Csatlakozz hozzánk

Hírek

Támadásra készen az új Gixerek

Suzuki GSX-R 600 és GSX-R 750 L1 bemutató

Közzétéve

ekkor

ICON AIRFLITE MPS

A kölni Intermot legnagyobb szenzációit talán a legkiélezettebb osztály, vagyis a supersport kategória két új képviselője, a 600-as és 750-es GSX-R-ek jelentették. Annál is inkább, mivel a Suzuki újdonságairól – a többi gyártó egyes kölni modelljeivel ellentétben – szinte semmit sem tudtunk. És mivel a sportmotorok csataterén különösen igaz a történelmi megállapítás, hogy az osztályharc egyre fokozódik, kíváncsian vártuk, milyen újításokkal lepnek meg bennünket a japánok.

Az egyik legnagyobb meglepetést még az új Gixerek leleplezése előtt olvashattuk a sajtótájékoztató kivetítőjén, nevezetesen hogy a 600-as kilenc, a 750-es pedig nyolc egész kilogrammal lett könnyebb! Ennyi súlyt úgy két-három modellváltás alatt szoktak lefaragni a sportmotorokból, de úgy tűnik, a Suzuki most nagyon szigorú diétára fogta az L1-es “kisGixereket”. Ennek köszönhetően a 600-as 187, míg a 750-es 190 kilót nyom a mérlegen. Most kellene, hogy következzenek a legizgalmasabb számok, vagyis a teljesítményadatok, de ezekről egyelőre nem nyilatkozik a gyártó – de minden bizonnyal jövőre pár lovacskával többet üdvözölhetünk a fedélzeten, még ha nem annyival többet, amennyi kilótól megszabadultak az új GSX-R-ek.

A 25 éves GSX-R modellcsalád fogalomként épült be a sportmotor-rajongó társadalom fejébe: az utca huligánjai és a pálya megszállotjai egyaránt szívesen húzták a szarvát. Különleges, agresszív jellemével, ugyanakkor felhasználóbarát tulajdonságaival világszerte hatalmas népszerűségnek örvend. Bár azt is mindenki tudja, hogy kisebb-nagyobb negatívumok is felszínre kerültek a Suzuki sportmotorjaival kapcsolatban: egyesek panaszkodtak a nem túl precíz vázra, a nem túl meggyőző fékre pedig szinte mindenki. Nos, úgy tűnik, Hamamatsuban mindkét problémára találtak megoldást: előbbi alkatrész torziós merevségét növelték, miközben a súlya csökkent, ráadásul a Suzuki szerint kényelmesebb vázgeometriának is örülhetünk – továbbá a vázhoz kapcsolódó lengőkar is majd’ egy kilóval könnyebb lett. Úgy látszik, a Suzukinál betelt a pohár a fékeket támadó folyamatos kritikákkal, ezért szakítottak a lokális gyártó partner, a Tokico portékáival. Az új generációs 600-as és 750-es GSX-R-re a nagy presztízsű Brembo monoblock nyergeket csavarozták, amelyeket külön a Gixerekre terveztek és amelyektől egyértelmű javulást várnak a japánok. Valószínűleg az új négydugattyús satuk rászolgálnak majd jóhírnevükre, így emiatt már nem kell aggódniuk az alkotóknak, sem a pályanapozóknak.


Valójában nem állnak szemben egymással, együtt harcolnak: balra a 750-es, jobbra a 600-as

A 2011-es Gixerek nem csak súlyra lettek kevesebbek, hanem – a trendnek megfelelően – méretre is kisebbek. Például a tengelytáv mindkét modell esetében 11 milliméterrel kevesebb, a 600-asnál 1385mm, míg a 750-esnél 1390mm. Ez szabad szemmel nem sokat (semmit sem) jelent, viszont érzésre biztosan érezni majd a változtatás hatását. Ami viszont ránézésre is szembetűnő, az a kurtább idomzat: a Suzuki mérnökei beszedtek egy kicsit a Gixerek ruhájából, de azért nem lett anorexiás a két új sportoló. Az L1-es vasak kinézete egyébként megosztotta a Kölmesse közönségét: mint általában minden motor (jármű) esetében, először a lámpára fókuszál az ember, ami egyértelmű visszalépésnek tűnik az előző generációkhoz képest. A vetítőlencse nélküli (kétségtelenül könnyebb), pufi búrájú fényszóróval inkább visszafele utaztak az időben a tervezők, viszont az is tisztán látszik, hogy a szélcsatorna eredménye ez a sziluett. Ez az utcai vagányokat nem biztos, hogy meghatja, viszont a tizedmásodperc-gyilkos amatőr pályázók biztosan szemet hunynak felette.


Az új GSX-R-ek külsején jól látszik, hogy a szélcsatorna ihlette a vonalakat


Üzemmód-kijelző, köridőmérő, váltóvillantó: újítások a pilótafülkében 2011-re

A radikális súlycsökkentéshez a GSX-R-ek szíve, vagyis a blokk is hozzájárul, hiszen sok-sok grammot sikerült lefaragni innen-onnan az erőforrás alkatrészeiből. Ahogy az lenni szokott, a Suzuki a MotoGP-ben szerzett tapasztalait is beleépítette az új csomagba: a rövidlöketű blokkban kovácsolt dugattyúk dolgoznak és titán szelepek végzik a gázcserét. A dugattyúgyűrűk króm-nitrit bevonatot kaptak a súrlódás csökkentése érdekében, az üzemanyag-adagolást pedig továbbra is a jól bevált dupla pillangószelepes injektor végzi. Ha már a benzinről esett szó, meg kell említeni, hogy a blokk nemcsak erősebb és kifinomultabb lett, hanem a Suzuki szerint mintegy 10%-kal kevesebbet is fogyaszt. A kipufogódob is kevesebb lett, mindkét modell esetében, mármint súlyra, nem is kevéssel: a 750-esé több, mint egy, míg a 600-asé majdnem két kilóval lett könnyebb! Új futóművük is hozzásegítette a GSX-R-eket a fogyókúrához: az ezres nagytesóról ismerős Showa Big Piston teleszkópok is jóval könnyebbek a korábbiaknál, ahogy az igényesebb hátsó rugóstag és a hozzá kapcsolódó himbarendszer is “light-osabb” lett, ami a kilókat illeti.


Rengeteg alkatrészen sikerült könnyíteniük a Suzuki mérnökeinek: van, ahonnan nem is keveset


Fontos újítások: a Brembo monoblock féknyergek és a Showa Big Piston első futómű

A “kisGixerek” ellestek még ezt-azt az ezres bratyótól, mivel az új 600-as és 750-es egyik legfontosabb újítása az üzemmód-választás lehetősége, vagy ahogy ők hívják, az S-DMS (Suzuki Drive Mode Selector), amely két állásba kapcsolható. “A” módban úgy dolgozik alattunk a GSX-R, mintha nem is lenne ez a választós-opció, vagyis a teljes lóerő-sereg csatasorban áll, “B”-be pedig akkor érdemes átkapcsolni, ha esik az eső vagy ha betartjuk a fokozatosság elvét, de a bejáratást is ezen a gyújtástérképen érdemes megejteni. Ilyenkor valamennyivel kevesebb teljesítmény áll a rendelkezésünkre és valamivel finomabban is tálalják a Suzukik. A teljesítménykarakterisztika választógombja egyébként a fénykürt helyére került, szóval kezdetben, amikor villogni akarsz majd a szembejövő motorosnak, épp’ szabadjára engeded a teljes ménest – vagy fordítva. Vannak még új ketyerék a fedélzeten, ugyanis széria a váltóvillantó és a köridőmérő is. Utóbbi – a felsorolt újításoknak, változtatás változtatásoknak köszönhetően – a Suzuki reményei szerint valamivel kurtább számokat fog mutatni – mind az elődmodellek, mind a konkurencia eredményeinél.. Kíváncsian várjuk, hogy a jóval könnyebb és kifinomultabb új 600-as és 750-es GSX-R mekkorát fog dobbantani a sportmotorok színpadán, vajon uralják-e majd a versenypályát, ahogy jól csengő szlogenükben hirdetik.

Suzuki GSX-R 600 2011
Suzuki GSX-R 750 2011

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

MPS Vespa-MV

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna
KTM

Trending