Csatlakozz hozzánk
KTM

Vezetéstechnika

Safety Hungary – 1.szint

Részt vettünk a Safety Hungary gyorsított, 1. szintű tanfolyamán

Közzétéve

ekkor

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Részt vettünk a Safety Hungary gyorsított, 1. szintű tanfolyamán

Egy hál isten nem általános, de nagyon jellemző megállapítást tettem. Sajnos ha biztonságról van szó, általában előbb van a baj és utána próbálunk tenni érte. Sok motoros akkor kap csak észhez, mikor közvetlen közelében vagy éppen vele történik valami. A ”jobb későn, mint soha” elv ezen a téren nem kifizetődő, szerintem érdemes beelőzni a bajt.

Hogy hogyan? Először is nézzünk végig a felszereléseinken és gondolkodjunk el, mi hiányozhat még, és mi az, ami már bizony cserére szorul. Nem könnyű megállapítani, mikor vagyunk készen, hiszen a határ a csillagos ég. Nemsokára nyújtunk nektek egy kis segítséget, megmutatjuk, hogy mit illik és mit nem, de most tegyük félre picit az öltözködést.


Az első lépés a biztonság felé a ruházat, de ez mg nem minden.

Fordítsuk a hangsúlyt valami másra, hisz biztonságunk csak egy részét teszi ki a felszerelés. Ha tetőtől talpig protektorok vagyunk is, bizony a komolyabb része rajtunk múlik. Ezért fontos –ha eddig nem tettük-, hogy aktívan fejlesszük tudásunk és kedves motoros társaim, most nem ér azt mondani, hogy „de én már…”. Jó pap holtig tanul és ez miránk, motorosokra hatványozottan igaz. Most egy olyan motoros képzést szeretnék bemutatni, melyből –a mondásnál maradva- még maga a Pápa is tanulhatna!

A biztonságot mindig is az első helyen tartó Honda az elmúlt 36 év során kialakított egy mindenre kiterjedő és elsajátítható képzési rendszert. Ez a rendszer mára 23 országban kínálja a hallgatók számára az átlagosnál magasabb szintű oktatást, nálunk Safety Hungary néven. Célja lényegében az, hogy a motoros tudjon bánni a járművével, mivel nincsen kasztni, ami felfogja a hülyeséget. Képes legyen elkerülni, kivédeni egyes helyzeteket, vagy ami még fontosabb eleve bele sem kerülni azokba. Biztos sokan felhorkannak a következő kijelentésemen, de nagyrészt a motorosokat tartom hibásnak, ha bajba kerülnek. Hogy miért? Tegyünk fel egy egyszerű kérdést: Vajon el lehet kerülni egy olyan balesetet, amiben nem mi vagyunk a vétkesek? Gondolkodjon el ezen ki-ki magának, mindenesetre abban egyetérthetünk, hogy mindig van hol csiszolni motorozni tudásunk ékes gyémántján. A Safety Hungary a világszerte komoly elismerést elérő japán recept alapján szeretne megfőzni minket, hogy tudatosabb és így biztonságosabb motorosokká váljunk.

Az oktatásról videó is készült

Magyarországi oktatóinkat a Honda Motor Co. „gyári” vezető-instruktorai képezték ki Törökországban és Szingapúrban. Komoly legendákat hallottunk a fizikát nem ismerő japán fickókról, akik valószínűleg nem is emberek. Úgy nem lehet motorozni, ahogy ők, szóval biztos gépek, és ezt nyugodtan elmondhatom a magyar oktatókra is. Annyira jók, hogy egy-egy általuk bemutatott gyakorlat látványától úgy belelkesül az ember, szinte kettéválnak előtte a bóják, mint Mózes előtt a tenger. Amúgy elég sokféle gyakorlat van, mind másra helyezi a hangsúlyt, és minddel így vagy úgy próbálkozunk nap mint nap a forgalomban is. Ami a tematikát illeti, a magyar fiúk több szintre bontották, hogy mindenki tudásához és tapasztalatához megfelelőt tudjon választani. Természetesen a gyakorlatra helyezik a hangsúlyt, mivel ezen áll vagy bukik minden, de ha jól megnézzük, nem csupán önfeledt bójakerülgetésről szól, szemléletet is oktatnak. A napokban lehetőséget kaptam, hogy egy napos sűrített dózisban elsajátítsam az amúgy két napos képzés anyagát.

Miután megismerkedtünk az oktatókkal és a Safety Hungary céljaival, letoltak egy kis elmélet a torkunkon. Nem kell félni, csupán a motor indulás előtti szakszerű átnézéséről, a helyes üléspozícióról és hasonló –amúgy igen hasznos- témákról volt szó. Ezek után összeismertettek minket a soros két hengeres CBF500-asokkal, amik remekül megfelelnek erre a célra. Könnyen kezelhetőek, remekül fordulnak és a méretes, saját készítésű bukócsöveknek köszönhetően, az amúgy kikötött ABS-t sem fogjuk hiányolni.


Az elmélet része ez is.

A szó szerinti bemelegítés után az első feladat a szlalom. Na nem a fix gázon „balra-jobbra dobálom” féle, az utasítás szerint keményen gépészkedni kellett a hátsó fékkel. Hozzáteszem az elején könnyű fokozatra állítják a bóják közötti távolságot, de később jön a „hard level”, na meg a game over. A szlalomban nem éreztem magam annyira bénának, mint amúgy, de aztán jött az eltolt szlalomnak nevezett szörnyűség. Itt nagyon kis és pontos ívekre van szükség, valamint nagy lendületre. Ennél a gyakorlatnál már nagyon nagy szerepet kap a ritmus valamint az „amerre nézünk, arra megyünk” szabály. Hihetetlen, de valóban működik! Ha nem akartuk megkapni a bója-gyilkos sapkát, mindre figyelnünk kellett. Nem könnyű!

Jött a harmadik rund, amiben a fékezésé a főszerep. Valaki első fékkel áll meg, valaki hátsóval, vagy mindkettővel. Itt mindenki kipróbálja mindhármat, és a féktávok elárulják, melyik a leghatásosabb recept. Érdekes, hogy sokan nagyon-nagyon messze vannak az igazságtól. Aztán az egyensúly gyakorlatnál egy kb. 5 méteres pallón kellett minél lassabban végigmenni. „Mi ez nekem” mondhatnánk, de örültem, ha 10mp fölé vittem az időmet. Amikor megtudtuk, hogy a rekord tartó japán mester ideje 6 perc, már nem izgattam magam, mert egy robottal nem versenyzek. Én szembeszéllel gyalog sem tudnék ilyen időt produkálni, nem hogy motoron. A játék amúgy egyszerű: kuplung, fék, gáz és kivételes egyensúly.


Na igen, ez egy rossz fékezés, ami látványosan meghosszabítja a fékutat

A következő a “kiugrik elénk egy szarvas” szituáció, azaz az elkerülés. Egyedül erre éreztem, hogy kicsit mesterkélt feladat, de talán ez az egyik leghasznosabb. Nagy tempóval kell közelíteni egy óriás bója felé és az utolsó pillanatban kikerülni azt. Élesben valahogy reflexből jön az, ami itt nem mindig sikerül tudásból. A következő kűr a „rögös út szimuláció”. Na végre jön a magyarok igazi terepe, jesssz. Elég végigmennünk egy-egy elhanyagoltabb úton az országban, és máris profik leszünk ebben a feladatban.

Bónuszként a végére kaptunk egy kis desszertet. Az instruktorok megmutatták, hogyan lehet nagyon (tényleg nagyon) szűk nyolcasokat leírni motorral úgy, mintha BMX-szel lennénk. Én személy szerint neki futottam egyszer-kétszer, de fel kellett ismernem, hogy a bóják legyűrtek engem. Sebaj, rengeteget tanultam és talán a megfelelő pillanatban elő is jön.


A retteget szűk nyolcas.. a tanuló mentségére, a végére lazán ment neki.

A gyakorlatok ránézésre sem egyszerűek, nem hogy a motor nyergében, az országban az instruktorokon és a motoros rendőrökön kívül talán nincs is más, aki elsőre végig csinálná. Az egész szépsége viszont az, hogy a nap végére mindenki képes végigmenni az egyes pályákon, sőt talán a későbbiekben is! Persze az oktatás csak a hatrárokat és a lehetőségeket tárja elénk, ahhoz, hogy ezek beépüljenek a mindennapjainkba, gyakorloni kell őket. Szerintem fontoljátok meg ezt a vezetéstechnikai oktatást, hiszen ez a tudás, amit a Safety Hungary-s fiúk átadnak, akár életet is menthetnek. Konkrétan tudok már egy ilyen esetről, pedig nem rég indult a tanfolyam.

Jelentkezni a www.safety-hungary.hu oldalon lehet potom 35-40.000 Ft körüli összeg ellenében. Ahogy Szabó Ákos, a vezető-instruktor szokta mondani, ez egy rosszabb használt gumigarnitúra ára. Nem kérdés, hogy biztonságunk megér ennyit!

MPS ALPINESTARS 2017
MPS AUTOMAG

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna 2019 Fall

Trending