Csatlakozz hozzánk

Blog

Szvoboda Bence: Milyen a jó pálya?

Hogy milyen egy jó krosszmotor pálya? Szvoboda Bence elmondja!

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

Szvoboda Bence, bemutatkozás: “26 éves koromra 9-szeres magyar bajnok, 3-szoros magyar válogatott, cseh felnőtt bajnok, osztrák junior bajnok, világbajnoki pontszerző, Európa-bajnoki dobogós motokrossz versenyző lettem. Gyerekkoromtól kezdve ez a cél hajt: dicsőséget szerezni magamnak, a családomnak, a támogatóimnak és Magyarországnak. Tudtam, hogy csak rajtam múlik, miként gyűröm le az akadályokat. A nehéz időszakok próbára teszik az ember kitartását, de azt mondják, minden nagy tett egy “csakazértissel” kezdődik. Bennem megvan a küzdeni akarás, különben már idáig sem jutottam volna el! A dicsőség ösvénye a nehezebbik út. A könnyebbiket nem ismerem…”

  • Milyen a jó pálya?

“Ez egy olyan téma, ami a motokrosszozás nulladik kilométerköve, ugyanis ezen is sok múlik, hogy valakiből nemzetközileg jó motoros lesz-e vagy nem. Ez pedig a PÁLYA! Bizony, sokan azt hihetitek, hogy minden a motoron múlik, pedig egy megfaragott gép a motoros teljesítmény maximum 5%-át adja, és ezt is csak akkor lehet kihasználni, ha a nagyon szükséges képességek birtokában van már a motoros. Persze ez ennél összetettebb kérdés, ezért a többi összetevőről majd egy későbbi posztban írok. Most egyelőre maradjunk a pályánál.

A képességeket legjobban egy szétjárt pályán lehet fejleszteni. Én megértem, hogy idehaza tükörsimára kell elhúzni a pályákat az amatőröknek, így viszont minden esélyét elvágjuk, hogy az utánpótlásból valaha ki fog nevelkedni egy nemzetközileg ütőképes versenyző. Támasztékban való forduláshoz, a megfelelő nyomok megválasztásához, az eldobón a lábtartót súroló nyomokból való elugráshoz TUDÁS és TAPASZTALAT szükséges. Hullámsorok, tripla felugrók, ugrókombinációk: ezek ma már minden nemzetközi versenyen megtalálhatók. Jelenleg itthon nem igazán van olyan pálya, ami a nemzetközi követelményeknek megfelel. Ha pedig nem lehet ilyen körülmények között edzeni, versenyszituációban nem tudnak teljesíteni a motorosok. Ott már készség szintjén kell használni a motort és az akadályokat, mert az ellenfelek, a versenydrukk elviszik a figyelmet a futamban. Versenyen ezt nem lehet megtanulni, vagy csak nagyon hosszú idő alatt, sok szenvedés és sérülés árán, de addigra úgyis lemaradásban leszel a többiektől, így pedig esélytelen eredményes nemzetközi karriert befutni. Ezért van az, hogy ha itthonról próbál szerencsét egy versenyző, bizony komoly kudarcokkal kell számolnia egy külföldi versenyen.

A kinyomosodott pálya az állóképességet és az erőt is felkérdezi. Nem egyszer tapasztalom, hogy a nyári szárazságban egyszerűen képtelen vagyok kifeszíteni magam a sima, porzó pályákon. Nincs tapadás, nem tudok kigyorsítani, nem tudok egy rövid féktávot venni, nincs kanyarsebesség, mert nem lehet megtámasztani a motort, így viszont a pulzusom sem éri el a maximumot, vagyis a közelében sem vagyok a versenyterhelésnek. Így nem sokat ér az edzésmunka, sportértéke nincs. Viszont a versenyen a teljes futamidőben maxon pörög a szívem, és ha az edzésen ezt az állapotot nem lehet elérni hét közben, a hétvégi futamon hamarabb elfáradok. Ez biológiai törvényszerűség.

Ezért én sokkal többre értékelem az olyan területeket – szándékosan nem írok pályát -, ahol mondjuk nincsenek ugratók, de végig nyomos, sínes a talaj. Többet ér, mint egy valódi, simára elhúzott krosszpálya. A nyomos talajon jobban dolgozik az agyad, a reflexeid, erősebben kell fogni a motort, és végig max. pulzuson tudok menni. Persze ehhez kellenek a megfelelő fizikális alapok, de az majd egy másik téma lesz.

A motokrosszban minden nap el kell végezni becsületesen az edzésmunkát, különben a versenyben nyújtott teljesítmény gyorsan romlani kezd. Minőségi munkát pedig a megfelelő körülmények között lehet csak végezni.”

Szvoboda Bence: MX1 vs. MX2

 

Comments

comments

KTM

Facebook

Asesso

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna

Trending