Hírek

Rossi és a Yamaha

A „Doki” elmondta, hogy szerinte a 800-as éra Yamahái közül a 2009-es fejlesztés az eddigi legjobb.
Euromotor2
MotoStar

A „Doki” elmondta, hogy szerinte a 800-as éra Yamahái közül a 2009-es fejlesztés az eddigi legjobb, ennél fogva ő továbbra is Yamaha dominanciát vár. Vale a mostani siker kulcsát a 2007-es kudarca vezeti vissza

A 30 éves nyolcszoros világbajnok mögött bizony nem könnyű évek állnak, annak ellenére, hogy Rossi 2001 óta zsinórban nyerte a világbajnoki címeket. Korábban már mindenki kezdte elhinni, hogy a „Doki” már-már legyőzhetetlen, azonban ezt 2006-ban Nicky Hayden, 2007-ben pedig Casey Stoner cáfolta meg.

Vale legyőzhetetlensége mellett természetesen először a Honda, majd a Yamaha is az egekig lett magasztalva, mondván, hogy mindig az a motor a legjobb, amelyiken Rossi ül. Nos, ez nem mindig volt így. A „Doki” Hondás évei alatt valóban a Honda számított a top technikának, azonban amikor az olasz az első évét teljesítette a Yamahával 2004-ben, akkor a hangvillások motorja közel sem volt a legkiválóbb. Mégis Rossi a világbajnoki címig menetelt akkor is és ezzel bebizonyította a saját és a főmérnöke, Jeremy Burgess, elméletét, miszerint a győzelemhez 80%-ban van szükség a versenyzőre és 20%-ban a motorra.


Ami nem sikerült a “Dokinak” 2007-ben a gyengélkedő Yamahával…,

A 2004-es diadalon és tapasztalatokon felbuzdulva, valamint természetesen Rossi és mérnöki csapata segítségének köszönhetően, a Yamaha 2005-re egy sokkal erősebb technikát hozott össze, amellyel Vale a Hondás korszakot idéző dominanciával lett bajnok. (Rossi elmondása szerint 2004-ben elsősorban az M1 végsebességével voltak gondok, amit 2005-re sikerült is kiküszöbölni). Az „Rossi-kor” azonban itt véget is ért, mivel a „Doki” 2006-ban a saját és mások hibáinak, valamint egyes esetekben motorja meghibásodásának (lásd: 2006 Le Mans) lett az áldozata. Egyszóval peches éve volt az olasznak, ami viszont Haydennek kedvezett. A rákövetkező évben, vagyis 2007-ben, viszont már egészen más volt a helyzet. A 990-es motorokat az új szabályok értelmében 800-as vasak váltották fel, tehát mindenkinek teljesen új versenygépeket kellett építenie.


… az sikerült neki anno még 2004-ben.

A Honda és a Yamaha úgy nyúlt mellé, ahogy illik, a Ducatinál viszont mondhatni pont beletrafáltak a közepébe, amelynek köszönhetően Casey Stoner Valentino Rossis magaslatokkal nyerte a vb-t. Az M1-es elsősorban végsebességében nem tudta megközelíteni a Ducatit, ez azonban egészen más szituáció volt, mint 2004-ben. Rossi tudása ezúttal nem volt elegendő ahhoz, hogy pótolja abból a bizonyos 20%-ból hiányzó részt, ezen felül még egy-két bukás is becsúszott a „Dokinál”, szóval a vb-cím visszaszerzése elmaradt. 2008-ban a Yamaha és Rossi is már ténylegesen összekapta magát és kihasználva másik hibáit, valamint saját versenyképességüket, újra a bajnoki címig meneteltek. Ami pedig idén van, az talán legkönnyebben Rossi 2005-ös vagy esetleg 2002-es, 2003-as formájához hasonlítható. A „gond” csupán az, mármint a „Doki” szemszögéből nézve, hogy Jorge Lorenzo is ugyanazon a győzelemre született motoron ül, amelyen Rossi. A spanyol pedig bizony egy igen tehetséges versenyző, akinek a kezei között az M1-es majdhogynem olyan veszélyes fegyver, mintha Valentino Rossi vezetné.


Idén a legütőképesebb motor egyértelműen a Yamaha

Egy szó, mint száz, a Yamaha már rég volt ilyen jó, mint idén és ezt Rossi is pontosan tudja. Mindezt az is bizonyítja, hogy az elmúlt 31 versenyből Rossi és Lorenzo együttvéve összesen 19-et nyert meg. A „Doki” elmondta, hogy ő továbbra is Yamaha dominanciát vár az év hátralévő részében: „Most minden szép és jó, azonban azt tudni kell, hogy két évünkbe került, mire fel tudtuk magunkat tornázni erre a szintre. A 2007-es évben tudatosult bennünk, hogy nincsen minden rendben így még annak az évnek a felénél gőzerővel elkezdődött a munka, amelynek a gyümölcse most érik csak be igazán. Más gyártókkal szemben nekünk szerencsének volt, mert jó úton indultunk el a mellényúlást követően, így nem igazán ment pocsékba a drága idő. A Honda például szerintem még most is a 2007-es hibákat nyögi, bár lassan de biztosan kezdenek egyre feljebb zárkózni. Én úgy gondolom, hogy az év hátralévő futamain sem lesz gond a motorunk versenyképességével. A jövő évről egyelőre még korai lenne beszélni, annyit azonban elmondhatok, hogy ha már valami bevált és jó, azon bizonyára nem fogunk drasztikusan változtatni, de azért tökéletesíteni mindig lehet. Legalábbis a motorsportban biztosan.”, mondta Valentino Rossi.

Comments

comments