz képest. Ne próbáljátok utánozni! Ilyen dőlésszöget csak MotoGP géppel és speciálisan ilyen dőlésszögre tervezett gumival és csak pályán lehet elérni.