Csatlakozz hozzánk

Hírek

Se pálya, se tévés közvetítés

A teleregény úgy néz ki véget ért… Nincs happy end!

Közzétéve

ekkor

MPS RAM MOUNT
ALPINESTARS OFF ROAD

 

Mint az korábban kiderült, a MFB úgy döntött, hogy nem ad hitelt a Balatonringhez, ami a sávolyi beruházás végét jelentheti. Az már csak hab a tortán, hogy a MotoGP magyarországi tévés közvetítése sem biztos.

A Balatonring alapkövét 2008. november 6-án tették le, amikor még úgy volt, hogy az első MotoGP futamot már 2009 szeptemberében megrendezhetik a Sávoly melletti aszfaltcsíkon. Nem sokkal ezt követően azonban bizonyossá vált, amit már eleve sejteni lehetett, vagyis, hogy a 2009-es év égre biztosan nem fog elkészülni a ring, így a leghamarabb csak a 2010-ben érkezhet a MotoGP mezőnye Magyarországra.

2009 márciusában Frank Tamás, a Hungaroring Sport Zrt. alelnöke a következőket nyilatkozta: “Fizikailag lehetséges a rendezés, de akkor nagyon gyorsan kellene meghozni a szükséges lépéseket”. Ezt követően a sávolyi pályát építtető Share Capital és SEDESA csoport elnöke, Vicente Cotino Escriva, közleményében az állt, hogy a gazdasági válság és különösen a Magyarországot sújtó nehézségek miatt a 2008. novemberi alapkőletételkor 200 millió eurósra prognosztizált beruházás finanszírozásának szervezése jóval több időt vett igénybe a tervezettnél. “Kereskedelmi bankok a jelen helyzetben nem képesek a beruházás finanszírozására, ezért a Share Capital a Magyar Fejlesztési Bankkal kezdett tárgyalásokat egy a pálya megépítéséhez szükséges összeg felét kitevő, mintegy negyvenöt millió eurós hitel folyósításáról. Februárban a projektmenedzsmenttel megbízott cég vezetői benyújtották a hitelkérelmet és a beruházás üzleti tervét az MFB-nek, ám az ezt követő megbeszélésen a Bank vezetői elmondták, hogy más koncepció alapján tudják csak elképzelni a pálya finanszírozását. Az egyeztetésen elhangzottaknak megfelelően megkezdődött a hitelkérelem átdolgozása – az új változat rövidesen benyújtásra kerül” A cég szerint a pályának meg kell épülnie, mivel ez a magyar állam és a beruházó szándéka egyaránt, de főképpen ez az ország érdeke is.

Ezt követően szép lassacskán elkezdődtek a pálya területén (2009. április) az előkészítő munkálatok, amellyel kapcsolatban akkoriban Kovács Miklós szakállamtitkár a következőket mondta: „A pályaépítésre vonatkozó építési engedélyezési eljárás folyamatban van, jelenleg a hatóság által jelzett hiányokat pótolják. Az építési engedély kiadásának várható időpontja információim szerint 2009. április vége” Ehhez képest a Balatonringet kivitelező cég, a Grupo Milton, csak 2009. június elején kapta meg az építési engedélyt, amely 2009 júliusában emelkedett jogerőre. Ezek után 2009. július 24-én kezdődtek meg a munkálatok az építési terülten, amelyek aztán az év végén, az időjárási körülményekre való tekintettel, be is fejeződtek. Ezt megelőzően, még 2009 októberében, a sávolyi motorversenypálya beruházója megkapta a hitelfelvételhez szükséges állami garanciát. “A válság ellenére megépülhet a pálya, és 2019-ig lehetnek MotoGP versenyek Sávolyon” – ígérte meg Ujhelyi István. “A kiemelten kezelt beruházásra az állam 15,3 milliárd forintig vállal 80 százalékos garanciát” – fűzte hozzá Suchmann Tamás. Egy hónap múlva (2009. november) a beruházó spanyol konzorcium vezetője, a Sedesa elnöke, Vincente Cotino, a következőket nyilatkozta: „A múlt héten megkapott kormánygarancia döntő fontosságú lépés volt a projekt megvalósítása szempontjából és a magyar kormány együttműködését és támogatását bizonyítja” – fogalmazott Cotino. “Benne foglaltatnak azok a feltételek és célok, amelyek mentén a kormány részt vesz a projektben, konkrétak a szükséges útmutatások, hogy az érdekeltek végre tudják hajtani a következő lépéseket. Ez szükséges mérföldkő volt a finanszírozás jóváhagyása szempontjából az MFB részéről és bizonyíték arra, hogy a terv eleget tesz az összes jogi és pénzügyi követelménynek.”

“A következő hetek kulcsfontosságúak a terv megvalósítása szempontjából és lázasan folynak az előkészületek ennek megvalósítása érdekében” – folytatta a Sedesa elnöke. “Ebben a pillanatban közvetlenül a pálya előkészítését szolgáló befejező földmunkák zajlanak, hogy készen álljon a terep mielőtt az időjárás, elkezdené nehezíteni a munkálatokat. A kiegészítő közüzemi és tereprendezési feladatokat is befejezték. A legnyilvánvalóbb bizonyítéka annak, hogy a befektetők elkötelezettek a projekt iránt és jelentős erőfeszítéseket tettek ennek érdekében az, hogy az eddigi munkákat önerőből végeztük el.” Cotino hangsúlyozta, hogy a nyár elejére végezni szeretnének a munkálatokkal: “Minden gazdasági, technikai és humánerőforrást bevetve azon dolgozunk, hogy teljesítsük célunkat, befejezzük a pályát a nyár elejére és ily módon próbafutamot tudjunk tartani a szeptemberi gyorsaságimotoros-világbajnokság előtt. Amióta a Sedesa jelen van Magyarországon, illetve működésének 70 éve alatt bőségesen bizonyította képességét a nagy volumenű tervek kivitelezésében: készen állunk a feladatra. Jelenleg is nagy fontosságú projekteken dolgozunk magánberuházóként vagy együttműködve állami, regionális és helyi szervezetekkel különböző országokban. Piaci helyzetünk jó és stabil. Rengeteg különböző infrastrukturális fejlesztést valósítunk meg (közúti, vasúti, kikötői, vízi és szabadidős), valamint ipari és lakóépületeket építünk. Például jelenleg olyan nagy fontosságú munkákat hajtunk végre, mint Valencia kikötőjének bővítése, amely az egyik legjelentősebb kikötő a Földközi-tengeren, útépítéseket, mint a M43 Magyarországon vagy a V-21 Valenciában, metrópálya építését, mint az 5-ös vonal Madridban vagy a 3-as vonal Valenciában; vagy mint amilyen a Marineda Plaza bevásárlóközpontja (Spanyolország legnagyobb és Európa harmadik legnagyobb kereskedelmi komplexuma – a szerk.). Az utóbbi 4 hónapban 35 nagyberuházást nyertünk el, nemzeti, és nemzetközi szinten.”

A fentiekhez csak annyit fűznénk hozzá, hogy a hírek szerint a Magyar Fejlesztési Bank többek között azért döntött úgy, hogy nem adja meg a szükséges 15 milliárdos hitelt, mivel a beruházónak nincsen megfelelő alaptőkéje a kivitelezéshez. Az tény és való, hogy a Balatonring ügye most már végképp nem áll valami fényesen, azonban továbbra sem lehet kijelenteni, hogy nem lesz pálya, ugyanis az Magyar Állam, illetve az MFB meghagyta, hogy ha a befektető képes más forrásokból előteremteni a kivitelezés befejezéséhez összeget, akkor az állam kifizeti a Dornának a versenyek szervezéséhez szükséges jogdíjat. Na de ne ugorjunk ennyit előre, hiszen még csak ott tartottunk, hogy 2009 végén a tél miatt abbamaradt a pálya építése. Akkor még nyilván sokan úgy gondolták, hogy amint elkezd kitavaszodni, ismét felbőgnek majd a munkagépek. Nem is nagyon gondolhatott az ember mást, hiszen egyrészről mindenki hitt a magyar ring elkészülésében, másrészről pedig Suchmann Tamás nyilatkozataiból is erre lehetett következtetni. A politikus akkor (2010 február közepe) a bürokráciával, valamint a “ kényes politikai időkkel” magyarázta az állami garanciavállalású hitel csúszását.
Ezt követően február végén kezdett „durvulni” a helyzet, amikor is az Index internetes hírportálon több negatív hangvételű hír is megjelent Kovács Bence János (Grupo Milton elnöke) előéletéről, illetve a sávolyi Balatonring projektről, valamint a tervezett pátyi golfpálya és lakópark beruházásról. Nem sokkal később három civil szervezet azért tiltakozott, mert a kormány nem volt hajlandó kiadni azt a megvalósíthatósági tanulmányt, amely állítólag nem támogatja a közpénzek elköltését az ügyben. Hosszas huzavonát követően végül is az MFB kiadta a Balatonring hatástanulmányát, amelynek alapján a kormány 35 milliárdos támogatást hagyott jóvá a fejlesztésre. Az anyag tartalma azért különösen fontos, mert a kormány részben az abban foglaltak alapján döntött az óriásprojekt támogatásáról, bár azt a pénzügyminiszter nem támogatta, a Pénzügyminisztérium (PM) több osztályvezetője pedig túlságosan kockázatosnak, gazdaságtalannak és jogszerűtlennek ítélte a kiszivárgott információk szerint. A hatástanulmányt Sávoly Motorcentrum Fejlesztő Kft. fizette, vagyis az a cég, amely a támogatás kedvezményezettje. Azt, hogy a hitelszerződést nagy valószínűség szerint nem fogják aláírni, már ma délelőtt sejteni lehetett, amikor is érkezett a hír, hogy Suchmann Tamás felajánlotta lemondását. A Balatoni Fejlesztési Tanács elnöke a következőket mondta: “Sajnálom, hogy semmit, ami a közjót szolgálja, ebben az országban nem lehet tisztességesen végigvinni.” A másfél éves „szappanoperát” követően bizonyára egyáltalán nem lepődtek meg az alig pár órával ezelőtti híren, miszerint a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) úgy döntött, nem adja meg az ellentmondásos sávolyi motorpálya-beruházáshoz szükséges 15 milliárd forintos hitelt.

Hogy miként állunk most? Nos, mivel a Grupo Milton részéről egyelőre még senki sem nyilatkozott, így nem lehet biztosra mondani, hogy a befektető részéről nincsen meg a szükséges tőke a munkálatok befejezéséhez, mindenesetre nagy valószínűséggel sajnos nincsen. Ezen kívül nagy kérdés még, hogy nemzetközi szinten milyen lesz a megítélése az egész stroynak, valamint, hogy a Dorna (a MotoGP jogtulajdonosa) mit szól majd a történtekhez. Azt talán kijelenthetjük, hogy idén szeptemberben megint csak elmarad a MotoGP Magyar Nagydíja, szóval a kérdés az, hogy fog-e egyáltalán valaha hazánkba utazni a Gyorsasági Motoros Világbajnokság mezőnye. Egyébként a „Lehet Más a Politikai” (LMP) üdvözli, hogy a Magyar Fejlesztési Bank eláll a sávolyi Balatonring beruházásnak nyújtott hitelszerződés aláírásától. Az LMP eleve nem érti, hogy az állami tulajdonban lévő bank miért állt egyáltalán szóba olyan befektetői csoporttal, amelynek az elnöke büntetett előéletű, és amelyik nem tudja igazolni, hogy rendelkezésére áll a beruházáshoz szükséges önrész. Az sem világos, hogy miért kellene az adófizetők pénzéből finanszírozni egy olyan beruházást, ami Szlovákiában állami segítség nélkül is megvalósulhatott.

Viszont a politika, a pénzügyi és gazdasági elemzések, valamint egyebek, mellett sajnos mindenki megfeledkezett róla, hogy nagy valószínűséggel több ezer magyar MotoGP rajongó látogatott volna el a Balatonringre a szeptemberre tervezett versenyhétvégén. Az mind szép és jó, hogy az LMP például örül neki, hogy az MFB elállt a hitelszerződés aláírásától, vagy, hogy a Pénzügyminisztérium több osztályvezetője is túlságosan kockázatosnak, gazdaságtalannak és jogszerűtlennek ítélte meg a már oly sokat emlegetett hatástanulmányt, viszont azt mindenki elfelejti, hogy a köznapi embernek nagyon sokat jelentett volna, ha elkészül a pálya. Arról már nem is beszélve, hogy nagy valószínűség szerint egyre több magyar motoros tehetség előtt nyílt volna meg az út a MotoGP felé. A Balatonring minden szempontból óriási lehetőségeket rejt/rejtett magában, ugyanis nem sok olyan ország van (főképp Kelet-Közép Európában), akik Forma1-es és MotoGP futamokat is egyaránt rendeznek. A történtek után az lesz igazán érdekes, hogy a Sedesa mit lép az egészre, hiszen a ring nyomvonala készen van, sőt zúzott kővel le is van szórva és akkor még nem is említettük a sávolyi csatornahálózatot. Egyszóval már nem egy nagy pusztaságról van szó, ahol még minden érintetlen, hanem egy készülő versenypályáról. Annyi fix, hogy pályaépítéssel ennyit még senki sem szőrözött…

Ami pedig a magyar MotoGP rajongók számára olaj lehet a tűzre, vagy mondhatni csak hab a tortán, hogy oldalunk információi szerint egyáltalán nem biztos, hogy a DigiSport idén közvetíteni fogja a Gyorsasági Motoros Világbajnokság futamait. Mivel a forrás, ahonnan ezt a hírt kaptuk, nem nevezhető úgymond hivatalosnak, ezért nem jelenthetjük ki, hogy egyetlen televíziós társaság műsorában sem találhatjuk majd meg a MotoGP-t. Azt mindenesetre halkan jegyeznénk meg, hogy a kedves olvasóink lélekben arra készüljenek, hogy nagy valószínűséggel nem lesz olyan magyar csatorna ahol láthatjuk a futamokat. Emellett azt is megtudtuk, hogy ha netán mégiscsak valaki adni fogja MotoGP-t, akkor az is csak az utolsó utáni pillanatokban válhat biztossá. Hogy ez miért jó? Nos, mondjuk úgy, hogy üzleti fogások és egyebek. A közvetítés ügyében egyébként még korábban utolértük a MotoGPTV.hu-t, akik azt nyilatkozták oldalunknak, hogy a szükséges pénzügyi háttér előteremtésén dolgoznak, amely ha megvalósul, akkor az interneten keresztül bárki ingyenesen nyomon követheti majd a versenyeket. Jelen állás szerint tehát nemhogy pályánk, de közvetítésünk sincsen.

Motogphirek.hu

MPS AUTOMAG
MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés

Trending