Csatlakozz hozzánk
KTM

Hírek

Talma – Favaro interjú

Stefano Favarot és Talmácsi Gábor is mesél róla, mi a helyzet velük mostanában

Közzétéve

ekkor

MPS RAM MOUNT
ALPINESTARS OFF ROAD

A keddi Vágány utcai MOL-Talmácsi sajtótájékoztató helyszínén lehetőségünk volt interjút készíteni a 2007-ben világbajnok motorversenyzőnkkel és menedzserével, Stefano Favaroval. Íme…

Stefano Favaro

Hogy vagytok? Készültök a szezonra?

„Igen készülünk, és most már nagyon reméljük, hogy a következő napok gyorsan eltelnek majd, hiszen mihamarabb szeretné mindenki folytatni a munkát Jerezben.”

Mit szólsz a Balatonringhez?

„Úgy igazából nem fűznék hozzá semmit, de persze nagyon sajnálom a dolgot”

Számítottál rá, hogy ez lesz?

„Igazából nem számítottam rá. Mondjuk úgy, hogy a legtöbb emberhez hasonlóan arra számítottam,hogy lesz belőle valami, de láthatjuk ugye, hogy mi lett a történet vége. Szokták ugye mondani, hogy a remény hal meg utoljára, viszont szerintem ha idén nem lesz Magyar Nagydíj, akkor nagyvalószínűség szerint a közeljövőben már soha. Azt gondolom, hogy a csúszás, illetve az, hogy még most sincsen kész, ez óriási „image veszteség”, amivel végképp elúsztak az esélyeink. Úgy néz ki tehát, hogy magyaroknak továbbra is marad a brnoi futam, mint egyfajta hazai nagydíj.”

Szerinted miért nem kivitelezhető az, hogy más pályán kerüljön megrendezésre a magyar GP? Szurkolói körökben felmerültek már olyan ötletek, hogy a Hungaroring vagy akár a Pannoniaring átalakításával máris lenne egy olyan pályánk, amely képes lenne a MotoGP mezőnyét fogadni.

„Azt én pontosan nem tudom, hogy milyen módosításokra lenne szükség, viszont mi ugye járjuk a világot, láttunk már számtalan aszfaltcsíkot, így csak azt tudom mondani, hogy van azért a Hungaroringnél veszélyesebb pálya is. Véleményem szerint például az indianapolisi ring biztonsági szempontból nem a legmegfelelőbb. Én is úgy gondolom, hogy a Hungaroringen vagy a Pannoniraingen lehetne MotoGP futamot rendezni, persze bizonyos módosításokkal. Nagyon remélem, hogy ha már nem lesz Balatonring, akkor legalább nem szalasztjuk el a verseny rendezésének a lehetőségét…akár egy másik pályán.”

Ettől függetlenül persze biztos hallottál róla, hogy azért még vannak törekvések az irányba, hogy felépüljön a Balatonring.

„Persze és itt nem is az a kérdés, hogy az emberek akarják-e, hiszen egyértelmű, hogy igen, hanem sajnos a döntéshozóknál nem egyértelmű a dolog. Sport szempontból nagyon-nagyon sajnálom az egészet.”

Visszatérve rátok: Mit lehet tudni a csapatotokról? Gondolok itt arra, hogy eddig ugye csak szimplán Speed Up volt az alakulat neve, viszont a jerezi teszt óta Fimmco Speed Up. Ez a „Fimmco” pontosan milyen jellegű támogató?

„A Fimmco egy igen nagy olasz ingatlanberuházó cég, akik úgy döntöttek, hogy kicsit jobban szeretnék reklámozni magukat. Olaszországban tizenkilenc, a West End-hez hasonló”, bevásároló központ van a tulajdonukban. A cégtulajdonos nagy MotoGP rajongó és jelen pillanatban csapattulajdonos is Luca Boscoscuroval együtt. Ők lettek tehát a csapat főtámogatói.”

Hallottuk, hogy Olaszországban fogtok tesztelni. Lehet tudni, hogy pontosan hol és mikor? Illetve hogyan haladtok a motor fejlesztésével?

„Ez a teszt végül is kimarad, tehát legközelebb a hó végén, Jerezben gurulunk majd pályára. A motor fejlesztése mellett még elég sok alkatrészt kellene gyártani. Pont azért döntöttünk úgy, hogy nem megyünk Jerezbe, mert még rengeteg a munka a versenygéppel. Hétfőn beszéltem Gábor főmérnökével, aki részt vesz a motor fejlesztésében. Ő elmondta, hogy nagyon jól haladnak és sok alkatrészt sikerült már legyártani. A mostani munka azért nagy fontos, mivel március 23-án a motor Olaszországból Jerezbe megy, ahol ugye tesztelni fogunk vele, aztán pedig kezdődik a szezon és a több tengerentúli futam miatt csak a jerezi versenyhétvégét követően lehet ismét fejleszteni a gépet, hiszen az utazás miatt a futamok között erre nem lesz idő. A most következő jerezi teszt egyébként döntő jelentőségű lesz mindenki számára. Valenciában rengeteg dolgunk volt, de láttuk, hogy nagyon azok a csapatok sem voltak könnyű helyzetben, akik már régebb óta tesztelték a vázukat. Ha megnézzük az eredményeket, akkor láthatjuk, hogy úgy igazából elhúzni még senki sem tudott. Pontosabban nem produkált olyan eredményeket, amitől mi megijednénk. Senkinek sem egyszerű a dolga, hiszen rengeteg az újdonság. Nekünk ugye van egy kiváló motorosunk Gábor személyében, de emellett egy nagyon jó csapatunk is van, ami legalább annyira fontos.”

„Mindent megtesznek Gáborért, tehát abszolút mértékben az történik, amit mi mondunk. Itt mindenképpen meg kell jegyeznem, hogy Gábor és Iannone külön fejleszti a motort, tehát mindenki a saját kívánalmai és ízlése szerint alakítja a szerelőivel a versenygépét. Egymás telemetria adatait viszont megnézhetik majd. Tehát ha Iannone csapata másik utat választ, mint mi, akkor ezt nem fogja nekik megtiltani senki sem. Azt persze tudni kell, hogy a tesztelések után az FTR mérnökei úgy döntöttek, hogy Gábor kívánságai szerint fejlesztik tovább a motort. Én bízom Gáborban, hiszen már többször is bebizonyította, hogy ő nem csak jó versenyző, de a motorfejlesztésben is igen jó. Gondolok itt a Malagutira vagy a KTM-re.”

Szerinted van Gábornak előnye abból, hogy tavaly ugye a királykategóriában ment?

„Természetesen, csak úgy, mint a többi olyan versenyzőnek, akik a MotoGP-ből érkeztek, de én azt gondolom, hogy az első 4-5 futamot követően a jobb képességű pilóták képesek lesznek behozni a lemaradásukat. Egyébként az eddigiek alapján én körülbelül olyan versenyeket várok a Moto2-től, mint a 125-től, vagyis, hogy mondjuk hatan összeállnak egy bolyba és csak az utolsó körökben vagy akár métereken dől majd el a helyezések sorsa. Már csak ebből adódóan is itt nem csak technikás és nagy tudású versenyzőkre van szükség, hanem olyanokra, akik emellett fejben is jól bírják a csatákat.”

Nemrégiben lehetett olyan híreket hallani, hogy a Scot Racing nem biztos, hogy tud indulni a Moto2-ben, hiszen a Honda nem akar nekik erőforrást adni, mondván, hogy nem igazán fizették ki a motorokat, amelyeket 2009-ban használtak a királykategóriában. Te ehhez mit szólsz/mit tudsz erről?

„Az olasz sajtóból én is értesültem erről a hírről, amelyről nekem egyből a Team Tóth jutott eszembe, akinek ugye sajnos nem fogadták el a nevezésüket. Én nagyon sajnálom őket, hiszen nem vagyok az az ember, aki örül annak, ha a másik bajban van. Ők mindenképpen nagy veszteség a sportnak. Visszatérve azonban a Scotra: Nagyon meg lennék lepődve, ha a hír igaz lenne, mivel én korrekt embernek ismertem meg a Cirano Mularonit. Tavaly ugye dolgozunk együtt Ciranoval és a Hondával is. Előbbit nagyon tisztelem, míg a Honda képviselőit már kevésbé. Abban az esetben ha van valóságalapja ennek az egésznek, akkor csak azt tudom kívánni, hogy valami megoldást mindenképpen találjanak a dolgokra. Gáborral is azt beszéltük, hogy nagyon hiányozna mind a két versenyzőjük, ha nem lehetnének ott a mezőnyben. Főleg Angelis, akivel egyébként jó kapcsolatban vagyunk.”

Sebestyén Petiről mit lehet tudni?

„Azon dolgozunk, hogy biztosítsuk számára azt az anyagi hátteret, ami az induláshoz szükséges. Ez egyáltalán nem könnyű, mivel már alapjában véve az sem volt egy egyszerű történet, hogy nevezni tudjuk őt. Akik a Gábort segítik, azok Petit is támogatják valamilyen szinten, de ez egyelőre nem elég. Mivel mi Gáborral az évek folyamán már megtapasztaltuk, hogy mindenképpen előnyösebb egy jó technikai háttérrel kezdeni, így most arra törekszünk, hogy ez Péter számára is megvalósulhasson, már a pályafutása legelején. A magas színvonalú technikai háttér viszont csak akkor lehetséges, ha megvan rá az anyagi fedezet is.”

Egyébként Peti is a Speed Up színeiben indulna, csak a éppen a 125-ben?

„Nem feltétlenül. Vannak más lehetőségeink is. Mondhatnám azt is, hogy ez most teljesen mindegy. A legfontosabb jelen esetben a pénzügyi háttér, mert ha ez nincs, akkor se Speed Up, se semmi.”

Te ugyebár az emberek szemében Talma menedzsere vagy, aki állandóan dolgozik, intézi Gábor ügyeit…stb. Emellett persze bizonyára neked is szükséged van némi pihenésre vagyis, hogy kikapcsolódj, mint bármelyik másik ember. Miket szoktál csinálni szabadidődben? Mesélnél nekünk erről egy kicsit?

„Az utóbbi időben számomra nagyon nem létezik olyan, mint szabadidő, mivel teljes erővel készülünk a szezonra. Amikor egyébként az időm engedi, akkor általában egy órát szoktam futni, vagy a szabadban, vagy pedig a kondi teremben. Én is edzek, készülök a szezonra, hiszen ha az idő majd engedi, akkor megyünk a Talmácsi ringre motorozni a kis gépekkel, amit én nagyon élvezek. Ezeken kívül szoktam például moziba járni… olyan dolgokat csinálok, mint mindenki más, amikor van egy kis felesleges ideje.”

Talmácsi Gábor

Hogyan érzed magad így alig egy hónappal a szezon kezdete előtt?

„Köszönöm szépen nagyon jól. Már alig várom, hogy újra motorra ülhessek, hiszen azt érzem, hogy tele vagyok energiával. A tél folyamán sokat edzettem, készültem és a lehető legtudatosabban használtam ki a felkészülési időszakot. Szerencsére semmiféle sérülésem nincsen vagy egyebek, egyszóval készen állok a kihívásokra.”

A motoroddal mi a helyzet? Stefano elmondta, hogy azért még van rajta alakítanivaló.

„Ez így van, hiszen biztos sokan látták, hogy azért még nem teljesen állt össze az a versenygép. A faridomon például ott volt mögöttem az a toldalék és még sorolhatnám…vagyis van min alakítani. Persze ez nem azt jelenti, hogy rosszul állnánk, vagy gondjaink lennének, mindössze még jobban hozzám kell csiszolni a gépet. Többek között ezért is kell új tankot csinálni, mivel oldalt, volt, hogy a lábamat nyomta, vagyis itt-ott nem volt valami kényelmes.”

Hallottuk, hogy a valenciai teszten az volt a legfőbb probléma, hogy pattogott a motor eleje. Akkor ennek nincsen semmi köze a tankhoz, mert teszem azt túl sok vagy éppen túl kevés súly volt a gép elején?

„Nem, nincsen. Én azt gondolom, hogy a motor súlyelosztásával nincsen probléma. Egyébként a csapatomnak már vannak ötletei, hogy miként tudjuk megoldani az általad is említett problémát, tehát én nem aggódok emiatt.”

Mit szólsz a Balatonringhez és ahhoz, hogy nem valószínű, hogy lesz televíziós közvetítés, ahol a rajongók nyomon követhetik a MotoGP futamit?

„Nagyon sajnálom, hogy a legújabb hírek szerint ugye nem készülhet el a Balatonring. Nemcsak számomra, de véleményem szerint az egész magyar motorsport és Magyarország számára is kiváló lehetőség lett volna, ha megvalósul ez a projekt. Annyi biztos, hogy idén az eredményeimmel megpróbálok tenni azért, hogy örömet okozzak a magyar motorsport rajongóknak. A tavalyi szezonom ugye elég gyengére sikeredett, de bízom benne, hogy idén újra meghatározó alakja lehetek a MotoGP-nek. Ebben az esztendőben sajnos csak én egyedül képviselem hazánkat, de ha jönnek majd az eredmények, akkor remélem, hogy közvetítés is lesz, illetve a Magyar Nagydíj ötlete is újjáéled majd.”

Már Stefanonak is említettem, hogy felmerültek olyan öltetek, miszerint a Hungaroringet vagy Pannoniaringet csak át kellene építeni és máris lenne helye a Magyar Nagydíjnak. Nem mellesleg pedig jóval kisebb költség lenne ez az egész. Te mit gondolsz erről?

„Úgy igazából nem szeretném kommentálni ezt. Csak annyit tudok mondani, hogy bravó…hajrá…kiváló ötlet.”

Te a pályafutásod során ugyebár versenyeztél már 125-ös 250-es és MotoGP motorral is és most ugye itt ez a hatszázas. Mit veszel észre, az évek folyamán hogyan változott a vezetési stílusod, illetve mennyire van közel a Moto2 a kétütemű 250-esekhez.

„Az időeredményekből látható, hogy a 250-esektől még elmaradnak, viszont én mégiscsak a 125-ös gépekre hívnám fel a figyelmet. Ha lehet ilyet mondani, akkor talán az a géposztály áll hozzám a legközelebb. Persze azért is, mert a nyolcadliteresek között értem el a legnagyobb sikereimet, illetve abban a kategóriában versenyeztem a legtöbb ideig, de igazából a motorok azok, amik igazán fantasztikusak. Sokszor lehet azt hallani, hogy a 125 csak egy „játékmotor” kategória..stb. Viszont ha megnézzük az időeredményeket, akkor látható, hogy elég közel vannak a Moto2-es gépekhez. A 125-ös motorok rettentő komoly gépek ám, attól függetlenül, hogy sokan nem ezt gondolják.”

Számodra mennyire megerőltető egy ilyen sajtóesemény? „Nyúznak” a riporterek újságírók..stb.

„Nem mondom, hogy a nap végére nem fogok elfáradni, de persze szívesen nyilatkozok és próbálok eleget tenni minden kérésnek. Január februárban valóban nem kommunikáltunk valami sokat a média irányába, de erről nem tehetünk, hiszen egyszerűen nem volt miről beszámolni. Most ez szép lassan kezd megváltozni, ahogy egyre közelebb kerülünk a szezonkezdethez.”

MPS AUTOMAG
MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés

Trending