Csatlakozz hozzánk

Vezetéstechnika

Sok múlhat a motoros oktatón

Olvasónk teljesen kezdő, ráadásul a rosszabbik fajtából jutott neki oktató – most mitévő legyen?

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

Ibolya most tanul motorozni, de nem volt szerencséje, mert – finoman fogalmazva – olyan oktatót kapott a motoros iskolában, aki közömbös a “problémája” iránt. A gond az, hogy Olvasónknak nincs számottevő tapasztalata, Ő tényleg a suliban szeretne megtanulni motorozni. “Mission impossible”?!

Olvasgattam az oldalatokon, és nagyon szimpatikusak az írásaitok, ezért bátorkodom feltenni a kezdő kérdéseimet
(korábbi kezdő kérdésekre itt is válaszoltunk már – a szerk.)

Röviden a sztorim:

37 évesen végre a fejembe vettem, hogy megtanulok motorozni, mindig is titkos vágyaim közé tartozott. 18 éve van jogsim autóra és jól, valamint sokat vezetek. Soha nem benzintyúkoskodtam és nem is nagyon ültem eddig motoron. Szóval letettem a KRESZ vizsgát, és mentem tovább. Robogóval, MZ-vel kezdtem, majd a 6. órán felrakott az oktató az 500-as Kawasakira. A 8. órán sikeresen el is estem vele, ráadásul 2X egymás után. Azóta nem voltam oktatáson, de nagyon szeretném tavasszal folytatni – de olyan helyre szeretnék kerülni, ahol foglalkoznak velem, ahol tanítanak és nem nekem kell rájönnöm a technikára, amíg az oktató 300 méterre tőlem egész idő alatt cigizik. Én értem, hogy aki odamegy az szinte mind tud motorozni, de én pont nem az voltam, és szeretnék rendesen megtanulni. Kerestem szimulátort is de nem igazán találtam. Ha lenne hozzáfűznivalótok vagy tanácsotok, szívesen venném.

Kedves Ibolya!

Sajnos egyáltalán nem egyedülálló a probléma, amit elénk tártál. Több ismerősünktől és Olvasónktól is hallottuk már a “cigarettázó oktató” klasszikus esetét. Ez egy eléggé idegesítő “jelenség”, mivel azt gondolná az ember, hogy ez is egy szakma. Mi lenne mondjuk, ha egy orvos, egy tűzoltó vagy akár egy villanyszerelő hasonló hanyagsággal dolgozna? Közvetve a motoros oktató vállát is nagy felelősség nyomja, hiszen szó szerint létfontosságú lehet az a tudás, amit átad – vagy át nem ad (és akkor a “szakmát” átszövő “jattos-téma” még szóba sem került…). Sőt, még közvetlenül is nagy a felelőssége, hiszen említetted, hogy kettőt is estél, miután felültettek a nagyvasra – valószínűleg a képzési hiányosságok miatt. Természetesen egy kezdőnél benne van a pakliban a perec, de egy lelkiismeretes oktatóval nagy eséllyel elkerülhető. Maradjunk annyiban, hogy Neked nem volt szerencséd, és az ilyenre nem is nagyon lehet felkészülni, esetleg úgy, ha olyan iskolába jelentkezel, amit már ismerős elvégzett és ajánlott.


A jó oktató olyan, mint egy jó tanár az iskolában. Lehet, hogy egy életre megszerettet Veled egy tantárgyat – vagy pont ellenkezőleg…

Igen, sajnos manapság már erősen ajánlott (és talán mindig is így volt), hogy némi rutinnal felvértezve vágjon neki a jogosítványszerzésnek az ember. Ez a motoros oktatásra különösen igaz, egyrészt anyagi okok miatt, mert az autós-motoros iskolák – finoman szólva – nem teljesen objektív és átlátható pénzügyi háttere bizony könnyen pénznyelő lehet: egy tapasztalatlanabb motorosról akár több bőrt is lehúzhatnak, mire eljutnak odáig, hogy a jattos forgalmi vizsgán átengedik végre… Másrészt a motorozás ugye veszélyesebb módja a közlekedésnek az autónál, ezért érdemes a suli előtt valami kisebb, könnyebb motorral begyakorolni az alapokat. Mivel a tanpályán (és a forgalomban is persze) jóval nagyobb az esély a “túlélésre”, ha nem kell teljesen megosztani a figyelmünket a motor kezelése és a feladatok (útvonal, szabályok) között, hanem inkább utóbbira koncentrálhatunk. Azt is megértem, hogy 37 évesen mondjuk nem volt annyi időd gyakorolni, mint egy kamasz kölyöknek vakáció idején, de ezt az űrt kiválóan betölthetné egy jó iskola, vagyis egy jó oktató.


A megfelelő iskola mellett a kezdő motor kiválasztása is meghatározó lehet

Személyes tapasztalataink alapján mi a Jogsiközpontot ajánlanánk – rajtuk keresztül készítettük az Út a jogosítványig című cikksorozatunkat (következő állomásodról, a rutin vizsgáról szóló fejezetet ITT olvashatod), és személyesen győződhettünk meg az ott zajló munkáról. Lévai Antiék tényleg lelkiismeretesen és nagyon rugalmasan állnak a tanulókhoz – utóbbi elsősorban az időbeosztásra vonatkozik, míg az előbbin nincs mit magyarázni. Ennek megfelelően általában a motoros “mazsolák” visszajelzései is pozitívak, és nem csak azért, mert Anti nem cigizik, hanem mert tényleg segít, kinek amennyire kell. Természetesen minden gond nélkül tudsz iskolát váltani, a márciusi szezonkezdetig ezt nyugodtan el is tudod intézni. Az addigi időt valóban hasznosan ki tudnád használni egy szimulátor segítségével, amiben a Safety-Hungarynél tudnak Neked segíteni. A Honda Riding Trénerrel jól elsajátítható a kezelőszervek magabiztos működtetése, és ha nem is tanít meg igazából motorozni, a télen ennél jobb megoldás nem nagyon akad számodra. De azért annyira nem féltünk Téged, mivel ha autót jól vezetsz, akkor biztosan hamarosan elkapod a fonalat a kétkerekűek terén is! Sok sikert és jókedvű vizsgabiztosokat!


“Jééézusom! Merre mennek ezek? Inkább leszállok és rágyújtok!” : )

Ha kér(d)ésed van: kerdezzfelelunk@tesztmotor.hu
Lehetőség szerint egy cikk formájában kapsz rá választ!

Kötelező műszaki ellenőrzés
Rutin vizsga feladatok

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

MPS Vespa-MV

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

KTM

Trending