Csatlakozz hozzánk

Blog

Talma és az idő

Mezei Dániel nagyon igaz és szép jegyzete Talmácsi Gáborról. Ajánljuk a bírálóinak!

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

Írta: Mezei Dániel (ismert sport riporter, a motorsport szerelmese)

MPS Turismo
Euromotor3
AIRFLITE
MPS RAM MOUNT
MPS AUTOMAG
MPS Vespa-MV

Annyira szeretem. Pont ezt és így. A “nem tudom” állapotot. Olvastam és olvasom, hallgattam és most is hallgatom a Talmácsi Gábor szezonja miatt elhangzó vagy leírt véleményeket. Legyen szó televíziós kollégákról, újságírókról, szurkolókról, érdeklődőkről. Nem tudom miért, de összehasonlítgatom azzal, amit néhány hete mondtak.

Azt sem tudom, hogy miért, de van olyan kolléga, aki leírt valamit majd miután rájön, hogy azért ez így túl erős, gyorsan áthangol egy picit. Szid, szid, aztán előveszi a kulcsot, gondolván: lehet, hogy kell még az a kiskapu. Pedig a helyzet szerintem talán világosabb, mint néhány – magát a “Talmácsi-barát sajtóhoz” nem soroló, de adott esetben szívesen odatartozó – újságíró, mérvadóbb megközelítésben: egy-egy szurkoló gondolja. Nem szeretem, de most mégis kijelentéseket teszek, amelyekkel véleményem szerint nem lehet vitatkozni.

Általában Talmácsiról és környezetéről:

Talmácsi Gábor a magyar motorsport egyetlen világbajnoka. Ügyesen tud motorozni.Az egyetlen kelet-európai motoros, aki versenyzett már a MotoGP-ben, kifejezőbb nevén a királykategóriában. Ezt a sportágat az olaszok, a spanyolok, a japánok, az angolok, az amerikaiak és az ausztrálok uralják. Soha senki nem gondolta volna – még azok sem, akik értenek hozzá -, hogy Magyarország valaha is motoros világbajnokot fog adni.

Stefano Favarro egy olasz menedzser. Lehet, hogy stílusával nem mindenki tud azonosulni, de ha ő nincs, nincs magyar világbajnok a gyorsasági motorsportban. Egy menedzser munkája a pénzről és a feltételekről szól. Egy motoros azzal dolgozik, akivel megértik egymást. Szintén ugyanez a motoros – hasonlóképp mindenkihez – pénzből él.

Talmácsiról és a 2009-es évről:

Magyar motorosként sokkal később adatott meg neki, hogy megfelelő körülmények között fellépjen a 250 ccm-es kategóriába. Az ASPAR istállónál a Balatonring megjelenésével, valami megtört az eddig jó viszonyt ápoló Jorge Martinez és Talmácsi között. A törés mögött vélhetően anyagi nézetkülönbségek állnak. A magyar motoros mögött több komoly támogató állt, akikre másoknak is szüksége lehetne. Az idényt nem lehetett félbe hagyni. Sem szakmai, sem anyagi okok miatt. A 125-be való visszatérés kellemetlen visszalépés lett volna. A MotoGP-be igazolás előrelépés volt. A Scot Honda 800 ccm-es projektje forráshiányos volt. Talmácsi és menedzsmentje pénzt hozott a csapathoz. Egy GP-csapat, akárkinek a pénzét nem fogadhatja el, csak elismert versenyzőét. Talmácsinak nem volt kellő rutinja a kategóriában. A Scot-csapat nem tudott megfelelő színvonalú fejlesztéseket és mérnököket vásárolni Talmácsi mellé. A Moto2 egy új kategória, amely ígéretes kezdeményezésnek tűnik. Talmácsi, akár sikeres lehet az új kategóriában, mert – az ismétlés a tudás…- ügyesen tud motorozni.


Talmácsi és az idő:

Talmácsi Gábor világbajnok lesz akkor is, amikor már befejezi versenyzői pályafutását. Akkor is oda kell menni hozzá kezet fogni vele. A szemébe kell nézni. Beszélgetni vele a múltról és a jelenleg még jövőként aposztrofálható évekről. A szemébe kell nézni. A világbajnoki címről és a MotoGP-ben eltöltött időszakról is beszélni kell. És végig a szemébe kell nézni.

Utószó:

Az olaszok korábbi 250-es világbajnoka Marco Melandri a Gresini Hondával futamokat nyert a MotoGP-ben, majd 2008-ban a Ducatival – aktuálisan világbajnok motorral – valóságos mélyrepülést mutatott be a királykategóriában. Egyetlen olasz újságíró sem írta le, hogy Melandri nem tud motorozni. Vártak. A Kawasaki kivonulása után a Hayatevel egy-egy jobb futamtól eltekintve szintén a mezőny közepén és végén motorozott. Magára adó szakíró nem mondta, hogy ügyetlen és azt sem, hogy rossz döntést hozott. A körülményeket ismerték – pl. kinek motorozható egy Desmosedici (Ducati), miért vonult ki a Kawasaki a MotoGP-ből és mit hagyott hátra – és annak alapján ítélték meg a motorost. Marco Melandri 2010-ben visszatér a Gresini Hondához. Volt két rosszul sikerült éve, ahogy Pedrosának, Nicky Haydennek sőt még Rossinak is volt korábban. Jó, neki csak egy. Ők nem magyarok, ezért nekik könnyebb, de ők is motorversenyzők és világbajnokok.

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

MPS Vespa-MV

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna
KTM

Trending