Csatlakozz hozzánk

Hírek

Szvoboda: teljes szezon a motokrossz-vb-n?

Az első két világbajnoki verseny jól sikerült Bencének. Ajánlat van egész évre, pénz még nincs elég.

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

Szöveg: Oxxo Energy Drink / Sárosi Brúnó, Tesztmotor
 Fotó: www.szvoboda.com

Szvoboda Bence sikeresen mutatkozott be a motokrossz-világbajnokságon, aminek köszönhetően teljes szezonra szóló ajánlatot kapott a KTM Scott Racing csapattól.

Amikor kiderült, hogy az Oxxo Energy Drink jóvoltából Szvoboda Bence rajthoz állhat a motokrossz-világbajnokságon, a csapat összeült és megbeszélték, mik is a célok a vb-n. A legfontosabb a sérülés elkerülése volt, hiszen az itthon megszokottól teljesen eltérő körülmények között, más pályákon zajlik a világbajnokság. Természetesen fontos cél volt a tapasztalatszerzés a pályákat, az ellenfeleket és a vb hangulatát illetően is. A pontszerzés is szóba került, de a legfontosabb az volt, hogy kiderüljön, hol is áll a magyar motokrossz-bajnokság színvonalban, hol tud Bence motorozni a vb mezőnyében, van-e ott egyáltalán keresnivalója a csapatnak.

Ha a világbajnokságon megsérül egy versenyző, a jelentkezők rögtön sorban állnak a helyére, még ha csak néhány futamon indulhatnak is, és így a vb-s csapatok válogathatnak a tehetségek között. Akit kiválasztanak, annak kell állnia minden költséget, s csak a nevezés egy versenyre több százezer forintba kerül. Ehhez jön az utazás, a motor javítása, a tönkrement alkatrészek költségei, szóval egy vb-futamon való részvétel rengeteg pénzbe kerül.

Bencének mindössze egy hete volt felkészülni első világbajnoki szereplésére. Ennyi idő alatt nem sokat lehet tenni, de mivel itthon is javában zajlik a versenyszezon, tökéletes kondícióban volt az Oxxo pilótája. Persze ami megfelel a magyar, a német és a cseh bajnokság futamaira, az a vb-n már nem feltétlenül elég, hiszen ott egészen más terhelésnek vannak kitéve a pilóták. Bence 30 perces futamokhoz szokott, miközben a vb-n 40 percesek a versenyek. De nem önmagában a plusz 10 perc a sok, hozzáadódik az is, hogy a pályák sokkal nehezebbek és a tempó is jóval nagyobb. A versenyek nagyon technikás pályákon zajlanak, a legnagyobb ugratókat pedig csak az MX2-es mezőny első 4-5 versenyzője tudja átugrani, mert nekik van elég erős motorjuk hozzá. Annyit locsolják és tárcsázzák a pályákat, hogy szó szerint térdig érő nyomok alakulnak ki a futamok közepére, amelyeken a motorblokk felakad. Ezekből a nyomokból kell tempót venni és megugrani hármas ugrókat.

Bence a nehézségek ellenére remekül helytállt, s ha a szerencse is mellé áll, akár pontokat is gyűjthetett volna. Portugáliában az első futamon, élete első világbajnoki szereplésén a 21. helyen végzett, a második menetet viszont egy technikai probléma miatt fel kellett adnia, a kuplungja mondta fel a szolgálatot. Egy héttel később Spanyolországban az időmérő versenyen végig 14. pozícióban motorozott, s csak azért nem ért célba ezen a helyen, mert nem sokkal a leintés előtt defektet kapott. Később kiderült, hogy a KTM Scott Racing csapat és a gumikkal foglalkozó szakemberek is hibáztak, mert nem defektmentes abroncsot szereltek Bence kerekére, illetve nem ellenőrizték, hogy vajon minden rendben van-e a kerékkel. Az első „rendes” futamon kiütötték Bence alól a motort, s a mezőny végéről felzárkózva 24. lett; a második menetbe  az előtte motorozó srác egy ugratónál elvette a gázt, Bence próbálta kikerülni, de tempót vesztett, így rosszul érkezett az ugrató végére és óriásit esett. A sérült lábára ráesett a motor, ezért fel kellett adnia a versenyt.

Nem volt szerencséje a magyar fiúnak, nem kerülték el sem a technikai problémák, sem a sérülések, de az is tény, hogy a vb tempóját, pályáit még szoknia kell. Erre viszont egyedül ott van lehetőség, a vb-s pályákon, a vb mezőnyében. Bence így értékelte első világbajnoki versenyeit:

„Portugáliában túlságosan izgultam, nem voltam felkészülve az egészre, nem is lehettem. Minden új volt, egyszerre szakadt a nyakamba az új, rendkívül nehéz pálya, az új motor, az új környezet, ráadásul a technika is közbeszólt. Spanyolországban már minden más volt, mutatta ezt a kvalifikációs futamom is, de ismét jöttek az esések. Nagyon gyorsak az ellenfelek és nagyon nehezek a pályák, végig koncentrálni kell, és leginkább fejben fáradtam el, szokni kell ezt a nyomást. Az mindenképp pozitívum, hogy látom, miben vagyok lemaradva, mit kell fejleszteni ahhoz, hogy fel tudjam venni a vb ritmusát. Rendkívül motivált vagyok, dupla erővel vetem bele magam az edzésbe, a motorozásba, hogy a következő lehetőségnél ne legyen kérdés a vb-pont.”

A KTM Scott Racing csapatfőnöke annyira meg volt elégedve Bence hozzáállásával, tehetségével, kitartásával és motorozásával, hogy a spanyol verseny után közölte: szeretné, ha a magyar fiú az összes hátralévő világbajnoki futamon rajthoz állna a csapat színeiben. Ez nagyon jó lenne, de még úgy is többmilliós költséggel járna, hogy a Scott csapat – mivel nagyon szeretnék soraikban tudni az Oxxo Energy Drink pilótáját – kevesebb pénzt kérne Bencétől.

Itthon nem könnyű előteremteni ekkora összeget, de kis segítséggel megoldható lenne, például a szövetség felkarolhatná az ügyet, segíthetne benne. Egy olyan magyar pilótáról van szó, aki pontszerző helyen tudna motorozni a világbajnokságon, s aki amellett, hogy képviseli hazánkat a legrangosabb versenysorozatban, irányt mutathat az utánpótlás-nevelésnek is, bebizonyítva, hogy igenis ott a helyünk a motokrossz-vb-n!

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Asesso

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

KTM

Trending