Tesztek

Radikálisan újak: 2016-os KTM SX-ek tesztje

ktm sx my2016
A narancsosok Versenykész krosszgépeinek premier tesztjét Olaszországban szervezték: a kétütemű 125SX, és a négyütemű 250, 350, illetve 450 SX-F első tapasztalatai, első kézből

Szöveg: Czvik István Képek: KTM

Egy olasz kisváros, Maggiora adott otthont a 2016-os KTM SX modellcsalád bemutatójának – Ez a pálya a Forma-1 Silverstoneja! Festői környezet, amit kellő mértékben megtört a narancssárga motorok és a KTM zászlók sokasága. Szemet gyönyörködtető látvány, kiváló választás a teszt helyszínéül.

A menetpróba szervezésében is a magasabb minőséget képviseli a KTM: a távolban a havas hegyek csúcsai, alatta a szép zöld erdő kontrasztja… A helyszínválasztáson túl is kitettek magukért az osztrákok, minden nagyon precíz volt. Tudhatnak valamit a KTM marketing részlegén, hogy hogyan kell ezt csinálni…

Minden SX-erőforrás kisebb és könnyebb, ugyanakkor pörgősebb és erősebb lett

Ne ugorjunk ennyire előre. A szálloda recepciójánál hatalmas molinó fogadott: KTM SX 2016 – Radically New, azaz teljes mértékben új motorokkal találkozhattunk a teszt folyamán. Már alig vártam a hivatalos sajtótájékoztatót, hogy mit is jelenthetnek számunkra ezek az új hangzatos szavak…

Nem is győztem hallgatni a változtatások sokaságát, gyakorlatilag szinte az utolsó csavarig vadonatúj motort kaptunk. A fő csapásirány a motor tömegközéppontjára fókuszált, illetve a súly csökkentésére. Elképesztő adatokkal szolgáltak a 125-ös motorok tekintetében, mintegy 3%-kal, és most kapaszkodjatok meg, a 450-es motor súlyát 5%-kal csökkentették – azaz a motort majdnem száz kiló alá tudták vinni!

Az első sárvédő orrától a faridom végéig teljesen újratervezték az SX-palettát – a képen a 125-ös

Nem kell nagy jóstehetség ahhoz, hogy meg tudjuk mondani, hogy 1-2 év és a fejlesztéseknek, illetve a technológia fejlődésének köszönhetően ultrakönnyű 450-es gépek születnek a jövőben… Ezek összsúlya bizony száz kiló alá fog csúszni. A nagy kérdés, hogy miként érték el ezeket a kiváló adatokat?

A váz az új technológiának köszönhetően sokkal rugalmasabb lett. Az első teleszkópnál 1,4kg súlyt spóroltak meg a légrugó használatával. Az új fejlesztésű WP AER 48 teleszkópnál fontos szempont volt az egyszerű rendszer. Mindössze csak egy helyen lehet feltölteni levegővel és három légkamrával rendelkezik. Biztonsági kamrával látták el, amely ha esetleg menet közben elengedné a levegőt, biztosítja, hogy a motor eljusson a célvonalig.

250-350-450SX-F

Mint mondtam, a motor tömegközéppontjára koncentráltak, ezért új blokk-közép került bele, amit úgy alakítottak ki, hogy egy kicsit hátrébb és feljebb került a főtengely. A kipufogódobot is a blokkhoz közelítették, hogy még inkább egy helyen legyen a motor súlypontja. A kormány, a lábtartó, az ülés pontjának háromszöge egy centiméterrel lejjebb került, ezáltal stabilabban kezelhető a motor. A villaszöget is egy kicsit hátrébb döntötték.

A 450-es motort váltószenzorral látták el, ami minden sebességi fokozathoz megfelelő gyújtásgörbét biztosít. Apró változtatásnak tűnik ugyan, de a motocross sportban rendkívül fontos: az elfordulás ellen, egy újfajta markolatot fejlesztettek ki. Egybevulkanizálták a markolatot egy házzal, amit csavarral rögzítenek a kormányra, ezáltal rendkívül gyorsan és egyszerűen lehet lecserélni. Nem kell többet ragasztani, drótozni és kb. 1 percet vesz igénybe a szerelés. Egyszerű és egyben praktikus megoldás.

A tömegközpontosításra és a súlycsökkentésre fektették a legnagyobb hangsúlyt, de a WP futómű és a váltó is komoly fejlesztésen esett át

A puding próbálja az evés, lássuk, mit mutatnak a pályán a radikálisan új fejlesztésű motorok! Buszra szálltunk és közel negyven perccel később kiértünk a festői, de egyben félelmetes maggiórai pályára. A versenypálya nehézségét fokozta, hogy éjjel egy kiadósabb eső áztatta… Nem örültem neki, mert kifejezetten csúszósra sikerült a délelőtti motorozás. Na mindegy, lássuk be, ezért szeretjük a motocross-t! 😉

Az SX125-öt választottam először. Ez a típus is teljesen új blokk-közepet kapott és szintén hátrébb helyezték el a főtengelyt. Módosítottak a hengeren és a dugattyún, melynek következtében a motor erősebb lett az alacsony fordulatszám tartományban. Menet közben kifejezetten érezhetőek voltak az említett változtatások. Nem kellett aláfesteni kuplunggal, kigyorsításkor szépen elvitte a motor.

A modern dizájn mellett alaposan kikísérletezett ergonómiával érkeztek a 2016-os KTM krosszgépek

Érezhető tehát a motor kezelhetőségén a fejlesztések irányvonala. Könnyű, remek irányíthatóság, roppant kompakt motor. Az első új fejlesztésű WP AEK 48 futómű, ha nem mondták volna meg, hogy levegős, észre sem vettem volna, annyira jól dolgozik, mintha olajos lenne. Még órákat köröztem volna vele, ha nem jár le a harminc perces tesztidő.

Kis pihenő után jött az SX450F. Pár méter után azt hittem, valami kisköbcentis gépen ülök, annyira könnyűnek éreztem… Csak a jobb csuklóm elforgatása éreztette, hogy ez pedig nem kicsi… A motor karakterisztikája döbbentett meg, hogy micsoda dolgokat képes művelni a váltószenzor… Mindig megfelelő ütemben húzott a motor, egyszerűen fantasztikus volt.

A négyütemű SX-ek gyorsabb vezérlő-elektronikát (ECU) és különböző gyújtástérképeket (riding mode-okat) is kaptak

A csekély súlyomra való tekintettel keményebbre volt hangolva a futómű, de nem éreztem akkora különbséget, mint a korábbi évjáratú modelleknél. Rengeteget fejlődött a WP futómű ezekben a széria kivitelekben is. Az a tapasztalatom, hogy ez a kategória rendkívül jól kezelhető, illetve pontos a szűk és a hosszú nyújtott kanyarokban egyaránt.

A következő etapban a SX250F-re pattantam. Aztamindenit, na, ez az, amit én szeretek, úgy éreztem, hogy „megérkeztem”. Nem akartam róla leszállni! Ez volt az a motor, amit nagyon régóta kerestem. Karakterisztikájában, vezethetőségében, minden, ami nekem számított, tökéletes volt. Emellett a motor meglepően erősnek tűnt.

A négyüteműek elektronikus rajtprogramot is kaptak – és önindítót, szuperkönnyű li-ion akksival

Felső fordulatszám tartományban, mintha nem akart volna elfogyni… Emlékeztet egy kicsit a kétüteműekre: iszonyatosan húz felül. Könnyű, remekül irányítható, a levegőben is. Rengeteg olyan ugró volt, ahol a levegőben kellett kanyarodni. Tesztelni lehetett bőven a motor irányíthatóságát…

Majd jött a nap utolsó motorja, az SX350F. Nem vagyok igazán híve ennek a 350-es géposztálynak, szeretem elválasztani rendesen a kategóriákat. Biztos vagyok benne, hogy ennek a köbcenti-besorolásnak is megvan a maga rajongótábora. Egyébként példásan, mondhatni tökéletesen képviseli a 250-es és 450-es motorok közötti átmenetet, minden előnyével együtt, melyen a modellfrissítésén átment – akárcsak a többiek.

Újratervezték a vázat, a segédvázat, az első villát, a hátsó rugóstagot, a lengővillát, a himbarendszert…az eredmény könnyebb súly és jobb kezelhetőség

TM Ítélet: Összegezve az egész napos nyúzópróbát, igen magasra tette a mércét a KTM motocross részlege a konkurenciának. Úgy gondolom, irányadóak és példaértékűek lehetnek ezek a 2015-ös SX-fejlesztések a krosszsport fejlődéséhez.

Minden kategóriában a KTM SX-ek a legkönnyebbek…

Előnyök / hátrányok – KTM SX MY2016

  • Kiváló az átdolgozott (légrugós WP) futómű és váz
  • Kis tömeg, nagy teljesítmény
  • Optimalizált tömegközéppont
  • Újfajta, könnyen cserélhető markolatok
  • A 450-esen jól működő váltószenzor
  • Tényleg Ready to Race…
  • Majd a versenyeken kiderül, van-e gyenge pontja…


– a technikai leírásban a 450-es változat szerepel, további részletek a KTM oldalán


Comments

comments

Specifications

  • No specification found :(