Csatlakozz hozzánk

Hírek

Robogózni jó!? – 3. rész

Ebben a részben a robogós felhasználókra fektetjük a hangsúlyt

Közzétéve

ekkor

ICON AIRFLITE MPS

Korábbi epizódjainkban górcső alá vettük a robogók kialakulásának történetét, azok főbb fajtáit, megkülönböztető jegyeit és tulajdonságait. Mindezek alapján ebben a fejezetben megfejtjük, hogy kik is robogóznak, kiknek lenne érdemes elgondolkodni rajta és mire van szükség ahhoz, hogy Te is ilyen kiskerekű gépekre ülhess.

Robogós sorozatunk első részéből megtudhattad, honnan jött a robogó és milyenek lehetnek a mai robeszek, a folytatásban pedig fényt derítettünk a klasszikus robogós előnyökre, hátrányokra – vagyis jellemvonásokra. Ennek tükrében most a felhasználókra helyezzük a hangsúlyt: kik azok, akik elmondhatják magukról, hogy igen, nekem erre van szükségem!

MPS Turismo
Euromotor3
AIRFLITE
MPS RAM MOUNT
MPS AUTOMAG
MPS Vespa-MV

Mindenekelőtt pár kritériumnak eleget kell tenned, mielőtt robogóra ülsz: ezek ugye a min. M-kategóriás vezetői engedély, a befizetett kötelező biztosítás és a védőfelszerelés. Utóbbi fogalma nagyjából ki is merül egy bukósisakban, legalábbis a gyakorlatban a jard csak ezt ellenőrzi. Ez azt is jelenti, hogy nyugodtan roboghatsz pólóban és gatyában, ha van kupak a fejeden, de a saját érdekedben jobban teszed, ha felöltözöl. Nem kell GP-versenyzőnek kinézned, de egy hosszú alsó-és felsőruházat és egy pár kesztyű még közel sem vesz el annyit a szabadságérzetedből, mint amennyivel nehezebb átültetni a bőrt a hátsó feledről a karodra. Mert az aszfalt a Jog és az R1-es alatt is ugyanolyan kemény. A sisakokra visszatérve, akárcsak a robogók, a robogós bukók is külön iparágat képviselnek. A nyitott sisakok még nagyobb szabadság-illúziót nyújtanak, de azért az “arcomba tép a szél” fíling egy bizonyos tempó után már inkább zavaró, mint kellemes. Így nagyobb, maxi-robogódhoz már lehet, hogy érdemesebb zárt sisakot választanod – kivéve persze, ha magas plexi van a géphez. Másra nem is nagyon van szükséged ahhoz, hogy nyeregbe pattanhass, persze a legfontosabb tényezőn kívül: némi robogózás iránt érzett affinitásra – de ez teljesen evidens.


Csak egy sisak, és a szimpatikus lány már útra is kelhet…

Mert igazából a történet itt kezdődik: ha elhatároztad, hogy márpedig Te robogózni fogsz, el kell döntened, hogy elsősorban milyen célból és körülmények között fogod használni. Ennek függvényében tudod ugye majd kiválasztani, hogy melyik fajta gép felel meg Neked. Természetesen a legjobb, és reméljük, hogy a leggyakoribb eset, amikor a motorozás – és persze azon belül is a robogózás – tiszta élvezetéért pattanunk nyeregbe. Ők azok a motorosok, akik szimplán csak menni akarnak, amerre visz az út. Ők azok, akik sokszor az útkereszteződésben döntik el, hogy merre is akarnak tovább haladni. Akiknek gyakran úticéljuk sincs, csak élvezik a kétkerekű nyújtotta szabadságot. És ez az igazi motorozás – de ezt ezen az oldalon úgysem kell Nektek bővebben kifejteni.

Ha kétfelé szeretnénk osztani a robogósok népes táborát, akkor a másik csoport a kényszerből robogózók lennének. Lehet, hogy ez így durván hangzik, de a robogósok közül nagy számban kizárólag racionális, konzekvens okok miatt ülnek a vasra. És itt a hangsúly a miatt-on van, tehát nyomós oka van, és nem a vegytiszta motorozás az. Pedig a motorozás, és azon belül a robogózás is éppen hogy egy meglehetősen irracionális és emocionális elfoglaltság. De hát a “muszájból” robogók mintapéldái is ugyanúgy utcaképünk részei: “túlméretes” asszonyka az aprócska, leharcolt Jog-on, lábai között szorongatva a garabót, a drótkosár csurig Teszkó gazdaságossal, valamint kínai síkesztyű és Kiskőrösi sisak – jobb esetben. Mindannyiunknak ismerős a “látvány”, de mivel őket annyira sem érdekli a dolog motorozás része, mint Steiner Kristófot az ellenkező nem, így rövidre is zárnám a boncolgatásukat.


Ők is a robogót választották…

Térjünk is át a másik nagy csoportra, ill. az ehhez közelebb állókra – amúgy is ez a számunkra fontosabb kategória, hiszen mi is ide tartozunk. Azokról beszélünk. akiket elsősorban a motorozás, jelen esetben a robogózás élménye csábít a nyeregbe. Na de pontosan kikről is van szó? Sok ember a bicajról átülő tizenéves, friss libakergető-jogsis suhancokkal azonosítja be a robogó fogalmát – hogy ők a robogósok. Ez így igaz is, viszont korántsem teszik ki akkora részüket a robogós társadalomnak, hogy kizárólag rájuk kellene általánosítani. Ők azok a srácok, akiknek szobáik falán kinn van kedvenc versenyzőjük posztere, és reménykednek, hogy a szép év végi bizonyítvány egy hasonló festésű, replika robogót hoz majd a konyhára. Legalábbis ez lenne a legjobb eset, álmaik netovábbja, mint például az általunk nemrégiben tesztelt Biaggi-féle Aprilia SR50-es.

A robogó kifejezésre a laikusoknak leginkább az imént említett tinédzser “huligánok”, a Vespa, esetleg a futárok ugranak be. Ebben a kontextusban eléggé beskatulyázott fogalom a robogó, pedig már nagyon széles körben elterjedt közlekedési megoldás. Napjainkban már a robogózás nem egyfajta előszobája a motorozásnak, teljesen egyedi és önálló “iparág”. A konvencionális robogós sztereotípiákon túl, mint a boltbajárás vagy a szaladgálás, akár hosszabb utakra, túrákra is vállalkozhatsz maxi-robogód nyergében. Amennyiben persze élvezed a gond – és sebességváltás – nélküli haladást, a kényelmes üléspozíciót, a könnyű kezelhetőséget és a termédek rakodóhelyet – legtöbbször ezek a robogót preferáló emberek ismérvei.


Sokan sokféle célra használják, de az érzés ugyanaz…

Az idáig említett példák szinte csak a legtipikusabb esetei a robogózás elfoglaltságának. Összességében elmondható, hogy a robogós az, aki robogózni szeretne – vagy aki akar, az robogózhat, ha úgy tetszik. Mivel minimális követelményei vannak egy robogó birtoklásának, az általános suli után akárki számára elérhető, és egy olcsóbb modellel szembeni felelősségvállalás is alacsony. Akinek bejön a gondtalan, egyszerű és élvezetes utazás öröme, és a praktikumra is ad, annak érdemes elgondolkodnia egy robesz beszerzésén. Továbbá nagyon fontos hangsúlyozni a robogó unisex és időtlen jellegét, konkrétan ez az egyik ütőkártyája, a tradicionális menettulajdonságok és jellemzők mellett. Ma már számos stílusú és méretű gépezet közül válogathatsz, és pontosan az benne a szép, hogy olyan rengeteg féle ember használja: bankár, bróker, postás, pizzafutár, ifjú streetfighter, szomszéd kiscsaj, Béla bá’, jó tanuló, rossz tanuló – teljesen mindegy, melyik szelet jut Neked az élet tortájából, ha robogni támad kedved, némi ráfordítással megteheted. A lényeg, hogy megérintsen a dolog varázsa, hiszen a robogózás is motorozás, de valahol mégse. Hogy melyiket értékeled többre, azt is Te döntöd el.

Következő epizódunkban segítünk Nektek modelleket, ill. stílust választani, hogy a robogók dzsungelében megtaláljátok azt az ösvényt, amely a robogózás örömének irányába mutatja az utat. Továbbá bemutatjuk majd az egyes irányzatokhoz passzoló ruhákat és kiegészítőket is, de előtte még kíváncsiak vagyunk, hogy Ti, kedves Olvasóink mennyire veszitek ki a részeteket a robogózás elfoglaltságából: volt robogós korszakotok, esetleg terveztek ilyen periódust motoros pályafutásotok során? Netán most is kiskererekű kétkerekű van alattatok, vagy még nem is ültetek ilyenen? Érdekelne bennünket, hogy álltok a témával…


“Fontos hangsúlyozni a robogó unisex és időtlen jellegét”

“Másodosztályú robogók – másodosztályú robogósok”

A robogósok népes táborának tagjai a tiszta élvezet és a szükségszerűség két véglete között helyezkednek el valahol a skálán. Akiknél egyértelműen az utóbbi irányba borul a mérleg nyelve, azok például a kínai robogó vásárlók. Az ő értékrendjükben a különböző gazdasági indokok elsőbbséget élveznek a minőséggel, vagy a megjelenéssel szemben. Olyan gazdaságossági tényezők lehetnek mérvadók, mint például az alacsony fenntartási költségek, fogyasztás, vagy épp a vételár. Anyagias, sőt, “válságos” világunkban az egyik legfontosabb szempont az új vagy használt gép ára, hiszen mint (majdnem) mindent, robogót is a brifkója vastagsága alapján választ az ember. A kínai robogók példájánál maradva: ez az új motort, kevés pénzért tipikus esete. És ki akar új robogót olcsón? Leginkább azok, akik egy problémamentes, igénytelen, olcsó és praktikus közlekedési eszközre vágynak. Se többre, se kevesebbre: reggel induljon be vigyen el a melóba, este hozzon haza, ebéd beférjen az ülés alá, a távirányítós riasztó és önindító pedig arra kell, hogy legyen mit mutatni az amúgy jellegtelen robogón. Ők az a réteg, aki ha tehetné, inkább kocsival járna, de az jóval költségesebb megoldás lenne. A lényeg: eljutni A-ból B-be, rendszeresen, megbízhatóan, minél olcsóbban. A kivétel persze ezesetben is erősíti a szabályt, vagyis nem minden Távol-Keleti robogó van befogva igáslónak, viszont véleményem szerint aki kicsit komolyabban veszi a robogózás (motorozás) témát, inkább választ egy használt, de (el)ismert modellt. Ez most itt nem a “Kis Tigrisek” országainak irányába megfogalmazott kritika, hiszen egyre jobb és szebb, amit gyártanak, ráadásul ezek a gépek is képesek a robogózás varázsának előcsalogatására.


Tipikus munkába járós robogó – nem egy tipikus melóssal…

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

MPS Vespa-MV

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna
KTM

Trending