Csatlakozz hozzánk

Vezetéstechnika

Safety Hungary tandem oktatás

Ketten a motoron nagyon jó, de nem csak a vezetőnek, az utasnak is meg kell tanulnia motorozni

Közzétéve

ekkor

MPS RAM MOUNT
ALPINESTARS OFF ROAD

Ketten a motoron nagyon jó, de nem csak a vezetőnek, az utasnak is meg kell tanulnia motorozni

Egy autóban az utas a szó szoros értelmében csak utazik, hisz semmit sem kell csinálnia, lehet figyelmetlen, sőt ha úgy esik jól neki, akár el is aludhat a sofőr mellett. Ám motoron merőben más a helyzet! Két keréken a vezető és a mögötte ülő együtt vezetnek, gyakorlatilag az utas is motorozik. Fontos ezt szem előtt tartani, mert onnantól kezdve, hogy a hátsó ülésünk foglalt, rajtünk kívül még egy személy van, aki aktívan befolyásolja a motorkerékpár, sőt akár a mi viselkedésünk is. Ezt nem lehet fél vállról venni, és emiatt úgy érzem nem csak nekünk, de a másodpilótánknak is fontos az alapok elsajátítása, illetve az együttmotorozás szabályainak közös felismerése, lefektetése.

Sokan egyáltalán nem törődnek ezzel, boldog-boldogtalant felültetnek hátra, aztán hadd szóljon. Az egy dolog, hogy ilyenkor utasrészről az esetek jó részében a kötelező bukósisakban kimerül a védőfelszerelések sora, de emellett általában semmiféle egyezményes jel nincs megbeszélve, a vezetési stílus menetközben meglepiként derül ki, a technikai tudásról pedig ne is beszéljünk. Persze a megszokott párosoknál ezek idővel jönnek maguktól, egyáltalán nem lehetetlen autodidakta módon rájönni a motorozás rejtelmeire, de ahogy a saját magunk vezetéstechnikai elemeit is érdemes tudatossá alakítani, úgy hasznos a párban motorozással is így tenni. Ebben segít a Safety-Hungary tandem, azaz páros oktatása, melyre még tavaly elvittem magammal egy olyan hölgyet, aki szinte semmennyit sem ült még motoron. Kíváncsi voltam, hogy két nap alatt mi ragad rá a kurzus során, mennyit változik a viselkedése, no és persze arra is, hogy bár én tapasztaltnak tartom magam ezen a téren, mégis mit fogok profitálni az elhangzottakból.

Egy sportmotorral, az utasom részéről motorozás-technikailag szüzen mentünk a két napos tréning helyszínére. Pár szó természetesen elhangzott az út előtt, de úgy éreztem ezennel nem az én feladatom lesz az oktatás. Helyette inkább nagyon lassan, nagyon óvatosan, a meglepetéseket maximálisan kerülve vezettem a CBR-t a Safety Hungary pályájáig. Ott természetesen elmélettel kezdtük a napot, a gyakorlatot minden esetben erre lehet csak építeni. Abban a kb. 1,5 órában nagyon sok érdekeset hallottam Zolnai Zoltántól, a vezető instruktortól. Például, hogy az utas a közhiedelmmel ellentétben igen is motorozik, még ha nem is ő húzza a gázt, vagy tapossa a fékkart, komoly hatással van a motorkerékpárra. Azt is elmondta, hogy a közös motorozás alapköve a kölcsönös odafigyelés, a feltétlen bizalom az utas részéről, és a vezető maximális törekvése arra, hogy kellemessé és ne félelmetessé tegye társának az utat. Ha az előbbiek közül bármelyik is hiányzik, megbomlik az egység, és teljes biztonságról sem beszélhetünk. Ebből kifolyólag hátulra csak akkor üljünk fel, ha abszolút megbízunk a motor kezelőjében, utast pedig csak akkor vigyünk, ha képesek vagyuk minden rezdülésére és kívánságára odafigyelni.

A rövid elmélet után jött a bemelegítés -az utasnak is!-, majd a motorral, a helyes fel- és leszállással, és az üléshelyzettel kapcsolatos általános tudnivalók. Utóbbinál nekem meglepő volt, hogy az oktatók leginkább a vezetőt átkaroló módszert javasolják, még akkor is, ha van hátul kapaszkodó, vagy ha jó pozícióban van a tank a támaszkodáshoz. Később kiderült, hogy valóban így a legközvetlenebb a kapcsolat vezető és utas között, és az ezután következő feladatokat tényleg így lehet a legjobban kivitelezni. Én kicsit kétkedtem, hogy például sportmotoron ez a pozíció működőképes-e, de az oktatók minden stílusú motoron kipróbálták, és állításuk szerint igen. Kint a motor mellett állva az utasok megtanulták a motor alapvető műszaki paramétereit, hogy miket kell rajtuk ellenőrizni indulás előtt, illetve ők is megtanulták azokat a technikákat, amikkel -ha nem is könnyedén, de- bármilyen fekvő motort lábra tudnak emelni. A oktatók szerint egy 40kg-os maláj nő is képes felállítani egy CBF1000-est (saját szemükkel látták), szóval a mi csapatunk hölgy tagjainak is menni fog. Az elején senki nem mert odaállni a fekvő Honda mellé, de aztán kis gyakorlás után mindenkinek ment a nehéznek tűnő mutatvány.

Ami a feladatokat illeti, a tematika gyakorlatilag ugyanaz, mint a Safety Hungary első szintű tréningjén. A tandemes oktatás koncepciója ugyanis az, hogy az utas is kerüljön tisztába minden olyan vezetéstechnikai elemmel, amit a vezetőnek tudnia kell, persze kicsit más szemszögből. Szlalom, eltolt szlalom, fékezési gyakorlatok, különféle kanyarodási technikák, rögös út szimuláció, egyensúlyi gyakorlat, és ezeknek kombinációja várt tehát ránk a Safety Hungary tandem oktatásán. A hátul ülőknek -még ha nem is először ültek két kerekűn- nagyrészt új volt minden, de amúgy a vezetőknek is rengeteg kihívást és újdonságot tartogatott ez a felállás, még akkor is, ha ehhez az oktatáshoz nekik már a második szintet is sikeresen el kellett végezniük. Apróság, de például nagyon nehéz úgy végigcsinálni a szlalomos feladatokat, hogy az kényelmes maradjon a társunknak is, azaz állandó ritmusban, rángatás nélkül, jó nyomvonalon kerülgessük a bójákat.

A feladatok tehát hiába ismertek, sőt jól begyakoroltak, így ketten egyáltalán nem könnyűek. Teljesen más volt, mint egyedül, ennek megfelelően a sikerélményünk is másban fog megtestesülni: nem a bukócső aszfalthoz érő fémes hangjára fogjuk megveregetni a saját vállunk, hanem ha az utasunk a gyakorlás, a motorozás minden percét élvezi. Érdekes, és jó volt látni, ahogy a már megszokott párok egytől egyig mennyit fejlődtek a két nap alatt, pedig voltak akik több ezer kilométert tettek már meg együtt. És még érdekesebb volt azt a folyamatot végig kísérni, ahogy az én hölgyutasom a sima utazásból szép lassan elkezdett velem együtt motorozni. Én is tanultam, ha mást nem is, azt mindenképp, hogy rengeteg csiszolnivaló akad még a tudásomon.

A második nap végén már nem óvatoskodtam annyira hazafele, mint az első nap előtt, s bár azért nem úgy vezettem, mintha egyedül lennék, de közelítettem afelé. A leányzó pedig zokszó nélkül csinálta mögöttem, amit épp előtte tanult a Safety Hungary-n és ami még fontosabb, végig élvezte az utat. Pedig mikor két nappal azelőtt először felült mögém, annak ellenére, hogy rettentően kíméletes üzemmódban motoroztunk, egy kicsit tartott ettől az egésztől és talán picit félt is a CBR-en. Ennél jobb visszaigazolás szerintem nem is kell az oktatás értelmét illetően. Természetesen a világot nem váltja meg ez a két nap, ez az oktatás inkább egy folyamat kezdete. Ezzel a kurzussa egy eszközt kapunk a kezünkbe, amit ha használunk, ha gyakorlunk és odafigyelünk rá, egyre inkább beolvad a motorozásunkba, amitől igazán élvezetessé és nem utolsó sorban biztonságossá válnak a közös utak. Ha tehetitek, végezzétek el ti is! A kurzussal és a jelentkezéssel kapcsolatos részleteket a Safety Hungary honlapján megtaláljátok.

MPS ALPINESTARS 2017
MPS AUTOMAG

Comments

comments

Hirdetés
Siren7 vadrisztó

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

KTM

Trending