Csatlakozz hozzánk

Hírek

Superbike Katar: Erőből nyertek az Apriliák

Túl vagyunk a Superbike vb utolsó, villanyfényes fordulóján, ahol izgalmakban nem volt hiány – Rizmayer Gábor és Tóth Imre is pontokat szereztek, Rizi mindkét futamon

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

Véget ért az idei Superbike versenysorozat, melynek évadzáróját Katarban rendezték a múlt hétvégén. A sivatagban felépített pálya érdekessége, hogy a versenyzők éjszaka, neonfényben teljesítik a futamokat. Persze akárcsak a MotoGP és a Forma1 sorozatában sem szerelnek reflektorokat a járművekre, a Superbike motorjai sem változnak, a pálya tökéletes kivilágítást kap azok nélkül is.

Tavaly rendeztek itt először esti SBK futamot, amikor Sylvain Guintoli megnyerte mindkét futamot az Aprilia nyergében. Épp ezért, és Biaggi négy napos külön tesztje miatt is, sokan sötét lovakként kezelték az Apriliákat a hétvégén. Habár a világbajnoki cím sorsa már eldőlt, a vb ezüstért még két elszánt versenyző hadakozott egymással: Chaz Davies és Tom Sykes.

Az időmérőn nagyon gyorsak voltak az Apriliák, ám a kvalifikációs abroncsokon visszacsúsztak a második sorba. Az első rajtkockát Tom Sykes szerezte meg, akit csapattársa, Jonathan Rea követett. Az első sor végére az idei harmadik beugrását teljesítő Ducati tesztpilóta Xavi Fores kvalifikálta magát. A második sort Chaz Davies nyitotta, akit Leon Haslam és Jordi Torres követtek.

A szombati nap leggyorsabbjai

Vasárnap holdfény várta a versenyzőket, az első futam legjobb rajtolója pedig egy meglepetésember lett. Alex Lowes a hetedik helyről rajtolhatott a Suzukival, a brit pilóta pedig előreugrott a negyedik pozícióba, Sykes, Rea és Davies mögé. Habár Davies erősen kezdett a Ducatival, és a világbajnokot megelőzve a második helyen is körözhetett egy ideig, tempója néhány kör elteltével látványosan visszaesett. Ez pedig azt jelentette, hogy néhány kör erejéig dobogós pozícióba került Lowes, a két Kawasaki pedig meglógott az üldözőktől.

A két Aprilia nem kezdte látványosan a futamot, Haslam és Torres a körök múlásával azonban egyre magabiztosabban közeledett a harmadik helyért harcoló kettősre. Lowes és Davies egymással voltak elfoglalva, amikor az Apriliák körülvették őket, a GSX-R pedig nem is bírta ezt a nyomást. Elsőre úgy tűnt, Lowes elfékezte magát a célegyenesben, később azonban egyértelművé vált, hogy technikai problémáról van szó. A harmadik pozícióért így a két Aprilia küzdött meg Davies Ducatijával, aki nem akart túl sok pontot veszteni az élen motorozó Sykes-al szemben. Jordi Torresnek sikerült megelőznie őt, sőt rögtön meg is lépett az élboly után. Csapattársának Haslam-nek ez nem sikerült, sőt néhány kör elteltével még Daviesről is lemaradt, a hajrában pedig még Michael van der Mark is elmotorozott mellette.

Sykes erősen kezdte az első futamot, ám lendülete elfogyott a futam végére

Az élen Sykes és Rea sokáig eseménytelenül motorozott, pedig a világbajnok láthatóan könnyedén követte csapattársát. Előzésbe mindaddig nem ment bele, amíg észre nem vette a táblát, hogy Torres vészesen közeledik feléjük. Az Aprilia spanyol versenyzője megtáltosodott, és meglepően hamar utolérte a két Kawasakit. Rea volt az első próbálkozó, a bajnok pedig biztosra ment.

Keményen szúrt be a lassú balosban úgy, hogy Sykes-nak esélye se legyen visszatámadni, aki ezt elég rosszul fogadta – Rea ezzel szemben rögtön elnézést kért. Torrest nem hatotta meg a zöldek belharca, először Sykes mellett motorozott el, majd 5 körrel a vége előtt Rea is horogra akadt. Az RSV4 mint egy rakéta úgy söpört el a világbajnok mellett a célegyenesben, de tudtuk, ezzel a győzelem sorsa még nem dőlt el.

Jordi Torres szinte a semmiből érkezett, és állt az élre

Sykes látványosan belassult a harmadik helyen, ő már csak épségben be akarta hozni a vasat. Előnye olyannyira elfogyott, hogy a leintéskor már vészesen közeledett hozzá Davies is, akin így csak 3 pontot sikerült hoznia. Rea azonban tapadt a lelkes újoncra, és az utolsó körben minden kártyát kijátszott. Rea támadott jobbról, beszúrt balról, Torres viszont meglepően higgadtan tudta kezelni a dolgot.

Az utolsó kanyarhoz érkezve még Torres volt elöl, és elkezdte védeni a belső ívet, így Rea kívülről próbálkozott. Torres időben fékezett, Rea azonban megpróbálkozott egy mély féktávval. Nagyon látványos lett volna, ha a bajnok körbemotorozza riválisát az utolsó kanyarban, ellenben kisodródott, és Torres bezsebelhette élete első Supebike győzelmét.

Nem egy szokványos dobogófotó…

A második futam hasonló körülmények közt indult, az erőviszonyok viszont láthatóan kiegyenlítődtek. Rea vette át a vezetést, őt a többiek Sykes, Davies, Haslam, Torres és van der Mark sorrendben követték. Meglepő volt látni, hogy ezúttal nagyon hasonló tempóra voltak képesek a különböző márkájú versenymotorok, és sokáig együtt motorozott a hatos. Az első, aki elhagyta a bolyt nem más volt, mint Jonathan Rea.

A friss világbajnoknak ez volt idén az első futama, amit műszaki hiba miatt nem fejezhetett be, ám ez a hiba megfosztotta őt egy rekord megdöntésétől. Meglepő, de Colin Edwards 2002-ben összegyűjtött pontjai máig az egy szezon alatt megszerzettek legtöbbje, amitől Rea csupán 5 ponttal maradt el – tehát elég lett volna a 10-ik helyen beérkezni a történelmi pontszám átírásához.

Chaz Davies tempója sokat javult a két futam közt

Chaz Davies és a Ducati erőre kapott a második futamon, és néhány kör elteltével az élre állt. Sykes nem tudta vele felvenni a versenyt, sőt a második pozícióról is lecsúszott – Leon Haslam volt az, aki igyekezett kihasználni az RSV4-ben rejlő potenciált. Csapattársa Torres ezúttal Sykes mögött motorozott a negyedik helyen, ám végül nem sikerült célba érnie.

Habár többször is úgy tűnt, a spanyol ismét remekelhet a futam hajrájában, ezúttal túlvállalta magát, és egy lowside bukással feladni kényszerült a versenyt. Ezzel Michael van der Mark lépett a negyedik helyre, aki azonban a futam végére már teljesen leszakadt az élbolyról.

Leon Haslam kihasználta az RSV4-ben rejlő potenciált a második futamon

Három kicsi indián maradt tehát az élbolyban, és furcsa módon, mintha minden körben ugyanazon forgatókönyv szerint alakult volna a helyzet az élen: Haslam a rendkívül hosszú célegyenes végén megpróbálja kifékezni Davies-t, ám túlvállalja magát, és a Ducati versenyzője visszajön a belső íven. Tom Sykes jó néhányszor végignézhette ezt az első sorból, és biztosan abban reménykedett, hogy ő lehet a nevető harmadik. Így ment ez egészen az utolsó körig, ahol már tényleg arra számítottunk, hogy a végig visszafogottan motorozó Sykes is bepróbálkozik valahol, ám mégsem így történt – úgy tűnik, ezen a pályán nem nyerő motor a Kawasaki.

A győzelem sorsa viszont az utolsó méterekig kérdéses volt. A Ducati felturbózta a V-kettes végsebességét amennyire csak lehetett, és Davies becsületesen helyt állt az egész futam során, az utolsó kanyarban azonban kissé túlsodródott az ideális íven. Ez az apró hiba épp elég volt ahhoz, hogy Haslam jobban gyorsuljon rá a célegyenesre, és már a célvonal előtt átvegye a vezetést. A hiba nem volt túl nagy, így Davies próbált szélárnyékot fogni, de ezen a hétvégén Apriliát nem lehetett előzni a célegyenesben. Haslam ezzel idei második győzelmét zsebelte be, Davies pedig bebiztosította a vb ezüstérmet.

A kieséseknek és a technikai problémáknak köszönhetően meglepően jól alakultak a futamok magyarjaink számára! Rizmayer Gábornak 6 (két 13. hely), Tóth Iminek pedig 2 pontot (a 2. futamban 14.) sikerült bezsebelnie a hétvégén. A Supersportban most nem voltak magyarok, a versenyt ott Smith nyerte (Sofuoglu előtt) a PATA Hondával, életében először.

A második futam dobogósai

Méltó befejezése volt ez az idei évnek, ahol előzésekből és izgalmakból nem volt hiány. Az év végére az erőviszonyok mintha kissé kiegyenlítődtek volna, így minden adott ahhoz, hogy jövőre is izgalmas futamokat láthassunk. Két hét múlva még jelentkezünk egy 2015-ös összefoglaló cikkel, ám az igazi folytatásra 2016 február végéig várnunk kell, amikor kezdetét veszi az új szezon!

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Asesso

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

KTM

Trending