Csatlakozz hozzánk
KTM

Vezetéstechnika

Safety-Hungary: már ötezren éltek vele

A fejlett biztonságtechnika nem elég: az emberi tényezőt is fejleszteni kell…

Közzétéve

ekkor

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Szöveg: Szikora Dominika >> domino@tesztmotor.hu

A napokban a Honda Safety-Hungary sajtótájékoztatójára voltunk hivatalosak, mégpedig nem is akármilyen okból hívták össze a Kozma utcai vezetéstechnikai centrumba a média képviselőit: a Safety által képzett motorosok száma ugyanis idén haladta meg az 5000 főt – ahogy az a fenti, a sajtótájékoztató prezentációjából kiragadott képen is látható.

A nem csekély eredmény elérésében a Honda filozófiája is komoly szerepet játszik – mely nem csupán egy cég filozófiája, de az általuk hirdetett tanácsok márkaidentitástól függetlenül minden motoros számára megszívlelendőek.

A Honda vállalati filozófia alapelemeinek – amelyek a Honda működését és döntéseit befolyásolják –  szerves része a biztonság és a környezettudatosság. A Honda-Safety filozófia egyébként egészen a legnagyobb japán gyártó 1948-as alapítása óta létezik. Ez minden Honda gyárban ki is van függesztve – jelmondatuk, hogy “biztonság nélkül nincs gyártás”.
 
A biztonság definíciója Honda-szemmel három alapvető elemből áll: az aktív biztonság, mely maga a balesetmegelőzés: ehhez kellenek például a fejlett fékrendszerek: a Hondánál ezt – a CBS és az ABS együttes alkalmazásával kialakított – kombinált ABS-nek hívják. Európában a szárnyas márka több mint 750.000 fejlett fékrendszerrel szerelt motorkerékpárt értékesített.

A másik a passzív biztonság, tehát a baleset következményeinek csökkentése: az ütközésbiztonság növelése ez miatt nagyon fontos, és a cég ebben is élen járt: a világ első motorkerékpár-légzsákját a GoldWingbe szerelték.

Végül pedig a preventív biztonságot tartják elengedhetetlennek – ez a vezetők oktatása, képzése. A Safety-módszer erre többek között a Riding simulator és a Riding trainer, melynek szerepéről lentebb olvashattok.


A képzéseken résztvevők létszáma magáért beszél, tulajdonképpen a kezdetektől folyamatosan nő a szám, 2012-ben pedig a vendéglétszám meghaladta az 5000 főt

A Safety-szerint a fejlődés folyamatosan alakul, a jótanácsok egy életen át elkísérnek – a szülők felelősek az alapokért, erre lehet építkezni. Majd következik az iskolai oktatás, a jogosítványszerzés, a Hondánál alkalmazott, ún. átadás előtti biztonságtechnikai tanácsok (PDSA), és végül, de korántsem utolsó sorban a vezetéstechnikai oktatás. A PDSA  röviden annyit tesz, hogy a cég összeállított és gyártat egy, a motorozás biztonságával kapcsolatos kiadványt, amelyet minden motorvásárló megkap a kezelési könyvvel együtt.

Emellett minden Honda kereskedő rendelkezik Riding Trainerrel is, ami segíti összehangolni a kéz és láb használatát a fék, kuplung és gáz kezelése közben, valamint a biztonságos közlekedést gyakoroltatja vészhelyzetben, ezáltal fejleszti a vezető képességét a veszély felismerésére. Tehát egy virtuális gyakorlásról van szó, mely gyakoroltatja a motor kezelését, a közúton való motorozást, a problémás közlekedési helyzetek megoldását, mindezt élethű behatásokkal. Persze az előbb említett vezetéstechnikai oktatást ez nem helyettesíti, hiszen nem lehet vele gyakorolni a motor dinamikáját: például egyensúlyozni, gyorsulni vagy lassulni…

Ezt a hasznos eszközt a szárnyas üzletekben minden látogató szabadon használhatja. A kereskedői rendezvényeknek is egyik állandó szereplője, illetve (mivel bárki számára megvehető), így már működik a rendőrségnél, motoros iskolákban, a Honda hálózaton kívüli motoros boltokban, illetve alapítványoknál is. Összesen már 60 darabot használnak Magyarországon.


A Honda-Safety koncepció: a cég járműveket gyárt és értékesít, de szerintük a jármű attól válhat igazán biztonságossá, hogy a vezető „fejében rend van”… A „hardware” tehát a biztonságosabb járművek, a „software” viszont az emberi tényező
Az emberi tényező fontosságáról, számokban…

Érdekességként lássuk a MAIDS (Motorcycle Accident In Depth Study) statisztikáját az emberi hibák szerepéről a balesetekben (Európából). A balesetek száma csökkenthető, ha tapasztalja a motoros, hogyan vegye észre, fogja fel, reagálja le és ellensúlyozza a vészhelyzeteket.

• 87.5%-a a baleseteknek emberi hibából következik be
• 37.1%-ban motoros hibázik:
–    12% érzékelési hiba
–    3.6 % a felfogás hibája
–    13% döntési hiba
–    5.5 % a reakció hibája
• 50.4% a másik jármű hibájából következik be

A Safety-Hungary Magyarországon

Az első lépések 2007 elején kezdődtek meg, mikor is elindult  a SiLverKart Gokart- és Rendezvényközpont kivitelezése. Ekkor merült fel az ötlet a Safety-Hungary életre hívásáról, már ekkor meg is indultak a tárgyalások. 2007 október 4-én aztán megnyitotta kapuit a SiLverKart Budapest, és megszületik a megállapodás, miszerint a Honda Hungary-vel közös vállalkozásként vezetik piacra itthon a Safety-t.

Természetesen a megfelelő instruktorok kiválasztása is nagyon fontos feladat volt, sok-sok szempont alapján, több körös megmérettetések után állt össze a csapat. Az új kollégák először aztán Törökországban ismerkedtek meg a Safety tematikájával, azután pedig a japán oktatóktól Szingapúrban kapták meg az instruktori képzést. Magyarországon rengeteg gyakorlás és próbaoktatás után az első tréninget 2008. április első hetében tartották meg.

Ettől a ponttól kezdve nem volt megállás, folyamatosan zajlottak a tréningek – ekkor még „csak” az Alap I-II. A nagy érdeklődés miatt, a hallgatói igényeknek engedve aztán 2008. októberében kiírták az ún. Bevezető tréninget. Az igények alapján a tréning választék is folyamatosan tovább színesedett, mint például utas (tandem), fedett pályás (indoor) vagy terepes (dirt track) képzések, amelyről mi is készítettünk már kisfilmet. Íme:

A Honda Vezetéstechnikai Képzés eredményei kapcsán mindenképp megemlítendő, hogy 2008-ban Szabó Ákos instruktor (és stuntman) részt vett a Japánban megrendezett instruktori világbajnokságon, melyen szép eredményt ért el. Még 2008-ban megkezdődött az együttműködés az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottságával, velük az együttműködésük a kezdetektől fogva töretlen.


Szloboda Tamás, a Honda Motorkerékpár Marketing & Hálózati kapcsolatok & Safety-Hungary osztály vezetője és Simon László (jobbra), a SilverKart Gokart és Rendezvényközpont tulajdonosa – mindkét cég elengedhetetlen volt e sikeres képzés életre hívásához

A társadalmi felelősségvállalás is oszlopos része a Safety-filozófiának: 2011. óta ők biztosítják a Magyar Motoros Mentőszolgálat orvosainak vezetéstechnikai képzését, emellett mostmár részt vesznek az új orvos kollégák felvételi rendszerében is. 2012-től a Safety-Hungary részt vesz a motoros rendőrök vezetéstechnikai képzésében is.

Mindezek mellett 2012-től a Safety megkezdte úttörő feladatát az gyerekek körében is. Osztályfőnöki órák keretein belül hívják fel a figyelmet a közlekedési kultúra alapjaira, és a védőfelszerelések fontosságára.


Fotos József rendőr alezredes (balra) a rendőrmotorosoknak nyújtott Safety-segítségről, Varsányi Zoltán (a Mentőmotor Alapítvány kuratóriumi elnöke, a Mentőmotoros Szolgálat vezetője) a mentőmotorosok együttműködéséről, Kiss Csaba alezredes (jobb oldalon, az OBB főtitkára) pedig a balesetmegelőzés fontosságáról beszélt

Az eszmei értékeken túlmenően, biztosítási kedvezmények is járnak a Safety-Hungary hallgatóinak, az idei évtől ugyanis a Safety-Hungary képzésén részt vett hallgatók hazánkban először komoly kedvezményre jogosultak a motor casco és egyéb biztosítások területén.


Cselovszki Zsolt (a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének gépjármű szekció elnöke) a biztosítási kedvezmények lehetőségét ismertette – jobbra pedig Waldinger Tamás mondja el, miért vett már részt 8(!) alkalommal a tréningen…


Ha kíváncsiak vagytok a safetys csapat munkájára, látogassatok el hazai motoros rendezvényekre, hiszen ezeken folyamatosan jelen vannak, de méginkább a Kozma utcai vezetéstechnikai  centrumba, ahol mindezt a szemléletet személyesen, a „saját bőrötökön” is megtapasztalhatjátok

Safety-Hungary bemutató videó

MPS ALPINESTARS 2017
MPS AUTOMAG

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna 2019 Fall

Trending