Csatlakozz hozzánk
KTM

Hírek

Sivatagi show: történelmi BMW-sikerek

GS-töri: fontos Dakar-győzelmektől az R1150-es sikeres premierjéig

Közzétéve

ekkor

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

A hónap elején bemutatkozott új R 1200 GS premierje apropóján nemrégiben az egyik nagy előd, a BMW R1100GS történetével foglalkoztunk – a GS-törióra most folytatódik, az anyagban egészen az 1150-esig jutunk…

A BMW 1998-ban ünnepelte visszatérését a terepsportba, amikor 13 éves szünet után ismét gyári csapattal nevezett a Párizs-Dakar Rallyra. A négytagú alakulat ezúttal nem nagy boxer gépekkel indult, hanem egyhengeresekkel, amelyeknek alapja az F 650 GS volt. A várakozások szándékosan szerények maradtak, a fő cél csupán a verseny teljesítése volt. Az eredmények viszont kiábrándítónak bizonyultak: egy középszerű 35. helyezés és három kiesés volt a verseny mérlege.

1997-ben a gyár az erősségeire összpontosított és figyelmét a tartósságra fordította. A legnagyobb versenytárs Ausztriából érkezett: 75, KTM-mel induló motoros, amelyből kilenc a gyári csapat tagja volt. Az ellenfelek szerviz-ellátását nem kevesebb, mint 12 teherautó biztosította, ugyanakkor a kis BMW csapat helytállt a nagyokkal szemben. Richard Sainct, aki csak 1999-ben csatlakozott a csapathoz, megnyerte a motorkerékpáros kategóriát megismételve Auriol és Rahier 1980-as évekbeli sikerét, így megszerezte a BMW ötödik Párizs-Dakar Rally győzelmét. A tény, hogy mind a négy BMW-vel induló versenyző teljesítette a távot, bizonyíték volt az egyhengeres enduró motorkerékpár megbízhatóságára – és persze a motorosok kiválóságára.

2000-ben a négy egyhengeres modell mellett a BMW két boxer motorral is rajthoz állt – a két R 900 RR-t a HPN építette. A bajor márka ismét történelmi győzelmet aratott, hiszen amellett, hogy Richard Sainct megismételte sikerét, a 2., 3., 4. helyeken egyaránt BMW végzett. A három egyhengeres motor közé Jimmy Lewis a harmadik helyre hozta be a boxerét.


R 900 RR: a pörgős boxer-blokk teljesítménye 90 lóerő volt 8.200-as fordulatszámon

Amikor a BMW 2000 januárjában bevezette a szériagyártású F 650 GS-t, a Dakar győzelem még élénken élt mindenki emlékezetében. Stílusában az F 650 GS erősen támaszkodott a boxer-motoros enduro modellek dizájnjára, de az idomok alatt egy teljesen átdolgozott F 650 Funduro volt található. A legfontosabb módosítások a négyszelepes erőforrást érintették: egyhengeres motorkerékpároknál a világon elsőként a BMW digitális elektronikával látta el a modellt, amely a gyújtást és a befecskendezést szabályozta (az előző F 650 karburátorral rendelkezett).

Az F 650 GS ugyancsak az első egyhengeres motorkerékpár, amely széria felszerelésként háromutas, szabályozott katalizátort tartalmazott. A BMW ismét úttörő szerepet játszott a környezetvédelemben és 2000-ben az egyetlen olyan gyártó volt, amelynek teljes kínálata a leghatékonyabb kipufogógáz tisztítással rendelkezett.

Az F 650 GS két változatban mutatkozott be, ezek egyike a Dakar modell volt, amelyet intenzívebb, terep-használatra készítettek. A különleges fényezésen kívül a legszembetűnőbb különbséget a markolatvédők és a plexi (hasonló a versenymotorokon is használt változathoz) jelentették. A futóművet ennek megfelelően módosították: a rugóút mindkét kerék esetében 210 mm-re nőtt. A 19 colos első kereket 21 colos változatra cserélték, ez 45 mm-rel növelt hasmagasságot biztosított a Dakar modell számára. A „kis” enduro koncepciója hamar népszerű lett és a 2000-es év végére a BMW több mint 18.000 F 650 GS-t gyártott.


“Az R 1150 GS-sel a BMW megerősítette a nagy túra-enduro motorok közötti vezető szerepét”

Hat év és több mint 40.000 darab értékesítése után, az R 1100 GS-t felváltotta az R 1150 GS. Teljesítményét 5 lóerővel növelték a 3000-es és 6500-as fordulatszám-tartomány között és a nyomaték a leginkább használt fordulatszám-tartományban meghaladta a 90Nm-t, amely az R 1150 GS jobb gyorsulását szavatolta minden körülmények között.  A teljesítményt ezúttal egy hatfokozatú váltón keresztül juttatták el a kardántengelyhez, ahol a hatodik sebességi fokozatot „overdrive” fokozatnak tervezték. Ez nagyobb komfortot és alacsony fogyasztást biztosított nagy sebességnél. 2001-től kezdve a hatodik sebességfokozat sport áttétellel is rendelhető volt.

A váz és a futómű számos módosításon ment keresztül, kezdve a továbbfejlesztett Telelever villától, a rövidebb Paralever lengőkaron át, egy optimalizált hátsó váznyúlványig. Ezen kívül a dizájnt is átdolgozták, amely megjelenését tekintve is megkülönböztette az R 1150 GS-t elődeitől. Az R 1150 GS-sel a BMW megerősítette a nagy túra-enduro motorok közötti vezető szerepét és továbbra is képes volt versenytársai előtt maradni, akik újabbnál újabb modellekkel jelentek meg e piaci szegmensben. 


R 1150 GS Adventure: speciális opcióként rendelhető volt egy rendkívül nagy áttételű első sebességfokozat a nehéz terepek leküzdésére

A világjáróknak a BMW egy új modellt mutatott be 2002 tavaszán, amelyet R 1150 GS Adventure-nek neveztek el. Az alapmodellhez képest a rugóutat 20 mm-rel megnövelték mindkét keréknél. A hátsó keréknél adaptív Showa rugóstagot használtak. A motorblokk nem változott az R 1150 GS-hez képest és alkalmas volt normál minőségű benzin használatára is, ezzel a BMW teljesítette sok nagy túrázó motoros kérését, akiknek sokszor gondot okozott „szuper benzint” találni a világ távolabbi sarkain. Ehhez egy kódoló csatlakozóra volt szükség, amely egy módosított gyújtástérképet aktivált.

A további módosítások elsődleges célja a motoros komfortjának növelése volt, például a plexit és a sárvédőt meghosszabbították és kiszélesítették. A 22 literes üzemanyag-tartály helyére a vásárlók 30 literes tankot is választhattak. Megfelelő tárolási helyet szavatolt a kifejezetten az Adventure számára tervezett alumínium koffer szett: a két oldalkoffer és a top-case összesen 105 liternyi csomagot nyelt el. Az Adventure felszereltségéhez tartozott ezen kívül a nagyméretű szelepfedél-védő, a védőrács a fényszóróhoz és a ködlámpa ugyancsak védőráccsal.

Forrás: BMW

MPS ALPINESTARS 2017
MPS AUTOMAG

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna 2019 Fall

Trending