Csatlakozz hozzánk

Biztonság

Reakcióidő lefékezésénél

Milyen gyorsan tudjuk állóra fékezni a motorunkat?

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

Épp motorozunk a főúton, megyünk intézni az ügyes-bajos dolgainkat, amikor megpillantunk egy balra kanyarodó terepjárót velünk szembe. Az agyunk minden része azt parancsolja, hogy minél előbb állóra fékezzük a gépet, és elkerüljünk egy a végzetes tragédiát. Vajon elég gyorsan fogunk reagálni?

Az ember úgy lett kódolva, hogy veszély esetén azonnal reagáljunk, de gyakran ezek az érzékszervek későn lépnek működésbe, ezért a reakciónk nem elég gyors.  Szerencsére van megoldás arra, hogy megállapítsuk, nem vagyunk áldozata a „túl korán, túl kevés” reagálásnak.

A reakcióidőnek két összetevőjét különböztetjük meg: „észlelési idő” és az „aktiválási idő”. Az észlelési idő az az idő, ami ahhoz szükség, hogy kitaláljuk mi történik előttünk és milyen óvintézkedéseket kell eszközölni. Az aktiválási idő az az idő, ami ahhoz szükséges, hogy a féket elérjük. Mindehhez jön még a fékezés során eltelt idő, amikor megállítjuk a motort.

Képzeljük el, amikor épp 65 km/h-s sebességgel utazunk, ami annyit jelent, hogy körülbelül 17 m-t teszünk meg egyetlen másodperc alatt. Egy tapasztalt és figyelmes motoros esetén 17-26 m is lehet ilyen sebességnél a fékút, de nyugodtan adhatunk hozzá 0,5 másodpecet vagy többet, ha épp elbambulunk. Ez mindössze annyit eredményez, hogy 17 – 25 m-t fogunk megtenni, még fizikailag bármit is cselekednénk.

A motorkerékpár nullára való lefékezéséhet szükséges idő függ a gép teljes súlyától,  az utazási sebességtől, az agy és az izomzat közötti kommunikáció sebességétől, továbbá a motor fékrendszerétől (az ABS sokat segít). Általánosan elmondható, hogy 40km/h sebességtől tapasztalattól függően 30-38 m szükséges a motor álló helyzetre való fékezéséhez. Az észlelést, az aktiválási időt, és a féktávot összeadva akár 60 m-t is elérhetjük.

Az észlelési idő majdnem a féktáv 50%-át teszi ki, ebből eredően kifejezetten fontos, hogy vezetés közben mindig éberek legyünk.

A megfigyelésünknek köszönhetően akár elkerülhetjük a vészhelyzetet mielőtt az bekövetkezne, figyeljük a veszélyre utaló nyomokat.  Legyünk különösen éberek, amikor egy kereszteződéshez érünk, ahol a legtöbb baleset történik.

Aktiválási időt jelentősen csökkenthetjük azáltal, hogy a veszélyesnek ítélt pontok előtt a fékkaron tartjuk az ujjainkat, illetve a pedál felett a lábunkat. Ezáltal jelentősen csökken az idő, és a belső rendszerünk teljes készenlétben lehet.

Az erőteljes fékezés igen nehéz, amikor a motor egyenes és haladunk előre, de még nehezebb lesz a dolgunk, ha a kereszteződésben kell hirtelen megállni, miközben döntjük a gépet. Az észlelés idő, aktiválási idő, és a fékidő továbbra is érvényesek, de további időt kell hozzáadni, mert a dőlésszöget redukálnunk kell. Rendkívül nagy szükség van erre, mert a dőlésszög csökkentésével növelhetjük a tapadást, ezáltal a fékerőt is. Kanyar-ABS-sel szerelt motoroknak hatalmas előnye van egy ilyen helyzetben, fékezhetünk erősen a dőlésszög megtartásával.

A baleset elkerülése végeredménybe a képességeinktől függ, milyen gyorsan tudunk reagálni, ha egy átlagos nap hirtelen háborús zónává változik előttünk. A legjobb motorosok mindvégig éberek maradnak motorozás közben, nagyon kevés időt vesz igénybe mielőtt megkezdi a kitérő manővert. Ujjakat/lábat a féken tartják és kereszteződés előtt csökkenteni tudja az aktiválási időt. Erősen ajánlott a vészfékezés rendszeres gyakorlása, mert így kevésbé okozhat meglepetést. Képes vagy megállítani a motorodat a kontroll elvesztése nélkül? Egyszerűen hangzik, de sokaknak nem megy.

Sok gyakorlással azonban el lehet sajátítani a vészfékezést, csak ezt olyan helyen tegyük, ahol biztonságos körülmények vannak. Mi is tanítjuk ezt a TesztMotor Tréningeken, de a legjobb, ha pályán motorozva próbálod lefaragni a köridőket. Akkor lehet a legjobban megérezni az intenzív fékezés fontosságát. Ott ha bátor vagy és a határon mész nagyon hamar megtanulsz fékezni. Ha pedig segítségre lenne szükséged, akkor gyere el egy tréningünkre és megmutatjuk hogyan is kellene ezt csinálni.

 

Comments

comments

Hirdetés
Kattintson a hozzászóláshoz

Hagyj egy üzenetet

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna

Trending