Csatlakozz hozzánk
KTM

Hírek

Stunt Riding történelem – II. rész

Tovább lapozunk a Stunt Riding történelemkönyvében, íme a II. fejezet

Közzétéve

ekkor

MPS RAM MOUNT
ALPINESTARS OFF ROAD

Szöveg: Amrein László – MotoRage magazin (motorage.hu)
Képek: Amrein László, Veggie Dave, CMN

A stunt riding sport kialakulásával, illetve az első Európa Bajnokságok történetével foglalkozó előző rész után következzen a folytatás, amelyben már mi, magyarok is tevékeny részt vállalunk, a szervezés és az eredmények szempontjából is.

2000
Ennek a versenynek Kanada (Montreal) adott ottont, aminek volt egy érdekes jellemzője. A verseny főszponzora a Honda volt, aki kikötötte, hogy csak az általa biztosított motorokkal indulhat minden versenyző… Összesen két motor állt az egész mezőny rendelkezésére. Nos, szerintem két dolog miatt nem volt fair ez a verseny. Egyrészt, aki nem Hondát használt előtte, annak biztos nem volt egyszerű átülni másik gépre, másrészt a mezőny vége már egy lehasznált gépet kapott maga alá. Volt olyan is, aki pont a márka miatt nem tudott indulni. Például Kevin Carmichael-t akkor a Suzuki szponzorálta, így nem ülhetett Hondára, ezért nem is indulhatott. Ezen a versenyen az első helyen Farias, a másodikon pedig Craig Jones végzett.

2001
Ebben az évben sem EB, sem VB nem volt, viszont Csehországban egyre komolyabb stunt versenyeket rendeztek, ahol mind több nagynevű versenyző lépett fel (például Kevin C., Craig J.). Sőt, a 2001-es cseh verseny EB-nek indult, de végül egy „sima” nemzetközi verseny lett, benne külön értékeléssel a cseheknek. Közben nálunk is alakult a dolog: itthon ’99-ben volt az első küzdelem. A stílus növekvő népszerűségét mutatja, hogy 2000-re már öt helyen rendeztek ilyen eseményt Magyarországon. Az itthoni áttörést a 2001-es év hozta meg, ugyanis abban az évben volt egy országos versenysorozat négy állomással, ahol a kaposvári fordulón Kevin Carmichael volt a meghívott sztárvendég, ami köztudottan rendesen inspirált néhány magyar versenyzőt.


Balra Craig Jones a Buell-el, jobbra pedig Odair Salmazo és a CBR900RR

2002
Most egy kicsit átugrunk Amerikába. Oklahomában, New-Tulsában április 4–7 között rendezték meg a 2002-es World Stunt Riding Championshipet. Itt Kevinre kell hagyatkoznunk, ugyanis ő a leghitelesebb forrás (és egyben szenvedő alany). Ott nem a nálunk megszokott szabályok szerint zajlott a verseny, hanem különböző gyakorlatokban mérték össze a tudásukat a versenyzők. Pontozóbírók nem voltak, hanem amelyik gyakorlat objektíven nem mérhető, ott a közönség reakciója döntötte el a helyezéseket, tehát akinek jobban hangoskodtak, az nyert. Körülbelül 80 induló volt, szinte kizárólag amerikaiak. Európából Kevin (Suzuki GSX-R1000) és Craig Jones (Buell) „ruccantak” át, valamint Brazíliából volt egy Robson Manso (Honda CBR900RR) nevű fickó. Amennyire ismerjük az akkori amerikai stílust, várható volt, hogy Kevin és Craig a rutinjukkal az ilyen jellegű versenyeken esélyesként indulnak, de azt, hogy végül ketten küzdenek az első helyért, ők sem gondolták volna. Kevin szerint egyértelmű volt a fölényük, így a közönség döntése korrektnek tűnt mindenki számára. Ez nem is volt meglepő, mert amit az amerikaiak csináltak abban az időben, az nem egy száz-kétszáz méteres pályára volt való, hanem ki az országútra, ahol ezerrel lehet egykerekezni a forgalomban kilométereket (mondjuk, az utóbbi években azért rendesen lelassultak az amcsik). A VB-n végül is Kevint hozták ki elsőnek, Craig lett a második, a brazil srác pedig a harmadik. Így hát nem hiába készült Kevin nagyon erre a versenyre. Két balance-ot (segítőt) is vitt magával a begyakorolt figurákhoz. Eddig minden szép és jó volt… A döbbenet akkor jött, mikor az első helyért járó pénz nem került elő (16 000 dollár), lába kélt a főszervezővel együtt!! Hát, ez (is) Amerika. Így Kevin szegényebb lett egy motorral (az egyik motorját adta el, hogy át tudjon menni a versenyre) és gazdagabb egy vb-címmel. (Hogy melyik ért többet? Hm, ki tudja?) 


Sonnie Fergusson, szintén egy Honda CBR

2002 – European Stunt Riding Championship
A helyszín Csehország, Bechyne (egy katonai reptér Tábor közelében). Ezek szerint nem volt hiábavaló a törekvésük a cseheknek az egyre több nagy nevű külföldi versenyzővel tűzdelt rendezvények lebonyolítása. Az utolsó EB óta (1999) hihetetlen fejlődésen ment keresztül ez a motorozási forma, amit mi sem bizonyít jobban, mint az itt látott technikai tudás. Ugye, itt azért már eléggé képben volt a stunt riding mezőnye, így nem kis meglepetést okozott a brazil versenyzők felbukkanása. Amit ők hátsó keréken való forgásban előadtak, hát az szinte letaglózta a nézőket. Ilyet előtte még nem láttunk. Mi? Hogy Brazília nem is Európában van? Ja, igen. Odair Salmazo és Edinaldo Dantas (Little Laugh) Svájcban éltek, csak a telet vészelték át otthon, így már világos, hogy mit is kerestek a cseheknél. Hát az EB-címet… Amire a tudásuk alapján talán rá is szolgáltak volna, ha Odair nem esik egy bazi nagyot első keréken gurulásból. Edinaldo meg – egyesek szerint – az angol bírók áldozata lett. Így – mint az előre várható volt – a nagy meccs ismét Kevin és Craig között zajlott. Ők ezt a játékot már jó párszor lejátszották az évek folyamán (pár hónappal korábban Amerikában is), és eddig mindig Kevin számára hozott győzelmet. Craignek most itt volt az alkalom a visszavágásra. Ez sikerült is, ugyanis Kevin ekkor épp nem volt  a topon, így Jones megnyerte első nemzetközi címét. Első Craig Jones, második Kevin Carmichael, harmadik Edinaldo Dantas.


Balra Milan Rozsypal áll a Yamaha FZR1000 elején, jobbra pedig a Radical Wheeling Team tagjai, Edinaldo Dantas és Odair Salmazo


A csehországi versenyek a Stunt Riding mérföldkövének számítanak

2003
Az EB-ből VB lett, a helyszín változatlan: Csehország – Bechyne. Ebben az évben ez volt az egyetlen nemzetközi verseny. Voltak meglepetések és csalódások is szép számmal. Odair Salmazónak például biztosan csalódás volt, ugyanis törött kézzel ácsorgott a pálya szélén. Mondjuk, ő erősen esélyes volt a győzelemre a komplett eleje nélküli forgásával. Az igazi meglepetés azonban két új versenyző felbukkanása volt. Ahogy az előző évben a brazilok robbantak be a köztudatba, most ugyanúgy volt két versenyző – Ricardo Domingos és Humberto Ribeiro Portugáliából – akik szinte sokkolták a közönséget. Ők nem a technikai végét fogták meg a dolognak, hanem az erőtől duzzadó, pörgős, motorüvöltős, gumifüstös oldalát nyomták, de azt ezerrel! Az biztos, hogy az volt az addigi legerősebb mezőny, ami EB-n vagy VB-n valaha rajthoz állt. Ekkor már a magyarok is nagyobb létszámmal képviseltették magukat. Hát igen, a magyarok! Ez volt az az év, ami tényleg áttörést hozott számunkra, nemzetközi szinten. A legjobb tizenkettőbe ketten is bejutottak (Potzner Feri és Tölgyesi “Babu” Gábor), így volt kiért szorítani a magyar nézőknek is. Sőt, a zsűrinek is ismét volt magyar tagja (2002-ben Nagy Béla, alias Becman is zsűrizett az EB-n), ugyanis Hadnagy Józsi volt az egyik pontozóbíró. Na szóval, ez a verseny az újoncok jegyében telt, mert az első három helyen olyanok végeztek, akik először indultak EB-n vagy VB-n. Az első helyet Christian Pfeiffer, a másodikat Humberto Ribeiro, a harmadikat pedig Ricardo Domingos csípte el. Magyar részről Tölgyesi Gábor 7. Potzner Feri 8. helyezést ért el.


Potzner Feri: az első magyar EB-dobogós!

2004 – European Stunt Riding Championship
Ebben az évben az EB-t Svájcban, Frutigen repterén rendezték meg június 20-án, egy héttel a csehországi VB előtt. A versenyzők részvételi aránya erősen visszafogott volt, ugyanis mindössze 13 versenyző adta le a nevezését, az EB-titulus ellenére. Magyar részről Potzner Feri képviselt bennünket, és meg kell hagyni, becsülettel helyt is állt. A mezőny közel sem volt olyan erős, mint a VB-n, de azért Ferinek meg kellett küzdenie három nagy névvel. Christian Pfeiffer, Odair Salmazo és Edinaldo Dantas volt a papírforma szerinti dobogós. Odair gyenge szereplése és Potzner Feri helytálló műsora eredményeképpen, Feri személyében Pfeiffer (1.) és Dantas (2.) mellett magyar versenyző állhatott a dobogóra. Ez nagyon komoly eredmény volt, ami előre vetített bizonyos dolgokat. Feri elszántsága ezzel az eredménnyel még nagyobb lendületet kapott, amit tovább tudott vinni magával a VB-re is.


Edinaldo Dantas és Yamaha DT125 – fejjel lefelé

2004 – World Stunt Riding Championship
A 2004-es VB-t két fordulóban bonyolították le. Az első helyszín a már ismert csehországi Bechyne, a második pedig a motorozás egyik Mekkája, a híres Donington Park, Angliában. Mivel mind a két fordulóra meghívást kaptam a zsűribe, így már hivatalból is végig kellett néznem az egész európai mezőnyt. Azt gondolom, hogy ezáltal elég világos képet tudok alkotni az akkori versenyzőkről. Úgy vélem, abban az időben volt nagyjából 10-15 olyan ismert stunter Európában (most azokról beszélek, akik részt vettek a versenyeken), akiknek a tudása meghaladta az átlagét. Így a versenyeken már a kvalifikáció alatt éles küzdelem folyt, hiszen csak 12-en juthattak a döntőbe. De még a 12-es mezőnyön belül is volt szintkülönbség (igaz, hogy lényegesen kisebb), ami kategorizálta a versenyzőket. Ez a különbség 2004-ben annyira minimálisra csökkent, hogy mindössze pár pontnyi különbségek születtek a helyezések között. Jó példa erre, hogy Christian Pfeiffer csak 5 ponttal előzte meg Humberto Ribeirót a csehországi forduló után, amit aztán Angliában Ribeiro ledolgozott, sőt a II. forduló megnyerésével az összesítésben alig 2 pont előnnyel ő lett az új világbajnok. Vagy Potzner Feri: a csehországi 8. helyéről az összesített 5. helyre jött fel az angol fordulóban megszerzett 3. helyezésével.
 – folytatjuk –


Humberto Ribeiro és a lendületes motorozás, amihez a CBR900-as tökéletes partner

MPS ALPINESTARS 2017
MPS AUTOMAG

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna 2019 Fall

Trending